Dekktrykk
|
Dekktrykk
#595727
19/08/2008 06:52
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
keo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984 |
Kjøpte ny (brukt 2007 mod) sykkel hvor dekkene skulle tåle 130 psi, dette sprakk selvsagt igår ved et trykk på ca 115 på vei hjem fra jobben. Dekke er et år gammelt og har gått ca 200 mil ifølge forrige eier.
Har sett litt på dekkene på cc og ser at noen tåler helt opp til 145 psi. Hvor viktig er dekktrykket? Har det mye å si for farten? Kan selvsagt eksprimentere litt selv, men dette er sikkert gjort tidligere. Jeg veier 86-87 kg, er det noen regel for hvor mye luft man bør kjøre med? Jeg har ligget rundt ca 110 psi og kjører mest på ganske bra asfalt.
Redigert av keo; 19/08/2008 13:26.
keo
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: keo]
#595729
19/08/2008 06:59
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Min egen erfaring er at med min pene kjørestil så holder det med 80 psi. Ved 100+ så øker risikoen for shimmy (selvsvingninger i styret). Men det er på akkurat mitt oppsett med meg som rytter. Poenget er i hvert fall at det ikke er en selvfølge at høyere trykk alltid er bedre, selv på racer.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: Dan]
#595747
19/08/2008 07:30
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 445
Christian_a
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 445 |
Jeg veier det samme som deg, og kjører med 8 bar (ca 116 psi), og opplever at dette både ruller godt, og punkterer sjeldent. Har sykle snaut 500 mil på racer i år, og bare punktert én gang, og da hadde jeg trolig fått et rift i dekket på grusen utenfor huset.
Det er jo ikke sikkert at det var dekktrykket som gjorde at du punkterte?
Redigert av Christian_a; 19/08/2008 07:31.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: keo]
#595880
19/08/2008 10:52
|
Registrert: Dec 2007
Innlegg: 354
gepe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2007
Innlegg: 354 |
Anbefalt dekktrykk avhenger av bredden på dekkene og om det er pariser eller ikke.
Mine smale 21 mm pariserdekk er komfortable med omkring 140 - 150 psi (de skal tåle over 200). Bredere 23 mm dekk pleier å være fine med 115 - 120 psi (120 og 140 er max av anbefalt på de settene jeg har). Jeg tviler på at folk som kjører med under 100 psi har smalere dekk enn 25 mm.
På landeveien gir høyere trykk lavere rullemotstand, i alle fall på fin asfalt. Fordelen er relativt betydelig i begynnelsen, men over en viss grense så avtar fordelen sterkt og det er ikke så mye mer å tjene på å ha enda høyere trykk. Ved veldig høyt trykk blir det en avveining mellom å ha bittelittegrann lavere rullemotstand på fin asfalt, sett opp mot å få mer komfort og grep hvis man senker trykket litt. Personlig prioriterer jeg lav rullemotstand, men senker trykket litt hvis det er regnvær. Du er nesten nødt til å teste ut litt selv for å finne ut hva du foretrekker.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: gepe]
#595895
19/08/2008 11:10
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Men; aldri gå over anbefalt trykk på verken dekk eller felg! Jeg har vært bort i dekk som kan ha over 160 psi (clincher), men det er mer enn hva enkelte felger tåler!
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: Hæ?]
#596003
19/08/2008 13:37
|
Registrert: Jan 2007
Innlegg: 650
rob1
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jan 2007
Innlegg: 650 |
ett ok trykk å begynne testingen er 10% av kroppsvekt.
fart før ferdighet
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: rob1]
#596009
19/08/2008 13:48
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
I bar da? Jeg som er 77 kilo, skal jeg har 7,7 bar, mens treningskompisen som er 68 kilo skal ha 6,8 bar? Med samme dekk, slanger og hjul?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: ]
#596127
19/08/2008 19:10
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
keo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984 |
Takk for svar, kjøper nye Michelin Pro² Race. Såvidt jeg husker skal de tåle 116 psi. Forsetter og kjøre med trykk på 110-115, det har gått greit 800 mil før jeg byttet sykkel.
keo
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: keo]
#597529
22/08/2008 14:46
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,278 |
Jeg er inne i en elendig punkteringsstim.., har noen små kutt i dekkene, og sykler jo på elendige veier(som alle andre). Noen måte å lime eller fikse disse kuttene? Vet at det var der slangen punkterte sist gang hvertfall. Dekket har mange mil igjen og litt plagsomt å bytte det nå alt.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: vortex surfer]
#597547
22/08/2008 15:47
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766 |
Et tips jeg har fått (men ikke prøvd) er å ha en liten dråpe superlim i kuttet og så presse det sammen.
Redigert av Lektoren; 22/08/2008 15:47. Rediger grunn: I haz spelling errors
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: ]
#597670
22/08/2008 21:27
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
keo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984 |
Har satt på et par nye Continental GP 4000, til 500 kr paret med slanger fra XXL. Skal tåle 120 psi, pumper opp til 115 og regner med at det holder lenge. Slipper dere forresten ut litt luft når sykkelen ikke brukes. Jeg gjør det, men vet ikke om det er jeg som er hysterisk
keo
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: keo]
#597903
23/08/2008 19:13
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766 |
Det er vel litt sterk å kalle det "hysterisk" å slippe ut luft av ringene når sykkelen ikke brukes. Det skader jo ikke, og sparer vel felgene for litt belastning. Selv gjør jeg det alltid, men jeg må uansett pumpe opp før hver tur, siden jeg bruker lateksslanger.
En annen sak er jo at man med en slik vane, ikke risikerer å utsette hardpumpede dekk for sterk oppvarming, noe som abolutt ikke er gunstig. Har man for vane å slippe ut litt luft etter turen, er ikke dekkene hardpumpet hvis man f eks legger sykkelhjulene i bilen og parkerer i bilen i solsteiken, eller hvis de skulle bli utsatt for sterk varme av en annen grunn.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: Lektoren]
#597914
23/08/2008 19:52
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 110
TAHL
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 110 |
Det der er vel litt overhysterisk. Når det gjelder effekten av trykkøkning som skyldes temperatur følger jo den gradene i Kelvin. Det vil si at en økning i temperaturen fra 25 til 50 grader Celsius vil gi en trykkøkning på 8%. Neppe noen stor sak.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: TAHL]
#597926
23/08/2008 20:31
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766 |
Kanskje litt overhysterisk, men jeg for min del har i alle fall opplevd at dekk har eksplodert når sykkelen har stått innendørs og fått sol gjennom et lukket vindu. Da var det selvsagt en svakhet i dekket også, men det eksploderte altså ikke ute under bruk, men inne, etter å ha stått stille lenge. (Kan selvsagt ha vært tilfeldig!)
Uansett: 8 % kan vel være nok til at dekkene blir hardere enn anbefalt lufttrykk? En oppvarming på 25 Kelvin er vel heller ikke det maksimale man kan tenke seg?
Jeg er enig i at det vanligvis ikke er strengt nødvendig å slippe luft ut av dekkene etter en tur, men det er vel minst like fornuftig som f eks å rense kjedet grundig, polere ramma eller vaske styreteipen?
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: Hæ?]
#597992
24/08/2008 09:37
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 197
cwar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 197 |
I bar da? Jeg som er 77 kilo, skal jeg har 7,7 bar, mens treningskompisen som er 68 kilo skal ha 6,8 bar? Med samme dekk, slanger og hjul? Denne formelen er blir jo slengt ut titt og ofte, men den kan jo ikke passe oss lettvektere? 180cm/58kg 5,8bar?
Fix it! "A boy in the bush Is worth two in the hand".
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: cwar]
#598067
24/08/2008 16:38
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Jepp. Det var det jeg tillot meg å stille spørsmål ved. Det står da vitterlig flotte og forståelige tall på dekksidene. Må da være en god indikasjon det?
Kjørte forresten med en kompis som veier drøyt 115 kilo i dag. Han kjørte på et Hutchinson Fusion Air Light-dekk. Skulle likt å se det fylt med 11,5 bar ... ::
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: TAHL]
#598385
25/08/2008 09:01
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Når det gjelder effekten av trykkøkning som skyldes temperatur følger jo den gradene i Kelvin. Huh. En temperaturvariasjon på en grad kelvin er jo nøyaktig det samme som en grad Celsius. Mener du at trykkøkningen i prosent er den samme som temperaturforskjellen i prosent når man regner fra det absolutte nullpunkt? Det høres jo ikke helt ulogisk ut. Fra 298,15 til 323,15 grader Kelvin økes altså temperaturen med 8,3%. interessant. Har du noen dokumentasjon på/utledning av dette på lur?
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: Stein]
#598399
25/08/2008 09:27
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas_lawHar man fuktig luft, oppfører alt seg anderledes, da vil vannet kondensere ved lavere temperaturer, og fordampe og gi enorm trykkøkning ved høyere temperaturer. Ole.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: Stein]
#598410
25/08/2008 09:40
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
Huh. En temperaturvariasjon på en grad kelvin er jo nøyaktig det samme som en grad Celsius. Selv om Celsius-skalaen kun er en forskyvning av den absolutte temperaturskalaen, betyr ikke det at det er likegyldig om du regner med Celsius eller Kelvin. Mener du at trykkøkningen i prosent er den samme som temperaturforskjellen i prosent når man regner fra det absolutte nullpunkt? Det høres jo ikke helt ulogisk ut. Om du bruker den gassloven (husker ikke navn i farten) som er formulert som PV/T = k. Altså at om volumet (V) holdes konstant vil trykket (P) være direkte proposjonalt med den absolutte temperaturen (T). Fra 298,15 til 323,15 grader Kelvin økes altså temperaturen med 8,3%. interessant. Har du noen dokumentasjon på/utledning av dette på lur? Det står litt om det under "Combined gas law" og "Ideal gas law" på Wikipedia, eller i en kjemibok. Husker ikke om dette var 2KJ eller 3KJ. Om du finner en bok fra universitetsnivå står det sikkert litt mer utfyllende.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: asbjorjo]
#598435
25/08/2008 10:16
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Se der, ja. ...Det er jo egentlig ganske logisk når man tenker på det.
Takk, begge to.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: asbjorjo]
#598436
25/08/2008 10:17
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Selv om Celsius-skalaen kun er en forskyvning av den absolutte temperaturskalaen, betyr ikke det at det er likegyldig om du regner med Celsius eller Kelvin.
Slik jeg forstår det, er det det, bare du bruker 0K eller -273,15 grader Celsius som nullpunkt.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: Stein]
#598451
25/08/2008 10:39
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
Ja, som jeg sa er de to forskyvd i forhold til hverandre, men det er altså ikke likegyldig hvilken du bruker til å regne med.
Kjapt eksempel, utgangspunkt i 8 bar ved 30 grader Celsius, for så å øke til 60 grader Celsius, volum satt til 1: (8./30.)*60 16.0 (8./303.15)*333.15 8.7916872835230091
Altså får du en dobling av trykket om du regner med temperatur i Celsius, mot en økning på knappe 10% om du bruker Kelvin.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: asbjorjo]
#598478
25/08/2008 11:19
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
ja, vi er egentlig enige. jeg sier bare at benevningen er likegyldig, bare du bruker riktig nullpunkt.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: Stein]
#598685
25/08/2008 17:53
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
ja, vi er egentlig enige. jeg sier bare at benevningen er likegyldig, bare du bruker riktig nullpunkt. Dere er egentlig enige, men det du sier funker ikke i praksis. Man kan ikke bruke Celsius fordi den universielle gasskonstanten R som inngår i ligningen har Kelvin i benevnelsen. Man kan selvfølgelig lage en ny R med Celsisus i, men det får være grenser for stress bare får å pumpe opp et dekk 
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: KenR]
#607900
11/09/2008 12:22
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800 |
Jeg tror kanskje dere regner litt tungvint...og at det likgyldig om man bruker kelvin eller celcius...
(p1*v1)/T1=(p2*v2)/T2 (tilstandsligningen for ideal gass) og v1=v2 (dekkvolumet endrer seg ikke)
fører til at
p2 = (T2*p1)/T1
hvis T1=30 og T2=60, så
p2 = 2*p1
Det betyr at lufttrykket fordobbles når temperaturen fordobles Hvis et dekk har et lufttrykk på 8 bar øker dette til 16 bar i dette tilfellet. produsenten oppgir at dekket tåler 10 bar. mens i virkeligheten tåler det kanskje 15 bar... da går det ikke så bra i dette tilfellet. Derfor er fornuftig å ta ut litt før man putter hjulene inn i en varm bil.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: sykkelfantometJF]
#607903
11/09/2008 12:33
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
Eh, så gjentar du samme øvelse, men med temperatur i Kelvin.
(Hint: Svaret er litt lenger opp.)
Redigert av asbjorjo; 11/09/2008 12:34. Rediger grunn: Hint.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: sykkelfantometJF]
#607908
11/09/2008 12:48
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Det betyr at lufttrykket fordobbles når temperaturen fordobles Men er en oppgang fra 30 grader Celsius til 60 grader en fordobling av temperaturen? Hva med null grader? Når dobler man den temperaturen?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: gare]
#607923
11/09/2008 13:14
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
Det betyr at lufttrykket fordobbles når temperaturen fordobles Men er en oppgang fra 30 grader Celsius til 60 grader en fordobling av temperaturen? Hva med null grader? Når dobler man den temperaturen? Når temperaturen i utgangspunktet var null grader, vil enhvert temperaturendring føre til at trykket går mot uendelig.
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: sykkelfantometJF]
#607960
11/09/2008 14:21
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Det betyr at lufttrykket fordobbles når temperaturen fordobles
Jeg har vanskelig for å tro deg. Jeg pumper ofte opp dekk inne i 20 grader og tar ut i rundt 0. Det virker fortsatt. Jeg kan rett og slett ikke tro på at et dekk jeg pumper til åtte bar på veandaen om morgenen øker til 16 bar om jeg tar det med inn. LarsB
|
|
|
Re: Dekktrykk
[Re: ]
#607962
11/09/2008 14:23
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 239
Fred Jungelgel
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 239 |
Kjøpte ny (brukt 2007 mod) sykkel hvor dekkene skulle tåle 130 psi, dette sprakk selvsagt igår ved et trykk på ca 115 på vei hjem fra jobben. Skal de tåle 130 psi, så tåler de langt mer - de eksploderer ikke ved 132 psi. 115 er altså langt under grensen, og spørsmålet er hvorfor det sprekker. Du må forresten forklare nærmere hva du mener med "sprekke". Har dekket fått en større revne som kom momentant i et høyt smell? I såfall kan det skyldes to ting; du har fått en svakhet i dekket som følge av at du har kjørt på en stein eller at noe skarpt har rispet i dekksida ved lasting inn/ut av bil el.l. Nesten mer vanlig er det at dekk og slange eksploderer fordi slangen ligger i klem under kanten på dekket. Pass derfor alltid på å kontrollere at slangen ligger helt inne i dekket før du pumper den opp, og kontroller dekket jevnlig for skader. Med din vekt ville jeg ligge nær maks av påstempla dekktrykk. Ønsker du mer komfort, så gå heller opp en størrelse på dekket, f.eks. fra 23 til 25mm. På dårlig asfalt med hull og revner så vil du lett kunne få en punktering med et 23mm, mens du kan slippe unna slangebittpunktering med 25mm. Ja, hvis dekket sprakk, så bør det ha vært en feil/skade på det. I mitt tilfelle, så skal dekkene tåle 125 psi (7/8" bredde), men felgene taklet det ikke, og forleden dag este slangen ut av dekk/felgkanten og esploderte så jeg hadde øresus resten av turen. Dekket var dog helt, så ny slange inn, håndpumpe til 70-80 psi (maks), og turen kunne fortsette. Holder meg nå til ca 90 psi, og foreløpig uten eksplosjon og snakebite. -Felgene fra 1984 var nok ikke laget for slike moderne trykk
|
|
|
|
|