Testen summerer opp mine følelser for pedalen på en utmerket måte. Jeg vil gjerne like den, men de har ikke fiksa funksjonen som er det viktigste til tross for lett vekt og fin pris.
For eget vedkommende vil jeg legge til at funksjonen i gjørme og våt jord er akkurat lik funksjonen med tørre reine nye sko. Med andre ord er det sånn at om inn og utklikk under ekstreme forhold er kritisk vil pedalen score høyere. Egen erfaring sier også at plasten pedalkroppen er like solid som hos Time. Harde slag lager bare en liten ripe. Mindre slag går ubemerket hen på den grå plasten.
Det jeg ikke så i testen var et element som er litt plagsomt for meg. Nemlig det at den fremste bøylen er hengslet, ikke den bakerste som på alle andre pedaler. Det fører til at skoa flyter litt frem og tilbake oppå pedalen avhenging av om man står og trår tunge tråkk eller sitter og tråkker med tærne ned. Man kan kanskje vende seg til akkurat dette men det er med på å øke usikkerhetsfølelsen som er det mest fremtredende med denne konstruksjonen.
Jeg vil ikke stå forran i køen for å kjøpe rel. 2. Jeg skal la Geir Anders teste den først.
Testen summerer opp mine følelser for pedalen på en utmerket måte. Jeg vil gjerne like den, men de har ikke fiksa funksjonen som er det viktigste til tross for lett vekt og fin pris.
For eget vedkommende vil jeg legge til at funksjonen i gjørme og våt jord er akkurat lik funksjonen med tørre reine nye sko. Med andre ord er det sånn at om inn og utklikk under ekstreme forhold er kritisk vil pedalen score høyere. Egen erfaring sier også at plasten pedalkroppen er like solid som hos Time. Harde slag lager bare en liten ripe. Mindre slag går ubemerket hen på den grå plasten.
Det jeg ikke så i testen var et element som er litt plagsomt for meg. Nemlig det at den fremste bøylen er hengslet, ikke den bakerste som på alle andre pedaler. Det fører til at skoa flyter litt frem og tilbake oppå pedalen avhenging av om man står og trår tunge tråkk eller sitter og tråkker med tærne ned. Man kan kanskje vende seg til akkurat dette men det er med på å øke usikkerhetsfølelsen som er det mest fremtredende med denne konstruksjonen.
Jeg vil ikke stå forran i køen for å kjøpe rel. 2. Jeg skal la Geir Anders teste den først.
LarsB
Hadde samme følelse som i testen, helt til jeg kvittet meg med avstandsplatene. Etter at disse ble fjernet har jeg vært meget fornøyd.
Har brukt Quartz på sti ett par måneder nå og er stort sett enig. Imidlertid fungerer de greit for meg, antageligvis er jeg alt for pysete på stien til å bli alt for plaget av hyppig ufrivillig utklikking. Har aldri blitt kastet ut av pedalen i motbakke (uansett terreng) eller på flatene på bred sti, men når (nedover)cruxene blir tette og adrenalinet setter inn har jeg hatt noen situasjoner der jeg plutselig befinner meg i lufta med begge pedaler utklikket og ikke helt vet hvordan dette skal gå.
At det er den fremste bøylen som er hengslet har jeg aldri opplevd som noe problem.
Det "ullne" klikket ved innfesting med tilhørende følelse opplever jeg som svært behagelig sammenlignet med andre pedaler jeg har prøvd : )
Shims'ene er satt opp i henhold til bruksanvisningen, jeg tar rådet ditt til etterretning Janson og skal prøve uten shims på neste tur...
Hadde samme følelse som i testen, helt til jeg kvittet meg med avstandsplatene. Etter at disse ble fjernet har jeg vært meget fornøyd.
Så bra! Vi har også forsøkt uten plater, uten hell. Hvilke sko bruker du? Jeg mener dog uansett det er en uting å lage et pedalsystem som krever fikling, prøving og feiling med ulike foringer for at skoen skal sitte skikkelig fast. Ser definitivt fram til den ennå ikke annonserte andreutgaven dukker opp.
At det er frontbøyla som er fjærbelastet og at pedalen dermed gir mindre mothold/stabilitet må jeg innrømme at jeg ikke har tenkt over selv. Angsten for at den noe spektakulære rodeo-funksjonen skulle slå inn fikk nok kjapt overtaket.
With its excellent new Quartz platform, Look has cleverly taken the well regarded Time ATAC twin-bar concept, blended the best of the minimalist US Crank Brothers Eggbeater ‘there, but not there’ anti-mud design, and given it all a twist of Gallic design flair. In the case of this model, it also switched the pricey titanium axle for a cheaper and marginally stiffer chromoly steel one. The performance remains identical to the titanium-axled version – very good, with solid, reliable, consistent entry/exit click sound and feel. You need to mess about with thin shims to fine-tune the cleat height in order to optimally work with the deeper shoe cleat recesses. However, this does mean you can tune the engagement feel to suit by using the shims. Buy If: You want great performance but don’t mind investing some quality set-up time to get it
Er det ikke litt drøyt å totalslakte pedalene uten å prøve flere par? Kan det være et "mandagspar" som har blitt testet? Har ikke hatt problemer med at mine løser ut i utide. Faktisk har de løst ut uoppfordret bare en gang. Hadde kjernetreff på ei stein i god fart og da løste bindingen ut, men jeg traff så hardt at jeg var redd jeg hadde ødelagt både det ene og det andre. Hadde også en følelse av at de "fløt" litt i starten, men satte på en mindre avstandsplate og nå er de stabile. Og uansett hvis en pedal oppfører seg som beskrevet i testen så går man til (nett)butikken og bytter
Det er ingen ting som tyder på at dette er et mandagspar, vi har som nevnt minst fire andre par som referanser - alle med samme problem. Et problem som konkurrentene fikser fint, helt uten plunder med foringer. Og dersom Look i det hele tatt lager mandags-eksemplarer av noe så enkelt som dette, fortjener de slakt.
At noen her får det til å funke bra, er jo topp for både dem og Look. At så mange andre skal være nødt til å "investere" så mye "quality set-up time", er i mine øyne tull. Vi snakker ikke om en Cane Creek Double Barrel-bakdemper her.
SnorreSprett. Det er nok ikke et mandagspar i testen geiranders har lagt ut. Det samme problemet gjelder som sagt med mine egne, kjøpt og betalt med egne penger.
Det hadde vært moro å høre hvilke sko SnorreSprett og HundenJanson har brukt. Selv har jeg bare prøvd på "rittskoene" Specialized S-Works karbon osv. Mulig det funker med andre sko, men det har jeg faktisk ikke tenkt å ta meg råd til å teste ut.
Når jeg triller kontrollert kan jeg provosere frem at skoen kan flyttes sidelengs ut av pedalen med en "rullebevegelse". Antagelig er det dette som skjer i endel av tilfellene men i mer hektisk sykling er det ikke lett å vite.
Jeg prøvde meg fram til den minste foringsplata som lot meg klikke inn på normalt vis. Dette ble altså ikke 100% trygt eller konsistent. Av og til kommer et klikk, av og til tråkker man inn uten å kjenne det, av og til er det et tydelig utklikk av og til er man bare ute i friluft.
Jeg har ikke noe særlig i mot å tilbringe kvalitetstid med å stille inn ting, heller ikke pedalklosser, men for nye pedalbrukere er det ikke optimalt å måtte gjennomføre en testefase for å finne det beste alternativet.
Jeg har lest testen både på MBA og bikeradar og er ikke enig med dem i at dette er fine saker. Legg forresten merke til at MBA plages av det samme som meg, at foten flyter frem og tilbake på pedalen. Men det har ikke plaget terrengsykkeltesterene eller Bikeradar.
Hvis noen synes dette høres ut som vinnerpedaler kan de sende meg en PM. Inntil videre satser jeg på Shimano 540 og X-pedo.
Jeg har også hatt noen turer på disse pedalene og er enig med både Geir Anders og Larsb. For meg er en klikkpedals viktigste egenskap og faktisk holde fast foten. Selv med riktig shimming av kloss mot sko og helt nye klosser vandret skoen raskt ut til siden av pedalen der den bare datt ut uten forvarsel. Dette skjedde ved svingkjøring, ved løfting av bakhjul opp kanter, ved lette hopp over røtter, ved sideveis forflytting i løypa m.m. Skikkelig skummelt. Selv Onza sine elastomerpedaler løste ikke ut så lett når det passet som minst. I tillegg er det som Larsb sier ubehagelig at det klikker i frontbøylen ved f.eks stående klatring bratt oppover. Dette kan også oppleves noen ganger med Crank Brothers pedaler, men ikke like tydelig som med Look. Selv Dirtrag påpeker akkurat det samme som oss, men mener pedalene vil funke til rittsykling, men er det noen gang du absolutt ikke vil klikke ut i tide og utide så er det med mange andre sultne konkurrenter rundt deg.
Ja, Quartz har kommet i en forbedret utgave med strammere fjær i år. Den ser slik.
Har brukt gammelversjonen i snart ett år til sti, trening og jobbsykling året rundt, og den fungerer som bare det, men litt tightere fjær hadde ikke skadet. Lurer på å prøve nyversjonen selv.
her er det mulig å få tak i karbonversjonen av nye quartz. Veier 250 gram per par. Det finnes også en versjon med titanaksling som veier 218 per par, men jeg fant ikke noen som har denne i nyeste utgave.
Til folkets opplysning bruker jeg faktisk fortsatt disse pedalene som rittpedaler. Det er kombinasjonen av lett vekt, at de tross alt fungerer noenlunde, at klossene sitter under skoa og til slutt at de fungerer uansett gjørme. De er fortsatt vage i inn og utklikk og jeg kan fortsatt rulle ut foten, men det har ikke skjedd ofte.
Quartz ser også ut til å være holdbare, og Look kan dette med lagre (men ikke på CB-klonene)
Til trening tur og kos velger jeg heller å bruke x-pedo/540 på grunn av funksjonen og at 100 gram ikke betyr noe, samt at jeg kan trampe litt ekstra om jeg har tråkka i skikkelig seig gjørme.
En ting som plager meg med Exustarpedalene, som jeg bruker til ritt, er at jeg ikke vet hvor de befinner seg under foten når jeg skal klikke inn. Noen ganger er de for langt bak, andre ganger for langt foran uten at jeg kjenner det i foten. Blir derfor mye roting for å få pedalen i riktig posisjon for å klikke inn. Med Shimanopedaler føler jeg at jeg kan dra skoen framover over pedalen og så bare klikker den inn "av seg selv". Hvordan er dette på Lookpedalene?
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Jeg har litt samme følelsen, i hvertfall når jeg skal klikke inn samtidig som jeg starter opp midt i ett teknisk parti, trenger jeg gjerne ett par forsøk på å treffe rett med skoen.
...klikker den inn "av seg selv". Hvordan er dette på Lookpedalene?
Øivind
Totalt fraværende. Det går an å klikke inn uten at man merker det en gang. Det er en funksjon av den hengslete fremre bøylen. Det at du ikke vet hvor pedalen befinner seg under foten din tror jeg nok er en øvelsessak.
Quartz ser også ut til å være holdbare, og Look kan dette med lagre
Og derrr....l
Nå er det knirk i lageret på høyre pedal. Den trenger et spesialverktøy for å skru opp den "knudrete" kransen for å overhale. Det ser ut som om dette verktøyet ikke finnes på internettet. Er det noen som sitter på et slikt verktøy? Eller aner hvor jeg kan skaffe meg det. Eller har mailadresse til Look importør Sportpartner ( http://www.bikepartner.no/ ) Det er tydeligvis ikke meningen å kontakte dem på mail.
Kan det tenkes at et Hozan Bottom Bracket and Headset Lockring Tool kan være et alternativ (i tilfellet f.eks. noen singlespeedere med WI-krank sitter på slikt i Oslo-området)?