Bør noen sette i gang et opprop? Dette er en hårsbredd fra uaktsomt drap og det ender med 10000kr i bot? (det samme som å urinere på en lyktestolpe...)
Beklager å si det, men rettsystemet er ikke perfekt. Du vet en kan saksøke noen for ærekrenkelse og få personen dømt i 5- 10 år og en bot på over millionen, men blir du voldtatt er du heldig visst gjerningsmannen får max straff på 2 år!!
Det var flott at syklisten slapp fra det med skrekken! Sjåføren burde helt klart mistet lappen!
Ny sesong nye muligheter!
Re: Presset syklist i grøften
[Re: Kajen]
#62243711/10/200811:04
Det var i forbindelse med en forbikjøring at syklisten endte i grøften. Trailersjåføren hadde tutet to ganger på syklisten før han la seg ut for å kjøre forbi.
Ser for meg en rimelig hissig sjåfør, hvem er det som tuter før de kjører forbi, da? Heldigvis gikk det bra med syklisten...
Heidi Johansen
[Re: cwar]
#62273512/10/200801:02
Det var flott at syklisten slapp fra det med skrekken! Sjåføren burde helt klart mistet lappen!
Er enig; i alvorlige tilfeller (kanskje også i denne saken) burde kanskje vernet mot "dobbeltstraff" settes til side.
Personlig synes jeg han kunne fått et par år i bua og frataes retten til være yrkessjåfør. Han utsetter personen for stor livsfare og stopper ikke for å sjekke om han lever. Ekstremt grovt i mine øyne. Hvis jeg skyter midtskill på Knut Storberget med rifle fra hofta(bare et hypotetisk eksempel), så får jeg sikkert ikke bare 10000 kr i bot.... Jeg kan jo også si at "han døde jo ikke jo"......
Det var i forbindelse med en forbikjøring at syklisten endte i grøften. Trailersjåføren hadde tutet to ganger på syklisten før han la seg ut for å kjøre forbi.
Ser for meg en rimelig hissig sjåfør, hvem er det som tuter før de kjører forbi, da? Heldigvis gikk det bra med syklisten...
Selve tutingen kan jo være motivert hvis syklisten har ligget der i fem minutter uten å slippe forbi lastebilen til tross for gode muligheter til å svinge inn til kanten. Det er selvsagt ingen unnskylding for å presse syklisten og risikere et liv, men det kan jo forklare tutingen.
Hva er det egentlig som sier at dette dreier seg om en psykopat til lastebilsjåfør og en helt uskyldig syklist? Det kan jo like gjerne være en psykopat til syklist og en litt klønete lastebilsjåfør? Vet noen mer enn hva som står i avisen? Nå er jeg djevelens advokat, men det er bare fordi jeg misliker den stadige holdningen at syklister er feilfrie og alle motoriserte er satans avkom.
[Re: Dan]
#62280312/10/200810:18
Hvis alle viser hensyn i trafikken, og bruker trafikkreglene fornuftig så går alt så mye bedre. (Forkjørsrett i stedet for forkjørsplikt osv. Det går ann å vise hensyn/skjønn hvis situasjonen krever det.)
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
[Re: Dan]
#62297612/10/200817:31
Selve tutingen kan jo være motivert hvis syklisten har ligget der i fem minutter uten å slippe forbi lastebilen til tross for gode muligheter til å svinge inn til kanten. Det er selvsagt ingen unnskylding for å presse syklisten og risikere et liv, men det kan jo forklare tutingen.
Hva er det egentlig som sier at dette dreier seg om en psykopat til lastebilsjåfør og en helt uskyldig syklist? Det kan jo like gjerne være en psykopat til syklist og en litt klønete lastebilsjåfør? Vet noen mer enn hva som står i avisen? Nå er jeg djevelens advokat, men det er bare fordi jeg misliker den stadige holdningen at syklister er feilfrie og alle motoriserte er satans avkom.
Det vet jeg jo selvfølgelig ikke, men det virker ikke sannsynlig at en syklist ville krangle på den måten med en lastebil.. Men uansett når størrelsesforskjellen er som her, har lastebilsjåføren et stort ansvar. Det er ikke noe leketøy han manøvrerer. Man skal ikke dra alle over en kam, det vet jeg, men jeg har selv syklet på veien og vogntog har rast forbi uten å svinge nevneverdig utenom eller sette ned farten. Jeg syns uansett ikke det er særlig fint å tute på syklister. Hva om det hadde vært en mor med en barnevogn, eller et barn langs en skolevei som ikke har fortau, for det finns også...