Colnagojåling For en tid siden skulle jeg flotte meg og pynte opp Colnagoen. Lett brukte Dura Ace 7800 hendler , forgir og bremser ble kjøpt fra forumet. 10 delt kjede fra Fast Bikes, og ny styretape og vaiere fra Sportslageret. Monteringen gikk greit og prøvetur foretatt. Jeg hadde en liten uregelmessig klikking ved tråkk. Inspeksjon av kjedet for stivt ledd var negativt. Skjøten så perfekt ut. Finjustering i stativet hjemme hjalp lite og det klikket svakt dagen etter også.
Krønsj! Jeg tråkket lett mot Carl Berner når pedalene plutselig stoppet, et halvt tråkk og så fjæret de tilbake!
For å droppe prat om sjokk, overraskelse og alle andre følelser som gikk gjennom meg da, og rett etterpå og heller ta fakta: Bakgiret var vridd skrått oppover og bakover og kilt inn mellom eikene i bakhjulet. Bakhjulet var selvsagt låst og hurtigkoblingen herpa.
En lang rusletur i racersko seinere kunne jeg ta skaden i øyensyn.
Dropouten på drivsiden var åpnet til halvannen gang sin opprinnelige størrelse. Girøret var bøyd og vridd kraftig ut av posisjon. Giret så merkelig nok helt og rett ut. Hjulet er ikke veldig skadet. Kjedet hadde tydeligvis åpnet seg i skjøten og huket seg fast i giret og dratt det med seg.
Stål er bøybart? riktig? Dette så ikke bra ut. Jeg sendte en mail til vår vennlige lokale rammebygger i Hølen, og kunne komme til konsultasjon i slutten av mai. Allerede før jeg hadde stoppet bilen oppkjørslen til Truls hadde han konkludert med at det ikke kunne bøyes på denne dropouten. Det var sprekker i metallet og hullet til en evt. justeringsskrue hadde virket som en bøye-anvisning.
Javel, det kan ikke bøyes. Men stål kan repareres? riktig? Truls mente det skulle være gri skuring å fjerne den gamle og lodde på en ny dropout om jeg kunne skaffe en. Jeg kontaktet Sportslageret ved Clas Henrik som mente det var større sjansje til å nå fram hos Colnago om Sportslageret kontaktet dem enn om jeg prøvde selv.
Etter noen runder med mailing stod det tidrende klart at Colnago ikke vil selge en dropout til noen. Om noe skal repareres vil de gjøre det selv. Og det er ikke veldig billig. De er imidlertid villige til å gjøre det uten å lakke, noe som halverer prisen. I tillegg kommer frakt begge veier, mva. og tollgebyrer etc. Alt i alt ser jeg på nesten det samme som ramma kostet for å få fikset dette. Tidsperspektivet orker jeg ikke tenke på engang. Men det blir i alle fall ikke i 2009 om jeg skal gjette.
...og nå da? Sitter jeg med følgende. Knørfa ramme, forrige Dura Ace gruppe minus bakgir. Bra håndbygde hjul. Kort men fin setepinne og resten av delene.
alternativer jeg har oversikt over nå: -Sende ramma til Italia, betale masse og vente lenge. -Selge vraket og klare meg uten racer -Selge vraket og kjøpe noe komplett og nytt -Kjøpe billig aluramme og transplantere delene og legge Colnagoen i kjelleren eller selge ramma. -Håpe at Truls kan finne noen andre dropouts og bytte begge sider.
Jeg har i alle fall kjent på følelsene mine og kommet til at jeg ikke ønsker meg sykkeldeler som er dyrere enn at jeg kan bytte dem ut uten at det svir om jeg ødelgger dem. Det er godt mulig at Colnagoen var den siste snobberamma jeg har. Time vill sjåvv.
...Men at dette skulle være et prosjekt for 2009-2015 slo alså ikke til.
LarsB
Re: Er det ikke på nett har det ikke skjedd
[Re: larsb]
#76298801/07/200913:05
Dette var jo rett og slett katastofale nyheter! Kanskje du kan legge alt stæsjet ut for salg og se hardt og lenge på den Pinarelloen som ligger ute på Finn for 5000 NOK? Da får du stål, Italiener og racer i en pakke.
Du er vel ellers litt for lang for den litt odde NOS DBS-ramma jeg har stående i boden ... den er vel målt til 56 om jeg husker rett.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: larsb]
#76299201/07/200913:08
Kanskje du kan legge alt stæsjet ut for salg og se hardt og lenge på den Pinarelloen som ligger ute på Finn for 5000 NOK? Da får du stål, Italiener og racer i en pakke.
Ja gjør det! Jeg er i ferd med å dra meg selv inn i et kjøp som jeg strengt tatt ikke trenger. Har til og med vært i kontakt med han som skal selge. Løp og kjøp før jeg gjør det LarsB. Det må være varmen...kortet mitt er glohett.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
[Re: DagRS]
#76299801/07/200913:21
Jeg har nettopp fyrt av en email to Geoff, jeg er ganske sikker på at han kan skaffe Campa dropouts men disse settes inni rammen istedetfor på utsiden som på colnago dropoutsene.
Vi for ser hva han sier.
#Pedalenkrs
[Re: RobG]
#76303601/07/200914:28
Kondolerer Lars, dette var triste nyheter. Får håpe du kan reparere ramma på en eller annen måte. Slike lekkerbiskener skal ikke avgå ved døden på denne måten. Totalhavari etter at du går over rekkverket i 105 km/t ned Stelvio, ja det er greit. Men ikke på en så dum ting som dette. Det er som en rockestjerne som dør en naturlig død, og ikke blir kvalt i sitt eget spy etter hardt blandingsmisbruk som skikkelige rockestjerner bør.
Urk. Dette var fryktelig trist å se. Kan skjønne den synkende følelsen når man begynner å få klart for seg hvor galt det faktisk er. Har vært der før med diverse motoriserte og umotoriserte kjøretøy.
[Re: Dan]
#76322901/07/200921:42
Dersom vår søken etter riktige gaffelendestykker viser seg ørkesløs, så lodder vi på noen andre fine Lars. Det er jeg helt sikker på. Men du må kjøpe deg litt tålmodighetskrem siden vi neppe får dette klart før det begynner å bli kaldere igjen.
Jeg tror vi finner noe som passer bedre enn de som er vist her, Lars. Har en "agent" lokalt i Italia som jobber med saken nå, evt. får vi erstatte begge med noe som ligner så mye som mulig. Altså med "sockets"/hylser. Disse kan f.eks. passe fint hvis vi fjerner skjerm- og bagasjefester: