Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer

Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: sykkelfantometJF] #641772 20/11/2008 16:22
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Sitat: sykkelfantometJF
...ja, det kan hende...

Nei fantomet, det var ikke det, det var enda værre ;-)

Assertion fault dukker opp hver gang jeg forsøker å starte tacx programmet hvis jeg kopierer rulletur rlv filer til videokatalogen når jeg har glemt å kopiere pgmf filene til rlvene...

Redigert av peroo; 20/11/2008 16:27. Rediger grunn: problem solved
Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: kjull] #646200 30/11/2008 10:47
F
finsen Offline
Medlem
Medlem
F
Problem - sist erfart like før mål på etappe 4 (ikke hyggelig opplevelse å sitte med gode bein og krasje like før mål):

Programmet slutter å reagere på syklingen - dvs fart, watt osv fortsetter konstant uavhengig av hvordan man tråkker, fortsetter også selv om man stopper helt opp.

Fortiusprogrammet henger seg på en måte opp. Jeg må stoppe pragrammet manuelt - da ser jeg at det ikke lenger er kontakt mellom rulla og dataen. Må ta ut og sette inn kabelen og da funker alt ved ny start.

Jeg har trodd at problemet er en krasj i programmet, men begynner å lure på om det kan være datakabel/kontaktproblemer.

Ser også at det grønne lyset blinker når jeg sykler - er dette riktig eller indikerer dette kabelproblemer?

Dearvvuodaiguin - med hilsen
F A Selfors, Sirma CK, Deatnu, Finnmark
Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: peroo] #646209 30/11/2008 11:18
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: peroo
Sitat: sykkelfantometJF
...ja, det kan hende...

Nei fantomet, det var ikke det, det var enda værre ;-)

Assertion fault dukker opp hver gang jeg forsøker å starte tacx programmet hvis jeg kopierer rulletur rlv filer til videokatalogen når jeg har glemt å kopiere pgmf filene til rlvene...

Har fått akkurat det samme på min maskin som har fungert alldeles utmerket i et par år nå. Dette skjedde etter aller siste oppdatering av Fortius programvaren hvor man også får feilmelding når man forsøker å sjekke oppdatert firmware for motorenheten.

Det er bare å trykke "Enter" tastenm så forsvinner det. Men det er nå en bug lell.

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: Kurtern] #646214 30/11/2008 11:31
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Da har jeg funnet feilen med "Assertion failed"

Hele problemet var SvelvikHillCrit.rlv som jeg hadde plassert i katalogen \catalyst\video

Ved å fjerne denne forsvant problemet. Prøvde for ordens skyld å legge den tilbake, og da var feilen der, så i mitt tilfelle var det dette som var problemet.

Det mangler vel noe til denne da, men jeg lastet ned ZIP fila som angitt i en annen tråd. Hvilke filer må jeg ha i tillegg til den rlv fila. Orker ikke lese alle trådene opp og ned igjen.

Kurt H.

Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: Kurtern] #646238 30/11/2008 12:23
HogZ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dette er et vanlig problem ved innlegging av hjemmelagde RLV'er. Rlv, pgmf, katalognavnet til viodeoen og navnet på video-filen må stemme overens.

Løsningen med SvelvikHillCrit står litt nedpå denne siden:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=613743&page=10

Only dead fish float with stream
Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: HogZ] #646250 30/11/2008 13:01
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Ja løsningen for alle RLV'er er at alle de 3 obligatoriske filene må ligge på korrekt sted med riktig navn.

Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: Sykkelbob] #647002 01/12/2008 21:36
F
finsen Offline
Medlem
Medlem
F
Problem - sist erfart like før mål på etappe 4 :

Programmet slutter å reagere på syklingen - dvs fart, watt osv fortsetter konstant uavhengig av hvordan man tråkker, fortsetter også selv om man stopper helt opp.

Fortiusprogrammet henger seg på en måte opp. Jeg må stoppe programmet manuelt - da ser jeg at det ikke lenger er kontakt mellom rulla og dataen. Må ta ut og sette inn kabelen og da funker alt ved ny start.

Jeg har trodd at problemet er en krasj i programmet, men begynner å lure på om det kan være datakabel/kontaktproblemer.

Ser også at det grønne lyset blinker når jeg sykler - er dette riktig eller indikerer dette kabelproblemer?

Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: finsen] #647039 02/12/2008 06:35
HogZ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: finsen

Antar dette gjelder Virtual Reality og ikke RLV?

Har du en PC med bra spesifikasjoner? Når jeg kjører med laptopen min (som er ganske så dårlig utstyrt) så går den varm, yter dårligere underveis og av og til så kræsjer det totalt. Trykk F8 under syklingen for å se antall frames per minutt. Dersom dette synker under 10 så har egentlig ikke PC'en tilstrekkelig ytelse.

Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: ] #647064 02/12/2008 08:02
HogZ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Mente selvsagt pr. sekund ja.

Til tross for at jeg har kjører på laveste oppløsning og fjerner alle detaljer så kan ting henge seg mot slutten på lange etapper. Særlig hvis det er med mange motstandere og drafting inne i bildet. Er også nøye med å stoppe alle antivirusprogrammer og slår alltid av nettverkstilkoblingen før trening. Men PC'en får holde denne vinterern og så blir det ny laptop til høsten.

Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: HogZ] #647070 02/12/2008 08:26
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg kjører maksimalt med oppløsning og effekter på Fortius og har aldri hatt problemer på en pc med en enkeltkjerneprosessor AMD Athlon 64 X4600, 2 gb ram og et AGP skjermkort med 512 mb ram. Dette er i utgangspunktet en "gårdagens" maskin.

Derimot så brukes ikke maskinen til noe annet enn rulla.

Hvis man har en dobbeltkjerneprosessor fra intel, 2 gb ram og skjermkort med 512 ram, og man ikke får full pupp, så må det være prosesser som stjeler ressurser eller andre dårlige komponenter.

Det mange ikke er klar over er at ei dårlig strømforsyning kan gi dårlig ytelse ved at det på enkelte strømutganger gis for lite ampere, selv om strømforsyningen gir brutto mange watt.

Kurt H.

Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: Kurtern] #683607 21/02/2009 10:55
F
finsen Offline
Medlem
Medlem
F
Har det (velkjente?) problemet med at bremsen er svært ustabil på stigninger fra 6% og oppover i catalyst og RLV. (blir hakkete og svært ubehagelig - umulig å få til et jevnt tråkk). Det som er rart var det at opp Tryvann så funket det bra, men de senere RLV-etappene med stigning så har "hakkeproblemet" kommet tilbake.
Problemet er altså ikke at dekket glipper på rulla, men at bremsen er ustabil.
Er det noen oppdatering som jeg mangler. Ser forresten ut til at det er en hardware-oppdatering jeg ikke får lastet ned, men det funket altså opp Tryvann?
Er det noen som har svaret på dette problemet, så ville jeg vært veldig takknemlig.

Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: finsen] #683613 21/02/2009 11:07
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har spesielt opplevd dette da jeg hadde kast i spindelen i motorbremsen. Med den nye bremsen hadde jeg en kort tid noe liknende, og oppdaget at det var høydekast i felgen.

Når har jeg en feilfri motorbrems og en felg som er helt rett i høyden.

Tror kanskje problemet er at Fortius driver å korrigerer motstanden innenfor svært små tidsintervaller hvor den bla. fanger opp slike avvik som oppstår ved felgkast.

Sjekk felgen din og sjekk at det ikke er kast i spindelen på motorbremsen.

Kurt H.

Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: ] #683646 21/02/2009 13:49
F
finsen Offline
Medlem
Medlem
F
Har ikke felgkast, men teorien med kast i motorbremsen høres nærliggende. Er imidlertid ikke sikker på du mener med spindelen i motorbremsen.

Har syntes det er litt rar festeanordning for motorbremsen til stativet. Bremsen virker å være løs fordi den fremre skruen som fester bremsen til stativet ikke synes å passe helt. Det festehullet som skruen skal gå gjennom er videre enn selve skruen og dessuten får jeg ikke strammet mutteren helt inn.

Kan noen legge ut bilde slik at jeg ser hvordan riktig montering skal være.

Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: finsen] #683657 21/02/2009 14:53
F
finsen Offline
Medlem
Medlem
F
Nå har jeg like godt fått full stopp (blir stående igjen på start - ingen speed), trodde kanskje det var kabelproblem til bremsen, men reservekabelen hjalp ikke.

Hva kan jeg gjøre - er det noe alternativ til å kjøpe ny brems? Hvilken leverandør har kortest leveringstid?

Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer [Re: ] #683719 21/02/2009 18:52
F
finsen Offline
Medlem
Medlem
F
Hjertelig takk for tipsene, er vel mest sannsynlig kontaktfeil - får først prøve med kontaktspray for å se om det hjelper. (fikk imidlertid kontakt etter å ha tatt ut og satt inn cadencekontakten! selv om den har fungert. Men etter å ha tråkket ca 10 minutter så ble det stopp igjen - begynte først å hakke mer og mer for til slutt å stoppe - dvs. at null speed selv om rulla går rundt. )

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå