Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger?

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Espen] #610990 17/09/2008 20:24
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Espen
Kjøpte akkurat en Lenovo R61i med XP til dattera mi.

Den er robust og fungerer som den skal.

Jeg funderte en stund på hva jeg skal/skulle anbefale til en bekjent av meg, og R61i var *veldig* høyt på listen. Det finnes modeller av den som er veldig saklig priset ift. kvalitet og nyttige features.

En annen snasen sak er N200 fra Lenovo, som mpx.no selger denne uken til 3900NOK. Til den prisen er dette et primakjøp, men muligens noe svak (og litt dårlig oppløsning) for OP.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: kjerts] #611251 18/09/2008 13:52
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Her er en oversikt over hvordan de forskjellige operativsystemene ville fungert som flyselskaper: http://www.zyra.org.uk/os-air.htm

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Christian] #644040 25/11/2008 21:16
era Offline OP
Fant ikke stien?
OP Offline
Fant ikke stien?
Og hva ble det til?
Det ble en sort Macbook av forrige modell.
Jeg kjøpte den når den nye modellen var annosert og fikk den til halv pris. Da var den nesten ikke dyr lenger.
Hvorfor kjøpte jeg en Macbook med bitte liten 13" skjerm?
Pris var en grunn.
At jeg snart får tilgang på Photoshop for mac er en annen.
At jeg fikk lyst til å se om jeg greier meg med en liten maskin/skjerm og slippe å slepe rundt på store pcer var også en grunn.
Jeg fikk også lyst til å se hvordan det er å bruke mac og osx.
At jeg har et par andre i familien som snart trenger en bærbar maskin og som med stor glede tar i mot en macbook hvis jeg ikke vil ha den hjalp også på avgjørelsen.
50% avslag gjorde at jeg bestemte meg for å gi Macbook en sjanse.
Har jeg hatt noe tid til å ta den skikkelig i bruk? Nei.

Are

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: era] #644046 25/11/2008 21:24
MadsL Offline
Veteran
Veteran
Grattis. Jeg garanterer at du ikke kommer til å angre på at du konverterte... :-)

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: MadsL] #644050 25/11/2008 21:27
era Offline OP
Fant ikke stien?
OP Offline
Fant ikke stien?
Jeg har ikke konvertert, jeg rir to hester.
Det er fortsatt flere pcer enn macer her i huset, selv om noen bekjente her inne mener jeg har blitt litt vel eplekjekk i det siste.

Are

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: era] #644084 25/11/2008 21:57
T
torsteis Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: era
Og hva ble det til?
Det ble en sort Macbook av forrige modell.
Jeg kjøpte den når den nye modellen var annosert og fikk den til halv pris. Da var den nesten ikke dyr lenger.
Are

Tør jeg spørre hvor du fikk den til halv pris...

Torstein
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: torsteis] #644381 26/11/2008 12:12
era Offline OP
Fant ikke stien?
OP Offline
Fant ikke stien?
Det var en utstillingsmodell på Elkjøp Skøyen.
Mistenker at det ikke var den siste modellen av den sorte, men den før det. Jeg vet ikke hva forskjellen er
men antar at det er nullkommanoe GHz på prossessoren.
Har puttet inn 4GB RAM og den fungerer fint. Det er lett å oppgradere HD hvis det trengs
men det er like greit å bruke søte små USB Harddisker.
Testen blir å redigere bilder i PS og filmer i Premiere.
Det allerallermest irriterende er at det ikke er høyreklikk på tasten ved trackpaden (eller er det mulig å slå på?).
Savner også den røde lille musepekerknappen som thinkpad har.

Are

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: era] #644397 26/11/2008 12:22
A
A-Rick Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: era
Det allerallermest irriterende er at det ikke er høyreklikk på tasten ved trackpaden (eller er det mulig å slå på?).

Løsning a)
1. Open System Preferences.
2. Select Keyboard & Mouse in the second row.
3. Click the Tap trackpad using two fingers for secondary click check box
4. Close the dialog box.
5. Using two fingers, tap the trackpad and a right-click (or context) menu opens.

Løsning b) Hold inne ctrl når du klikker

Løsning c) Hold inne knappen

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: A-Rick] #644436 26/11/2008 13:32
MadsL Offline
Veteran
Veteran
løsning d) Kjøp en vanlig pc-mus og høyreklikk til krampa tar deg.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: MadsL] #644460 26/11/2008 14:04
A
A-Rick Offline
Entusiast
Entusiast
A
Løsning e) Kjøpe den flotte Mighty Mouse fra Apple

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: A-Rick] #644608 26/11/2008 18:24
era Offline OP
Fant ikke stien?
OP Offline
Fant ikke stien?
Musa den mektige er innkjøpt og fungerer utmerket.
Noe av poenget med en liten og nett bærbar er at den kan brukes overalt, feks i sofaen mens man ser på tv og da er det veldig upraktisk med mus.

EDIT: Og der så jeg løsningene a og c som jeg ikke visste om. Takker!

Nå gjelder det å huske hva som tilsvarer F6 i IE i Safari.

Are

Redigert av era; 26/11/2008 18:28.
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: era] #644618 26/11/2008 18:46
A
A-Rick Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg synes den fungerer utmerket uten mus, spesielt liker jeg den utrolig elegante scrollefunksjonen hvor du scroller om du bruker to fingre på touchpaden

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: A-Rick] #644687 26/11/2008 21:46
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Ai-ai, dette kan bli dyrt for deg, kompis! Jeg kjøpte MacBook i februar, og nå er jeg helt overbevist om at det eneste som fungerer, er ting Steve Jobs har velsignet. Windows er direkte vemmelig å bruke etter en stund med MacOS.

Hittil har jeg gitt Apple penger for:
- MacBook (svart)
- .Mac medlemskap
- Time Capsule 1TB
- Airport Express
- Mighty Mouse
- Wireless keyboard
- Apple Remote
- Mini-DVI til VGA
- Mini-DVI til DVI
- MacBook (aluminium, 4GB, 320GB)
- iPhone
- Diverse iPhone-programmer
- MacBook (2GB, 160GB - til samboer, siden jeg syntes hennes brukte iBook G4 var gruelig treg)
- iPhone (etter at den første ble stjålet i India)
- Annet riff-raff: Adobe Lightroom, Eizo 24" skjerm, Canon scanner, 2x500GB LaCie, 320GB LaCie, etc

Alt dette i 2008, så, bare vent! MacBook-en er bare starten på en lang rekke pengeutdelinger til His Steveness.

Forresten: Det klart nyttigste programmet jeg vet om, er Quicksilver fra Blacktree: http://www.blacktree.com/

Redigert av Christian; 26/11/2008 21:48. Rediger grunn: quicksilver

Christian
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Christian] #644732 26/11/2008 23:41
Kaizeren Online
Besatt
Besatt
Har nå litt erfaring med Mac OSX, og har kommet til følgende konklusjon på hva jeg selv mener om Win vs OSX:

Mac: Du MÅ lære deg tastatursnarveier/"triks" i langt større grad for at OSX skal være noe i nærheten av effektivt. I tillegg er det endel finurligheter som irriterer, "+" på vinduer minimerer dem like ofte som de maksimeres, og når de maksimeres, tilpasses de ofte størrelsen på dokumentet istedenfor å zoome tilsvarende.
Expose og Spaces er genialt når man har liten skjerm, og når sant skal sies er Spaces kanskje det jeg savner mest i Windows. Dette er imidlertid på en knivsegg, for Spaces fungerer ikke optimalt. Prøv Spaces sammen med arbeidsverktøy, som f.eks. Macromedia Fireworks, Microsoft Office for Mac 2004 og 2008, eller egentlig alle programmer som har verktøypaneler åpne. Bytter du space, hender det verktøypanelene følger med, og du har mistet kontrollen over hvilket space du får lov til å bruke av systemet. Museklikk i det ene kan fort automatisk sende deg tilbake til det andre. Et helvete.
Expose er genialt fordi det ikke finnes noen annen god styring i OSX over hvilke vinduer som er åpne, sett i forhold til startlinjen i Windows. I tillegg er det praktisk at PDF er bygget rett inn i operativsystemet. Quicklook (marker et objekt og trykk space) er også ganske praktisk.
Spotlight og/eller Quicksilver er også veldig greit og ha, Vista har også denne funksjonaliteten med indekserte søk fra startmenyen.
Men det aller mest irriterende: Å få ting som ikke funker på Mac til å funke. Prøv deling av ting på LAN f.eks. For noen funker det rett ut av boksen, for andre (les: meg), funker det ikke uansett hva jeg måtte finne på. Ja, jeg kan bruke SMB for å koble på andre maskiner i nettverket, men det er ikke deling på det nivået jeg ønsker. I Vista/XP er dette såre enkelt å få til å funke, i OSX er det plent umulig. Og ja; Bonjour er installert på alle Windowsmaskinene i heimen.
Tilbake til bærbare: Største fordel med Mac er i mine øyne hvor raskt maskinen går inn og ut av dvale. Lukk lokket -> Momentant i dvale. Åpne lokket -> Momentant på. Denne funksjonaliteten virker Win7 allerede i pre-beta å ha forbedret, siden Win7 rapporteres å ha WiFi oppe like momentant som maskinen går ut av dvale.

Windows:
Sett i forhold til OSX finner jeg Windows å være mye mer "snappy" når det kommer til produktivitet. Alt fra Word/Excel til scrolling virker mer momentant. Har en følelse av å sitte med et skikkelig verktøy istedenfor et leketøy som må dilles til å gjøre det jeg vil.
I tillegg kan Windows kjøres på alt fra potteplanter til siste Intelbrikke (bygger maskin på Core i7 nå) ;-)
Vista er dessuten ikke gæærnt sålenge man er noenlunde bevisst når man setter sammen maskinen. Kommer til å bruke Vista Business X64 (pga 12GB minne) på nye maskinen, ved siden av Win7-beta og muligens OSX hvis jeg gidder å styre med det, og Apple finner ut at de skal legge til drivere for Ati HD4870.

Det blir litt feil å si det siden det strengt tatt ikke er tilgjengelig, men jeg tror nok Windows 7 blir et veldig veldig bra operativsystem. Kraftig forbedret UI, _skikkelig_ multitouch (OS wide, ikke bare i noen få applikasjoner), smart vindushåndtering (spesielt kjekt på store skjermer, dra vindu til høyre, og det dekker høyre halvdel av skjermen, et annet til venstre, og vips: to dokumenter oppe samtidig, perfekt satt opp. Dra opp til toppen = Maksimer, dra det ned igjen = opprinnelig størrelse. Og når man har en WQXGA 30" stående på pulten, så...)
Den nye startlinjen ser ut til å bli det beste fra dagens startlinje og Docken fra OSX.

Alt i alt: OSX er flott, i mine øyne spesielt på bærbar plattform (har både Powerbook G4 og iPhone - sistnevnte er forøvrig ikke stabil for fem flate øre, Safari har den elegante funksjonen at den kan kræsje hele OSet...), men samtidig synes jeg Microsoft har mye spennende på gang om dagen.

PS: Hvis noen har planer om å arrestere meg på kommentarene om at OSX føles litt sluggish: Det synes jeg på en MacPro Dual Xeon også. Dette er likevel meeeeeeeeeget lite utslagsgivende.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Christian] #644748 27/11/2008 07:14
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Christian

Alt dette i 2008, så, bare vent!

Mac-psykose. Stadig mer utbredt lidelse. Har delvis kommet i hus her også i form av MacBook Alu. Opplevelsen av Mac OS X holder sykdommen fremdeles i sjakk.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Kaizeren] #644862 27/11/2008 09:40
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kaizeren
Har nå litt erfaring med Mac OSX, og har kommet til følgende konklusjon på hva jeg selv mener om Win vs OSX.

Morsom sammenligning. Veldig forskjellige erfaringer basert på hva man ønsker av et operativsystem, hvordan man vil ting skal fungere og hvordan de faktisk fungerer. Blir stående over nyttår med et linux, osx, xp og vista på våre da fire maskiner. Så blir vel å reflektere over det selv.

Når man snakker om snappy vs sluggish. Husker med glede tilbake på tiden med Amiga. En desktop som på 0.5mb -> 4mb var så spretten og responsiv uansett hvor overlesset den var. Takket være manglende minnebeskyttelse og slike ting. Og det var et multitaskende operativsystem.

Kjipt å høre safari kan ta ned operativsystemet. Er ganske så lei av at IE drar med windows ned i døden, så hadde håpet de hadde litt bedre kontroll der. Men får se med snow leopard - det er jo optimisering som er cluet for neste version. Men da har vi jo windows 7 samtidig, som nok blir en bedre vista.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Hvilepuls] #644869 27/11/2008 09:47
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hvilepuls
Hvorfor dras linux inn i diskusjonen her, når Are vil bruke photoshop og ikke GIMP? Kan photoshop brukes via wine? (<--n00b/ikke-informatiker, ekte spm)

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=17

Så opp til CS2 går det greit, CS3 og CS4 er tydeligvis ikke helt der enda.

Men for å si det slik. er det viktig for meg å bruke akkurat photoshop, så kjører jeg os x eller windows. Trenger jeg et program for bildebehandling, så er det alternativer jeg kan heller bruke på linux.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: GeirEivind] #645008 27/11/2008 12:45
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirEivind

Når man snakker om snappy vs sluggish. Husker med glede tilbake på tiden med Amiga. En desktop som på 0.5mb -> 4mb var så spretten og responsiv uansett hvor overlesset den var.

Jeg husker den gode gamle Mac Plus, med to diskettstasjoner og ingen harddisk. Ingen maskin jeg har sett hittil booter OSet på så kort tid som boksen fra 1984. Vinduer, menyer og tegneprogram var det også..

NOTS
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: HaraldW] #645034 27/11/2008 13:19
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mann&kona

Når man snakker om snappy vs sluggish. Husker med glede tilbake på tiden med Amiga. En desktop som på 0.5mb -> 4mb var så spretten og responsiv uansett hvor overlesset den var.

Jeg husker den gode gamle Mac Plus, med to diskettstasjoner og ingen harddisk. Ingen maskin jeg har sett hittil booter OSet på så kort tid som boksen fra 1984. Vinduer, menyer og tegneprogram var det også..

Tja, her er mac plus:

http://www.youtube.com/watch?v=GTKhrgs00Jg

her er en amiga 1200 (nå må det sies, den har harddisk)
http://www.youtube.com/watch?v=GTKhrgs00Jg

her er siste utgave av amigaos
http://www.youtube.com/watch?v=yp0ukoM_rNQ

Hadde bare windows bootet like raskt. ;-)

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: GeirEivind] #645087 27/11/2008 14:32
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C

Når man snakker om snappy vs sluggish. Husker med glede tilbake på tiden med Amiga. En desktop som på 0.5mb -> 4mb var så spretten og responsiv uansett hvor overlesset den var. Takket være manglende minnebeskyttelse og slike ting. Og det var et multitaskende operativsystem.

Må innrømme at jeg ikke er øhm...så...oppi årene... devilsmile

Det er vel dette mye vil ha mer syndromet for dem som lager Operativ systemer. Alltid noe nytt som vi "trenger". Men det skal jo sies at folk flest sjelden faktisk utnytter feks. en ny maskin med kraftig cpu/gpu fullt ut.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: GeirEivind] #645097 27/11/2008 14:42
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
For litt übernerding: Det ser ut som om Mac Plusen booter fra et nyere OS, muligens OS 7. Min Plus booter fra en 400 kB diskett med OS 4.x, og det går mye fortere...

NOTS
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: GeirEivind] #645350 28/11/2008 05:17
Kaizeren Online
Besatt
Besatt

Kjipt å høre safari kan ta ned operativsystemet. Er ganske så lei av at IE drar med windows ned i døden, så hadde håpet de hadde litt bedre kontroll der. Men får se med snow leopard - det er jo optimisering som er cluet for neste version. Men da har vi jo windows 7 samtidig, som nok blir en bedre vista.

Altså, det var på iPhone jeg har mest erfaring med dette problemet. Installerte imidlertid firmware 2.2 i går, og har ikke (bank i bordet) opplevd nye kræsj. I OSX 10.5.5 er det imidlertid små finurligheter som tar ned systemet. I går hang en systemfil og gjorde at PBen gikk 100% (med tilhørende ekstreme oppvarming av maskinen, +7500rpm på vifta). Prøvde å stoppe prosessen for å starte den på nytt, men i det den var stoppet, gikk det ikke an å gjøre noen inputs fra tastaturet whatsoever, eller åpne nye programmer. I tillegg gikk det ikke an å få OSX til å skru maskinen av. Mao: Svenskeknappen. :/

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Kaizeren] #645509 28/11/2008 11:08
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
http://www.defectivebydesign.org/day01-macbook

Takk til alle dere som kjøper produkter fra Apple, og belønner deres brukervennlighet.

Fra tegneserien xkcd:

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Hvilepuls] #645565 28/11/2008 12:51
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
http://www.defectivebydesign.org/day01-macbook

Takk til alle dere som kjøper produkter fra Apple, og belønner deres brukervennlighet.

Fra tegneserien xkcd:

Nå er DRM et produkt av musikk og film-industrien sine krav. At apple på noen måte er kjent for dette er fordi de har markedets største musikkbutikk på nett. For å selge musikken (og filmene) krever de fleste studioer at den selges med DRM.

Videre, Krav fra filmbransjen har ført til kopibeskyttelse på HD-signaler kalt HDCP. Dette fører da til en del analoge hd-utstyr og utstyr produsert før HDCP-standarden kom ikke fungerer med enkelte hd-avspillere inkludert siste generasjon apple laptops med display port, Playstation 3, xbox 360 osv - disse spiller da signalet i standard-definsjon om ikke enheten støtter hdcp.

Så at selskaper som apple inkluderer slike ting er enkelt og greit det lille faktum at de vil ha de smågriske konsernene som produserer film og musikk til å selge via deres markedskanal.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Kaizeren] #646789 01/12/2008 13:41
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Jøss, for en maskinpark!

Christian
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Hvilepuls] #646798 01/12/2008 13:46
Christian Offline
Uflaks
Uflaks

Det er nok plateselskapene du bør klage på. Du har forresten kunne kjøpe DRM-fri musikk fra Apple siden høsten 2007: http://www.apple.com/pr/library/2007/05/30itunesplus.html

Christian
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Christian] #646864 01/12/2008 15:40
bronx Offline
Veteran
Veteran
http://www.youtube.com/watch?v=QBw4eReUc9U

noen som kjenner igjen Apples reklamefilm fra 1984 her?

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support