Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer
|
Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer
28/10/2008 21:13
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hei
Rulletouren tar av, og tilsvarende med rulletour tråden. Vi lager noen nye tråder så vi får sortert ut litt. I denne tar vi for oss datatekniske utfordringer og problemer som måtte oppstå.
|
|
|
Re: Rulletour 2008-09 - datatekniske utfordringer
[Re: kjull]
28/10/2008 21:28
|
Bussen
Fersking
|
Fersking
Da var det meg igjen. Har nå testet RLV demoen (Majorca) som følgte med softwaren. Det samme skjer med denne. Hastighet, puls, kadens og watt virker i ca 15s og deretter "låser" de seg. De eneste verdiene som endrer seg er tid og helning.
Jeg får i det minste sett filmen, men den er i seg selv ikke så veldig spennede.
|
|
|
[Re: Bussen]
28/10/2008 21:32
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Da tror jeg første skudd fra hoften må være den "Advanced Windos Care 2.0" saken som Nick har nevd i den store rulletour tråden et par ganger. Prøv evt også å skru ned oppløsningen på videoen (tror det er en instilling for det også i menyen der)
|
|
|
28/10/2008 21:48
|
Bussen
Fersking
|
Fersking
Jeg har allerede prøvd Advanced Windows Care 2.0. Det hjalp ikke.
|
|
|
28/10/2008 21:59
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hvordan går det om du kjører den uten video. (Jeg tror du kan velge traseen som program i Catalyst og da kjører den profilen uten video) Jeg tror det må være en pc problem dette, men er ikke helt sikker...
|
|
|
28/10/2008 22:08
|
Bussen
Fersking
|
Fersking
Finner ikke traseen i Catalyst. Prøvde en av de andre der, men når jeg startet programmet fikk jeg en feilmelding som sa at det ikke mottok signal fra pulsen min. Alt bare låser seg!
|
|
|
29/10/2008 07:15
|
HogZ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da var det meg igjen. Har nå testet RLV demoen (Majorca) som følgte med softwaren. Det samme skjer med denne. Hastighet, puls, kadens og watt virker i ca 15s og deretter "låser" de seg. De eneste verdiene som endrer seg er tid og helning.
Jeg får i det minste sett filmen, men den er i seg selv ikke så veldig spennede. Er du helt sikker på at kadens blir registerert riktig? Dersom det ikke blir registert så stopper rulla av sikkerhetshensyn.
Only dead fish float with stream
|
|
|
[Re: HogZ]
29/10/2008 07:35
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Bussen sitt problem ble først meldt på den store rulletour tråden. I og med at heller ikke Tacx system test programmet kjører tror jeg det må være noe med data'en? Prøvde å teste RLV for Tryvann i går, men fikk det ikke til å virke helt. Hastighet, watt, helning og puls viste samme verdier hele tiden.
Tror jeg sliter litt med softwaren. Får heller ikke Tacx System Test til å virke. Programmet henger seg opp.
Jeg har lyst til å bruke tiden min på sykkelen og ikke ved datamaskinen.
For info så har jeg installert softwaren på en Acer laptop med Vista. Rullen jeg bruker er I-Magic.
Håper noen kan hjelpe meg her!
|
|
|
29/10/2008 07:43
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Jeg er dårlig på Fortius support - men om Mallorca RLV'en heller ikke fungerer, er det jo et generelt problem med systemet. Enkelte av mine problemer har vært løst ved at jeg har totalrensket maskinen min for alt som har med Fortius å gjøre og til og med kjørt et par avanserte cleanup varianter for å fjerne alt av registry oppføringer osv.
Deretter har jeg bygget opp systemet på nytt med den eldste fungerende installasjons-cd'en min. Testet at det funker, deretter oppgradert i flere steg og testet at hvert av disse funker før jeg går videre.
Clue't er alltid å forte deg å ta en total backup av systemet når du har et som fungerer. Dete er ganske enkelt, for alt av interesse ligger i trestrukturen "Tacx Fortius". På denne måten kan man rulle tilbake til noe som funker.
Men varsko: Når du ruller tilbake, må du fjerne alt i den gamle folderstrukturen. For om det ligger igjen filer som ødelegger for deg, vil jo de fortsette å ødelegge dersom de får ligge videre.
Det som etter mitt skjønn kan føkke opp systemet, er at man henter inn andre baner, kjøringer ol. hvor enten fila er korrupt eller at fila blir lagt inn på feil sted. Hvis du ikke vet hvilken fil dette gjelder, sliter du. Det er da det er god å kunne "nuke" hele trestrukturen og legge tilbake den trestrukturen som er rein og pen og fungerende.
Om du importerer en masse kjøringer, baner og RLV'er og systemet fortsatt fungerer - ja da er det bare å ta backup av hele skiten, så har du muligheten til å rulle tilbake en komplett fungerende pakke .
Ta i det hele tatt backups av fungerende versjoner av systemet ditt gjennom flere evolusjonstrinn, så slipper du å slette kuule RLV'er og andre kjøringer dersom du får trøbbel.
En helt annen sak når det gjelder RLV'er, er det viktig at du har korrekt installert ffdshow. Dette skal de originale RLV CD'ene gjøre for deg automatisk. men om du har svart "nei" på det eller avbrutt installasjonen eller ødelagt den på noe vis, kan du få problemer.
Når det gjelder "heimesnikra" RLV'er, er disse testet på blant annet versjon 2.00 og høyere av Fortius og skal fungere fint - men det er svært, svært viktig at filene legges inn på korrekt sted. For hele systemet ditt vil få mega-hikke dersom det ligger referanser til en videofil eller programfil som ikke finnes el. og systemet er svært hårsårt på at filnavn og plassering stemmer 100%.
Før man legger inn heimesnikra RLV'er bør man ha sjekket at originalsystemet for RLV fungerer (og tatt backup osv osv osv).
Noen heimesnikra RLV'er krever i tillegg til alt annet, DivX støtte på maskinen din. Dette bør du ha uansett ;-) og lastes ned gratis fra internett.
Så:
* Renske PC'en din med Adv Window Car el. * fungerende drivere for grafikk-kort ol. * ffdshow / divx * fungerende originalinstallasjon * backup, backup , backup * plassere filer riktig sted.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
29/10/2008 09:32
|
Bussen
Fersking
|
Fersking
Jeg vet at kadensmåleren og pulsbeltet mitt fungerer. Når jeg testet prologen viste pulsen på skjermen det samme som klokken (Polar s725x). Kadensen virket også. Hadde samme kadens som jeg har når jeg sykler ute.
Jeg synes bare det er merkelig at alle verdier oppdaterer seg de første 15-20s for deretter å "låse seg".
Jeg har installert/avinstallert softwaren flere ganger. Har også rensket PC'en med Advanced Windows Care 2.0.
|
|
|
29/10/2008 09:37
|
HogZ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har du søkt etter løsninger på Tacx sitt forum? http://tacxforum.ilink.nl/Hvis du ikke finner noe så start en ny tråd som tar for seg problemene du har.
|
|
|
29/10/2008 10:34
|
fortiusrider
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan ikke profilene på rlvene legges ut som en fil man kan kjøre i catalyst?? Jeg får ikke RLV som jeg laster ned til å fungere. Jeg har aldri hatt så store problemer, som når jeg prøvde å kjøre disse!!!Dataen havarerte, måtte legge inn alt på nytt. Jeg vil vel tro at det ligger noen problmer ett sted i disse løypene, når alt annet av RLVer fungerer også de som er lagd av Carsten Joost.Men de norske er jo lagd etter samme mal så jeg skjønner ikke mye.
|
|
|
[Re: fortiusrider]
29/10/2008 10:51
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Kan ikke profilene på rlvene legges ut som en fil man kan kjøre i catalyst?? Jeg får ikke RLV som jeg laster ned til å fungere. Jeg har aldri hatt så store problemer, som når jeg prøvde å kjøre disse!!!Dataen havarerte, måtte legge inn alt på nytt. Jeg vil vel tro at det ligger noen problmer ett sted i disse løypene, når alt annet av RLVer fungerer også de som er lagd av Carsten Joost.Men de norske er jo lagd etter samme mal så jeg skjønner ikke mye. *.pgmf er programfilen og den kan kjøres uavhengig i Catalyst *.pgmf-filen MÅ ligge i mappen C:\....\TacxFortius\catalyst\programsFor at RLV'en skal fungere må filen *.rlv legges i C:\...\TacxFortius\catalyst\videoVider Må det finnes en mappe som heter eksakt det samme som fornavnet til *.rlv .Denne mappen må ligge i samme mappe som *.rlv I mappen med samme fornavn som *.rlv må det ligge riktig *.avi -filen også med eksakt samme fornavn. Tips søk etter "ES_MajorcaDemo" så ser du hvordan det skal se ut
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
29/10/2008 11:29
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Kan ikke profilene på rlvene legges ut som en fil man kan kjøre i catalyst?? Jeg får ikke RLV som jeg laster ned til å fungere. Jeg har aldri hatt så store problemer, som når jeg prøvde å kjøre disse!!!Dataen havarerte, måtte legge inn alt på nytt. Jeg vil vel tro at det ligger noen problmer ett sted i disse løypene, når alt annet av RLVer fungerer også de som er lagd av Carsten Joost.Men de norske er jo lagd etter samme mal så jeg skjønner ikke mye. Det er vanskelig å si. De er laget, som du sier etter samme mal som de andre RLV'ene - og det eneste som egentlig kan ha noe relevans i så måte er selve RLV fila. PGMF filer er ikke noe hokuspokus og pgmf fila som brukes i RLV er den samme som brukes i catalyst programmet. AVI fila har ingenting med Fortius å gjøre - det er et helt standard videoformat. Et par mulige feilkilder: 1) videofilen har blitt ødelagt under nedlasting 2) maskinen din støtter ikke kodeksen. Mht begge disse punktene er første sjekk å prøve å spille dem av i Media Playeren din. Hvis du faktisk mangler kodeks (feks. Divx) lar dette seg laste ned gratis. Jeg fikk problemer med Tryvann: Det stod bare "loading" i bildet på RLV programmet og hele greia kræsjet når jeg prøvde å starte RLV. Tok så opp fila i Media Player. Denne klagde over kodeksen. Sjekket så filstørrelsen og oppdaget at min fil var mindre enn den jeg hadde forsøkt å laste ned. Konklusjon: Nedlastingen hadde gått #¤%&/ Løsning: Lastet ned på nytt og voilla: Alt funket. Har nettop kjørt ferdig etappen.... Som sagt før: Hele Fortius systemet er litt lite robust og reagerer dårlig på småfeil og endringer, så det er nok det som er problemet for de fleste som opplever krøll.
Redigert av Sykkelbob; 29/10/2008 11:30.
|
|
|
29/10/2008 11:46
|
fortiusrider
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er fult klar over det med programvaren, men problemet er at media playeren sier at kodingen ser mistenklig ut å ikke vil kjøre. men det kan være en feil i nedlastingen av video filen, så jeg får prøve igjen. men hvor har Nick gjemt filene???
|
|
|
29/10/2008 11:51
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
|
|
|
29/10/2008 11:58
|
fortiusrider
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
29/10/2008 11:59
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Jeg er fult klar over det med programvaren, men problemet er at media playeren sier at kodingen ser mistenklig ut å ikke vil kjøre. men det kan være en feil i nedlastingen av video filen, så jeg får prøve igjen. men hvor har Nick gjemt filene??? I mitt tilfelle var det nedlastingen som var gått crap. Tryvann skal være på 214MB. Det viste seg at min fil var vesentlig mindre, så jeg lastet den som sagt ned på nytt. Verd et forsøk...
|
|
|
29/10/2008 12:07
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
De ligger der. Husk stor R osv...
|
|
|
29/10/2008 14:28
|
geirhoil
Fersking
|
Fersking
Etter jeg har lastet ned Svelvik TT så får jeg ikke åpnet .ZIP filen. Det står at: it does not appear to be a valid archive. Noen som vet hva som er feil?
|
|
|
[Re: geirhoil]
29/10/2008 14:56
|
HogZ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Etter jeg har lastet ned Svelvik TT så får jeg ikke åpnet .ZIP filen. Det står at: it does not appear to be a valid archive. Noen som vet hva som er feil? Sannsynligvis har du ikke fått lastet ned hele filen.
|
|
|
29/10/2008 15:25
|
frodebo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er en av mange som er påmeldt, men jeg vet da søren jeg..
Skal ikke være negativ, for dette er en supert initiativ og veldig bra tiltak, men for egen del kjenner jeg på at det blir mye dataproblematikk og tid ved PCen i stedet for tid på sykkelen.
Ideen med RLV i Rulletouren er god, men kanskje ikke nødvendig? Hadde det ikke vært bedre med et enklere opplegg, med varierte VR-ruter? Enkle laste ned, enkle å forholde seg til. RLV'ene kunne vi benyttet som treningstraseer.
Jeg skal ikke gi meg ennå, man skal gi RLV-nedlastingen, kodeker m.m. en sjanse til. Når det er mulighet for å laste ned da. Imidlertid ser jeg faren i at Rulletouren blir litt for mye rettet mot de som både sykler og som har en datakompetanse litt utover gjennomsnittet. I så fall er det synd.
Og - så lenge man ikke fokuserer på samlet resultat går det jo an å konkurrere på VR-traseene på egen hånd også da. I det minste har man med det noe å strekke seg etter, noe som motiverer til skikkelig puls. Så får den offisielle konkurransen være.
mvh Frode
|
|
|
[Re: frodebo]
29/10/2008 15:28
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det har nok blitt litt mer kluss enn vi hadde håpet på nå i starten, delvis fordi det har blitt så veldig mange flere deltakere også tror jeg.
"shortcuten" er jo å bare laste ned eller få mailet til seg *.pgmf filen til RLV etappene og sykle de i catalyst uten video, men fremdeles med mulighet for å laste ned konkurrenter?
|
|
|
29/10/2008 16:06
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Skal ikke være negativ, for dette er en supert initiativ og veldig bra tiltak, men for egen del kjenner jeg på at det blir mye dataproblematikk og tid ved PCen i stedet for tid på sykkelen. Kan ikke si annet enn at jeg forstår frustrasjonen din. Håper imidlertid at du ikke gir opp. Det virker som Fortius systemet krever mer enn middels interesse for data og tålmodighet utover det normale. Det har vært en god del som har har hatt problemer med systemet også på tidligere Rulletourer. Selv hadde jeg (og har muligens ennå) ikke mulighet for å kjøre med motstandere på lange etapper - eks. Olympus. jeg skal love deg jeg bannet høyt når jeg for andre gang hadde syklet i konkrransefart i halvannen time for så å oppleve at hele driten krasjet og etappen var syklet forgjeves. Så det er ikke bare fryd & gammen i VR verden heller. Noen har trøbbel med pulsbelter osv osv. Håper alle får fiks på greiene og får trent masse i vinter. Når det gjelder RLV'ene så burde det hele være rimelig simpelt og kreve lite av datakunnskap. Du trenger 3 filer til hver etappe; pgmf, rlv og avi. Disse skal ligger i hver sine, angitte foldere. Noen av avi'ene kan kreve at du har divx støtte på maskinen din. Dette kan lastes ned gratis. Det inntrykket jeg sitter med så langt er at problemene folk har knytter seg til: - avbrutt nedlasting og dermed filer som ikke virker - manglende DivX støtte - generell feil på Fortius systemet De to første lar seg lett løse - det siste er et mer generelt problem som ikke direkte har noe med RLV'ene til Rulletour å gjøre og kan i værst fall kreve en del knot og support for å rette. Det er også en mulighet, som Kjull sier, å bare ta pgmf filene til RLV etappene og kjøre dem som Catalyst etapper - akkurat som vi gjorde med bla. Lysebotn i fjor. :-) Det er masse tid igjen før etappene stenger, så jeg oppfordrer bare til å holde motet oppe og komme seg opp på sadelen og tråkke i vei. :-D
|
|
|
29/10/2008 16:52
|
fortiusrider
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei Har fått til å laste ned å kjøre Tryvann og Svelvik TT, men har problemer med Lysebotn. Får prøve å laste ned videofilen en gang til. Takk til dere som bruker tiden deres på å lage RLVer og organisere rulletouren.
|
|
|
29/10/2008 16:54
|
geirhoil
Fersking
|
Fersking
Har prøvd på flere forskjellige PCer å laste ned SvelvikTT, bruker Free download manager og det står at 100% er lastet ned, filen er 1 063 854 kB. Men får alltid feilmelding om at det er noe galt med ZIP arkivet. Så jeg får ikke opp hver enkelt fil slik at jeg kan kopierer de til sine respektve plasser.
Noen løsning?
|
|
|
29/10/2008 17:00
|
kjull
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er viktig at folk ikke bruker internet explorer til video nedlastingen!!!!
Om den skal laste ned Lysebotn (6-700Mb) og noe hikker underveis så stopper den og du må begynne på nytt fra start med Microsoft sin internet explorer. Med Mozilla Firefox, Opera e.l. så starter den opp igjen fra der den var kommet.
Nick har kvote på ca 190Gb på dag. Hver deltaker trenger ca 2Gb videoetapper, hvilket skulle tilsi at alle de ca 130 deltakerne skulle kunne laste ned etappene i løpet av et par dager. Når vi treffer taket på kvoten flere dager på rad så tyder det på at:
- flere enn rulletourdeltakerne laster ned. Hvilket er ok men forkludrer litt for oss nå - endel bruker antagelig internet explorer og gjør flere forsøk når en nedlastning feiler
Mozilla Firefox og Opera kan lastes ned gratis og installeres raskt og brukes istedetfor Microsoft sin Internet explorer på kortere tid enn det tar å prøve to ganger å laste ned en video med Internet explorer - antagelig.
Selv skjønte jeg lenge ikke poenget med å skifte fra Micorsoft - den funket jo den, men etter å ha prøvd Firefox så skjønner jeg. Kjappere, enklere og bedre. Har hørt mange IT folk mener Opera er enda bedre også.
|
|
|
29/10/2008 17:31
|
geirhoil
Fersking
|
Fersking
Men jeg bruker free download manager og får lastet ned hele filen virker det som, men får ikke åpnet zip arkivet.
Vanskelig å bruke Opera eller Firefox når ikke linkene virker (eller er tatt bort), vet ikke hvordan jeg laster ned direkte fra URL i dem.
|
|
|
[Re: ]
29/10/2008 17:53
|
geirhoil
Fersking
|
Fersking
Der svarte du mens jeg skrev innlegg gitt. Problemet med free download manager er at når den mener fila er lastet ned, selv om det åpenbart mangler litt. Så går det ikke an å gjenoopta eller fortsette kjøringen.
Må forresten også si at hele opplegget og initiativet her er utrolig bra. Lots of creds til dere gutter!
|
|
|
|
|