Jepp jepp, da var stort sett alt av deler jeg trenger på plass, minus loddeutstyret mitt som jeg fortsatt ikke finner etter sommerens flytting. Det viste seg å være usannsynlig vanskelig å få tak i LEDs, noe du kan lese mer om på denne siden!
Lykta blir bygget etter badass ™-prinsippet.
Deleliste: Powerizer 12V 52000 mAh LiFePO4 batteripakke Edison Opto 20W cool white LED (~5000-10000K) 80 graders linse (fulgte med LED, må vel kanskje byttes, testing vil vise...) Hjemmelagd karbonfiberskall Silikonpakninger o.l. Ledninger, ~1.5 mm^2 Kjøleribber i aluminium
Strømpakken skal greie å kjøre 2x 20W på full spiker et par timer, men tiden vil vise hva jeg kommer til å trenge av lys, 20W er MYE lys, og se rett på det er IKKE noe å anbefale.
Bygging:
Et lite utvalg karbonfiber 2x2 3K twill, og aramid/karbonfiber 2x2 3K twill. Bygging av skall Bygging av festebrakett Resultat, trenger litt finkapping, pussing og mer lakk. 3x 20W LEDs Testing av LED, bildet yter ikke denne rettferdighet, det lyser HELT vilt. Midlertidig testrigg med monster kjøleribbe i tilfelle NOE skulle gå galt...
Byggingen er helt i startgropa foreløpig, og jeg tar gjerne i mot tilbakemeldinger i alle varianter ;-)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Noen forslag til hvor jeg kan få tak i ny linse med en litt mer moderat spredning, mellom 30-40-45mm diameter. ?
Denne er kanskje litt stor, 52mm? Jeg venter på en P7 LED-modul som jeg skal montere i den reflektoren. Det kjekke med reflektoren er at den har en kobberbase der du kan montere LED-modulen for god termisk kontakt. Har en kjøleribbe fra ELFA som jeg tenker å montere bakpå kobberbasen for bedre kjøling.
Blir spennende å se om lysbildet er brukandes. Et annet alternativ jeg lurer på er å bygge om Silva 478-lykta jeg har slik at LED-modulen passer. Får nok problemer med kjøling, så det blir vanskelig å kjøre den på fullt, men å kjøre den på rundt 1A burde kunne gå. Med litt flaks får jeg da samme lysstyrke som med originalpæra, men mye lenger batteritid.
P7
52mm reflektor
Kjøleribbe
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Takk for tipset, men jeg orker ikke å henge på enda et forum. Ikke er jeg veldig god til å høre på andres råd heller. Liker best å gjøre feilene selv ...
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Edit: Nye bilder & testing! Kjøleribbe, kappet litt i kantene for å få plass. (Diameter = dorull )
Testing, lyser så grønnjævelig at jeg måtte legge den under sofa'n for å spare vrede fra en tv-tittende samboer. Poenget var å sjekke om den klarte å kvitte seg med varmen, LED'n tåler visst ikke mer enn 60 grader. Da jeg skrudde av tikka tempen opp til 64 grader :: Da starter jakten på nye kjøleløsninger, får se om jeg ikke finner på noe lurt. Jeg har delvis "lagd" meg problemer i og med at karbon leder varme vannvittig dårlig.
Redigert av Anders A-R; 07/10/200819:47. Rediger grunn: Bilder
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Poenget var å sjekke om den klarte å kvitte seg med varmen, LED'n tåler visst ikke mer enn 60 grader. Da jeg skrudde av tikka tempen opp til 64 grader :: Da starter jakten på nye kjøleløsninger, får se om jeg ikke finner på noe lurt.
Husk at du som regel ikke sykler ute i sol og fint vær med lykt. Som regel er utetempen godt under 10 grader på den tida av året du sykler med lykt, og i tillegg er du i bevegelse. Derfor er nok stuetesten din nokså konservativ. Hvis den stabiliserte seg på 64 grader ville jeg tatt sjansen.
Jepp, men som god ingeniør tar jeg utgangspunkt i worst case scenario, så det blir testing i 20 C innetemp, med null bevegelse av lufta rundt...
Fant billige kjøleribber for chipset på en databutikk i dag, litt kapping og vips så passet de. 40mm vifte hos ELFA var ihvertfall uaktuelt, 175 kroner tok de der...Blir brått dyrt om en ikke er litt kritisk...spesielt til luringene på ELFA...
Jeg gjorde tabben med å sette på kjøleribbe FØR jeg loddet på ledninger, det førte til at varmen ble ledet vekk for raskt, så i dag er det ny runde med loddetinn og så på med ny kjøleribbe.
Bilder fra dagens bygging kommer senere!
Edit: Foreløpig testing viser at det er problematisk å bli kvitt varmen, så jeg skal teste med en 40mm vifte i bakkant for å få litt sirkulasjon på lufta....
Redigert av Anders A-R; 08/10/200817:40.
Hvor på LED'en er det makstemperaturen er oppgitt?
Ellers enig med deg i at det er greit å være konservativ når det gjelder kjøling. Har en følelse av at produsentene har forholdsvis lite marginer i temperaturspek'ene sine på de råe LED'ene.
For mitt prosjekt har jeg konkludert med at metallhus og/eller kjøleribber er det eneste som duger for å få ledet bort varmen godt nok.
Øivind
Ellers enig med deg i at det er greit å være konservativ når det gjelder kjøling. Har en følelse av at produsentene har forholdsvis lite marginer i temperaturspek'ene sine på de råe LED'ene.
For mitt prosjekt har jeg konkludert med at metallhus og/eller kjøleribber er det eneste som duger for å få ledet bort varmen godt nok.
Øivind
Hva har du for å drive dette?
...og skal du ha noe form for glass foran på reflektoren?
I utgangspunktet er dette et prosjekt for å finne ut om delevalget er noe tess. Lyser LED'en nok? Er lysbildet bra? Får jeg kontroll på kjølingen? Men med noe klar plast foran på reflektoren og en metallbøyle for festing av "lampa" til hjelmen, så har jeg forsåvidt en løsning som bør kunne holde til stibruk. Ikke så elegant, men sannsynligvis robust nok.
Når det gjelder driver, så har jeg tenkt å kjøre testene med Silvabatteriet mitt, d.v.s. 6V/9Ah. Styrer strømmen enkelt og ueffektivt med en effektmotstand i serie med LED'en. Neste trinn blir å lage en svitsjet driver som klarer 2.8A. Har ikke funnet noe ferdig som jeg liker (type Buckpuck e.l.) så da blir det å lage noe selv basert på en SimpleSwitch eller tilsvarende krets. I så fall er det fristende å legge inn en temperaturovervåking av LED'en også, med automatisk dimming eller avslag ved for høy temperatur.
Øivind
Det stod på emballasjen hos meg. Har nå kjørt litt testing med en liften vifte, men blir ikke fornøyd før jeg greier å holde meg på stabilt rundt 30-40 grader, og det ser ut til å kunne bli vanskelig, det er MYE varmeutvikling fra de LED'ene...
Noen bilder fra i dag: Ny kjøleribbe til venstre, tidligere versjon til høyre.
Testing av ny kjøleribbe...noe bedre enn tidligere forsøk, men fortsatt ikke tilfredstillende over tid.
Etterlyser tips til hva jeg kan gjøre videre for å få ned temperaturen. Vil helst unngå å lage noen ventiler, men samtidig så er det jo et iboende kjennetegn ved DIY som krever at det er billig hjemmemekk
Testing av ny kjøleribbe...noe bedre enn tidligere forsøk, men fortsatt ikke tilfredstillende over tid.
Etterlyser tips til hva jeg kan gjøre videre for å få ned temperaturen.
Genialt prosjekt. Men du må jo unngå vifte, det blir bare surr. Hvorfor dette store og kompakte huset? Hva om du bare korter ned hele huset vesentlig, slik at kjøleren stikker ut bak? Sånn som huset er nå vil du jo fange varmen inni huset. Får du ned omgivelsestemperaturen og opp med sirkulasjonen rundt kjøleren så er jo saken biff.
En annen ting jeg lurer på er hvordan du får dette tett? Tåler selve LED'en vann, og hvordan hindrer du i tilfelle kortslutning dersom selve LED'en skulle tåle vann?
Hva om du bare korter ned hele huset vesentlig, slik at kjøleren stikker ut bak? Sånn som huset er nå vil du jo fange varmen inni huset. Får du ned omgivelsestemperaturen og opp med sirkulasjonen rundt kjøleren så er jo saken biff.
Nettopp! I mine DIY-prosjekter har alltid varmen hatt kort vei fra baksiden av LEDen til utsiden av huset, og ting har aldri blitt for varmt under bruk. Men da har alt vært av aluminium da. Men: hvis du korter ned huset får du kanskje et problem med hvor du skal ha driveren?
Edit: Skal du ha varme-styring av LEDene? Hvis driveren gir deg mulighet til dette ville jeg vurdert det sterkt. Dvs at strømmen minker hvis ting blir for varmt.
Huset bygget jeg så stort nettopp for å ha litt å gå på i tilfelle kapping
Har en heatpipe eller tre liggende, men litt usikker på hvor mye plass jeg vil la det ta opp.
Driverne trenger litt plass ja, så det er et problem...klart, går jo ann å kaplse dem inn i silikon eller noe annet tett stoff og montere de på utsiden, men tanken var at jeg helst ville fått alt plassert inne i huset...mindre utsatt for juling i tilfelle fall.
Jeg får gruble på det på jobb i dag.
Kult å endelig se at et DIY-prosjekt er i gang. Materialvalg på kjøleribben er vel også et poeng her. Såvidt jeg vet leder kobber varmen vekk mer effektivt enn aluminium.
Om du får plass til saken inni en avsaget Maglite så er det jo bare å bruke selve huset som kjøleblokk i tillegg til kanskje en tykk kjøleribbe bak?
Jeg vurderer å bygge en kraftig LED basert dykkelykt med deler fra en eller flere Maglite lykter jeg har liggende, men der er kjøling litt greiere ettersom det er veldig kaldt vann på utsiden
Har målt temp både med og uten hus, ikke den helt store variasjonen, og det tar ikke mange minuttene før det blir for varmt. Maglite ville kanskje vært en idé, ren passiv kjøling ser ut til å bli for pinglete, så jeg må nok få en kjøleribbe på utsiden av huset.
Jess jess, etter et mer eller mindre mislykket første forsøk har jeg nå kommet langt på vei med forsøk nr 2!
Etter fiasko-tendensene med karbonskallet ble det til å handle en alu-boks hos ELFA og tilpasse denne. Kjøleribber ble så klistret på utsiden for å lede vekk varme.
Bilder følger!
Aluminiumsboks, i midten har jeg satt inn to brytere, mens det er et hull i bakkant til ledninger.
Reflektorer var vanskelig å finne på nettsjappene og det tok sin tid. Når DX i tillegg er svartelistet av Posten var det få alternativer igjen. Jeg endte opp med å ta en runde på Clas Ohlson, der fant jeg to 5W spotlight med 12 grader spredning. 29,- betalte jeg, fornøyd med det. Tok de med hjem, og prøvde kapping med Dremel. Standard kutteskivene var selvfølgelig ubrukelig, så jeg måtte krype til korset og handle inn diamantkutter. Det letta meg for litt over 200 spenn, men den kommer sikkert til nytte igjen. Kapping gikk greit på første forsøk, men nr 2 ble desverre litt ødelagt. Virka som varmeutviklingen under kapping fikk den til å sprekke. Kappe saktere neste gang er tydeligvis trikset.
Her sees fronten med monterte reflektorer. LED'ene ble sittende litt lavt, så jeg bygde de opp med de skivene jeg kappet ut av fronten. Det ble slettes ikke så verst. Dobbeltsidig teip leder varmen greit og holder det hele sammen.
Litt skjeivt montert, og med drivere midlertidig plassert på toppen med ca 1 meter el.teip, men det funker...
Klistret på de kjøleribbene jeg startet med for å være på den sikre siden. I midten sees vippebryterne jeg satt inn, fungerer fint-fint. Er spent på hvor lenge kjøleribbene blir sittende når det begynner å riste som verst.
En liten innendørstest som bidro til å ødelegge samboerens tv-kveld med Sex & Singelliv...det var jo trist...*godte seg*
...Jeg tok selvfølgelig en tur ut med det første jeg var ferdig, og rakk å blende 2 biler, 1 syklist som trillet og 1 fotgjenger. Great Success! Det lyser noe grønnjævelig for å bruke korrekt stisjargong.
Redigert av Anders A-R; 27/10/200822:29.
SHIT! Kan du utdype det? Jeg går og venter på dioder og drivere til et prosjekt (fra DX), men fikk melding om at pakken var "returned to sender" når jeg sporer forsendelsen. Betyr det at Posten returnerer alt som kommer fra DX?
Søk, er en annen byggetråd om det en plass... De har blitt arge på alle pakkene som kommer uten påskrevet verdi, og derfor har de begynt å sende alle i retur...