Alle syklene mine står plasser rundt i leiligheten også. 1 på stuen, 2 i gangen og 2 på kjøkkenet og så stod det en ved spisebordet men den trur jeg har flyttet til en annen bostedsadresse.
Alt blir vel dekt så lenge den står inne i bolig, men vist den står på utsiden dekkes den med 15K -minus egenandel. Det har jeg lært denne uken.
Da føler jeg meg litt tryggere, men øker nok grensen for hva min innbo forsikring dekker av sykkel. Gjensidige kan dekke opptil 15K pr sykkel før man evnt må over på verdigjenstand for å få dekket mer.
Gjelder dette også verdigjenstander som IKKE er sykkel?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Stjålet! Scott Ransom LTD -07 stjålet!
[Re: okl]
#60029428/08/200807:30
Vesta har bedre dekning, så da kan jeg ha min sykkel i boden i stedet for inne
Egen bod på forsikringsstedet men utenfor leiligheten: Her er sykkelen dekket inntil kr 30.000 på Innbo og kr 60.000 på innbo EKSTRA
Øystein
Hvilken Vesta-forsikring har du? Den eneste infoen jeg fant hos TrygVesta om sykkeldekning var denne: Er sykkelen min forsikret på innboforsikringen? Innboforsikringen erstatter tyveri av låst sykkel med inntil kr 5 000. Dersom HjemEKSTRA er tegnet, utvides erstatningen til inntil kr 10 000. Dersom sykkelen er registrert i Falck Sykkelregister, gis det 2000 kroner i avslag på egenandelen.
[Re: GeirK]
#60042028/08/200810:08
Da føler jeg meg litt tryggere, men øker nok grensen for hva min innbo forsikring dekker av sykkel. Gjensidige kan dekke opptil 15K pr sykkel før man evnt må over på verdigjenstand for å få dekket mer.
Gjelder dette også verdigjenstander som IKKE er sykkel?
Nei. I min innbo forsikring fra Gjensidige er det kun sykkel som har en begrensning på dekning. F.eks et kamera til 50.000kr vil bli dekket fullt ut DERSOM vanlige vilkår for innbo forsikringen gjelder. Altså typisk innbrudd, brann, vannskader.
Tegner man verdigjenstand forsikring på sykkel eller kamera vil det være en verdensomfattende forsikring som dekker om du mister kamere i gulvet eller slikt. Uhell er som regel ikke dekket av en vanlig reiseforsikring slik jeg vet.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
[Re: Arne_And]
#60043628/08/200810:23
Jeg er totalkunde og har tegnet innbo Ekstra som øker utbetalingene og gir generelt bedre vilkår på alt. På direkte spørsmål om dekning av sykkel, fikk jeg svaret under. Med mindre de har endret vilkårene uten at jeg har fått det med meg, ser det ut til at du har funnet dekningen for sykkel utenfor forsikringsstedet (kino, pøbben, etc.). På det området vil ikke dekningen være god nok, men fin-sykkelen min får aldri stå på slike steder. Der Vesta skiller seg ut er på dekning hjemme. Ingen jeg har snakket med kan matche det. Noen selgere tror det inntil jeg ber dem sjekke nøye. Da finner de ut at sykkel ikke dekkes med mer enn f.eks 15k selv om du har boltet den fast til stueveggen.
Forøvrig kan jeg legge til at de ikke hadde spesielle krav til lås på bod (annet enn at den skal være låst), og sykkelen trenger heller ikke være låst på innsiden. (Garasje regnes ikke som bod, og legg merke til at boder i fellesarealer i blokker ikke har samme dekning)
Hei !
Takk for din henvendelse.
For sykkel gjelder følgende:
Utenfor forsikringsstedet Utenfor forsikringsstedet er dekningen begrenset til kr. 5.000, må være registrert i Falck Sykkelregister eller kr. 10.000 med innbo EKSTRA.
Forsikringsstedets uteareal (ikke fellesareal) På forsikringsstedets utealreal (ikke fellesareal) er begrensningen kr. 10.000 (kr 20.000 med innbo EKSTRA).
Egen bod på forsikringsstedet men utenfor leiligheten Her er sykkelen dekket inntil kr 30.000 på Innbo og kr 60.000 på EKSTRA
Rom i bygning på forsikringsstedet Sykkeltyveri fra beboelsesrom i bygning på forsikringsstedet har ingen sumbegrensning (med unntak av fellesrom, fellesgarasje og fellesbod og egen bod).
Ha en fortsatt fin dag !
Med vennlig hilsen Vesta kundeservice
Øystein
PS: Hvis noen får andre svar fra Vesta enn jeg har fått, setter jeg pris på å høre om det.
Redigert av okl; 28/08/200810:25. Rediger grunn: Tyrkleif
[Re: hbakken]
#60044528/08/200810:32
Nei. I min innbo forsikring fra Gjensidige er det kun sykkel som har en begrensning på dekning. F.eks et kamera til 50.000kr vil bli dekket fullt ut DERSOM vanlige vilkår for innbo forsikringen gjelder. Altså typisk innbrudd, brann, vannskader.
Tegner man verdigjenstand forsikring på sykkel eller kamera vil det være en verdensomfattende forsikring som dekker om du mister kamere i gulvet eller slikt. Uhell er som regel ikke dekket av en vanlig reiseforsikring slik jeg vet.
Jeg skulle gjerne hørt den forsikringskaren som har en god forklaring på de vilkårene. Dersom du teiper et halskjede til 50K til ramma og sykkelen blir stjålet, blir halskjedet dekket 100%, men ikke sykkelen! Jeg synes du skulle ringe dem og spørre hvorfor av ALLE de 1000 gjenstandene du oppbevarer inne i leiligheten er det EN som ikke dekkes. Er det kanskje fordi det stjeles fryktelig mye sykler INNI hus enn andre ting. Neppe.
Når du ikke har fått et godt svar forteller du at du heller bytter til et forsikringsselskap som tenker rasjonelt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#60049628/08/200811:24
Ikke akkurat rasjonelt nei... Hvorfor skal det være en begrensning på en sykkel som står inne(hvor mange her er det som har hatt sykkeltyver i stua?) Men for å si det slik som jeg ser det.. 1.Bank og forsikring er ikke din venn..de vil tjene penger på deg!!(skal det være ett garantert spareprodukt?) 2.Aldri hør på hva som blir sagt,les avtaler evt få en venn som har kunnskap til å se på den.(hvis du selv ikke forstår eller tviler) 3.Husk på at selgeren får ofte salgsbonus for å selge deg ett produkt(Ha i bakhodet at han eller hun ser på deg som en bunke med sedler ;)) 4.vær skeptisk!ikke skriv under før du har sjekket alt...(og da mener jeg for f... alle vilkår..)
Hva om du rapporterer inn at du har blitt frastjålet en sykkelramme til 15 000, et par hjul til 10 000, en gaffel til 9000 osv - Da er det ikke lenger en sykkel, men løse verdigjenstander som er oppbevart hjemme hos deg.
1.Bank og forsikring er ikke din venn..de vil tjene penger på deg!!(skal det være ett garantert spareprodukt?)
Norge er et lite land som har basert seg på markedsøkonomi, men hvor markedet på noen områder ikke er stort nok til at markedsøkonomien fungerer .
«Nesten fri markeder», i tillegg til forsikrings- og bankbransjen er det nok å nevne kraftmarkedet. Dette er nesten verre enn monopoler, de kan dekke seg bak den fri konkurransen, «bare bytt selskap», mens du som kunde har få reelle valg. I tillegg har Stortinget gitt fra seg styringsretten de har på mange av disse områdene, etter at politikerne med sine krav til bankbransjen ikke akkurat dempet krisa har de vært varsomme med å bruke mulighetene et lovverk kan gi.
Norge var feks først ute i verden med å deregulere strømmarkedet, men oppdaget ikke at man hadde gitt fra seg styringsretten før mange milliarder hadde forsvunnet ut av landet.
Grunnen til at de ikke har blitt mere spetakkel omkring dette er at det var rørende enighet på tvers av partigrensene at slik skulle det være.
[Re: pet1]
#60056028/08/200812:21
Jeg skulle gjerne hørt den forsikringskaren som har en god forklaring på de vilkårene. Dersom du teiper et halskjede til 50K til ramma og sykkelen blir stjålet, blir halskjedet dekket 100%, men ikke sykkelen! Jeg synes du skulle ringe dem og spørre hvorfor av ALLE de 1000 gjenstandene du oppbevarer inne i leiligheten er det EN som ikke dekkes. Er det kanskje fordi det stjeles fryktelig mye sykler INNI hus enn andre ting. Neppe.
Når du ikke har fått et godt svar forteller du at du heller bytter til et forsikringsselskap som tenker rasjonelt.
Vel, den karen møter du ikke om du ringer Gjensidige! Det gjorde jeg nettopp og har snakket lenge med 3 forskjellige personer. Han første var såpass tett og forstod omtrent ikke problemet, samt at han etterhvert prøvd å bagatalisere problemet.
På spørsmål om "HVORFOR" dekkes ikke sykkel som er inne fullt ut av en innbo forsikring når f.eks andre verdigjenstander som kamera og smykker gjør det"? Selger: Nei det er bare opplest og vedtatt at det er slik. Meg; Jeg har forståelse for at sykler oppbevart utendørs har en begresning i en normal innbo forsikring, men ikke når det er lagret inne og alle andre gjenstander dekkes. Hvorfor er det slik med sykkel? Selger: Nei, det er bare slik det.
Meg; akkurat, det var ikke særlig god forklaring, da må jeg jo bare vurdere å bytte til f.eks Vesta som har helt andre grenser mtp sykkel, som faktisk vil dekke mitt behov bedre.
Selger; ja det er jo din egen vurdering det.
Jaja. Klok ble jeg ikke, men jeg fortsatte meg dette eksempler og krevde å få svar på det:
"Om det blir innbrudd i min bod, som da du har bekreftet at innholdet her er dekket av innbo forsikring. Tyvene stjeler en sykkel verdt 40.000 kr. I tillegg stjeler de et ekstra hjulsett jeg har stående, det er verdt 7000 kr. Jeg har forstått at jeg da får kun 5000kr for sykkelen. HVOR mye får jeg for hjulsettet?
Selger: øhhh.......
Han satt meg så etterhvert til skadeavdelingen ettersom han ikke kunne svare. De kunne heller ikke svare da de ikke hadde vært borti problemstillingen (tydelig lite sykkeldeler som blir stjålet...).
Jeg tok eksempelet: Jeg har handlet inn deler til å bygge en sykkel. Dette har jeg brukt 40.000 kr på og har kvittering på hver lille skrue. Delene er kjøpt litt her og der. Det er enda ikke en sykkel. Det er deler som KAN bli til en sykkel. Hvor mye får jeg dekket om dette blir stjålet?
Skadebehandler; Det vet jeg ikke. Har ikke vært borti problemstillingen. Du må snakke med våre produktansvarlige for innbo forsikring.
Ihvertfall en kar som forstod problemstillingen med en gang, Han hadde ikke behandlet et slikt tilfelle. Ei heller stjålne sykkel deler i tillegg til en sykkel.
Kontaktet en annen selger - han skjønte jo problemstillingen, nå venter jeg spent på svar fra Produktansvarlige i Gjensidige.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Hva om du rapporterer inn at du har blitt frastjålet en sykkelramme til 15 000, et par hjul til 10 000, en gaffel til 9000 osv - Da er det ikke lenger en sykkel, men løse verdigjenstander som er oppbevart hjemme hos deg.
Nemlig, og kan du i tillegg vise frem kvitteringer på at de er kjøpt på forskjellige steder, tror jeg du står ganske trygt.
#60061128/08/200813:16
Nemlig, og kan du i tillegg vise frem kvitteringer på at de er kjøpt på forskjellige steder, tror jeg du står ganske trygt.
Jeg har selv stående en god del dyre sykkeldeler(har kvitteringer pluss ordrebekreftelser siden det meste erkjøpt på nett)De er jo ikke en sykkel enda... Det er ett så merkelig opplegg at en sykkel som er lagret innendørs, plutselig er en gjenstand som ikke er fulldekket(skal sende mail til tv2hjelper deg og nrks forbruker inspektørene.. med dette tema!) tv2 hjelper degFBI tips Er min mening at det er ingen forskjell på en sykkel og en pc som står inne i huset... Ser nå etter nytt forsikringsselskap!
Jeg kan nok melde for han att sykkelen kom til rette med at det faktisk framdeles fins ærlige sjeler her i norge. Ddet var noen som hadde levert den inn på poletiet her i byen. den fungerer også framdeles like godt som da den forsvant. Vi var på en liten tur nå i dag
Jeg har nylig skiftet fra if... til vesta, delvis grunnet sykkelforsikring. Det som var litt morsomt er at jeg på gjentatte henvendelser til if ikke engang fikk svar på spørsmålet om hva de kan få til på sykkelfronten, men da jeg endelig hadde sagt opp forsikringen ringer det en smørblid dame, som kommer med all verdens fristelser, deriblandt en reduksjon av premie på alle mine andre forsikringer slik at de latterlig høye sykkelforsikrigspremien de tilbyr liksom "forsvinner" i totaltilbudet. Hun lirer til og med av seg at det nettopp var sånne kunder som meg de ville ha(-selvfølgelig,bare penger inn!), osv. Jeg takket for det meningsløse tilbudet og foreslo at de kanskje skulle finne ut hvilke kunder de ønsker å beholde og kanskje komme disse i møte noe tidligere i prosessen -for mitt vedkommende burde det vært for ca 3 år siden, så de har fått den tid de trenger.
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
[Re: KTL]
#60584407/09/200821:20
Helt enig der... Tror ikke alle selskap har skjønt hvor mye det koster å kjøpe kunder!(kampanjer,reklame etc) Enkelte nordmenn har jo hatt samme bank siden fødselen... Det er litt rart for meg at nye kunder ofte får bedre vilkår en gamle,hvorfor skal man ha samme bank eller forsikring da?
Ja det finnes faktisk ærlige mennesker og! Sykkelen var tilnærmet lik etter en grundig vask med litt voks Den står nå og skinner rett utenfor soveromsdøren min.. kanskje den skal få komme inn i natt hehe.. Godt å ha den tilbake. men mister litt følelsen av hvor mye enkelte ting betyr intill man mister de Men nok en gang folkens! Sjekk forsikringen! For mitt vedkommende var ett innlegg i avisen det som skulle til for at folk i byen hjelpte til og viste med dette hvor lite vi liker tyveri! Takk nok en gang til Beate (som jeg enda ikke har fått møte) for at hun var så elskverdig og leverte sykkelen hos Politiet! Wohoo!!!!