Disclaimer: Jeg jobber hos Shimano og jobber derfor med Shimano, PRO og Park Tool og er nok noe påvirka av dette.
Gulvstativ - Jeg har tidligere vært veldig fornøyd med et sekshundrekronersstativ fra Clas Ohlsson, men etter å ha fått fingra i et
Park Tool PCS-4 stativ (og i tillegg blitt ødelagt av å ha tilgang til proffstativer en årrekke) er det ingen vei tilbake.
Kjedekutter - Min favoritt er Shimano TL-CN32

Men denne er latterlig dyr og her finnes det mye annet som funker til hjemmebruk. For eksempel er det med en i PRO verktøykofferten:

Der finner du også verktøy til:
Krank av og på (2008 XT)Kassett av og på (2008 XT)Centerlock-skiver av og på? (samme verktøyet som du bruker på låseringen på kassetten)
Wireklemmer/-kutter?Denne kofferten har jeg sett i prisleiet 700-1000 rundt om kring, og unbrakosettet og dekkspakene som ligger oppi er kanskje ikke top of the line, men de ovennevnte verktøyene er fine, spesielt wirekutteren. Her får du også med konusnøkler, som kan komme godt med om du har Shimano-nav, samt en enkel eikenøkkel, og i tillegg en "gammeldags" krankarmavdrager i tilfelle du trenger å mekke på "kroghojen"
Styrelagerpresse (og ut) - Det kan jo hende Espen Wettre har igjen av den fantastiske Wettrepressa, ellers finnes det en "konsumer variant" fra Park Tool, men denne ser ganske kjip ut. Kanskje like greit å spørre pent om å få bruke den i den lokale sykkelsjappa?

Til å banke ut styrelageret igjen trenger du en slik:
Stæsj for kutting og montering av bremser (2008 XT)Her trenger du 7mm fastnøkkel til luftenippelen på kalipperen, mineralolje, plastslangebit til å feste på luftenippelen når du lufter systemet evt. luftesett (men dette er ikke nødvendig), stanleykniv til å kappe slangen, spesialklosser i plast (TL-BH61) til å holde fast slangen i skrustikka med når du banker inn nye messingendestifter. (TL-BH61, messingstiftene og messingolivenene følger med oppi esken når du kjøper bremsene løse)
Momentnøkkel? - Pass på at du finner en som spenner fra ca 3 til 15 Nm
Fett? - Her er det meste brukanes, men pass på at du ikke bruker fett med litium i oppi dempegafler.
Noe mer? - Først som sist: kjøp deg en skikkelig pedalnøkkel med langt skaft. Selv om du er flink til å ikke skru til pedalene for hardt klarer du alltids å imponere naboen med hvor lett det er å ta av gjenstridige pedaler med riktig verktøy.