Takk til Nick, Pete, Josse og larsb for en deilig langtur i dag. Løypa kan jo absolutt anbefales for den som har lyst på en langtur i Osloområdets nordre deler.
Vi startet med klatring opp Grefsenkollen. Deretter full fart inn i Maridalen. Så klatring opp til Tryvannstårnet. Deretter enda fullere fart inn i Sørkedalen. Så klatring opp Steinshøgda. Deretter forholdsvis rolig fart inn i Lommedalen.
Det ble for min egen del 115 km og 1862 høydemeter og rart nok kjenner jeg det i beina...
Re: Tre berg og tre daler
[Re: ]
#60184031/08/200817:57
Vi gjennomførte på en halsløs måte definert som "fartslek" og "naturlige intervaller". Begrepet "Lapskaus" ble bestemt avvist. Godt å få bekreftet at det faktisk gikk opp til Aurevann, det kjentes så tungt ut, og hva gjelde den lille humpen i veien så var den følbar på veien hjem.
Jeg måtte ta alvorlig tak i meg selv for å putte i meg mengder av mat, og ikke bare kollapse i senga når jeg kom hjem.
Jeg måtte ta alvorlig tak i meg selv for å putte i meg mengder av mat, og ikke bare kollapse i senga når jeg kom hjem.
Heldig du. Jeg var heldig med at det sto mat på bordet i det jeg kom hjem, men det var ikke dessert å få før jeg hadde gått ut og flyttet en haug med subbus ut av veien for søppelmennene tidlig i morgen. (Våre søppelmenn minner litt om Spoor og hans kollega i Brazil. Best å holde seg på god fot med dem.)
[Re: Dan]
#60188931/08/200818:53
Jau. Dette må gjøres igjen en gang snart, helst en dag hvor beina mine henger på. Første stykket opp forbi Storo gikk kjempefint, men jeg brant for mye krutt i de første høydemeterene oppover mot Grefsenkollen og fikk det skikkelig når det begynte å bli skikkelig bratt. Lars Birger var så hyggelig å slippe seg ned til der jeg satt og etter en liten peptalk hang jeg greit på opp til toppen. Kjente beina litt på vei ned og tok det derfor særs pent. Oppover i Maridalen begynte jeg å våkne til og følte at kroppen funka fint, men når vi så starta på veien opp til Tryvannstårnet kjente jeg atter en gang at ting ikke var helt på stell.. Jeg innså fort at det var fånyttes å henge på resten av gjengen, så jeg laget min egen lille gruppetto. Forrige turen jeg hadde oppover til Tryvann endte jeg opp med å måtte snu ved Midtstuen, pga. særs røtne bein, så jeg har tydeligvis en utfordring i den rakkern der.. I dag gav jeg meg faen på at jeg i hvert fall skulle komme meg forbi Midtstuen, det gikk tålellig greit. Neste delmål var å komme seg forbi matbutikken, deretter skulle jeg komme meg under tbanebrua ved Vettakollen stasjon. Og så var det jamnt slutt. Jeg klarte å kreke meg opp på fortauet ved Holmenkollen restaurant, og da innså jeg at jeg ikke kom meg til Tryvann i dag.. Neste gang!!!1
Og det kan jo tillegges at turen ble gjennomført i ganske kjipt vær, med silende regn på slutten. Likevel må den klasses som en skikkelig godtur. Neste gang satser vi på penvær i tillegg!
#60199431/08/200821:45
Tenkte å gi dette konseptet en prøve i ettermiddag. Men bytter ut Steinshøgda og Lommedalen med Ekeberg, Nordstrand, Skullerud, Tveita, Furuset,Veitvet, Bjerke, Kjelsås, Grefsen osv.
Et tips jeg har i denne tråden er å ta med seg "Gulleråtoppen", eventuellt også Vettakollen.
Når man kommer sykler forbi Slemdal (følger veien opp mot Midtstuen), tar man til høyre inn mot Hemingbanen. Så sykler man opp til Gulleråsen stasjon og videre over toppen. Tipper det er en 800 meter med halvtøff stigning. Deretter dunker man ned over toppen, med flott utsikt, og ned på Huldreveien. Følg stigningen til der asfalten slutter mot Vettakoll toppen.
På vei ned kan man ta over skådalen stasjon og komme ned i frognerseterveien nedenfor Midtstuen. Derfra er en liten trilling for å komme i posisjon til klatringen ved Gressbanen om man sverger til standard veien.
Bildene over gir jo et visst visuelt inntrykk av hvordan temperaturen var den dagen.... og Dans antrekk imponerer i så måte. Viktig å holde stilen.
Må innrømme å ha lånt larsb sin vindjakke på vei ned fra Tryvann for ikke å fryse ihjel akkurat der. (Takk Lars! Har en egen ny og fin Campagnolo-jakke nå.) Ellers gikk det ganske bra temperaturmessig.
Sitat: torinb
Men med Saronni-sykkel kan det vel heller ikke bli feil med en slik?
Særlig ikke for en svenske.
#61161919/09/200810:28
Jeg holdt med mer eller mindre til programmet, men tok Voksenkollen i stedet for Tryvann. Kunne lagt inn Solemskogen på turen også for ekstre høydemeter ,men liker ikke å sykle opp og ned samme vei, mer enn nødvendig. Min runde ble 83km lang og gikk på rett under 3 timer. 1275 høydemeter.