At det gikk fortest ved sykling er vel bare gyldig så lenge du syklet hele partiet uten å måtte av? I forhold til å prøve et crux, ikke klare det, gå av, hoppe på igjen og prøve neste crux og måtte av der også, så synes jeg det så ut som det gikk fortere å hoppe av og løpe gjennom.
Det stemmer ikke.
Av mine tre målte tider var den raskeste tida den med ett fotisett. De andre to gjennomkjøringene hadde jeg to og tre fotisett, og da gikk det hhv. seks og ti sekunder seinere. Altså ikke de store utslaga, men det gikk i alle fall ikke noe fortere da jeg gikk av.
Gaute
Re: Fastride Son -Stirace i i hjertet av Son 4 Oktober
[Re: gauter]
#61972006/10/200817:19
Takk for glimrende arrangement folkens og gratulerer til Gaute som kjørte skjorta av oss alle i alle rundene...
Min raskeste runde var faktisk den med flest fotisett, men jeg løp ikke annet enn i den sure stigningen fra grusen, så det var bare "litt" kløning oppe på flata like før de to siste utforkjøringene.
Mitt bildebidrag er pulsdiagrammet for første finaleomgang som viser at pulsen kom opp over terskel på under 30 sekunder og bare steg etter det...
...Blir det for mye er det plutselig et arrangement forbundet bryr seg om og vil blande seg inn i. Husk at forbundet har full tilgang til alt som foregår her inne også.
Hvorfor? Har forbundet monopol på å arrangere noe som kan ligne en konkurranse mellom syklister, med eller uten aggregat som forsyner et vaffeljern med strøm?
Er det forbundets frykt for å miste kontroll på arrangementer og dermed miste inntekter? Her bør det kanskje drives litt kritisk journalistikk, hvis det er slik at lisensbetalere må vokte seg for å bli sett sammen med andre syklister (og vaffeljern).
NOTS
Re: Fastride Son -Stirace i i hjertet av Son 4 Okt
[Re: HaraldW]
#61983306/10/200819:48
Forbundet har monopol på sykkellisenser. De kan ikke hindre noen i å arrangere hobbyritt, men de kan straffe syklistene som deltar på disse. I ytterste konsekvens vel og merke. Dette vil heldigvis ikke skje i praksis og Son-racet var skikkelig moro og et supert initiativ til etterfølgelse.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: sykkeloyvind]
#61984106/10/200819:52
Forbundet har monopol på sykkellisenser. De kan ikke hindre noen i å arrangere hobbyritt, men de kan straffe syklistene som deltar på disse. I ytterste konsekvens vel og merke. Dette vil heldigvis ikke skje i praksis og Son-racet var skikkelig moro og et supert initiativ til etterfølgelse.
Hvordan er det da med å delta i bedriftsritt?
[Re: EgilS]
#61985506/10/200820:08
Og hva er et ritt, og når tar forbundet på seg være-streng-brillene?
Jeg skjønner at de neppe kommer til å være kjipinger og straffe folk som har det gøy med sykkel og stoppeklokke, og som også har betalt dyrt for lisens. Men jeg liker ikke prinsippet om at de i praksis kan gjøre det om de vil.
Og jeg kan ikke se annet enn at monopolet er økonomisk motivert.
NOTS
#61988706/10/200820:41
Det handler vel om at forbundet har forhandlet frem en forsikringsavtale for alle lisenstagere. Denne avtalen gjelder forbunds-godkjente ritt og under organisert trening/trening, men egentlig ikke under ritt i regi av andre enn registrerte sykkelklubber.
Bedriftsritt ligger innunder mosjons og bedrifstidrettsforbundet og er ikke noe NCF har noe med. Dette blir vel omtrent som å være med på et skirenn. Altså et annet forbund, andres ansvar.
#61990506/10/200820:57
Jo, Øyvind, men logikken brister. Om en lisensinnehaver velger å delta på et «uorganisert og ikke-sanksjonert ritt», blir det jo vedkommendes problem med forsikringer. Det er som om jeg skulle forlange bilforsikringen brukt om jeg tryna og ødela sykkelen min i Østmarka.
For meg blir det som om forbundet blander seg inn i mine private anliggender. Jeg ville hatt alt i orden om jeg skulle deltatt på et «autorisert» ritt, og ville nydt godt av det om jeg skulle vært uheldig.
Men om forbundet vil straffe meg fordi jeg har lekt sammen med andre med sykkel og stoppeklokke på et undergrunnsarrangement som stiracet i Son, ville jeg hevdet at de går langt utenfor sine fullmakter og blander seg inn i mitt privatliv. Faktisk ville jeg kalt det en grov provokasjon.
Men det er nå meg.
NOTS
#61991806/10/200821:13
Ingen her som er uenig. Men dette var nå en regle vi fikk fra NCF for noen år siden i forbindelse med deltagelse i uoffisielt utforritt på Hafjell. NCFs Thomas Dahlsrud har selv vært med på såkalte illegale ritt i Nordmarka.
#61992506/10/200821:26
Hvis noen i forbundet har kalt undergroundarrangementer og hyggelige dugnadskonkurranser for «illegale», ser vi hvor galt dette har båret avsted. All ære til NCF som sørger for strømlinjeformet organsering av store og velkjente ritt, men ikke kødd med fritiden min forøvrig. Det er synd at noen overorganiserer idretten, friluftslivet og engasjementet som blant annet gutta i Son utviser, og jeg er sjokkert om noen kaller det illegalt.
Da har jeg vondt for å tro at motivet er forsikringsomsorg for lisensinnehavere, men snarere rene økonomiske motiv og frykt for å miste kontroll på kule og populære konkurranser og ritt.
Hilsen den kritiske (og syklende) journalisten...
NOTS
#61993506/10/200821:38
Illegale ritt er deltagerne og initiativtagernes navn på uoffisielle treningsterrengritt i Oslomarka. Forbundet blander seg vel heller ikke inn i folks fritid. Men det er visstnok noen regler som de i ytterste konsekvens kan håndheve mot lisenshavere hvis ting sklir ut. uansett ingen grunn til å bruke dette mot NCF i denne sammenhengen da det nå er en rent hypotetisk og teoretisk problemstilling.
#61994106/10/200821:52
Hehe.. jeg er ikke sinna. Bare vel vitende om at idrettsorganisasjonene, som gjør uendelig mye bra for vår helse, vårt sjelsliv og vår fritid, også har en mektig og økonomisk «bakside». Et nødvendig onde, muligens, og en mer eller mindre naturlig konsekvens av at man opererer med presidenter og høye lønninger.
Det er både idrettsutøvernes, publikums og journalister (i Terrengsykkel og andre medier redigert etter Redaktørplakaten) å kikke disse organisasjonene i kortene og si i fra når vi mener noe er galt.
Det gjør jeg nå. Som en hobbysyklist (uten lisens, men med forholdsvis kostbart familieabonnement som går i kassa på idretten), og beundrer av gutta i Son som tar fram vaffelpressa og samler folk til moro som styrker både kropp og sjel og hobbyen vår.
Jeg vil ikke at noen skal vifte med røde flagg og trusler når noen arrangerer noe slikt. Og vi er vel kanskje enige..
Harald
Edit: Det var ikke jeg som bragte NCF og lisenstrøbbel på banen. Jeg bare videreformidlet hyggelig omtale av et hyggelig arrangement..
Redigert av mann&kona; 06/10/200822:07.
NOTS
#62011407/10/200809:43
Det var nettopp denne diskusjonen jeg ville spore til med mitt innlegg, Harald. Jeg synes nemlig dette er minst like absurd som deg, men var vel vitende om praksisen fra tidligere arrangementer jeg har gjort. Her bør det undersøkes mer, spørru meg.
Ser ut som dere hadde det alle tiders. Siden det var bryllup i familen kunne jeg ikke stille denne gangen. Gleder meg til å bli med ved senere anledning.
[Re: Truls]
#62035507/10/200817:36
Det var nettopp denne diskusjonen jeg ville spore til med mitt innlegg, Harald. Jeg synes nemlig dette er minst like absurd som deg, men var vel vitende om praksisen fra tidligere arrangementer jeg har gjort. Her bør det undersøkes mer, spørru meg.
Truls
Jeg tviler på at NCF bryr seg så voldsomt mye om slikt så lenge det ikke blir alt for mye av det. Det deltar da syklister i massevis av ritt rundt omkring som er arrangert av organisasjoner som ikke har noe med NCF å gjøre; bedriftsidrettslag, vanlige idrettslag,...
Slik ting som FRSon og SS-NM tror jeg ikke de ser så alvorlig på så lenge det ikke blir for mye av det. Jeg håper, og tror, i hvert fall at de er så fornuftige.
[Re: Truls]
#62036607/10/200817:55
Regelen om at man som lisensinnehaver kun kan delta i NCF/UCI-ritt kommer fra UCI, og er vel ikke noe NCF har funnet på for egen hånd.
Det gjør forsåvidt saken bare verre hvis paraplyorganisasjoner (jeg vet ikke hva UCI er for noe) setter slike begrensinger på sine lisensbetaleres fritid.
Sitat: Truls
Truls
OK, debatt ble det jo, og det er sikkert en kandidat for gravejournalistikk.. Men jeg skjønner at rytterne har en dårlig sak juridisk om de har signert en avtale som hindrer dem i å være med i «illegale ritt». Da er man bundet på hender og føtter og forbundet står fritt til å inndra lisensen fordi man har brutt en avtale, uansett hvor teit man synes det er.
Og jeg har ikke fått noe svar på HVORFOR man ikke kan delta i hvilke ritt man har lyst til. Det er jo bare å drite i lisensen og la den ligge hjemme hvis man vil herje i Son. Og forbundet kan på sin side drite i å sende skremmeskudd om farer, grunneiere, kommuner, forsikringer og annet som de ikke har noe med når eksempelsvis gutta fra Son arrangerer undergrunnsritt. Blås i forsikringsmaset. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at forsikringen ikke gjelder om man deltar i et ritt som NCF ikke arrangerer. Gutta fra Son har såpass hjernekapasitet at de rydder opp alle sperrebånd og ser til at det ser pent ut etterpå. Og Vestby kommune vil neppe saksøke forbundet for å ha ødelagt deres grunn.
Jeg ser ikke noe helsefarlig eller ødeleggende i at entusiaster arrangerer papptallerkenritt, tvert imot. Jeg kan så langt kun se at noen vil ha kontroll på alt som har med sykling å gjøre, antakelig for å tjene penger på det.
NOTS
#62036907/10/200817:58
Dette blei visst vurdert (tidsstraff for fotisett), men da måtte man jo ha hatt tett-i-tett med løypevakter, selv om løypa var kort og på et lite område.
Jeg har lenge drømt om å organisere duellritt opp Vettakollen: Først enkeltstart hvor man bare skal komme opp uten fotisett. De som kommer opp prikkfritt har deretter fellesstart. Er du nedi der er du ute...
Det blir et veldig lite ritt. Det er ikke mange som i det hele tatt klarer Vettakollen opp uten fotisett på en strålende dag. Langt mindre under press.
Jeg melder meg som observatør. Det trengs en på hver konkurrent.
LarsB
Re: Fastride Son -Stirace i i hjertet av Son 4 Oktober
[Re: larsb]
#62070808/10/200809:43
...Jeg tviler på at NCF bryr seg så voldsomt mye om slikt så lenge det ikke blir alt for mye av det.
Hvorfor skal det ikke bli mer av morsomme og helsebringende undergrunnsarrangementer for sykkel her til lands, som ikke er i regi av forbundet?
Hvorfor kan ikke du sjekke dette selv med forbundet i stedet for å spørre oss om dette. Du har jo krevd oss for svar hele tiden.
Jeg har tatt en rask titt i avdelingen for lover og reglementer på www.sykling.no men fant ikke noen bestemmelser om straff for å delta i uapproberte ritt der jeg synes det var logisk å lete.
Jeg vet trusselen eksisterer, i alle fall muntlig. Det var bla. oppe i forbindelse med Grenserittet i år.
LarsB
#62071408/10/200809:53
Og for ordens skyld: Verken Terrengsykkel eller meg selv representerer forbundet (NCF) på noen som helst måte, annet enn at jeg som privatperson og syklist har helårslisens. Jeg har ved en anledning stilt til valg til NCFs styre, men ble ikke valgt da NCF mente det var viktigere at et styremedlem fikk runde 30 års tjeneste enn å få inn noen yngre krefter fra terrengfeltet... (Veldig satt på spissen)
OysteinL er derimot med i NCF på fritida og er mannen å ta opp sin misnøye med. Jeg er bare en uskyldig budbringer her.
#62100608/10/200816:40
...Hvorfor kan ikke du sjekke dette selv med forbundet i stedet for å spørre oss om dette...
Jeg har selvsagt også sjekket rundt på sykling.no, uten å finne noe om sanksjoner. Derfor spurte jeg det allvitende forum, og inviterte til debatt (slik konseptet er med et forum), slik Truls initierte da jeg videreformidlet presseomtale fra arrangementet Og jeg har delvis fått svar: * Dere sier at trusselen er der, og at den ble tatt opp senest ved Grenserittet i år. * Jeg har ikke fått svar på hvorfor forbundet fremsetter slike trusler og hva som er hensikten med dem.
Sitat: sykkeloyvind
...Og for ordens skyld: Verken Terrengsykkel eller meg selv representerer forbundet (NCF) på noen som helst måte...
DET skjønte jeg selvsagt, og hensikten var ikke å beskylde verken deg eller bladet for å løpe noens ærend. Vi liker dere best som helt uavhengige og upolitiske, og ikke som noe forbundsorgan. Da sier jeg opp abonnementet.
Sitat: sykkeloyvind
... Jeg er bare en uskyldig budbringer her...
Er ikke det jobben din a?
Harald - helt uten lisens, delvis uten svar
NOTS
#62102208/10/200817:11
* Dere sier at trusselen er der, og at den ble tatt opp senest ved Grenserittet i år.
Litt forskjell på Grenserittet med 6000(?) deltakere som tjener en masse penger på det (at private aktører, ikke idretten, tjener penger er vel den eneste grunnen til at de arrangerer det), og noen som trommer sammen til en useriøs undergrunnskonkurranse.
Jeg synes ikke dette er så mye å styre om...
#62134609/10/200808:22
Jeg har ved en anledning stilt til valg til NCFs styre, men ble ikke valgt da NCF mente det var viktigere at et styremedlem fikk runde 30 års tjeneste enn å få inn noen yngre krefter fra terrengfeltet... (Veldig satt på spissen)
Lol. Dette er så typisk for alle typer verv, enten innenfor idrett eller innenfor et bedriftsstyre
mvh. Klaus A.
[Re: Larsf]
#62148709/10/200812:58