En annen vinkling på racerbyggeprosjekttrådene kommer her:
Jeg har syklet på denne:
Siden 2001, og kunne egentlig godt fortsette med det. Det er for de som ikke er kjennere en Look Kg281 fra 2000. Det er karbonrør i alumuffer. Og det er her problemet ligger. Den fremre nedre muffa har fått en sprekk i lakken som suger olje om man drypper på litt. Tørker jeg av og varmer opp så kommer det olje opp igjen. Med andre ord er det på tide å pensjonere ramma og se seg om etter noe nytt. Den jeg har nå ligger på 8,2 kilo og det er helt greit. Ramme-gaffel er 1700 gram etter spesifikasjonene.
Dette er hva jeg har tenkt ut. Den skal dekke følgende bruksområder: -Solotreningsturer -Poseur-turer med litt innlagt mates-racing -Turritt -General riding about
Den skal ikke brukes til: -Temporitt med ambisjoner og kjempedyre hjulsett. -Vet Cup ritt/World cup ritt -Gateritt -Posering med vekt
Mao. trenger jeg ikke en fintunet-rase-nervøs-karbon-high-perf. ramme som er umoderne etter to sesonger. Jeg ønsker meg mer i retning av mil-eter med ok komfort og vekt på kjøreegenskaper som fortsatt er lett og sporty nok til å henge med de raske gutta. I tillegg bør den være inspirerende å kjøre og stabil utfor. Jeg opplever at Looken ikke er helt stiv nok mellom styrerøret og seterøret til å gi godfølelsen nedover, det blir litt for mye gjeting gjennom svingene. (selv med den justerbare hjulbasen på maks)
Jeg vil ikke bruke 15 000 - 20 000 på en karbonramme som potensielt er umoderne etter to år. Budsjettet stopper rundt 10 000 for ramme/gaffel. Helst under det også. I tillegg har jeg tenkt å kjøre videre på mest mulig av delene jeg har siden de funker greit, men har liten salgsverdi.
Størrelsen bør ligge i området 58-59-60 cm overrør. Pt. har jeg en 59 cm med 58,5 cm overrør og det funker bra.
Jeg har to modeller i siktet. Den ene er en Colnago Master X-Light med karbongaffel, styrelager og setepinne. Fargen er svart, hvit, neongul, neonlilla og neonrosa med masse krom og noe gullfarge 8500 og i gangavstand hjemmefra.
Den andre er en Planet X Sportive Ti, laget av Lynskey for Planet X som er landeveissiden av On-One titte! til 995 pund
Er det noen som har noen andre forslag til langlivede rammer med komfort og en viss sjarm som ikke gir avkall på ytelser likevel?
Det virker som d har litt horisont på prosjektet ditt(til tross for rammesprekk-ting), du kan jo vurdere å dra til England for å bygge din egen ramme på kurs?(selv om det totalt sett blir dyrere enn begge alternativene du lister opp) Stål er jo alltid stål mener jeg
Valget mellom Colnago Master og Planet X/Lynskey-titan? Vanskelig valg, Colnago har mye historie og den udefinerbare følelsen, mens Planet X er et mer ubeskrevet blad sånn på sett og vis, og for all del, det er IKKE Lynskey. Fordelen her er titan, som muligens er det ultimate ramme-materialet.
Hmmmmmm, er Colnagoen så fargerik? Det høres litt voldsomt ut. Det er jo du som skal sykle på den og like den, men jeg synes på mange sett og vis at det er Dan sin Colnago som er benchmark på hvordan det skal se ut når man triller i retning av en Master.
Jeg ville selvsagt bygd selv som førstepri. Andrepri. ville blitt en ensfarget Master(med fare for copycat-beskyldninger skulle den vært rød med blanke muffer) Tredjepri. til Planet X-Lynskeyen. Jeg tror ellers ikke at det går an å få noe som er feil med noen av de to alternativene du har listet opp.
Og i tilfelle noen lurer. Det er ikke noe jeg skal sette sammen i perioden 2009-2015, det er så lenge jeg håper å ha den. Omtrent ca.
Gare, det er er denne Colnagoen eller ingen Colnago, den kommer fra et mørkt og støvete loft i Oslo Sentrum Øst til en bra pris. En ny vil koste for mye. En Trulssykkel hadde vært hyggelig, men budsjettsprekk og trolig ventetid lengre enn jeg ønsker. Bygge selv? sikkert gøy, men jeg kan ønske meg i 50 års gave. Plantet X er Planet X, men basert på tester av On-One titan ramma og intervjuet i Singletrack med mr. Lynskey er jeg ikke bekymret for at Planet X ikke er Lynskey "nok".
Erling, Det har streifet meg med Cannondale, jeg hadde en R900 i forrige årtusen som var morsom. Caad9 er jaggu billig. Jeg kan få en med 105 for omtrent samme pris som Planet - X ramma. Jeg tror, uten å ha kjørt Cannondaler nyere enn Caad 4 (tror jeg) at de er litt "hvassere" enn jeg ønsker. Kanskje Synapse ligger nærmere mine ønsker? Her er noe Øyvind skrev for noen år siden: http://www.sykkelmagasinet.no/index.php?p_type=art&read=7638
Uansett hadde jeg tenkt å putte pengene i ramme, fordi hjulene og delene funker bra enda. De har dog liten salgsverdi. Så komplett sykkel faller utenfor det jeg hadde tenkt meg.
Aha, det er den Colnagoen, personlig synes jeg overrøret var litt voldsomt(særlig på oversiden), men totalt sett var det ikke så gæernt som fryktet, faktisk var det ganske pent. (det går jo også an å lakke om?).
Jeg mente ikke å disse Planet X på noe som helst vis, det jeg har sett på fra den siden virker seriøst og bra, og med titan og Lynskey i bildet er det helt, helt sikkert mer enn bra nok.
Hmmmmm, du må kjøpe Colnagoen, så kan du vurdere om den ville blitt penere med en ny lakk(selv om det er ekstrakostnader). (er den så gammel at vi er på 126mm spacing bak forresten?)
Colnagoen er ca. milleniumskifte og alt er overførbart fra Looken untatt kranklager som selvsagt er Italiensk på Colnago. Standard lengde bremser, aheadgaffel, 130 mm, 27,2 osv. Til og med 1" styrelager er det Akkurat som Look. Omlakking blir nok alt for dyrt, vi snakker masse lakk over krom som må vekk, og dekaler og fylling av massevis av små gullkløverblader, så det er definitivt ikke en option.
Hdr, Det var sannelig billig for Principia!!1 takker for tipset.
....tror jeg har et kranklager med firkantaksling til ittert gjenger liggende om det er interessant. Husker ikke hvilken type det er. 'Budget model' _tror_ jeg
Jeg er ikke så sikker på om den er i tråd med dine estetiske preferanser, men Ridley Excalibur har de egenskapene du etterspør. (Men med feil setepinnedimensjon...) 2009-modellen skal også få enda mer komfort, med tynnere setestag.
Jeg kjøpte en slik på ettersommeren. Det tok noen turer å bli vant med den romslige cockpiten, men etter at jeg har vent meg til å krype framover i utforkjøringene, har jeg blitt mer og mer glad i denne ramma. God plass, god komfort, fort på flatene, klatrer bra og er lett å være modig på i utforbakkene.
For å forvirra deg litt må eg likevel bistå med eit men... Eg har nett hjulpe ein kompis med kjøp og oppsett av racer: Ein billeg og nydeleg Principia RS6 her frå forumet. Eg må sei meg veldig imponert over den sykkelen. Mange fine detaljer og flott arbeid. Men om du synes Cannondale var litt hardhendt, er vel Principia òg kjent for å vera nådelaust stive. Skal vel òg tas med at Cannondalen du hadde var den siste med rette feite alu-bakstag. Dei gav deg meir tilbakemelding på asfaltstandard enn mange syklar i dag, "vertically and horisontally stiff, non compliant".
Jeg hadde planer om å bli den første som postet i denne tråden igår natt men sovnet fra det, så nå kan jeg heller bli den tjueandre(hvis ingen poster i mellomtiden).
Du tenker veldig likt som meg når det gjelder anskaffelse av ny raser. For meg ligger det nok noe lenger frem i tid men jeg er heller ikke gira på noe fæncy karbonsak som kanskje blir gammeldags om et par år og gir begrenset komfort og eierglede. Kun det aller beste er aktuellt i karbon og det blir for dyrt uansett. Disse er noen av de jeg sikler på. Har ikke greie på priser så kanskje de blåser budsjettet ditt til skogs but anyway..
Eddy Merckx Premium:
De Rosa Corum:
Merckx'en er ikke i årests farger(som jeg personlig ikke liker så godt). Fant ikke noe bedre bilde heller... De Rosaen fåes naturligvis med horisontalt overrør også. Og Merckx'en med sloping...
Og så må jeg tilslutt nevnedenne! Kanskje alt for dyr og vanskelig å få tak i men men... Time Edge ser nesten like fin ut og koster litt mindre.
Det jeg har tatt med meg hjem er altså en Colnago Master X-light Art Decor ramme i 59 cm senter krank/senter overrør med 59 cm overrør. Det følger med Colnago Flash karbongaffel med stålstyrerør, Tange Seiki for Cane Creek aheadset, Shimano Ultegra eksternt kranklager og sist men ikke minst en Campagnolo Record titan setepinne. Pluss en pose med nye vaiersett og Colnago-styretape.
Dette skal monteres opp med min blandede Shimanogruppe:
Ultegra hendler, bremser og forgir, Dura Ace bakgir og FC-R700 kompaktkrank. Den skal rulle på Ultegra/Open Pro/revo/GP 3000 25mm.
Resten av sakene skal i store trekk bestå av dette:
Ritchey WCS styre med klassisk bøy, Deda Magic stem, den nevnte Campa setepinnen, Fizik Arione sete og Speedplay pedaler.
De som kommer til å si at det ikke går med Shimano på denne ramma kan bare gå å legge seg. Kompakt krank funker sikkert fint det også.
I kveld har jeg demontert Looken, vasket delene, tatt skrytebilder. I tillegg har jeg vasket ramma med sprit, polert den med Autoglym og brukt lakkforsegler etterpå. Ser den blank ut på bildet så det ikke noe mot hvordan den er nå.
Etter hvert kommer det sikkert et regneark med delene og vekter og flere bilder.
Følg med!
LarsB
Redigert av larsb; 26/09/200821:34. Rediger grunn: hvitbalansefeil borte!
Colnago med Shimano er sånn det skal være. En tradisjon nærmest. Tror faktisk Ernesto har et samarbeid med japsene.. tror ikke det er tilfeldig at alle store Colnago-sponsede lag de siste 10-15 årene har kjørt Shimano. Å blande inn en Campa-setepinne er derimot dristig! (spesiellt når man er stilpoliti )
Hva skjer med meg? Jeg blir vanligvis litt kvalm av rammer med mer enn en farge på, men nå sitter jeg her og sikler over ei ramme som blander alle mulige farger og i tillegg har kromdetaljer. Og jeg har faktisk gåsehud!
Fantastisk ramme, LarsB. Denne holder lenger enn til 2015. Gratulerer med godt valg og lykke til med byggingen og kampen mot stilpolitiet! (Go Shimano!)
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Det er jo en rar kommentar fra en mann som selv har en Colnago med Campa. Selv om jeg ikke er helt sikker på den kombinasjonen, det var jo en italiener med ulovlig rask klatring som brukte det i Giro'en. Selv om det nok finnes de som mener at det også er i beste Italienske tradisjon.
Så var monteringen unnagjort. De fleste delene var bare å skru rett på. Det var bare to C-momenter. Setepinnen var 5 cm for lang. Rett rundt overgangen mellom sort og hvit på seterøret starter den morsomme profileringen. Det ble målt fire ganger og kappet en. Forbausende lett å skjære gjennom tynnvegget titan med nyinnkjøpt baufil. Gaffelen er for lang men ikke kappet ennå. Jeg vil ha litt justeringsmuligheter selv om jeg tror oppsettet på bildet under er bra. Det er mulig at jeg venter til litt utpå forsommeren med å ta baufila fatt igjen.
Her er rammen med alle delene montert, justert og polert.
Delene har dempet ned inntrykket av alle neonfargene. Nå ser den nesten svart hvit og blank ut. I alle fall til man går inn på den på nært hold:
På en helt spesiell måte sier dette at det ikke er en 2008 modell...
Om jeg skulle bli sliten får jeg drahjelp av denne typen her:
Det er ikke bare påmalte logoer det er innfelte gullfargete i massevis også:
Noen steder er navnet og kløveren kombinert i tilfelle man er i tvil om hva dette er:
Opptelling sier meg at ordet Colnago er plassert på 17 forskjellige steder på sykkelen og kløveren på 14. Da har jeg ikke regnet med styretapen og festetapen som er fullstendig dekorert med navn og kløvere.
Det står i signaturen min at sykler ikke har sjel, men dekaler. Hadde det vært omvendt ville det dryppet ned på parketten fra denne.
Det hjelper imidlertid fint lite om den ikke kjører bra. Der har jeg ærlig talt ganske høye forventninger basert på Colnagos image og historie. Jeg håper å få inn en del fine høstturer før det blir for seint på året for å bli kjnt med denne.
For de som lurer på hva en gammeldags stålramme veier med helt konvensjonelle deler og hjul er svaret 8,85 kg som avbildet. Det er helt greit i forhold til Lookens 8,25. Jeg har et regneark med deler og vekter som kommer kanskje etter hvert når jeg får oppdatert med det siste påplussingene.
Regn, regn gå din vei!
Ps. det gikk ikke å få noen ok bil der av krommuffer med kompaktamera og blitz, jeg skal prøve i dagslys.