Jeg synes forresten at batteriposen til Lupine er litt fiklete å montere på ramma eller stemmen.
Det var rart. Det er jo normalt bare å åpne Velcro'en, lukke den rundt overrøret, og evt bruke stroppen til å stramme med rundt underrøret hvis du skal på sti. På vei/grus gidder jeg ikke bruke stroppen.
Og med en lysløsning som bikker 10.000 kroner i veiledende pris (Lupine på styre og hode), blir det merkelig for meg å ta fram teiprullen. Lupine lager etter min mening klart de fineste og teknisk (tilsynelatende) beste lyktene, men jeg synes det er rart at ikke ingeniørene har jobbet mer med optikken om det er slik at lyset faller for fort av eller har for kraftig spot-effekt.
Ole har vel neppe så sære ønsker for lyssettingen at han er den eneste i verden som har gått i skuffen for skrivesaker før han har dratt ut på tur.
Enig. Problemet er at tyskerne har utviklet lyset for typisk kontinental sykling, hvor det enten går langsomt opp på grus, eller fort ned på sti. Sakte knotesegforbirøtterogglattesteinflater er noe de ikke driver med. Og faktisk funker lyktene helt utmerket i standardutførelse også, men jeg lar sjelden det stoppe meg uansett hva slags sykkeldel det gjelder. Hvis det funker, så fiks det så det funker bedre!
Nå er jo heller ikke hverken tape-kostnaden eller arbeidstiden vi snakker om her så veldig omfattende, det går vel med 10cm tape hvis du kløner litt, og jeg tror det tok meg kanskje 2 minutter å tørke begge glassene med en fille, og sette en tape-dert på Betty'n og å dekke hele glasset på Tesla'n. Det var det verd.
Dere som driver å knoter rundt i mørket. Nå har jeg lyst til å drive med det jeg også men har ikke 10 til20 store å bruke på det. Hva er det som gjelder da? Holder det med en Wilma? En tesla? osv. Fra før har jeg syklet litt med en silva ski lykt noe som ga litt dårlig lys.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Har du løkkta di i den mørke kjelleren din i kveld?
Nei, fysj, da hadde det jo ikke vært "Den Mørke Kjelleren" lengre. Lyktene ligger oppe i kåken. Men du kan sikkert få se på, når du er ferdig med å oh-e og ah-e over det fine kompressormunnstykket.
Botolfsen, som har både Lupine og Hope, anbefaler Tesla forran Vision 4 både på lys, kvalitet og service. (Hope må sendes til england for å fixes og det har de hatt noen av) Om du har et godt forhold til din lokale sjappe skal prisforskjellen fra netthandel være forsvarlig.
Ang hva som er nok lys. Det blir sikkert aldri for mye, men selv hjemmemekk lyktene mine, på tilsammen 30W har fungert greit, men nå får jeg Tesla. Kommer til å kjøre den på styret med en liten 10W halo på hjelmen, og forventer at det kommer til å bli litt mindre skummelt å holde dagslystempo på rask-krevende nedoversti. Det gikk fint å kjøre fort med hjemmemekk og, men litt skummelt
Betty+Tesla er sikkert morsomt, men langtfra nødvendig for å sykle om natta.
Har forøvrig en flott dobbel hjemmelagd lykt, noen kan få overta for mindre enn prisen av de såvidt brukte pærene som følger med
Nei, fysj, da hadde det jo ikke vært "Den Mørke Kjelleren" lengre. Lyktene ligger oppe i kåken. Men du kan sikkert få se på, når du er ferdig med å oh-e og ah-e over det fine kompressormunnstykket.
I siste Terrengsykkel står følgende om Tesla: "Med én enkelt LED-pære er Tesla.."
Dette er både riktig og galt. Riktig fordi det er kun én såkalt emitter (Seoul P7) i lampen, men galt fordi det i denne emitteren sitter 4 "dies" (eller "kjerner" om du vil). Tesla har med andre ord 4 LED-kjerner pakket inn i én LED-pære, der feks Wilma har 4 LED-kjerner pakket inn i hver sin LED-pære.
Redigert av langen; 02/10/200818:20. Rediger grunn: En liten feil...
Jeg satte over den øverste på midten. Merk at jeg har også laget meg en skjerm over lykten for å unngå å bli blendet opp bratte krux, dette har de færreste lykteprodusenter skjønt noe av. Jeg brukte en del av den gammel dekksidevegg, som jeg festet med strips. Men det slo meg at alt det lyset som treffer skjermen sikkert kunne gjøre bedre nytte for seg enn å varme opp skjermen, så jeg laget liksågod en kompositt-skjerm bestående av ovennevnte dekksidevegg, sammen med en del av en ølboks på innsiden, som da fungerer som en reflektor.
Så ikke er det nok med at man må bruke tape på sin 8000-kronerslykt, man må også bruke gamle sykkeldekk, ølbokser og strips. Jess!
Og jeg testet Oles rådyre lykter (med teip..), inklusive hans lånte Tesla, i den omtalte mørke kjelleren i går kveld. Fyttikatta for et lys; ingen tvil om at Lupine har sett lyset. Den som har penger, legg inn bestilling. Ole lager sikkert dekk/ ølboksskygge for en billig penge inntil Lupine fikser biffen.
Masse tråder om dette, men ikke regn med å komme under 2500 for skikkelig stilys.
Hvis skikkelig stilys kan defineres som "lys som IKKE trenger å dempes med tape fordi det er for sterkt":
Silva 478 (1349,-)og Sigma Mirage Evo X (999,-) burde holde et par timer. Pris er over disk på XXL.
Silvalyktene er bra saker og samvittighetsfullt laget. Den dyreste av dem gir også mye lys, men lykta er schwær. En diger reflektor som umulig kan være særlig gunstig når man skal bukke under greiner og kvist og kvast i skogen.
Den Mirage Evo-lykta ville jeg styrt unna. De to jeg kjenner som har denne er ikke særlig fornøyde; lyset er i svakeste laget for teknisk sykling, og batteritiden er kort. Mine bekjente har heller ikke helt skjønt om begge lyktene kan brukes samtidig. Det lar seg gjøre, men da lyser noe som ser ut som en feillampe (rødt). Mirage Evo er sikkert kurant om man sykler på grus, men ikke mitt personlige valg for stisykling i mørket. Da er Silvalyktene et mye bedre valg, synes nå jeg.
Jeg kjører rundt i Østmarka med en Sigma Karma fra Dælenga. Funker greit til Grusveier. Ca 800NOK. Lett og fin, enkel å montere. Litt lite spredning på lyset, men ingen problemer å kjøre i 45-50km/t ned fra Mariholtet...Med en til på hjelmen så hadde det blitt enda bedre. Men dette holder hvis man ikke skal på sti tur i mørket.
Siste nytt: Importøren svippet innom i dag tidlig for å hente hjem Europas eneste Tesla utenfor Lupine (snufs), men var grei og la igjen et Micro-batteri på 1800mAh. Liten, søt sak som lett lot seg feste bak på hjelmen, på strammedingsen i nakken. Flyttet Wilma-lampehodet mye lengre frem, så ble det fin balanse. På halv effekt lyste det i 3 timer og 20 minutter! Og det er fremdeles så mye lys at jeg egentlig aldri bruker noe mer enn det på hodet når Betty er på styret. Xen-hjelm med lys og batteri veier nå 595g, og føles overraskende grei å ha på hodet. Funker dette, er jeg ferdig med ledning fra hjelmen og ned i sekken! Hurra!
Oles holdning til mekking minner sterkt om jeg-personen i Robert Pirsigs Zen and the Art of Motorcycle Maintenance. Bytt ut motorsykkel med sykkel, og Ole kunne skrevet følgende. Og det er kanskje en del her inne som ville reagert som kompisen også?
I thought I would wait until something went wrong with his machine and then I would help him fix it and that way get him into it, but I goofed that one myself because I didn't understand this difference in the way he looked at things.
His handlebars had started slipping. Not badly, he said, just a little when you shoved hard on them. I warned him not to use his adjustable wrench on the tightening nuts. It was likely to damage the chrome and start small rust spots. He agreed to use my metric sockets and box-ends.
When he brought his motorcycle over I got my wrenches out but then noticed that no amount of tightening would stop the slippage, because the ends of the collars were pinched shut.
"You're going to have to shim those out," I said.
"What's shim?"
"It's a thin, flat strip of metal. You just slip it around the handlebar under the collar there and it will open up the collar to where you can tighten it again. You use shims like that to make adjustments in all kinds of machines."
"Oh," he said. He was getting interested. "Good. Where do you buy them?"
"I've got some right here," I said gleefully, holding up a can of beer in my hand.
He didn't understand for a moment. Then he said, "What, the can?"
"Sure," I said, "best shim stock in the world."
I thought this was pretty clever myself. Save him a trip to God knows where to get shim stock. Save him time. Save him money.
But to my surprise he didn't see the cleverness of this at all. In fact he got noticeably haughty about the whole thing. Pretty soon he was dodging and filling with all kinds of excuses and, before I realized what his real attitude was, we had decided not to fix the handlebars after all.
As far as I know those handlebars are still loose. And I believe now that he was actually offended at the time. I had had the nerve to propose repair of his new eighteen-hundred dollar BMW, the pride of a half-century of German mechanical finesse, with a piece of old beer can!
Ach, du lieber!
Since then we have had very few conversations about motorcycle maintenance. None, now that I think of it.
Ein kjem ikkje til fjells når ein går på flat veg.
Forøvrig en fantastisk bok som handler forbausende lite om både Zen og vedlikehold av motorsykler, anbefales lest på engelsk, da den norske oversettelsen jeg(også)har lest var noe under det man kan forvente.
Masse tråder om dette, men ikke regn med å komme under 2500 for skikkelig stilys.
Silva 478 (1349,-)og Sigma Mirage Evo X (999,-) burde holde et par timer. Pris er over disk på XXL.
Mirage Evo er sikkert kurant om man sykler på grus, men ikke mitt personlige valg for stisykling i mørket. Da er Silvalyktene et mye bedre valg, synes nå jeg.
jeg tenkte i grunn på komboen, altså både sigma og silva til under 2500,-
Her er vi innom hobbymekanikk, hi-tech batterier, filsosofi og god gammeldags bargain-hunting!
Dette forumet er en stor pupp for den vitebegjærlige, her kan en lepje i seg kunnskapens melk i rikt monn. Det pussige er at jeg flere ganger har reflektert over at Oles filosofi ligger nær Zen-bokens jegperson; bruk riktig verktøy og god kvalitet der du må, og rask sammen noe av det du har liggende der du kan.
-Arve (som fant veien til Østmark-kapellet i dag)
PS (Det jeg egentlig hadde tenkt å skrive om er fremveksten av 12v led-pærer med standard innfesting. Jeg har en gammel cateye lykt (2x10W) som ikke duger til stort i skogen (ikke sterk nok, ikke god nok kapasitet på batteriet). Når LED-lyktene blir vanlige nok, er det kun å betale 70 kr på Claes O, og Vips! har en tre ganger lysstyrken og tre ganger batterilevetiden. Tror jeg!) DS
Redigert av Herit; 05/10/200819:16. Rediger grunn: Glemte det jeg egentlig skulle skrive