Vi skal se på dette. Evt en kortere startloop, men med 5 minutters intervall vil uansett de raskeste i en pulje ta igjen de treigeste i den foran omtrent ved det første lange terrengpartiet. Med 10 minutters avstand blir det litt bedre. Men kanskje aller best uten startlopp?
Hva med én i hver pulje så er vi sikre på at det ikke blir kø? Med to minutters intervall og 600 deltagere har vi fått alle avgårde i løpet av 20 timer. Ta med lykt.
Skulle det vært en smiley her, eller? Han kom jo bare med et konstruktivt forslag.
Høres ut som dere er på god vei til et knallopplegg. Håper jeg slipper å ødelegge hælsenene mine med å vasse rundt i Paris sammen med kona dagene før rittet. For dette har jeg lyst til å få med meg.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Det er klart det skulle vært en smiley der. Åpenbar sarkasme og ironi trenger da ikke å sløves ned med smileyer. Men det er et godt forslag, men mindre puljer enn 100 personer er i overkant/underkant. Selv elitefeltet vil være på flere enn 100 stk.
Samtidig er det om å gjøre å ikke spre startingen utover for lang tid da de bakerste en-runderne vil bli tatt igjen av de raskere to-runderne. I tillegg til at 5-minutters intervall er for lite til å hindre kø i det første lange terrengpartiet og øker sannsynligheten for at klasser blir delt og dermed skaper situasjoner med at første mann/kvinne i mål i en aldersklasse ikke nødvendigvis er den raskeste.
Se over: Jeg kommer til å legge på litt mellom Skullerud og runding/mål, men forøvrig blir løypa lik. Tillegget vil bestå av noe klatring på grus, noe mer sti og en litt mer variert avslutning på runden. Det første lange terrengpartiet vil pusses så flyten blir bedre.
Jeg gleder meg forresten jeg også. Syklet de to første lange terrengpartiene på søndag og selv med oversvømmet skog gikk det ganske så fint. Tror de nye tilleggene vil være tøffe, men gi litt avgjørende krydder mot slutten.
Blir det samme tidtakingsopplegget som i år, med manuell, tilfeldig registrering der noen med penn og papir surrer rundt og prøver å se hvem som er kommet i mål, og noen blir registrert og andre ikke? ;-) Jeg sykler fortsatt rundt ute i Østmarka dersom man skal tro årets resultatliste. :-)
Se over: Jeg kommer til å legge på litt mellom Skullerud og runding/mål, men forøvrig blir løypa lik. Tillegget vil bestå av noe klatring på grus, noe mer sti og en litt mer variert avslutning på runden.
Jeg drodlet litt med det du sa her. Se link til google-maps for tanker rundt det du sa, er jeg i nærheten av noe? 1. Legge inn noe sti fra Nissan Cup ved Skullerud? 2. Lengre grusklatring opp til Fjellstadbakken igjen? 3. Sti fra bunnen av Fjellstadbakken og til grusveien som går mot Rustadsaga? 4. Endring av avslutningen, noe sti fra og til lysløypa?
Se over: Jeg kommer til å legge på litt mellom Skullerud og runding/mål, men forøvrig blir løypa lik. Tillegget vil bestå av noe klatring på grus, noe mer sti og en litt mer variert avslutning på runden.
Jeg drodlet litt med det du sa her. Se link til google-maps for tanker rundt det du sa, er jeg i nærheten av noe? 1. Legge inn noe sti fra Nissan Cup ved Skullerud? 2. Lengre grusklatring opp til Fjellstadbakken igjen? 3. Sti fra bunnen av Fjellstadbakken og til grusveien som går mot Rustadsaga? 4. Endring av avslutningen, noe sti fra og til lysløypa?
Her tenker vi ganske så likt gitt. Bakken opp til Fjellstad er med i planen, stien over til grusveien likeså. Videre ønsker jeg å legge løypa forbi Rustadsaga og utenom bommen over den lille åsen til venstre for veien. For så å sykle opp grusveien mot Nøklevann skole og ta stien inn til høyre tilbake til grusveien på toppen av Rustadsagabakken. Herfra grusvei og sti inn till runding/mål.
Her tenker vi ganske så likt gitt. Bakken opp til Fjellstad er med i planen, stien over til grusveien likeså. Videre ønsker jeg å legge løypa forbi Rustadsaga og utenom bommen over den lille åsen til venstre for veien. For så å sykle opp grusveien mot Nøklevann skole og ta stien inn til høyre tilbake til grusveien på toppen av Rustadsagabakken. Herfra grusvei og sti inn till runding/mål.
Dette blir helt suverent i ei allerede flott løype. Men jeg håper utbedringene i første terrengparti blir vesentlige. Etter min mening trakk dette klart ned i et ellers supert arrangement. Det første stipartiet er moro for en søndagstur i skauen der det går sport i å komme opp her og der, men til et ritt blir det for mye knot. Gi oss gjerne masse stier, men stier det går an å sykle for de fleste som sykler en del sti. De som ønsker å være med i terrengløp kan jo finne andre konkurranser å delta i.
Dette er ikke ment som et oppgulp om dette arrangementet, dette ville fått terningkast 6 av meg om det ikke var for første parti. Foreløpig tviler jeg meg fram til en femmer.
Gaute og jeg syklet en runde i løypa i går. Tross stor vannstand er det overraskende hvor sykkelbart det første lange stipartiet er blitt etter litt bruk. Med litt strategisk klopping og noen strategisk plasserte steiner vil det bli mulig å sykle hele veien her.
............ Bakken opp til Fjellstad er med i planen, stien over til grusveien likeså. Videre ønsker jeg å legge løypa forbi Rustadsaga og utenom bommen over den lille åsen til venstre for veien. For så å sykle opp grusveien mot Nøklevann skole og ta stien inn til høyre tilbake til grusveien på toppen av Rustadsagabakken. Herfra grusvei og sti inn till runding/mål.
Hvorfor ikke klemme inn litt mer sti i begynnelsen av rittet. Jeg likte knotepartiet rett etter start - tok sikkert 10 grusryttere der. Området sør for Ulsrudsvann er jo ganske fint med noen godt syklebare og ganske brede stipartier. Løypa kunne komme ut på grusveien igjen ved badeplassen i enden av Ulsrudvann.
Anders 29'er the real thing Intense Spider 29 Gary Fisher 129
Hvorfor ikke klemme inn litt mer sti i begynnelsen av rittet. Jeg likte knotepartiet rett etter start - tok sikkert 10 grusryttere der.
Da Øyvind tok meg med på gårsdagens tur gjennom hans siste forslag til trasé, var vi på en del rask sti sør for Haraløkka rett etter start. Etter startsløyfa dro vi ut på årets løype nord for Haraløkka mot Ulsrudvannet vest for grusbanen på Haraløkka. Med det unngår man den voldsomme korken som stipartiet rett opp fra grusen (ca midt på grusbanen) viste seg å være. Det var fullstendig kaos der da jeg passerte der i rittet, i alle fall. Riktignok sykla jeg hele, men jeg sparte ingenting på det.
Den nye foreslåtte startsløyfa ga i alle fall mer sti innledningsvis, men samtidig åpen nok og lang nok til å gi litt strekk på feltet. Avslutninga blir ordentlig tung, selv uten Rustadbakken, og det blir mer sti også i avslutninga.
Den nye løypa var vel 29,5 km, hvis jeg husker hva Øyvind sa da vi kom i mål.
............ Da Øyvind tok meg med på gårsdagens tur gjennom hans siste forslag til trasé, var vi på en del rask sti sør for Haraløkka rett etter start. Etter startsløyfa dro vi ut på årets løype nord for Haraløkka mot Ulsrudvannet vest for grusbanen på Haraløkka. Med det unngår man den voldsomme korken som stipartiet rett opp fra grusen (ca midt på grusbanen) viste seg å være. Det var fullstendig kaos der da jeg passerte der i rittet, i alle fall. Riktignok sykla jeg hele, men jeg sparte ingenting på det.
Den nye foreslåtte startsløyfa ga i alle fall mer sti innledningsvis, men samtidig åpen nok og lang nok til å gi litt strekk på feltet. .........
Med den exiten fra Haraløkka blir starten bedre - er helt enig i det - men det hindrer ikke muligheten til å legge inn enda mer sti i begynnelsen av rittet.
Anders 29'er the real thing Intense Spider 29 Gary Fisher 129
Henter opp denne igjen. Påmeldingen er nå åpnet. Det lønner seg å være tidlig ute da det kan hende det blir fullt. De som vil ha startnummer tilsendt må melde seg på i god tid og betale et lite gebyr for porto og ekstraarbeid.
Er fortsatt lit bekymret for hvordan vi skal løse starten, men det blir garantert puljer mellom 50 og 100 deltagere, men hvis selve startingen tar for lang tid så vil hele Eliten måtte sykle i kø på hele andrerunden. Det er ikke spesielt gunstig. At det blir litt kø i starten er nok bare noe vi må regne med. I verdenscupritt sykles det på sti neste med en gang, ofte md 200 på startstreken.
Men jeg oppfordrer alle til å vise storsinn og høflighet i løypa.
Da var jeg påmeldt, gitt. Gikk som vanlig hardt ut og valgte to runder. Så får vi se om jeg feiger ut og endrer til en runde når det nærmer seg, sånn som i fjor. :-)
Gleder meg sinnsykt til å teste Spideren på dette rittet! Hvis jeg ikke har glede av å sykle fulldemper i dette rittet tror jeg liksågodt at jeg kan kaste sykkelen på fyllinga.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Da var jeg påmeldt til årets (trolig) TØFFESTE ritt,for min del.Har litt å hevne fra i fjor,da jeg brøt etter 1.runde,etter tryning over styret,punktering og kramper ..I år skal det sykles 2 runder! Lover å holde godt til høyre,når eliten kommer "gampende",og ikke som i fjor ,da jeg lå midt på flytstien og hindret Anders Hovdenes sikkert flere sekunder.
Jeg veit at jeg taper mye i forhold til de beste på mange punkt, og det er jo skummelt å sammenligne seg med de beste. For eksempel sa jo fjorårsvinner Anders H. at han var på midtklinga foran og omtrent midt på kransen bak opp Fjellestadbakken (eller hva den heter) selv på andrerunda.
Selv syntes jeg Rustadsagabakken var den verste på andrerunda i fjor. Martin Bratland, derimot, viser at det går an å komme opp den med kjedet på storklinga, selv med rokokko-bein*:
Foto: Morten M. Larød
*=egentlig et sitat rappa fra H.M. kong Harald V som syntes Falco Zandstra gikk forbausende fort på skøyter med sine rokokko-bein.
Håper noen guider en tur eller to i løypa når det begynner å nærme seg. Høres ut som at det kan være lurt å ha prøvd både oppover- og nedoverbakkene på forhånd.
Øivind
Det blir garantert fellesturer på forskjellige nivåer. Hadde to fine gjennomkjøringer før fjorårets ritt.
Tekniske problemer på sykkel gjorde at jeg måtte bryte etter 1 runde. Litt surt ikke å få godkjent fullført 1 runde.... Men vi gir oss ikke. Skal melde meg på 2 runder igjen. Hvor er det hersens lisensnummeret?...
I år skal jeg huske å etterstramme sykkelskoklossene (cleats). Bl.a.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Med rittdagen to uker senere enn i fjor blir det gode muligheter til gjennomkjøring. Rett etter påske blir det dugnad i løypa for dem som vil være med å lage noen god-spor på stipartiet øst for Elvåga.