Lykt til skausykling
|
Lykt til skausykling
24/09/2008 07:51
|
orb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Noen som har erfaring med lykter fra: http://www.birksport.no/shop/tenker spesielt på Nightpro Elite eller Nightpro Pro elite ? Eller alternativt Sigma Mirage EVO dual pakken? -Henning A.
Redigert av orb; 24/09/2008 07:52.
"Giving wind helps pushing you up the hills."
Canyon NErve AM 5.0 Canyon Grand Canyon 8.9 29r Corratec Superbow HT
|
|
|
Re: Lykt til skausykling
[Re: orb]
24/09/2008 11:06
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Det står ingenting om lyktene der, hvor mye lys de gir. Generellt sett må du opp noen prisklasser for å få nok lys til sti.
|
|
|
[Re: Santacruz]
24/09/2008 11:54
|
orb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ja. Regner med at en må opp vesentlig i pris om en skal ha godt lys. Sykle litt halveis i blinde kan jeg godt godta....hehe. Ønske er å holde seg under 1000kr. Tanken er å suppelere med hodelys uansett (tenkte "fjernlys" på kålhodet mitt). Det er ikke sikkert jeg kommer til å sykle sammen med folk som har ekstrem lys...så da blir jeg sikkert ikke misunnelig på elgen som henger rundt i skauen.
Henning A.
|
|
|
24/09/2008 19:09
|
ssl
Medlem
|
Medlem
Jeg har tenkt i samme baner som deg, og vurdert de to lyktene du refererte til. Nå lurer jeg imidlertid på om jeg skal gå for Sigma powerled black pro set: http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?sho...p=874&c=874Er oppgitt til 90 LUX, mens evo er oppgitt til 20+40 = 60 LUX. -- Steinar
|
|
|
[Re: ssl]
24/09/2008 19:45
|
Newman
Entusiast
|
Entusiast
Jeg anbefaler å ta en titt på denne tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=609053&page=1&fpart=1MTE P7 og andre P7 led lykter gir mellom 600 og 700 Lumen reelt (oppgitt 900), dette er jo det samme som en Lupin Tesla feks. At de er så bra som Tesla vet jeg ikke, men en av disse lyktene koster jo bare ca 250 kroner og da kan man ha ganske mange til prisen av en tesla. Mine er jeg utrolig fornøyd med så langt, gir godt med strølys og veier ikke mer enn 150g inkl batteri, i tillegg er batteritiden helt ok for mitt bruk. Det er sikkert mange fordeler med de lyktene som koster 3000 og oppover, men for meg er det ikke verdt det når de ikke gir spesielt mer lys og koster veldig mye mer.
|
|
|
[Re: Newman]
25/09/2008 06:52
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lumen-tall kan vanskelig sammenlignes direkte når det gjelder lykter fra ulike leverandører, og spesielt ikke når det gjelder lykter med ulike teknologier (f.eks. LED og HID). Og jo, det er nok slik at dyre lykter lyser kraftigere - dessverre.  (Se forresten denne testen fra tre år siden, med galleri som viser dyrt og billig fotografert med lik lukkertid: http://terrengsykkel.no/index.php?id=1424 ) En oversikt og omtaler av en drøss av de heteste lampemodellene kommer i neste Terrengsykkel som er i handelen om et par ukers tid.
Redigert av gauter; 25/09/2008 10:55. Rediger grunn: Test-link
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
25/09/2008 08:45
|
Dicten
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En oversikt og omtaler av en drøss av de heteste lampemodellene kommer i neste Terrengsykkel som er i handelen om et par ukers tid.
ååå, jeg vil ha det nåååå... sukk
Scottilized
|
|
|
25/09/2008 10:32
|
Newman
Entusiast
|
Entusiast
Lumen-tall kan vanskelig sammenlignes direkte når det gjelder lykter fra ulike leverandører, og spesielt ikke når det gjelder lykter med ulike teknologier (f.eks. LED og HID). Og jo, det er nok slik at dyre lykter lyser kraftigere - dessverre.  En oversikt og omtaler av en drøss av de heteste lampemodellene kommer i neste Terrengsykkel som er i handelen om et par ukers tid. Nå ja, det må jo være lov å tenke litt kost/nytte oppi dette. Feks er fire slike LED lykter uansett mye lys og fortsatt er man kun på rundt tusenlappen. Utifra hva jeg har funnet på nett av tester så er det mange som tilbyr led lommelykter med god kvalitet som gir like høy effekt som mange av de dyre sykkellampene. Så fort det er sykkelekslusivt så skyter jo prisen i været, men dette gjelder jo ikke bare lykter....;) Jeg er stort sett enig at kvalitet koster og stiller meg bak det, men ikke for enhver pris. Her er det http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=4712198 i og for seg en test i shootoutstil litt ned i tråden, jeg bruker som nevnt en lykte på hjelmen og en på styre som her, men det er fullt mulig å ha to på styre og en på hjelm, da kan man jo spre lyset enda mer. Er det noen lykter tilsvarende dette med i testen?
Redigert av Newman; 25/09/2008 10:35.
|
|
|
26/09/2008 15:29
|
endres
Medlem
|
Medlem
Lumen-tall kan vanskelig sammenlignes direkte når det gjelder lykter fra ulike leverandører, og spesielt ikke når det gjelder lykter med ulike teknologier (f.eks. LED og HID). Hvorfor ikke? http://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_fluxOg jo, det er nok slik at dyre lykter lyser kraftigere - dessverre.  Hva mener du da med kraftigere hvis man ikke kan bruke lumen som måltall. Jacob
|
|
|
[Re: endres]
26/09/2008 15:40
|
chalshus
More than words
|
More than words
Man kan bruke Lumen som måltall. Men ikke Lux.
Lumen er den samlede lysmengden. Lux er lysintensiteten. Dette er kun viktig hvis du skal lyde langt.(2-300m +++) Og sykkellykter trenger ikke det.
10watt HID gir omtrent 500Lumens.
Tror jeg.
|
|
|
[Re: chalshus]
26/09/2008 22:00
|
endres
Medlem
|
Medlem
Man kan sikkert bruke Lux også hvis man måler hele lyskjeglen og tegner opp isokonturer for de forskjellige Lux-nivåene.
|
|
|
[Re: ssl]
27/09/2008 20:53
|
orb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg fant meg Sigma Evo + EVO X pro i dag på XXl til 999kr. Ser ut til å lyse bra for en billig penge. En 5W som gir bra sprede lys og en 10W med snevrere kjegle og vesentlig lengre rekkevidde. Fløy rundt en tur i skauen i dag uten sykkel og det var knakende bra lys. Skulle en synes at det blir for lite eller har dårlig syn eller ikke ønsker noe som helst spenning i nattemørket så kan en slenge på enda et sett på sykkelen så har du jummmmbo lys til under 2000kr og da er du på høyde og vel så det lysmessig med psyko prisene på disse andre mye dyrere lyktene nenvnt her på forumet (KOKO priser....). Uansett så skal jeg supplere med en hodelykt (Silva) i tillegg. LED som hovedlys er det beste med tanke på at LED lys gir dårlig kontraster og lavere rekkevidde enn halogen eller HID. Sigma powerled black pro set tror jeg at jeg hadde holdt meg unna. Hilsen Henning A. Jeg har tenkt i samme baner som deg, og vurdert de to lyktene du refererte til. Nå lurer jeg imidlertid på om jeg skal gå for Sigma powerled black pro set: http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?sho...p=874&c=874Er oppgitt til 90 LUX, mens evo er oppgitt til 20+40 = 60 LUX. -- Steinar
Redigert av orb; 27/09/2008 20:54.
|
|
|
27/09/2008 22:13
|
chalshus
More than words
|
More than words
Man kan sikkert bruke Lux også hvis man måler hele lyskjeglen og tegner opp isokonturer for de forskjellige Lux-nivåene. Kanskje litt vel avansert for vanlige mennesker?
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: ]
28/09/2008 15:48
|
chalshus
More than words
|
More than words
Med "langt" mener jeg over ca 200 meter. 800m+ : 
|
|
|
[Re: chalshus]
29/09/2008 05:43
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Har du vært ute å lufta lyssverdet ditt nå Christian?
|
|
|
[Re: Sverre]
29/09/2008 08:25
|
ssl
Medlem
|
Medlem
Jeg gikk til anskaffelse av Sigma powerled black, og var på en liten testtur i går. Supplerte med en gammel Petzel halogenhodelykt på hjelmen. (Noen som har gode tips for feste av hodelykten?)
Min erfaring var at powerleden gav veldig bra lys, og lyste opp stien lagt foran sykkelen (oppgitt til 80m). Det som var problematisk var å få med seg stikryss og når jeg måtte forsere et hinder i stien ved å sykle rundt et tre e.l. på siden av stien. Da hadde jeg for lite lys i riktig retning når jeg skulle fortsette på stien. Dette er kanskje generelle problemer med lyktesykling?
Hodelykten gav veldig dårlig lys i forhold til powerleden, men kjekk for å lese av sykkelcomputeren og gi litt lys i den retningen man ser. Alt i alt godt fornøyd, men må kanskje se etter en ny hodelykt...
-- Steinar
|
|
|
29/09/2008 09:25
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva mener du da med kraftigere hvis man ikke kan bruke lumen som måltall.
Vel, jeg er langt fra noen ekspert på området, men to lykter fra ulike leverandører, men med samme oppgitt lysstyrke kan oppleves som svært ulike i praksis. Med "kraftigere" mener jeg hvitere, reinere lys over et større område. Mer lys, rett og slett.
Gaute
|
|
|
29/09/2008 09:40
|
Ole
More than words
|
More than words
Som Gaute sier, så har spredningsmønsteret veldig mye å si. Jeg opplever f.eks. Lupine Betty med sine 1400 lumens (09-modellen har 1500!) som mindre god på sti enn den gamle Lupine Edison med bare 900 lumens, rett og slett fordi linsene på Betty ikke gir så mye strølys som reflektoren på Edison. Betty gir mindre lys langt ut på sidene, men er veldig sterk sånn halvlangt frem, slik at man faktisk blir litt blendet av lyset akkurat der, og da får sett enda mindre av strølyset og det lyset som lyser veldig langt frem. Dette ser ut til å gjelde LED-lamper med linser sånn generelt.
Diodelys med reflektor er nok veien å gå.
Ole.
|
|
|
29/09/2008 10:05
|
Newman
Entusiast
|
Entusiast
At oppgitt styrke skiller seg fra realiteten gjelder vel så og si alle lykter til en viss grad, men synes vel å si at dyrere lykter lyser kraftigere enn rimligere så bastant uansett forhold er å trekke det litt langt.
Søker man rundt i diverse fora og er litt kreativ kan man få masse lys til en rimligere penge enn hva de tradisjonelle dyre sykkellampene koster. Neste generasjon LED teknologi gir jo utrolig mye lys til en rimeligere penge enn HID og Halogenlykter med tilnærmet samme effekt, det må ikke stå Lupin på siden for å få ok med lys. Sigma powerled som nevnt over er i tester målt å gi 180 lumens med lys. For stisykling blir dette noe lavt tror jeg, men som jeg har nevnt før er det fullt mulig å få LED lykter til en brøkdel av prisen som reelt gir 600-700 lumens pr lykt med lite merkbar hotspot og relativt god spredning, bra lys.
Hva er begrunnelsen for at dette ikke skal være bra sammenlignet med dyrere lykter med lik styrke, har du testet de? Tenker da på ulike P7 LED lykter, de er som regel oppgitt å gi 900 lumens, men gir reelt som oftest mellom 550-700, som også er bra til prisen man må ut med.
Redigert av Newman; 29/09/2008 10:10.
|
|
|
29/09/2008 10:22
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er begrunnelsen for at dette ikke skal være bra sammenlignet med dyrere lykter med lik styrke, har du testet de? Ja. Igjen, dette handler om konsentrasjon av mengde lys i midten av lyskjeglen, og om hvor lyst det blir i strølysfeltet. Jeg vil si at grensa mellom "dyrt" og "ikke fullt så dyrt" går på ca 2000kr. Det hele bunner kanskje i at jeg er blitt litt bortskjemt etter å ha prøvd mye forskjellig.
Gaute
|
|
|
[Re: Sverre]
29/09/2008 22:42
|
chalshus
More than words
|
More than words
[offtopic] Dette er nok en litt annen divisjon, Sverre.
Maxabeam. Kraftigste håndholdte lykta du får kjøpt. 75w HID. [/offtopic]
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
30/09/2008 08:32
|
Newman
Entusiast
|
Entusiast
Hva er begrunnelsen for at dette ikke skal være bra sammenlignet med dyrere lykter med lik styrke, har du testet de? Ja. Igjen, dette handler om konsentrasjon av mengde lys i midten av lyskjeglen, og om hvor lyst det blir i strølysfeltet. Jeg vil si at grensa mellom "dyrt" og "ikke fullt så dyrt" går på ca 2000kr. Det hele bunner kanskje i at jeg er blitt litt bortskjemt etter å ha prøvd mye forskjellig. Jaha, på mine lykter er det jo det godt strølyset som er styrken, skillet mellom midten og utover er så og si ikke tilstede, jevnt og fint lys hele veien. Jeg skal prøve å få tatt litt bilder i shootoutstil i løpet av et par dager, for jeg har jo sett andre lyktr i aksjon og lest en del tester og jeg er ihvertfall happy og mener fortsatt at du skal slite med å få kjøpt mer lys for pengene etersom man kan ha flere lykter til en brøkdel av prisen og dermed fordele lyset slik man vil.
|
|
|
30/09/2008 08:42
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jaha, på mine lykter er det jo det godt strølyset som er styrken, skillet mellom midten og utover er så og si ikke tilstede, jevnt og fint lys hele veien. [...] jeg er ihvertfall happy og mener fortsatt at du skal slite med å få kjøpt mer lys for pengene etersom man kan ha flere lykter til en brøkdel av prisen og dermed fordele lyset slik man vil. Da er jo alt såre vel. På valuta-for-penga-punktet skal jeg ikke arrestere deg. Jeg mener for all del ikke å si at du ikke kan være fornøyd med det du har. Edit: Det fins også dyre lykter som vel ikke lyser så sterkt som man kanskje skulle forvente. Nuvel, det blir bare tull, dette her...
Redigert av gauter; 01/10/2008 06:13. Rediger grunn: Tullz og tøyz
Gaute
|
|
|
06/10/2008 07:11
|
orb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei Da har jeg funnet en lysløsning som passer meg utmerket. Jeg kjøpte meg 2 sett Sigma Mirage Evo + Evo X. Plasserte 1 stk 5W spredelys og 1 stk 10W fjernlys på styret, samt 1 stk 10W fjernlys på hjelmen. Den siste 5W spredelys skal jeg forsøke å plassere enten på hjelmen (altså 2 lykter på hodet!!) eller jokke tell på styret, men i går kveld var jeg mer keen på å komme meg ut i skauen. Med disse lysene på plass så ble det fantastisk bra lys og hadde ikke noe problem med å kjøre nesten full pupp av det jeg torde på vannfyllt rotesti søndag kveld. Trimløypa over fra Lauvtjern veien (Hokksund) til Årbogen var riktig så blaut i går. Jeg vil si at dette ble MASSE lys for penga, i bøtter og spann: 2 sett Sigma Mirage Evo+Evo x og 1 ekstra batteri til ca.2000kr. (kjøpte ett sett på XXL og ett sett + ekstra batteri på en nettbutikk) Fjernlyset på styret ble brukt kun på raske slakke stier og utfor. Stort sett så brukte jeg spredelyset på styret og fjernlyset på hjelmen. EN får en mye morro i skauen...og ikke minst mye morre med tanken på at en har kun puttet 2000kr i belysning av sykkel. Et annet punkt som faktisk jeg opplevde som funksjonellt i går var at glasset på lampene holdt seg tørre hele tiden på grunn av varmen fra halogen lampene. Alt i alt...meget fornøyd med valg av lys og hvor fleksibelt det blir med tanke på lyskonfigurasjon. Henning A. Jeg fant meg Sigma Evo + EVO X pro i dag på XXl til 999kr. Ser ut til å lyse bra for en billig penge. En 5W som gir bra sprede lys og en 10W med snevrere kjegle og vesentlig lengre rekkevidde. Fløy rundt en tur i skauen i dag uten sykkel og det var knakende bra lys. Skulle en synes at det blir for lite eller har dårlig syn eller ikke ønsker noe som helst spenning i nattemørket så kan en slenge på enda et sett på sykkelen så har du jummmmbo lys til under 2000kr og da er du på høyde og vel så det lysmessig med psyko prisene på disse andre mye dyrere lyktene nenvnt her på forumet (KOKO priser....). Uansett så skal jeg supplere med en hodelykt (Silva) i tillegg. LED som hovedlys er det beste med tanke på at LED lys gir dårlig kontraster og lavere rekkevidde enn halogen eller HID. Sigma powerled black pro set tror jeg at jeg hadde holdt meg unna. Hilsen Henning A. Jeg har tenkt i samme baner som deg, og vurdert de to lyktene du refererte til. Nå lurer jeg imidlertid på om jeg skal gå for Sigma powerled black pro set: http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?sho...p=874&c=874Er oppgitt til 90 LUX, mens evo er oppgitt til 20+40 = 60 LUX. -- Steinar
|
|
|
[Re: thomasengen]
06/10/2008 08:56
|
orb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
736kr er ikke så veldig billig da jeg regner med at frakten kommer i tillegg. Ikke for å reklamere men...på www.fast-bikes.no koster det 695kr for et sett med Nicd Batteri. Det er BILLIG. Lyslevetiden er som reklamert ja. Kjøper du med et ektra batteri (ca350kr) så har du det gående mange timer.... Kavlitetsmessig så synes jeg Sigma settet er kanon og fantiskt lett å montere. Hjelmfeste, styrefeste og lader følger med i pakken. Henning A.
|
|
|
06/10/2008 09:04
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ok. men er den god nok til stisykling? Ser andre steder at noen kommenterer litt for dårlig lys til det, men ellers må man opp i 2-3000 kr og det blir for dyrt
|
|
|
06/10/2008 09:17
|
orb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg hadde ikke noe problem med å komme meg igjennom skauen i går kveld. Etter min mening så har jeg rigget meg noe overkill med 3 lykter. Minste lyskonfigurasjon bør være 5W lampa på styret (spredelys) og 10W på hodet (fjernlys). Jeg har i tillegg supplert med en ekstra 10W på styret, men hadde meget fint klart meg uten. Stien foran ble godt opplyst og det var ganske teknisk krevende nå med mye vann og våte røtter/steiner. Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte Sigma lyktene....til prisen så får du ikke noe bedre vil jeg tro og du må nok vesentlig opp i pris skal du matche lysnivået til et Sigma sett alene. Slenger du rett i underkant 2000kr på bordet så får du 2 Sigma sett og ett ekstra batteri. Da er det omtrent så opplsyt som om du skulle sittet i bil innover skauen. :-) Fordelen med Sigma settet er at du får et komplett sett til en fornuftig pris. Med disse "motelysene" så må du punge utt mangfoldige tusen for å få samme lyskonfigurasjon (spredelys og fjernlys). Hilsen Henning A. ok. men er den god nok til stisykling? Ser andre steder at noen kommenterer litt for dårlig lys til det, men ellers må man opp i 2-3000 kr og det blir for dyrt
|
|
|
06/10/2008 09:21
|
orb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg synes ihvertfall det er godt nok til stisykling og ville ikke kostet på meg noe mer til dyrere lys for de få turene nå på høsten en tråkker i skauen. Min mening: Synes en ikke det er godt nok lys i disse så har en ikke noe i skogen å gjøre i det hele tatt på sykkel etter mørkets frembrudd. hehe ;-) Henning A. ok. men er den god nok til stisykling? Ser andre steder at noen kommenterer litt for dårlig lys til det, men ellers må man opp i 2-3000 kr og det blir for dyrt
Redigert av orb; 06/10/2008 09:25.
|
|
|
06/10/2008 09:38
|
thomasengen
Søk hjelp!