Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger?

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Dan] #610180 16/09/2008 08:20
MadsL Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Dan
Sitat: Bakst
Grunnen til at du synes det er teit, er fordi du ikke liker det Apple har fått til - nemlig at brukerne får et personlig forhold til datamaskinen sin, et forhold man er stolt av.

Jeg som akkurat satt og tenkte på om jeg skulle kjøpe meg Mac igjen for første gang på 10-15 år, men nå mistet jeg plutselig lysten. ICON_SMILE

Hvorfor det?

(Bare så det er sagt: Dette med identitet er ikke hovedgrunnen til å at jeg foretrekker mac. Det skyldes også at jeg opplever det som enklere, penere, morsommere, stiligere og tryggere enn PC.)

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: skibum] #610189 16/09/2008 08:27
era Offline OP
Fant ikke stien?
OP Offline
Fant ikke stien?
Satt akkurat å så på denne.

Are

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: MadsL] #610190 16/09/2008 08:28
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fordi de som eier en, bærer den med samme stolthet som en
Quote:
tenåring som har bygget sitt eget kabinett, med fire vifter og blått neonlys.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: MadsL] #610199 16/09/2008 08:48
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Bakst
Jeg som akkurat satt og tenkte på om jeg skulle kjøpe meg Mac igjen for første gang på 10-15 år, men nå mistet jeg plutselig lysten. ICON_SMILE

Hvorfor det?

Fordi jeg ikke ønsker en datamaskin som gjør noe med hvordan jeg ser på min egen personlighet. Til slikt har vi sykler. ICON_WINK

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Christian] #610201 16/09/2008 08:51
era Offline OP
Fant ikke stien?
OP Offline
Fant ikke stien?
Øøøøh, joda når det først fungerer så.
Min iMac måtte inn to ganger til reperasjon. Hadde den i tre dager før den sa takk for seg. Etter noen uker fikk jeg den tilbake, da hadde jeg den i én dag. I alt tok det nesten 8 uker før jeg kunne begynne å bruke den. Siden har den fungert utmerket.

Den tok kvelden når jeg prøvde å installere XP vha bootcamp. Servicesenteret påstår det var disken som røyk og ny disk satt inn. Da jeg fikk den tilbake så prøvde jeg det samme om igjen, men da tok den kvelden før jeg kom så langt som å putte in XP cden. Da jeg fikk den tilbake for andre gang med ny disk, prøvde jeg å provosere frem feilen en tredje gang men det greide jeg ikke. Grunnen til det tror jeg er at jeg la inn en OS fix først. Ergelig for med samme feil for tredje gang kunne jeg krevd kjøpet hevet med loven i hånden. Under tiden fra jeg kjøpte iMacen til den var brukenes ble det lansert en ny iMac som kostet 1500,- mindre og var bedre spekket.

Åja, jeg har ennå ikke greid å installere xp vha bootcamp.

Forøvring er det slanke mactastaturet jeg sitter å skriver dette på det mest behaglige jeg noen gang har brukt.

Are

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Christian] #610202 16/09/2008 08:52
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Christian

3) Backup! (...) Klart man kan ordne selv med annen programvare, rsync, etc, men er det egentlig noen som orker/gjør det?

Jepp. Hva, er det blitt vanskelig nå? (både å ordne selv og å bruke rsync).

Quote:

5) Mac OS X inneholder alt "man" trenger, rett ut av boksen. iLife holder til de flestes normale behov, man trenger ikke kjøpe noe ekstra. Dessuten har man innebygget SSH, etc - se en oversikt her. I tillegg finnes det selvsagt masse åpen kildekode: http://www.opensourcemac.org/

Kan mac-en din kryptere hele disken (og da mener jeg *hele* disken) og bruke et eksternt medium for å starte? (minnekort, USB-pen, optisk medium -- spiller egentlig ingen rolle). Er denne kryptoløsningen open source? TrueCrypt er en av de mer annerkjente i windowsverden. dm-crypt+cryptsetup (luks) er veldig praktisk i linuxverden. Hva bruker mac-menneskene?

(Det er et spørsmål, ikke en sarkastisk kommentar).

Redigert av schnappi; 16/09/2008 08:55. Rediger grunn: trykkleif

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Dan] #610221 16/09/2008 09:27
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Fordi jeg ikke ønsker en datamaskin som gjør noe med hvordan jeg ser på min egen personlighet. Til slikt har vi sykler. ICON_WINK

Og kameraer, stereoanlegg, biler, hårsveis.. :-)

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: era] #610222 16/09/2008 09:28
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Huffsann! Men: Tar det mer enn en uke å reparere, har du krav på lånemaskin.

Christian
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: schnappi] #610223 16/09/2008 09:32
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: schnappi
Jepp. Hva, er det blitt vanskelig nå? (både å ordne selv og å bruke rsync).

Jeg tror du også vet at "mannen i gata" ikke er helt komfortabel med å gjøre det selv. Med Mac OS X blir du spurt: "Vil du bruke denne eksterne harddisken til backup?" klikk "Ja", og saken er biff.

Quote:
Kan mac-en din kryptere hele disken (og da mener jeg *hele* disken) og bruke et eksternt medium for å starte? (minnekort, USB-pen, optisk medium -- spiller egentlig ingen rolle). Er denne kryptoløsningen open source? TrueCrypt er en av de mer annerkjente i windowsverden. dm-crypt+cryptsetup (luks) er veldig praktisk i linuxverden. Hva bruker mac-menneskene?

Hmmm, skavinåse - hva med TrueCrypt? http://www.truecrypt.org/downloads.php
Eller OSXCrypt: http://www.osxcrypt.org/

;-)

Christian
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Christian] #610227 16/09/2008 09:40
Dan Offline
More than words
More than words

Og kameraer, stereoanlegg, biler, hårsveis.. :-)

Kamera? IXUSv fra 2001.
Stereoanlegg? Husker jeg hadde noe slikt en gang.
Biler? Fransk selvstigmatisering.
Hårsveis? Det begynner å bli noen år siden.

Nei, jeg tror jeg holder meg til sykler.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Dan] #610256 16/09/2008 10:23
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Haha.. Disse trådene har høy popcornfaktor. Kjør på!

Nå har jeg fått tilbake min bærbare jobbPC, en HP Compaq nc8230, fra reparasjon. Enda en gang. Siden den var ny for et år siden har disken røket, hovedkortet er byttet, noe nettverksgreier er byttet, maskinen er tanket om to ganger, og da jeg fikk den tilbake fikk jeg ikke skrudd på trådløst (som er en fysisk bryter, unødvendig). Men vår datamann sa at det var lett; han gikk inn i BIOS eller noe slikt, slik at det så ut som skjermbildet på en Commodore 64 på anabole stereoider, brukte piltastene i noe som lignet menyer og skrudde på trådløst igjen.

Vi har rundt 15 slike bærbare. Over halvparten har det vært kluss med; vanligste er at maskinen dør og hovedkortet tar kvelden.

Løsning: Jeg gikk i kjelleren (i april) og hentet en 800 MHz PowerMac med 768 Mb RAM med Mac OS X 10.3.9.
Langtfra nytt, men ikkeno tull.
Den blir nok stående, siden HP-greia ikke vil «melde seg inn i domenet» og dermed ikke vil registrere mitt nye passord.

Min bærbare PowerBook 17" fra 2003 hjemme går og går. Den omstartes kun ved nødvendige updates. Jo, forresten, jeg har byttet disk. Fordi jeg ville ha mer plass.

NOTS
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: HaraldW] #610263 16/09/2008 10:38
bronx Offline
Veteran
Veteran
PC? Sviker!
velg noe med metallskall: hovedkortet sitter bedre beskyttet i stivere skall.
i fall valget faller på en Mac, vent et par uker. nye MB(P) er på vei ut i følge ryktene.
http://www.macrumors.com/2008/09/15/macbook-shipments-have-begun/

Sharing data is the first step toward community.
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Dan] #610280 16/09/2008 11:01
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Kamera? IXUSv fra 2001.

Hadde ikke du en gammel god belg-Hasselblad på lur?

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: bronx] #610283 16/09/2008 11:02
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Godt med popcorn faktor her iallefall ICON_SMILE

Godt å lese at mac-fantastene hyler høyt om hvor fortreffelig mac er, rett og slett gøyalt å høre de fortelle hvor håpløst dårlig pc er også..

Take Care!
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Christian] #610288 16/09/2008 11:06
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Jeg tror du også vet at "mannen i gata" ikke er helt komfortabel med å gjøre det selv. Med Mac OS X blir du spurt: "Vil du bruke denne eksterne harddisken til backup?"
klikk "Ja", og saken er biff.

For at rsync -avP <partition> <target> er *såååååå* komplisert.
(ja, mannen i gaten må vite at den finnes, men min virkelighetsoppfatning er farget av naivitet og god tro til kapasiteten til alle og enhver).

Nei, forresten, med f.eks. udev slipper man faktisk å trykke på en knapp: bare en bestemt device er koblet på, kan man kjøre et vilkårlig skript (som kan naturligvis rsync et utvalg av partisjoner/kataloger). Prøv å slå den -- la være å trykke på en knapp. *Det* krever få kalorier, det ICON_SMILE

Quote:

Quote:
Kan mac-en din kryptere hele disken (og da mener jeg *hele* disken) og bruke et eksternt medium for å starte? (...)

Hmmm, skavinåse - hva med TrueCrypt? http://www.truecrypt.org/downloads.php

Nei, truecrypt kan ikke det. Jeg skrev *hele* disken (dagens trivia: hvorfor er dette viktig?). De har nettopp kommet med et system for windows (og det lover bra), men ikke til Mac OS.

Men truecrypt-utviklere skal ha all ære. De har laget et skikkelig fint kryssplatformprodukt (alle de eksterne diskene mine bruker truecrypt).

Quote:

Eller OSXCrypt: http://www.osxcrypt.org/

Alphaware, og jeg ser ingen støtte for FDE. Neste forslag?

Redigert av schnappi; 16/09/2008 11:09. Rediger grunn: glemte et par ting

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: oysandr] #610290 16/09/2008 11:06
bronx Offline
Veteran
Veteran
Sitat: oysandr
Godt å lese at mac-fantastene hyler høyt om hvor fortreffelig mac er, rett og slett gøyalt å høre de fortelle hvor håpløst dårlig pc er også..

nemlig! vi har kommet litt lenger i evolusjonen enn andre. ICON_TONGUE

Sharing data is the first step toward community.
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Stein] #610309 16/09/2008 11:35
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein

Kamera? IXUSv fra 2001.

Hadde ikke du en gammel god belg-Hasselblad på lur?

Ikke belg, men tredje årets (1959) 500C. Men den er ikke lenger noe jeg bygger mitt image rundt.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: era] #610316 16/09/2008 11:58
skibum Offline
Besatt
Besatt
Sitat: era
Satt akkurat å så på denne.

Are

Ja, den ser ut som et bra alternativ. Dog skal det sies at om man ikke er ung og har like sprekt syn lengre, så er 1920x1080 veeeldig smått på en 15,4" skjerm. Krystallklart bilde blir det iallefall, så det er nok et meget ra valg sånn sett.

Og for å gjøre tråden enda mer ot, når skal Windows (uff, skal vel ikke nevne det her lenger) komme med dynamisk tilpasning av ikoner og verktøylinjer i hele OS'et. Bare en slider i innstillingene som gjør at jeg kan 8000x10000 piksler på min 10" skjerm, og bare tilpasse størrelsen på ikoner slik at det passer mitt (enn så lenge er andres kanskje mer relevant..) syn!

Espen

NOTS!
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: skibum] #610320 16/09/2008 12:04
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: skibum
Ja, den ser ut som et bra alternativ. Dog skal det sies at om man ikke er ung og har like sprekt syn lengre, så er 1920x1080 veeeldig smått på en 15,4" skjerm.

Problemet er hverken alder eller form, men en komplett udugelig grafisk omgivelse. Man kan aldri ha for mange billedpunkter.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: skibum] #610323 16/09/2008 12:07
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og for å gjøre tråden enda mer ot, når skal Windows (uff, skal vel ikke nevne det her lenger) komme med dynamisk tilpasning av ikoner og verktøylinjer i hele OS'et. Bare en slider i innstillingene som gjør at jeg kan 8000x10000 piksler på min 10" skjerm, og bare tilpasse størrelsen på ikoner slik at det passer mitt (enn så lenge er andres kanskje mer relevant..) syn!

Vista:
With the cursor on the desktop, press and hold the CTRL key and scroll the wheel to make icons larger or smaller.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: schnappi] #610365 16/09/2008 13:45
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
For at rsync -avP <partition> <target> er *såååååå* komplisert.
.

Ja, for mange er det for avansert. Over nett blir det enda verre. Men: Hvis man vil bruke rsync, er det jo fint at det følger med Mac OS.

Quote:
Nei, truecrypt kan ikke det. Jeg skrev *hele* disken (dagens trivia: hvorfor er dette viktig?). De har nettopp kommet med et system for windows (og det lover bra), men ikke til Mac OS.

Ok, da får man vel bare velge Windows, da. Eventuelt lete i mer enn 30 sekunder etter passende programvare (som jeg gjorde).

Quote:
Alphaware, og jeg ser ingen støtte for FDE. Neste forslag?

Nei, nå gidder jeg ikke mer :-)

Christian
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Christian] #610379 16/09/2008 14:09
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor dras linux inn i diskusjonen her, når Are vil bruke photoshop og ikke GIMP? Kan photoshop brukes via wine? (<--n00b/ikke-informatiker, ekte spm)

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Hvilepuls] #610385 16/09/2008 14:18
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Hvilepuls
Hvorfor dras linux inn i diskusjonen her, når Are vil bruke photoshop og ikke GIMP? Kan photoshop brukes via wine? (<--n00b/ikke-informatiker, ekte spm)
Er ikke helt sikker på om Wine kan brukes, men tror der skal gå greit å emulere PS i Linux. Har ikke brukt det selv, men har en kompis som har brukt det litt. Han har heller en egen Windowspartisjon til bruk av Photoshop og Lightroom, fordi emuleringen blir er nokså treg.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: schnappi] #610412 16/09/2008 15:05
skibum Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kjerts

Vista:
With the cursor on the desktop, press and hold the CTRL key and scroll the wheel to make icons larger or smaller.

Joda, det er vel og greit, men det er bare ikonene. Jeg venter på at du kan forstørre alt til ønsket størrelse med samme manøver. Da inkludert startlinjen, menyer i word, IE osv. Ofte blir LCD'er som ikke brukes på optimal oppløsning (som jeg har vært borti vel og merke) ikke spesielt klare og fine, og man mister fordelen med høyoppløst skjerm om man ser litt dårlig.

Ja, den ser ut som et bra alternativ. Dog skal det sies at om man ikke er ung og har like sprekt syn lengre, så er 1920x1080 veeeldig smått på en 15,4" skjerm.

Problemet er hverken alder eller form, men en komplett udugelig grafisk omgivelse. Man kan aldri ha for mange billedpunkter.

Ja, det er jeg enig i, og dette hadde vært løst med dynamiske menyer i alle windowsprogrammer samt windows. Akkurat som jeg prøvde å påpeke i forrige post ICON_SMILE

Espen

NOTS!
Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: skibum] #610423 16/09/2008 15:20
1
1r9b1k7 Offline
Entusiast
Entusiast
1
Kjøp en lett maskin. Har en HP compaq 6715b (15,4")som veier 2,7 kg. Synes ofte det blir tungt hvis jeg skal ha med andre ting i sekken.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: HaraldW] #610517 16/09/2008 19:23
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: mann&kona
Nå har jeg fått tilbake min bærbare jobbPC, en HP Compaq nc8230, fra reparasjon. Enda en gang. Siden den var ny for et år siden har disken røket, hovedkortet er byttet, noe nettverksgreier er byttet, maskinen er tanket om to ganger, og da jeg fikk den tilbake fikk jeg ikke skrudd på trådløst (som er en fysisk bryter, unødvendig). Men vår datamann sa at det var lett; han gikk inn i BIOS eller noe slikt, slik at det så ut som skjermbildet på en Commodore 64 på anabole stereoider, brukte piltastene i noe som lignet menyer og skrudde på trådløst igjen.

Hovedkort = hardware feil
Hardisk = hardware feil
Nettverksgreier = hardware feil

Trådløst, tja, om det var skrudd av i bios er det ikke rart det ikke funker. Med andre ord så har dette nada med Windows å gjøre, dette skjer like gjerne med en mac som en pc.

Det er få ting man av og til ikke forstår seg på, to av de tingene er elektronikk og damer. Til tider går alt til helvete helt uten grunn, sånn for andre enn psykologer og folk med dr. grad i elektronikk. Til og med hele produksjonsystemet til NRK Nyheter på krinken i Oslo kan og har gått ned.....at noen maskiner her og der svikter en gang i blant er jo ikke så rart.

Jeg har som sagt ikke noe imot mac som plattform, kun apple sine policyer. Og jeg tør nesten, men bare nesten, påstå at jeg tror jeg har like lite software problemer som en osx bruker. Mye løste seg ved kjøp av skikkelige arbeidstasjoner, og så lenge jeg har riktige drivere funker alt som snus. På samme måte som maskina til kompis over gangen her kjøer finalcut så det suser med sin macbook kjører jeg avid på min hp, begge problemfritt.

Det er derimot ikke sagt at Windows har mange svakheter, men disse kommer man rundt av vane med noen års erfaring....

Det eneste jeg savner er at Avid kunne skrevet om software slik at den kjørte native 64bit OG på Xp 64-bit plattform, som nok er ett av de bedre OS sammen med OSx.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: 1r9b1k7] #610520 16/09/2008 19:24
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: 1r9b1k7
Kjøp en lett maskin. Har en HP compaq 6715b (15,4")som veier 2,7 kg. Synes ofte det blir tungt hvis jeg skal ha med andre ting i sekken.

Nå veier ikke 8510w/p avskrekkende mye mer da, ca 2,8kg for begge modeller.

Re: Trenger ny Bærbar PC - og NAS? [Re: Christian M.] #610702 17/09/2008 08:32
era Offline OP
Fant ikke stien?
OP Offline
Fant ikke stien?
Jeg har en jobbpc som jeg drar rundt på hver dag. Den nye vil nok holde seg mer hjemme, men har behov for å flytte den rundt.
Snaut 3 kg er ikke avskrekkende.

Er det noen som har kjennskap til den nye typen LED display som har kommet nå? Hvis jeg har forstått det riktig så brukes det ikke bakgrunnsbelysning, men hvert punkt er en lyskilde. Blir det bedre bilde? Kan jo tenkes at sortnivået blir bedre. Og hva med strømforbruk?

Jeg har lyst/behov for en eller form for nettverkskoblet lagring - NAS.
Er det noen av dere som har erfaringer å dele?
Er det gode løsninger på markedet nå som ikke koster skjorta?
En enkel løsning kan være Western Digital sin MyBook World edition som kobles til nettet. Det kommer i opptil 2TB og har mulighet for å koble 2 stk USB disker til.
En annen løsning, som muligens blir ovverkill i mitt tilfelle er denne.. Her må disker kjøpes i tillegg. En av fordelene med denne er at den kan være printserver. Her kan man også hekte på USB disker.

Are

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: Christian] #610774 17/09/2008 11:20
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt

Quote:

Ok, da får man vel bare velge Windows, da.

*Bare* windows? Nei, det er ikke nødvendig ICON_SMILE Den eneste windows-en jeg har på denne maskinen er den som kjører i virtualbox og jeg har FDE.

Quote:

Nei, nå gidder jeg ikke mer :-)

Vel, da tar jeg det som et "nei" på det opprinnelige spørsmålet.

Re: Trenger ny Bærbar PC - noen anbefalinger? [Re: schnappi] #610906 17/09/2008 17:29
Espen Offline
More than words
More than words
Kjøpte akkurat en Lenovo R61i med XP til dattera mi.

Den er robust og fungerer som den skal.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support