Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 36 1 2 3 35 36

Vil du være med å lage turkart?

Vil du være med å lage turkart? #612005 20/09/2008 11:42
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har du interesse av å tegne turkart over stiene du sykler?

Jeg er nysgjerrig på om det finnes forummedlemmer som har lyst til å bidra til å lage gode fribrukskart. Alle kan bidra og ingen krever vederlag for kopiering og gjenbruk, og data utveksles i helt åpne formater. Dugnadsprosjekt på samme måte som Wikipedia, bare at det er lettere å tegne enn å skrive.

Det er mange måter å bidra til OpenStreetMap:

1. Last opp GPS sporloggene dine til OpenStreetMap, her: http://openstreetmap.org/traces
2. Lær deg å tegne på OpenStreetMap slik at du kan rentegne stier og veier i områder du kjenner godt.

Her f.eks. Kråkerøy utenfor Fredrikstad:
http://openstreetmap.org/?lat=59.17&lon=10.93&zoom=13
Dra kartet litt østover og se Torsnes, vestover for Gressvikmarka, og nordover for Fredrikstadmarka.

Ja, men hvorfor er dette interessant?
Kjøpekartene til GPS er dyre og ser fine ut, men de er ikke altfor bra (basert på N50), særlig ikke utenfor de mest brukte turområdene i Oslomarka (som f.eks. ved Fredrikstad over).
Det er mulig å legge OSM kart inn i GPS'er fra Garmin.
Det blir lett og lovlig å lage kart til stiguidene.
Lokalkunnskap og GPS spor blir bedre kart enn det en karttegner hos Statens kartverk på Hønefoss kan se på et flyfoto.
Du blir bedre kjent med stiene i marka.

Se denne artikkelen om OSM: http://linux1.no/node/2764

Hvis det er flere som er interessert i å begynne med OSM, tenker jeg at vi kan få til et lite introkurs til OSM. Altså: Gi et vink hvis du er interessert.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #612194 21/09/2008 09:01
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Har ikke GPS, så vet ikke helt om jeg får bidratt så veldig aktivt i førsteomgang. Men jeg synes OSM er et ekstremt bra konsept og støtter initiativet 100% i ånden ICON_SMILE Når det gjelder Nordmarka så ser jeg jo at feks Høgåsen er veldig bra beskrevet, men det er fremdeles masse som mangler så her er det bare til å fleske til.

Hvordan er forresten mulighetene for å lage applikasjoner oppå OSM? Jeg ser jo for meg at på litt sikt vil det være veldig attraktivt å lage et mer dedikert stinettsted med løypebeskrivelser, multimedieinnhold osv basert på OSM.

Jens
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: jeth] #612223 21/09/2008 10:41
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
det er svært lett å lage ting basert på data i OSM.

et eksempel for å illustrere (men helt urelevant til vårt bruk):
forutsatt at informasjonen er lagt inn i GIS-databasen på OSM
er det veldig enkelt å trekke ut og lage et Google Earth lag som viser resirkuleringspunkter hvor du kan levere glass og metallavfall i nærheten av der du bor.

se feks en rendring som jeg har laget for Kråkerøy med blåstier i "Monkey Games Frxta"-tråden, eller dedikert visualisering av "Borredalsrunden" i "lokale formtest bakke"-tråden i Trening-forumet.

du kan bidra selv om du ikke har GPS,

1. ved å trace sporlogger som andre vil bidra med, eller
2. ved å kontrollere/korrigere merking av stier[1]
3. ved å lage en dedikert rendring av turkart med stisykling som formål.
4. ved å tegne inn arealer som jorder, tettbebyggelse, skog, sjøer og vann som mangler basert på Landsat-satelittbilder (ikke spesielt detaljerte, men det går helt fint).

[1]: hver polylinje ("way") på har flere tagger/merkelapper som beskriver den, og har du kunnskap om marka kan du hjelpe ved å føye til tagger og/eller splitte opp ways der hvor den endrer karakter (traktorvei, sti, grusvei, trillesti, blåmerking, følger skiløype, utydelig sti).

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #612414 21/09/2008 19:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: bronx

Lokalkunnskap og GPS spor blir bedre kart enn det en karttegner hos Statens kartverk på Hønefoss kan se på et flyfoto.

DET tror jeg vi tar med en klype salt. Spesielt når vi kjenner nøyaktigheten på gps-spor i forhold til rektifserte flybilder og ortofoto. En kartkonstruktør med moderne utstyr kan lage TEMMELIG nøyaktige kart.

...Men selvsagt synes de færreste små stier på flyfoto, så turkart lages nok oftest etter GPS-spor. (Men ikke nødvendigvis med relativt unøyaktige fritids-GPS-mottakere.)

Det er forøvrig ikke bare kartverket som lager kart.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Stein] #612418 21/09/2008 20:06
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
kranglete nå?

Sitat: Stein
...Men selvsagt synes de færreste små stier på flyfoto,

nettopp.

dessuten har OSM flere muligheter til å nyansere stienes beskaffenhet med tag-systemet sitt, og man kan velge hva man vil ta hensyn til når man rendrer kart.
dvs man kan lage kart skreddersydd for stisykling, feks "her er det så bratt at man må støtte seg med hendene for å komme opp", "her er stien vanskelig å se", osv.

dessuten er det langt mellom disse gode turkartene som er tegnet etter oppdaterte flyfoto som du beskriver, som du også kan ta med deg i GPS'en din.

prøv å bidra, så får du inntrykk av dette: tipper du har flere sporlogger fra Hafslundskogen, datakunnskaper nok til å lære deg JOSM[1] og finne de rette taggene[2], så ser vi Hafslundskogen på OSM om et par dager? (Mapnik rendrer hver onsdag.)

[1]: http://wiki.openstreetmap.org/index.php/JOSM
[2]: http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Hiking

Redigert av bronx; 21/09/2008 20:18. Rediger grunn: Byttet 'map features' lenke med en side som er mer spesifikk på stier

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #614571 25/09/2008 16:24
S
Sindre Engh Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Hei. Jeg har tenkt på dette selv. Jeg begynt på geomatikk studier i høst og har lekt med tanken på å lage et stikart i en bachlore eller masteroppgave. Jeg har ikke syklet mye sti før, men har blitt bitt av den velkjente basillen i sommer.
Har sett litt på OSM og hentet ned JOSM og lekt meg litt i det. Men et kort inføringskurs i bruk av (J)OSM er noe jeg er veldig interessert i. GPS min er desverre så gammel at den ikke kan laste over/inn data. Den har heller ikke kart, men lager kun spor. Så det blir nok en ny GPS til våren.

"You mean you've been up here in all this beastly mud and oomska without wellingtons?"
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Sindre Engh] #614736 25/09/2008 22:00
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Jeg er n00b i forhold til deg på dette, bronx, men vi snakket jo endel om dette på Kråkerøy. Jeg er keen på «seminar» om du vil arrangere det.

NOTS
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: HaraldW] #614768 26/09/2008 06:07
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
ja, det var noe sånt jeg lurte på, hvis det er en håndfull forumere som er interessert.
det kan kombineres med en gjennomgang av det som da er tegnet så langt også.
vi trenger da et passende (sosialt: sofaer, ikke møterom) lokale/storstue med internett-tilgang, prosjektor.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #614797 26/09/2008 07:17
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er keen.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Stein] #614798 26/09/2008 07:20
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
DET tror jeg vi tar med en klype salt. Spesielt når vi kjenner nøyaktigheten på gps-spor i forhold til rektifserte flybilder og ortofoto. En kartkonstruktør med moderne utstyr kan lage TEMMELIG nøyaktige kart.

...Men selvsagt synes de færreste små stier på flyfoto, så turkart lages nok oftest etter GPS-spor. (Men ikke nødvendigvis med relativt unøyaktige fritids-GPS-mottakere.)

Et lite innspill fra en som jobber i kartbransjen:

Et viktig poeng er at kartene som ofte blir brukt i fritids-GPS'er er basert på N50 kartdata. Produksjon av N50 baserer seg stort sett på konstruksjon fra flybilder i liten målestokk (f.eks 1:30000) - ergo: det er vanskelig å se detaljer.
Hovedproblemet er imidlertid ajourføringsfrekvensen. De viktigste (sett utfra et samfunnsøkonomisk ståsted) karttemaene (bygninger og veier etc.) blir ajourført relativt ofte, og de kan også være basert på flybilder i større målestokk (f.eks 1:6000) eller andre pålitelige innsamlingskilder. Når det gjelder stier, er nok oppdateringsfrekvensen betydelig lavere. Det er vel mange av oss som har sittet med nesa nedi et N50-kart og mentalt syklet stier som befinner seg som en stiplet strek på kartet. Når fantasien skal settes ut i live, viser det seg at stien for lengst er helt gjengrodd.
Og: Ekvidistansen (høyden mellom høydekurver) på et N50-kart er 20m, og mye "grumsete" terreng kan skjule seg mellom to høydekurver.

Jeg synes absolutt at tagsystemet som bronx her viser til, har noe for seg. Jeg tror ikke vi skal legge vekt på at fritids-gps'er ikke har centimeters nøyaktighet - med stisyklingsøyne er det tagsystemet som er det viktige: Hvilke stier er syklbare? Hvor må vi bære?
Dette skal jeg teste ut selv.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Straightline] #614821 26/09/2008 08:21
G
gravejester Offline
Fersking
Fersking
G
Jeg kunne også tenke meg å være med på dette.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Straightline] #614834 26/09/2008 08:47
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Straightline
Når fantasien skal settes ut i live, viser det seg at stien for lengst er helt gjengrodd.

ja, og det er her jeg mener styrken med community/brukergenererte kart kommer inn: kartet er oppdatert umiddelbart etter at en OSM'er har funnet veiarbeider eller i vårt tilfelle skogsdrift-herpede, gjengrodde eller nyryddede stier.

Og: Ekvidistansen (høyden mellom høydekurver) på et N50-kart er 20m, og mye "grumsete" terreng kan skjule seg mellom to høydekurver.

Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig SRTM-dataene, men disse dataene kan brukes til å legge høydekurver inn i et kart basert på OSM, med valgfri ekvidistanse. (Mine Garmin GPS kart laget fra OSM har 5m i Østfold og 10m i Oslo-området.)

Jeg synes absolutt at tagsystemet som bronx her viser til, har noe for seg. Jeg tror ikke vi skal legge vekt på at fritids-gps'er ikke har centimeters nøyaktighet - med stisyklingsøyne er det tagsystemet som er det viktige: Hvilke stier er syklbare? Hvor må vi bære?

Jeg har lyst til å innføre bruk av IMBA Trail Difficulty Rating System eller lignende i OSM.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #614966 26/09/2008 12:27
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
du kan bidra selv om du ikke har GPS,

1. ved å trace sporlogger som andre vil bidra med, eller
2. ved å kontrollere/korrigere merking av stier[1]
3. ved å lage en dedikert rendring av turkart med stisykling som formål.
4. ved å tegne inn arealer som jorder, tettbebyggelse, skog, sjøer og vann som mangler basert på Landsat-satelittbilder (ikke spesielt detaljerte, men det går helt fint).
tilføyelse:
5. ved å legge inn navn på fjelltopper etc ved hjelp av konturdata fra SRTM.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #615094 26/09/2008 17:51
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Interessant, vil gjerne være med på det bronx.
Har beskjeden kunnskap på området men bidrar med det jeg har.

Morten

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Pluto] #615201 26/09/2008 22:57
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
bra Morten, jeg er godt i gang med Kjekstadmarka, og vil gjerne ha sporlogger, slik at jeg kan trace inn mer. (du har epostadressen min. ICON_LAUGH )

markakjennskap er viktigste bidragene deres.
resten blir lett etter en kortfattet intro.

når det gjelder tid for et treff ("OpenStreetMap hiking maps for singletrack mountain biking use in Norway workshop", fint formulert på nynorsk) må jeg ha litt tid på meg på å tenke igjennom hva jeg skal si, eller rettere sagt ikke si. jeg kommer tilbake senere, men godt.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #615799 28/09/2008 21:39
H
hallgeir Offline
Entusiast
Entusiast
H

Bruker Garmin 60 CSX og Garmin's kart i Mapsource. Synes det fungerer bra, men savner bedre kart med bl.a flere høydekoter.

Nøyaktigheten på dagens håndholdte gps'r er bra nok til slik kartlegging og meget effektive verktøy til å lage/ajourføre turkart.

Hadde jo vært genialt å kunne laste ned sporlogger/kart fra andre stisyklister i landet !

Blir gjerne med !

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: hallgeir] #615815 29/09/2008 04:47
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
i prinsippet kunne du lagt stidata fra OSM og konturdata fra SRTM over kjøpte kart til Garmin, men de norske topo kartene er låst (for å hindre kopiering?!!) og derfor går ikke det.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #615959 29/09/2008 10:16
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Dette vil jeg også bidra med. Ser at flere av mine favorittområder fortsatt er å betrakte som 'Terra Incognita' i OSM. Benytter Garmin 60CSX.
Noen sporlogger finnes her: http://www.gpsies.com/mapThumb.do?username=glenn_m

If it's not broken, fix it until it is
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Glenn_M] #616462 30/09/2008 10:59
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
Dette skal jeg være med på. Sykler i Frognmarka, Lillehammer området, Rondane og Indre Troms, så her kommer det nok noen turer fra når GPS'n er på plass.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #617684 02/10/2008 11:39
era Offline
Fant ikke stien?
Fant ikke stien?
Quote:
Jeg har lyst til å innføre bruk av IMBA Trail Difficulty Rating System eller lignende i OSM.

Norsk versjon: Merking og gradering av stier og løyper.
Hentet fra Innovativ fjellturisme.

Muligens mer egnet for den tilfeldige syklist og ikke for detaljere å nivået på stier for stisyklister. Merkingen for utforsykling ser ut til å være bra.
Hemsedal har brukt dette i en sykkelbrosjyre.

OT: Innovativ fjelturisme (Innovasjon Norge) kom med en utviklings- og strategirapport om "Hvor utvikle Norge til en destinasjon for terrengsykkel-turisme og aktiviteter". Den finner dere her. Rapporten kom i 2006 og det kan være interresant å lese hvordan de så for seg dette for to år siden.

Are

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: era] #617846 02/10/2008 16:47
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Interessant.
Finnes veiledningen fra Innovativ fjellturisme på engelsk også?

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: era] #617994 02/10/2008 22:18
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Ok, mulig jeg er litt i overkant farget av at Brann røk på straffekonk i kveld, og sånn sett ikke er i mitt ess. Men det jeg mener er at dette ikke på noen som helst måte er dekkende for "vårt" behov. Det blr for grovt og enkelt, så enkelt er det (I mitt hode that is)

Jens
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: jeth] #618064 03/10/2008 07:29
vidark Offline
Entusiast
Entusiast
Hva om man tar utgangspunkt i fire hovedgrader og deler inn disse i to eller tre subgrader?

- Bestemor kan sykle
- Bestemor må gå

[img]http://terrengsykkel.no/ubb/images/attachments/29237-grade4.gif[/img][img]http://terrengsykkel.no/ubb/images/attachments/29237-grade4.gif[/img] - Sti for gutta boys

Om man også skal klassifisere etter krav til fysisk form må man ha en skala i tillegg, det fungerer ikke bra nok med en kombinasjonsskala.

Vedlegg 29234-grade1.gif29235-grade2.gif29236-grade3.gif29237-grade4.gif
Redigert av vidark; 03/10/2008 07:37.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: jeth] #618243 03/10/2008 11:48
era Offline
Fant ikke stien?
Fant ikke stien?
Quote:
Ok, mulig jeg er litt i overkant farget av at Brann røk på straffekonk i kveld, og sånn sett ikke er i mitt ess. Men det jeg mener er at dette ikke på noen som helst måte er dekkende for "vårt" behov. Det blr for grovt og enkelt, så enkelt er det (I mitt hode that is)

Jepp, og jeg er litt farget av at jeg har lest forslaget til stigraderingen før den ble forenklet til den formen som jeg linket til. Det opprinnelige forslaget var mer detaljert på hva som gjorde en sti grønn, blå, rød, sort eller dobbelt sort. Og graderingen var laget med stisyklerøyne.

Som VidarK skriver så er fargegradering et godt forslag. Det er er godt innarbeidet i aplint så de fleste har en forståelse av hva fargene betyr.
Alle greier grønn, bare de virkelig gode "kleaner" en dobbeltsvart sti.

Are

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: era] #618905 05/10/2008 08:09
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg oppdaget også at det kan være nyttig å merke stier som har behov for å bli ryddet, altså introdusere en tag som sier noe om hva som må ryddes på en slik måte at man kan se hva slags utstyr som kreves til dette: Store nedblåste trær, mindre nedblåste trær, kratt, etc, ... Flere forslag?

Dermed kan man lett lage egne "ryddekart".

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: era] #618949 05/10/2008 11:15
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: era

Alle greier grønn, bare de virkelig gode "kleaner" en dobbeltsvart sti.

Tør jeg slå et slag for "Black Diamond-riding" tysker
RC i MBA slo et slag for begrepet fordi "freeriding" har altfor mange negative konotasjoner hos "folk flest", samt at man i sykkelindustrien begynte å underkategorisere sykkeltyper i det uendelige, det er jo strengt tatt terrenget man sykler på som avgjør, ikke en fiktiv utstyrskategori.

Synes det er bra at Innovativ fjellturisme bevisst har unngått begrepene "freeride" og "ekstrem" i brosjyren, og heller "lett", "teknisk","utfordrende", og "krevende".
Lignende inndeling bør være mulig å innføre på brukerlagde turkart.
T

Samtale i lokal sjappe her om dagen:
(kommer inn i sjappa med hardtailen)
T: -Har du prøvd noen stier på fjellet bak butikken her?
Eksp(sarkastisk): -Eg driver ikkje med sånn dærre kråss køntri
T: -Nei, det gjør ikke jeg heller...

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #619224 05/10/2008 20:03
O
ohw Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Bra initiativ Bronx, dette vil jeg være med på

Ole Henrik
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: ohw] #619384 06/10/2008 08:39
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Et flott initiativ. Etter å ha lest dette lagde jeg en sporlogg med min gamle Garmin Gekko 201 og lastet opp for å teste, det funket helt fint!

Et par innspill:
- Et alt for fingradert system for kategorisering av stier er ikke bra. Det er basert på vurderinger som gjøre av folk med særs forskjellig utgangspunkt. Jeg vil kategorisere meg selv som en halvgod amatør, sykler jeg en sti som jeg anser som håpløs å sykle, kan jeg gjøre en vurdering av hva en proff klarer? Neppe.

Mitt forslag er derfor et fådelt system og heller en mulighet for å kommentere på stier en har syklet. Da kan man også gi mer 'dagsaktuelle' kommentarer ala: Mye bart fjell på denne turen, småskummelt nå som det regner så mye' osv.
Lager vi et system som består av feks tre kategorier så tror jeg det er lettere å plasser den i lett gruppe
Kat 1. For alle
Kat 2. Medium
Kat 3. Avansert

Det viktigste med dette bør etter min mening være at det ved hjelp av teknisk utstyr blir lettere å finne traseer uten kjentmann og at man kan få en pekepinn på forhånd om hva man kan vente seg. Gjerne med tips ala: -Har du bil så parker på den lille plassen 50m før stien startet, jeg har snakket med grunneier og hun sier det er ok om vi står der.
Osv osv.

Men jeg innser at det kanskje er andre som har et annet mål med et slikt initiativ ICON_SMILE

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: pet1] #619523 06/10/2008 12:03
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
nå er du mer på stiguider enn merking av stier på kart (OSM), men
jeg er enig i at fingradering ikke er lurt.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Stein] #619565 06/10/2008 12:59
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Stein

Det er forøvrig ikke bare kartverket som lager kart.

Kanskje kartene ikke er så nøyaktige likevel?
N50 kartene skal har en nøyaktighet på +/- 25m

http://www.statkart.no/IPS/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2827

..en ting er hva kartverket er i stand til å lage en annen ting er hva man får kjøpt i butikken...

"Wyrd bid ful aræd"
Side 1 av 36 1 2 3 35 36

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå