Bare et innspill: Noen som vet noe om hvor mye det er realistisk at man kan forbedre seg med optimal trening, når man befinner seg i ca 3:30-4:00t (birken) - Jeg regner jo med det finnes en fysisk begrensning på det...?
En kompis av meg forbedret seg fra ei tid oppunder fem timer til 3.17 på ett år, så det er mye som er mulig med en dose stålvilje og riktig trening.
Det kommer nok litt an på hvor mye man har trent for å komme seg på 3.30 nivå, tenker jeg. Noen kommer lett hit og har dermed et stort potensiale for videre utvikling. Andre strever i årevis for å oppnå samme nivå, og kommer kanskje ikke særlig lenger. Dette til tross for tilsynelatende mye fornuftig trening. Jeg kjenner noen sånne. Er det mangel på talent det heter?
Dette til tross for tilsynelatende mye fornuftig trening.
Om man ikke klarer bedre enn 3.30, så er det ikke talentet som er begrensningen, men treningsopplegget.
Selv om man trener "tilsynelatende fornuftig", så tror jeg mange (de fleste?) har en del å hente på treningsopplegget, uten nødvendigvis å øke den årlige treningsmengden særlig.
Om man ikke klarer bedre enn 3.30, så er det ikke talentet som er begrensningen, men treningsopplegget.
Selv om man trener "tilsynelatende fornuftig", så tror jeg mange (de fleste?) har en del å hente på treningsopplegget, uten nødvendigvis å øke den årlige treningsmengden særlig.
Er det da "lapskaus" kontra riktig skille mellom hardt og rolig du da tenker på, eller må man bli enda mer sofistikert? har ikke klart mer enn en 10-12% forbedring pr år hittil, men innser jo at jeg havner ofte i lapskaus-fella (dvs halv-hard trening eller "distansetrening" om du vil). Jeg skulle etter planen gått for merket i år om jeg bare hadde droppet å knekke armen rett før Birken..
Er det da "lapskaus" kontra riktig skille mellom hardt og rolig du da tenker på, eller må man bli enda mer sofistikert? har ikke klart mer enn en 10-12% forbedring pr år hittil, men innser jo at jeg havner ofte i lapskaus-fella (dvs halv-hard trening eller "distansetrening" om du vil). Jeg skulle etter planen gått for merket i år om jeg bare hadde droppet å knekke armen rett før Birken..
Jeg trente i snitt 3 timer fra april til august. Det meste var vel egentlig lapskaus. Før dette (siste åra) har jeg ikke trent. Jeg sykla på 4.02 men jeg sprakk vel egentlig på skramstadsetra så med litt smartere løpsopplegg kunne jeg nok skrella mange minutter.
Sånn som jeg ser det kan jeg ikke begripe at folk som trener året rundt ikke skulle klare merket med letthet, men jeg tror vel egentlig forskjellen er at det er forskjell på folk :-)
Tenker blant annet på periodisering, formtopping, og det å hele tiden gi kroppen nye utfordringer. Å vite når man skal trene mye og når man skal ta det med ro, osv...
Hei! Jeg vil gjerne slenge meg med på denne tråden for jeg trenger også hjelp, om dere synes det er fornuftig så lager jeg en egen tråd som jeg oppdaterer jevnlig, bloggside vurderes også. Mitt mål er også 2.59.59, men i Grenserittet. Fullførte Grenserittet på 3.22 i år med start i pulje 8 (masse folk som tuslet og gikk i løypa med andre ord....)Snittpulsen var mellom 170 og 175 (klokka kutta og måtte resettes midtveis) og makspuls er 205 mener jeg, har ikke målt nøyaktig på et par år, alder 28 somre. Startet med sykling på "ordentlig" i tidlig våres da jobben meldte meg på grenserittet og har blitt fullstendig bitt av basillen:).Jeg fikk tvillinger i April så treningen ble noe begrenset (ca 100 mil + litt spinning). Pr nå sykler jeg jo mest sti da jeg synes dette er mest gøy, for meg er det viktig å ha det litt gøy på sykkelen og jeg synes det er mest gøy når det blir litt teknisk, så jeg håper dere ikke forteller meg at jeg må kutte ut stisyklingen helt fremover... Har en jente på fire år og tvillinger på fire måneder, så jeg har begrenset med tid til trening;) Men skal klare to-til tre gode økter i uka nå og planlegger å øke noe frem de siste to månedene før rittet, i tillegg til litt styrke da. Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal utnytte disse øktene best mulig for å komme meg i best mulig form innen neste år, jeg har løpt en del før, men sykling er jo en annen verden i grunn. Det jeg trenger er hjelp underveis, først og fremst i form av forslag til hvordan jeg bør legge opp treningen min frem til rittet. Vurderer å spinne litt fremover da dette er så poppis, men jeg synes vel ikke jeg får like mye igjen for spinningen som å bruke tiden på en ordentlig sykkel, er det feil? Planen er også å sykle Vestmarkrittet og Farrisrunden for å få litt mer rittrening og muligens en bedre pulje i Grenserittet. Takk for alle gode forslag!
Forbedret meg fra 5:25 til 3:59 fra 2007 til 2008. Første dag på sykkel var i april. Siden da har jeg trent i snitt ca 2-3 dager i uka på sykkel, som regel intervall. I tillegg har jeg spilt ballspill 2-3 ganger i uka. Med mer sykkeltrening og start i seedet gruppe, skulle det være mulig å knipe ned en del på dette. Vi får se til neste år;)
Det er fredag kveld, og TV2 reklamerer for det forferdelige programmet der programlederen liksom-intervjuer C-kjendiser mens hun suger kinnene inn og dytter silikonpuppene frem... (Irrelevant, jess) Jeg sitter i soffan med det nye "Birkebeiner'n" som kom i posten i dag, og gledet meg veldig når forsida antydet at her er det snakk om oppsummering av årets ritt.
Når jeg har bladd gjennom bladet er det et par-tre ting som slår meg:
- Birken 2008 var tidenes raskeste og største. Likevel er det fint lite reportasjer om oss vanlige dødelige. Jeg synes det er kjempespennende å lese om Hovdenes, men når det her er snakk om ei blekke som er dedikert til rittet, rennet og løpet hadde jeg forventet et litt bredere fokus på oppsummeringen.
- Birken 2008 er tidenes raskeste. Jeg har aldri syklet Birken, men var fornøyd med tida, og har til og med vært såpass stor i kjeften at jeg har sagt at 02:59:59 bør være et realistisk mål (gitt samme forhold som i år!). Hovdenes syklet på 02:40:50. Jeg syklet på 03:19:51, alstå 39 minutter og ett sekund saktere enn Hovdenes. Med det hårete målet jeg har satt for 2009 betyr det at jeg skal knappe innpå omtrent 20 minutter. Og komme til mål rundt 19 minutter etter vinneren (gitt de samme forhold, samme vinnertid, osv osv, jada, jeg vet; mange forbehold her). Åkke som: Det begynner å ane meg at det kommer til å koste hvis jeg skal nå målet.
- Etter Birken har jeg som tidligere nevnt kun syklet et par lokale ritt og hatt det innmari morsomt på smale stier og i dype gjørmehøl i Bymarka (Trondheim). Korte turer med delvis høy intensitet og et fett glis når sykkelkompjutadoren viser over 50 på flytsti har det også vært en del av, og jeg har vært fornøyd med det. "Det er så lenge til Birken neste år". Men så kom bladet. Og vips så var jeg tilbake i "Birken-mood". Tenkte laaaange turer på grus. Høy hastighet over lang tid på asfalt. Trene tunge tråkk i motvind. Pokker... måtte de minne meg på det?!
Men for all del... det ER lenge til Birken 2009, og det må da vel være mulig å få til litt seriøst bra trening fram til da? Når det svir som verst og det smerter som mest er det vel greit å ha et konkret mål å jobbe mot. Ikke minst blir det spennende å kjøre sammen med Klaus A. og se om vi når målet...
Birken 2008 var tidenes raskeste og største. Likevel er det fint lite reportasjer om oss vanlige dødelige. Jeg synes det er kjempespennende å lese om Hovdenes, men når det her er snakk om ei blekke som er dedikert til rittet, rennet og løpet hadde jeg forventet et litt bredere fokus på oppsummeringen.
Syntes det strengt talt var lite om de du omtåler som ikke vanlig dødlige. Syntes generellt "oppsumeringa" fra birken i birken bladet var dårlig i år.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Syntes det strengt talt var lite om de du omtåler som ikke vanlig dødlige. Syntes generellt "oppsumeringa" fra birken i birken bladet var dårlig i år.
Enig i det. Verken dødelige eller ikke-dødelige fikk spesielt mye oppmerksomhet. For min del (som "dødelig") hadde det vært veldig inspirerende og morsomt å lese om de udødelige; de(re) er jo på mange måter litt helter...
Jeg skal ned på 3.10 i 09. Deltatt to ganger og har 3.50 i 07 og 3.23 i år. Begge ganger har jeg gått ned hele ballettbakken, så jeg har jo noen min å hente der;)
Planen er å holde det gående fra høst 08 og ikke starte i april som foregående år.
Spenstig å krype seg under 3t, det får bli noen år til for mitt vedkommende tror jeg. Kjenner en som sykler på 03.04 (2007) og han sykler fort;)
Ukene flyr, mot høstens/vinterens treningsopplegg. Til nå har det vært rolige dager med trening 2 dager i uken. Mye annet som tar og fortjener tid også.
I dag hadde jeg og en kompis 150min rolig "sti"tur i Drammensmarka; fra Strøtvedt og opp til Åspaviljongen, videre til Langfallhytta, opp til Tverken, bort til Aronsløypa og ned til heishuset i bånn. Variert sykling i lett stiterreng blant fine høstfarger og supert vær.
Turen ga mersmak og viser at sykkel er gøy, dvs. at man må ha avbrekk fra rene treningsturer hvis man ikke ønsker sykkelalergi Eneste som er lurt - ta med kart eller kjøp gps. Blir fort noe knoting når man ikke er kjent. Må se å skaffe meg en av delene, og kart er vel ikke det kuleste...
Dette var også første tur i skogen med xc-fulldemperen. Fortsatt godt fornøyd og jeg gleder meg til Drammensrittet for å kjenne hva fulldemper gjør bedre i teknisk rittsammenheng. Eneste jeg skal gjøre er å sette på et Vector 31.8 Carbon styre jeg har kjøpt. Synes det smale flate styret blir litt for kort i rolig fart, og håper at jeg liker rise-styre bedre. Har alltid brukt bars, så det blir spennende å se om jeg vil savne disse...
Her er i alle fall gliset
Om Aron: Det går helt klar forover, men det ser ut til å være en del igjen. Kan virke som om ikke alt blir klart før evt. første snø kommer. Noen som vet noe mer??
Holder på å planlegge to opplegg nå; ett treningsopplegg for rytter, og et slankeopplegg for sykkel... skal komme tilbake til dette.
Syklet en tur i våte Bymarka etter jobb i dag, og kjente at det er litt verre å motivere seg selv for god innsats på sykkelen når det er 5 grader, sludd i lufta og gjørme overalt. Men det er vel nå man virkelig må bite tenna sammen skal dette opplegget bli bra...
Det er nå man skal ha det gøy pg flyte på overskuddet sitt. Graver du deg ned i en gryte med sammenbitte kjever og stress i starten av oktober er du utbrent før snøen går i april.
Du skal gjøre ting som er gøy og som holder deg i sving.
Veldig enig, men problemet er at det ikke er så mye som er gøy å holde på med i tussmørket når det pessregner og er kaldt...
Er ikke SÅ negativ altså; når jeg fikk opp dampen i går så var det fortsatt like morsomt å kjøre fort på sti og kjenne blodsmaken i kjeften opp de verste kneikene.
Nå satser jeg på 1-2 turer på sykkel ute pr uke en stund framover, og så håper jeg at snøen kommer fort og i store mengder slik at jeg kan ta fram skiene.
Veldig enig, men problemet er at det ikke er så mye som er gøy å holde på med i tussmørket når det pessregner og er kaldt...
Er ikke SÅ negativ altså; når jeg fikk opp dampen i går så var det fortsatt like morsomt å kjøre fort på sti og kjenne blodsmaken i kjeften opp de verste kneikene.
Nå satser jeg på 1-2 turer på sykkel ute pr uke en stund framover, og så håper jeg at snøen kommer fort og i store mengder slik at jeg kan ta fram skiene.
Jeg har satt sykkelen på hylla. Har ikke lys til sykkel, og rekker ikke ut etter jobb før det er mørt. I helgene er det stadig noe nå, bla. oppussing av hus.
Så langt er det spinn 1-2 ganger i uken. Målet fra oktober er/var 3 treningsøkter i uken inntil skiene tas frem. Nå har klart to ganger i uken, så jeg må stå på litt - kroppen blir fort dvask... Må få opp muskulaturen til alpin/telemarksturene
Ellers så har jeg den siste tiden jobbet mye med å få med mange fra jobben til nesteårs Birken. Så langt er det rundt 100 personer som har lyst på en tur over fjellet. Blir spennende å se hvor mange av disse som kommer seg på listen 30. okt. Dette blir blir nok en god motivasjonsfaktor - hadde jo vært kult å blitt best...?
Jeg har satt sykkelen på hylla. Har ikke lys til sykkel, og rekker ikke ut etter jobb før det er mørt. I helgene er det stadig noe nå, bla. oppussing av hus.
Så langt er det spinn 1-2 ganger i uken. Målet fra oktober er/var 3 treningsøkter i uken inntil skiene tas frem. Nå har klart to ganger i uken, så jeg må stå på litt - kroppen blir fort dvask... Må få opp muskulaturen til alpin/telemarksturene
Ellers så har jeg den siste tiden jobbet mye med å få med mange fra jobben til nesteårs Birken. Så langt er det rundt 100 personer som har lyst på en tur over fjellet. Blir spennende å se hvor mange av disse som kommer seg på listen 30. okt. Dette blir blir nok en god motivasjonsfaktor - hadde jo vært kult å blitt best...?
Skal du sykle på under 3 timer så bør du trene veldig bra og veldig riktig fremover. Jeg vil komme med en klar anbefaling om å bytte ut spinnnnning med rullesykling. Det vil du få mye mer igjen for. 2 gode økter med lange drag noe under terskel vil være noe av det mest riktige du kan gjøre fremover. Men du kan godt vente 3-4 uker ennå før du starter.
Skal du sykle på under 3 timer så bør du trene veldig bra og veldig riktig fremover. Jeg vil komme med en klar anbefaling om å bytte ut spinnnnning med rullesykling. Det vil du få mye mer igjen for. 2 gode økter med lange drag noe under terskel vil være noe av det mest riktige du kan gjøre fremover. Men du kan godt vente 3-4 uker ennå før du starter.
Blir nok ikke rulle i år, ikke penger. Ski er mer viktig enn 3t... Vel, jeg legger opp til spinn i vinter med styrketrening. Lange rolige turer kommer fra 1. april. Vil prøve noen langturer på langrenn til vinteren. Ellers blir det mye fokus på styrke.
Jeg har en motivasjon om å sykle under 3.20.07 i 2009, men på denne tiden av året trener jeg 2xstyrkeøkt à 45 minutter og så tar jeg en sykkeltur på inntil 3 timer i helgene. Kanskje en tur til dersom det er fint vær og jeg har overskudd. Fra januar kommer jeg til å kjøre følgende program: Mandag: 1 time styrkettråkk på rulle Onsdag: 1 time intervall (3x10 min) godt under terskel Torsdag: Morgenøkt med 30 min lav belastning og høy frekvens + styrkeøkt på 30-45 minutter på ettermiddag/kveld Lørdag/søndag: Langkjøring på sykkel eller ski (kan dessverre ikke løpe grunnet sykdom)
Dette har jeg god tro på. Jeg kommer også til å kjøre en watt-test på rulle en gang i mnd for å se hva som skjer med kroppen.
Når det blir vår blir det fokus på bakker fremfor styrketråkk.
Hvis du har tro på styrketråkk og vil ha det med i programmet så ville jeg gjort det litt annerledes. Kjør 2 intervaller per uke. Men i en 4-5 ukers periode kutter du ut intervallene (eller kjører kun én økt) I disse ukene vektlegger du styrketråkk. Kjør 2 - 3 økter per uke. Ønsker du å oppnå fremgang med styrketråkk tror jeg det er viktig å bolkelegge styrketråkkøktene. Dette er også i tråd med hva mange "proffe" syklister gjør.
Hvis du har tro på styrketråkk og vil ha det med i programmet så ville jeg gjort det litt annerledes. Kjør 2 intervaller per uke. Men i en 4-5 ukers periode kutter du ut intervallene (eller kjører kun én økt) I disse ukene vektlegger du styrketråkk. Kjør 2 - 3 økter per uke. Ønsker du å oppnå fremgang med styrketråkk tror jeg det er viktig å bolkelegge styrketråkkøktene. Dette er også i tråd med hva mange "proffe" syklister gjør.
OK, men når gjør jeg det? Tidlig i året (januar/februar) eller frammot sesongen? Ser poenget ditt. For å få effekt må man jo jobbe målrettet.
Jeg ville kjørt 2 slike bolker. Kanskje 1 i november og 1 i januar. 3 uker per bolk. Eller 1 bolk i nov/des på 4-5 uker. Dette er ganske belastende trening. Tror det er greit med ei god pause i mellom hvis du kjører 2. I februar/mars ville jeg kjørt kun intervaller, og gjerne litt kortere og hardere opp mot sesongstart.
Gå inn på www.froy.org de har kjempefine programmer for trening på rulle. dvs styrketråkk programmer.. Jeg trente etter de i vinter og merket et bra fremskritt. Blokklegging er nok viktig. Men jeg kjørte styrketråkk hele januar og februar 2 ganger i uken. ellers stiturer eller alternativt
Tacx Satori vil jeg anbefale deg, med mindre du skal fleske til med en virtuell (og dyrere) sak. Satori er relativt stillegående, den er solid, og den yter nok motstand til styrketråkk.