|
|
På dop-kjøret igjen
|
Re: På dop-kjøret igjen
[Re: Espen J]
14/10/2008 07:15
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ehh.. Jeg tror ikke du har forstått helt poenget med lange etapperitt.
Man skal altså ikke være utvilt foran hver etappe. Hele vitsen er jo å finne ut hvem som totalt sett er best i å presse kroppen flere dager på rad. Hele vitsen i dette forsvinner jo når "halve feltet" er nødt til å dope seg for å komme seg gjennom det Langrenn er jo også en beintøff kondisjonsidrett, men med unntak av tour de ski (8 renn på 10 dager) så er vel rennene som regel oppdelt i mye større grad enn sykling? Har vært en del dop her også gjennom tidene, men ingenting i forhold til grand tour-gutta. Terrengsykling har vel heller ikke hatt så mange tilfeller. Her er vel såvidt jeg har fått med meg de lengste rittene 3-4 timer hver dag i "bare" en uke? Det finnes mange personer også på dette forumet som hadde greid å gjennomføre en konkurranse med tilsvarende lengde som TdF, uten doping. Det at det ikke er like mye doping i andre idretter har nok med andre ting å gjøre enn lengde på konkurransene. Det er mange syklister som stort sett bryr seg om endagersritt og det er vel like mye doping blant de? Hvorfor er det mye doping i styrkeidretter og sprint? Kreves det doping for å springe 100 meter eller løfte armene over hodet?
|
|
|
14/10/2008 07:49
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Ehh.. Jeg tror ikke du har forstått helt poenget med lange etapperitt.
Man skal altså ikke være utvilt foran hver etappe. Hele vitsen er jo å finne ut hvem som totalt sett er best i å presse kroppen flere dager på rad. Hele vitsen i dette forsvinner jo når "halve feltet" er nødt til å dope seg for å komme seg gjennom det Langrenn er jo også en beintøff kondisjonsidrett, men med unntak av tour de ski (8 renn på 10 dager) så er vel rennene som regel oppdelt i mye større grad enn sykling? Har vært en del dop her også gjennom tidene, men ingenting i forhold til grand tour-gutta. Terrengsykling har vel heller ikke hatt så mange tilfeller. Her er vel såvidt jeg har fått med meg de lengste rittene 3-4 timer hver dag i "bare" en uke? Vi ser jo stadig vekk at det blir tatt folk i doping som bare trener på treningssenter. Lokalt vet jeg at en kar i 40-åra som "bare" skulle bygge kropp for egen del, ble tatt for Anabole Steroider. Dette vil jo tilsi at doping ikke er noe som er knyttet opp mot sykling spesielt, eller konkurranseidrett heller. Det kan jo tyde på at vi har en problemstilling som er knyttet til samfunnet generelt, fremfor grupperinger spesielt?
|
|
|
[Re: frodegutt]
14/10/2008 08:45
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Ja selvfølgelig brukes det dop i andre idretter også. Men det er jo ikke noe tvil om at syklingen sliter mer enn de fleste andre idretter. Jeg tviler på at det er en positiv kultur for å bruke dop i sykkelsporten etter alle avsløringene og all negativ omtale sporten har fått på grunn av alle de som har blitt tatt, men fortsatt så blir det jevnt og trutt tatt toppidrettsmenn for bruk av ulovlige substanser. I mitt hode blir det da naturlig å se etter flere grunner til dette enn at folk bare er idioter. Det er jo tydeligvis noe som driver dem inn i dette som ikke eksisterer i like stor grad i de fleste andre idretter.
Trønder osv
|
|
|
14/10/2008 09:22
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Ja selvfølgelig brukes det dop i andre idretter også. Men det er jo ikke noe tvil om at syklingen sliter mer enn de fleste andre idretter. Jeg tviler på at det er en positiv kultur for å bruke dop i sykkelsporten etter alle avsløringene og all negativ omtale sporten har fått på grunn av alle de som har blitt tatt, men fortsatt så blir det jevnt og trutt tatt toppidrettsmenn for bruk av ulovlige substanser. Nja - det er nok litt mer nyansert. Jeg tror ikke syklingen sliter mer enn f.eks. friidrett eller vektløfting, men det blir veldig fokus på avsløringer i denne idretten. Muligens grunnet norske utøver på topplan som deltar i store konkurranser der avsløringen(e) kommer. I mitt hode blir det da naturlig å se etter flere grunner til dette enn at folk bare er idioter. Jeg tror du er inne på noe der. Og det er for meg innlysende at en grunn er at idrettsutøvere har hatt tilgang til medisinske preparater lenge før WADA har funnet en mulighet til å finne en testmetode for dette. Og slik har det vært i så mange år at idrettsutøvere fortsatt tror det er slik. Når nå produsenten av CERA har lagt inn en tracer, og opplyst WADA om hvordan de finner den, kom det som en overraskelse på en del dopere. Så nå er nok jakten på nye, usporbare, dopingmidler intesnsivert. Når dopingjegerene har funnet metoder å spore Micera og cera på, tror jeg de bare finner mye metoder. Noen står bake dette - og det er ikke rytterne selv! Det er jo tydeligvis noe som driver dem inn i dette som ikke eksisterer i like stor grad i de fleste andre idretter. Det er jeg ikke sikker på, men økonomi satt opp mot prestasjonsgevinsten og medieoppmerksomheten er nok kanskje noe større i sykling enn i en del andre idretter? Jeg tror ikke det blir slutt på doping, jeg tror derimot at i en periode nå kommer dopingjegerene til å være mer a jour med doperne, inntil de finner en annen måte å dope seg på. Dessverre.
Redigert av Hæ?; 14/10/2008 11:11. Rediger grunn: Micera og cera og misforståelser
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
14/10/2008 09:35
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grunnen til at de sliter spesielt i sykling er jo fordi det er veldig mange aktive, høyt nivå og at det er mye penger å tjene for de beste, samt stor medieoppmerksomhet. Rytterene er avhengig av å være på lag for å kunne fortsette med idretten. Sykler du for sakte så blir du sparka ut.
|
|
|
[Re: -Jan]
14/10/2008 10:22
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Grunnen til at de sliter spesielt i sykling er jo fordi det er veldig mange aktive, høyt nivå og at det er mye penger å tjene for de beste, samt stor medieoppmerksomhet. Rytterene er avhengig av å være på lag for å kunne fortsette med idretten. Sykler du for sakte så blir du sparka ut. Ja, men dette gjelder ikke bare i sykling. Dette gjelder jo i alle idretter der penger og prestasjoner har en positiv korrelasjon.
|
|
|
[Re: Hæ?]
14/10/2008 10:24
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Når nå produsenten av CERA har lagt inn en tracer, og opplyst WADA om hvordan de finner den... Det er nok ikke helt riktig. Les mer om det her: Artikkel om EPO og syklister Fra produsenten av Mircera
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Lenny]
14/10/2008 10:35
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Jeg tror ikke det er grunnlag for å tro at sykkelsporten sliter mer enn andre idretter bare fordi ASO og enkelte lag og nasjoner har valgt å ta et oppgjør med svineriet.
De andre idrettene får forklare seg som de vil, men for sykkelsporten sin del, tror jeg det er et pampekulturproblem hvor dopingen bare er ett av problemene som dette skaper. Jeg har liten tro på at det er enkeltindivider som helt ut av det blå og helt på eget initiativ tar kontakt med spesialistapparat som kan forsyne dem med state-of-the-art doping, følge opp og innføre dem i bruk osv.
Jeg tror at en del av sykkelsportens dopingjakt er et ærlig forsøk på å gå til krig mot svinepelsene. Mens på andre hold er det et spill for galleriet som handler om at en del pamper vassker hendene sine og forsøker å bruke noen få syndebukker for å underbygge en påstand om at dette er enkelttilfeller og "utskudd" som laget/nasjonen aldri har hatt noen kjennskap til (dopingbruken av).
Jeg tror det er et godt stykke arbeid dersom man skal bli kvitt driten og jeg tror man skal langt inn i systemene for å renske ut alle bandittene. Men finns det vilje, så tror jeg det er fullt mulig. Jeg tror også på at det finnes mange ærlige og rene syklister.
Jeg synes også at mediene er kjipe og historieløse mot sykkelsporten om dagen. Foreløpig har det ikke vært noe "skred" av dopingtilfeller og det er liten grunn til å tro at alle syklister doper seg (som man skulle få inntryk av fra tabloidpressen).
|
|
|
[Re: Lenny]
14/10/2008 11:08
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Okey - da lærte jeg noe nytt i dag også. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: frodegutt]
14/10/2008 11:27
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grunnen til at de sliter spesielt i sykling er jo fordi det er veldig mange aktive, høyt nivå og at det er mye penger å tjene for de beste, samt stor medieoppmerksomhet. Rytterene er avhengig av å være på lag for å kunne fortsette med idretten. Sykler du for sakte så blir du sparka ut. Ja, men dette gjelder ikke bare i sykling. Dette gjelder jo i alle idretter der penger og prestasjoner har en positiv korrelasjon. Ja, men det gjelder i STØRRE grad i sykling, det er poenget. Det er ingen andre utholdenhetsidretter hvor nivået, medioppmerksomhet, antall utøvere og mulighet for å tjene penger er like stort.
|
|
|
14/10/2008 11:49
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Grunnen til at de sliter spesielt i sykling er jo fordi det er veldig mange aktive, høyt nivå og at det er mye penger å tjene for de beste, samt stor medieoppmerksomhet. Rytterene er avhengig av å være på lag for å kunne fortsette med idretten. Sykler du for sakte så blir du sparka ut. Ja, men dette gjelder ikke bare i sykling. Dette gjelder jo i alle idretter der penger og prestasjoner har en positiv korrelasjon. Ja, men det gjelder i STØRRE grad i sykling, det er poenget. Det er ingen andre utholdenhetsidretter hvor nivået, medioppmerksomhet, antall utøvere og mulighet for å tjene penger er like stort. Foppal?
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
14/10/2008 12:23
|
EgilS
More than words
|
More than words
Grunnen til at de sliter spesielt i sykling er jo fordi det er veldig mange aktive, høyt nivå og at det er mye penger å tjene for de beste, samt stor medieoppmerksomhet. Rytterene er avhengig av å være på lag for å kunne fortsette med idretten. Sykler du for sakte så blir du sparka ut. Ja, men dette gjelder ikke bare i sykling. Dette gjelder jo i alle idretter der penger og prestasjoner har en positiv korrelasjon. Ja, men det gjelder i STØRRE grad i sykling, det er poenget. Det er ingen andre utholdenhetsidretter hvor nivået, medioppmerksomhet, antall utøvere og mulighet for å tjene penger er like stort. Foppal? Utholdenhetsidrett?
|
|
|
[Re: EgilS]
14/10/2008 12:25
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=-Jan]Grunnen til at de sliter spesielt i sykling er jo fordi det er veldig mange aktive, høyt nivå og at det er mye penger å tjene for de beste, samt stor medieoppmerksomhet. Rytterene er avhengig av å være på lag for å kunne fortsette med idretten. Sykler du for sakte så blir du sparka ut. Ja, men dette gjelder ikke bare i sykling. Dette gjelder jo i alle idretter der penger og prestasjoner har en positiv korrelasjon. Ja, men det gjelder i STØRRE grad i sykling, det er poenget. Det er ingen andre utholdenhetsidretter hvor nivået, medioppmerksomhet, antall utøvere og mulighet for å tjene penger er like stort. Foppal? Utholdenhetsidrett?[/quote] Idrett?
|
|
|
[Re: kjerts]
14/10/2008 12:26
|
EgilS
More than words
|
More than words
[quote=frodegutt][quote=-Jan]Grunnen til at de sliter spesielt i sykling er jo fordi det er veldig mange aktive, høyt nivå og at det er mye penger å tjene for de beste, samt stor medieoppmerksomhet. Rytterene er avhengig av å være på lag for å kunne fortsette med idretten. Sykler du for sakte så blir du sparka ut. Ja, men dette gjelder ikke bare i sykling. Dette gjelder jo i alle idretter der penger og prestasjoner har en positiv korrelasjon. Ja, men det gjelder i STØRRE grad i sykling, det er poenget. Det er ingen andre utholdenhetsidretter hvor nivået, medioppmerksomhet, antall utøvere og mulighet for å tjene penger er like stort. Foppal? Utholdenhetsidrett?[/quote] Idrett? [/quote] Sport og spill!
|
|
|
14/10/2008 12:46
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
14/10/2008 12:56
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
[quote=-Jan][quote=frodegutt][quote=-Jan]Grunnen til at de sliter spesielt i sykling er jo fordi det er veldig mange aktive, høyt nivå og at det er mye penger å tjene for de beste, samt stor medieoppmerksomhet. Rytterene er avhengig av å være på lag for å kunne fortsette med idretten. Sykler du for sakte så blir du sparka ut. Ja, men dette gjelder ikke bare i sykling. Dette gjelder jo i alle idretter der penger og prestasjoner har en positiv korrelasjon. Ja, men det gjelder i STØRRE grad i sykling, det er poenget. Det er ingen andre utholdenhetsidretter hvor nivået, medioppmerksomhet, antall utøvere og mulighet for å tjene penger er like stort. Foppal? Utholdenhetsidrett?[/quote] Idrett? [/quote] Sport og spill! [/quote] Rekk opp hånda den av dere to siste flåskjefter som sykler fra foppallspilleren Knut A Fostervold 
|
|
|
[Re: jorn_almberg]
14/10/2008 13:05
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke konsekvent, men stadig vekk. Men det er vel strengt tatt syklisten jeg konkurrerer med, ikke foppallspilleren.
|
|
|
[Re: jorn_almberg]
14/10/2008 13:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
[quote=Sykkelbob][quote=-Jan][quote=frodegutt][quote=-Jan]Grunnen til at de sliter spesielt i sykling er jo fordi det er veldig mange aktive, høyt nivå og at det er mye penger å tjene for de beste, samt stor medieoppmerksomhet. Rytterene er avhengig av å være på lag for å kunne fortsette med idretten. Sykler du for sakte så blir du sparka ut. Ja, men dette gjelder ikke bare i sykling. Dette gjelder jo i alle idretter der penger og prestasjoner har en positiv korrelasjon. Ja, men det gjelder i STØRRE grad i sykling, det er poenget. Det er ingen andre utholdenhetsidretter hvor nivået, medioppmerksomhet, antall utøvere og mulighet for å tjene penger er like stort. Foppal? Utholdenhetsidrett?[/quote] Idrett? [/quote] Sport og spill! [/quote] Rekk opp hånda den av dere to siste flåskjefter som sykler fra foppallspilleren Knut A Fostervold  [/quote] Har aldri konkurrert mot ham. I den rette løypa så er det ikke sikkert at det hadde gått så gærnt for min del. 
|
|
|
14/10/2008 14:11
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror ikke det skal så veldig mye terreng til før han sliter med å henge på deg.
|
|
|
15/10/2008 11:13
|
EgilS
More than words
|
More than words
|
|
|
15/10/2008 11:35
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Fint det, men hvis mine bange anelser har noe substans, hjelper det ikke veldig mye at han luuser'n som mer eller mindre presses/overtales av apparatet sitt til å ta ulovlige midler, utestenges 4 år istedet for 2. Hvis derimot hele managementet til et lag blir utestengt, får de kanskje en rakett i ræva til å ta kontroll over sysakene sine. At en manager, som feks. Bjarne Riis, påstår at en utøvers dop og magiske prestasjonsøkning er helt totalt ukjent, kan bare forklares med 1) At Bjarne Riis er en vaklende amatør som ikke klarer å gjøre jobben sin eller b) Han har visst om det og kanskje til og med vært pådriver for det. Jeg kjøper bare ikke den syndebukk-kulturen som sporten generelt viser overfor dopingproblemet - og det gjelder på ingen måte bare sykling.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
15/10/2008 12:55
|
KTL
Besatt
|
Besatt
En tanke om hvorfor sykkelsporten er utsatt... Kanskje sykling er så utsatt fordi doping gir rask og konkret tilbakemelding i form av resultater? Ser ut som man med riktig dopingbruk løfter seg langt opp prestasjonsmessig på kort tid (sykler seg inn på lag osv)... ??
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
|
|
|
[Re: KTL]
15/10/2008 14:10
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
En tanke om hvorfor sykkelsporten er utsatt... Kanskje sykling er så utsatt fordi doping gir rask og konkret tilbakemelding i form av resultater? Ser ut som man med riktig dopingbruk løfter seg langt opp prestasjonsmessig på kort tid (sykler seg inn på lag osv)... ?? Dette gjelder da doping generelt....?
|
|
|
21/10/2008 21:15
|
hdr
Entusiast
|
Entusiast
Nå blir det kanskje slutt på avsløringene? – I UCI er vi mer innstilt på å se framover enn bakover. Å teste alle de prøvene fra 2007 nok en gang vil ikke bidra særlig positivt i antidopingkampen. Det vil bli dyrt, og det vil ikke bringe oss framover, mener McQuaid. Hele artikkelen: Ikke sjekk dopingprøver
-- Håkon
|
|
|
[Re: hdr]
22/10/2008 08:05
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Nå blir det kanskje slutt på avsløringene? – I UCI er vi mer innstilt på å se framover enn bakover. Å teste alle de prøvene fra 2007 nok en gang vil ikke bidra særlig positivt i antidopingkampen. Det vil bli dyrt, og det vil ikke bringe oss framover, mener McQuaid. Hele artikkelen: Ikke sjekk dopingprøver Fra artikkelen er denne ganske oppsiktsvekkende: Dersom vi skulle begynne å ommøblere seierspallene i alle store løp de siste to-tre årene, så vil det gjøre idretten vår direkte latterlig
Han går altså utfra at det finnes dopere i toppen av alle de store løpene de siste årene ! Jeg synes det er mistenkelig hvis de rene syklistene ikke kommer på på banen og forlanger at testene blir utført. Nå har jo presideneten mistenkeligjort dem alle.
|
|
|
[Re: Raindog]
22/10/2008 11:29
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
Jeg synes det er mistenkelig hvis de rene syklistene ikke kommer på på banen og forlanger at testene blir utført. Nå har jo presideneten mistenkeligjort dem alle.
Nettopp. Han vet kanskje at de ikke er så mange... Kanskje ikke ommøblering av pallen er nok, mulig de må rydden den helt <smiley> Øystein
|
|
|
[Re: hdr]
19/11/2008 19:42
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Fru Fuentes vil ikke snakke - bare tjene penger på at hun vet ... Makan til dott! "Av respekt for mine kolleger som har ofret så mye ..." My ass! http://www.dagbladet.no/2008/11/19/sport/doping/spania/3768991/
|
|
|
[Re: oevk]
05/12/2008 23:49
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er virkelig fascinerende hvordan de forholder seg til doping i internasjonal sykling. De legger jo ingen moral eller ærefølelse til grunn i hele tatt. Ute i ett eller to år, så er du tilbake igjen som om ingenting har skjedd. Man kan mistenke det finske skimiljøet tenker i samme baner.
Er vi rett og slett noen naive moralske tullebukker her på berget når vi fastholder at doping er idrettens største uvesen?
|
|
|
|
|