Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Birken. Nye elite reglene!

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: brede] #603239 02/09/2008 21:41
O
otten Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: brede
Tja, hva skal man si? I fjor var det kamp om seire i pulje 1,2,3 og 4, damestarten og elitefeltet for menn. I år var det ikke lenger kamp om seire i pulje 2,3 og 4. Det var vel rundt 70 puljer totalt begge år.

Fortsår jeg deg rett så mener du at arrangøren skyter seg selv i foten om det ikke er kamp om klasseseiren i akkurat din pulje. Er det riktig oppfattet?

Delvis!

La meg klargjøre hvorfor jeg mener mosjonsidretten er ofret og Birken vil tape på dette.

Idrett er basert på rettferdig konkurranse, som er måling av ferdighet og rangering av prestasjon på likt grunnlag. Idrett er ikke forbeholdt en liten elitegruppe alene.

Birken er først og fremst et massearrangement og en konkurranse som motiverer veldig mange til å trene og holde seg i form. Eliten har inntil nylig vært en hyggelig gjest som kaster glans over begivenheten. Den soleklare posisjonen som størst i landet skyldes i stor grad faktorene høyt sportslig nivå og konseptet vi kan kalle "Merket". Veldig mange ser dette som et uoffisielt NM i turritt (og renn) hvor "alle" er med fra alle landsdeler. Enda flere har et forhold til "Merket", hvor mange man har tatt, om man skal klare det iår ev. hvor langt frem det var og hvor harde kravene er.

Årets utgave av rittet hadde samlet alle potensielle "NM-vinnere" (under 45 år) i en egen pulje og gjort dem helt utilgjengelig for de nest beste. Disse får dermed ikke konkurrere mot de man har jobbet hardt for å nærme seg over et helt år. De får altså et desimert produkt og er/blir mindre motivert for å delta. Men, det er disse som skal sette kravet til "Merket" og drive selve suksessoppskriften videre! Illusjonen om et uoffisielt NM er borte, det sportslige nivået i aldersklassene/puljene senket og verdien av "Merket" forringet. Effekten av dette på sikt bør i høyeste grad bekymre arrangøren. Vi samles alle om vinnerne, og blir disse borte (ute av synet)forsvinner også massene!

otten
Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: otten] #603287 03/09/2008 05:01
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ingen av de jeg har snakket med om årets Birken som har nevnt dette i det hele tatt. Det som går igjen er det motsatte, at de er kjempefornøyde med årets arrangement og at de kommer igjen neste år. (Og flere av disse syklet på rundt tre timer.) Så mitt inntrykk er at arrangøren ikke har noe å bekymre seg over. (Annet enn hvordan de skal takle den stadig økende pågangen fra folk som har lyst til å være med i rittet, da.)

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: oivindg] #603289 03/09/2008 05:08
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Otten: Gode argumenter, men jeg er likevel helt uenig med deg.

For den "gjengse" syklist er det så innmari langt fram til de beste, at det er mye mer morro å få se på dem enn å konkurrere mot dem. Folk flest vil neppe droppe Birken fordi de ikke får lov til å konkurrere mot Kurt Asel Arvesen, det er jeg rimelig sikker på.

Birken er den store massemønstringa på sykkel i Norge, snart ligner det på det arrangørene av Wasa-loppet (og delvis Vätternrunden) har fått til i Sverige. Så lenge det er en positiv snakkis rundt dette rittet vil folk strømme til, mitt tips er at Fredagsbirken også vil ta helt av bare det blir godt nok kjent.

Vi deltar ikke i Birken for å konkurrere mot de beste, vi gjør det for å slå oss selv og nabo'n/treningskameraten/kolleger.

Betydningen av bedre eller dårligere merketider er diskutert i en annen tråd. Essensen for de fleste er vel at merket er gøy å ta, ingen andre enn de som sykler selv har forhold til hvor god eller dårlig merketida er.

Jeg håper Birken lever videre i den form det har nå. Massemønstring er veldig morro, så får vi heller leve med at de ikke helt lever opp til begrepet "terreng-ritt".

Re Sykkelklubb
Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: NilsRegin] #603317 03/09/2008 06:31
Aerial Offline
Ringrev
Ringrev
Hvorfor ikke la de 5 eller 10 beste i hver aldersklasse få tilbudet om å starte i elite-puljen neste år? Da får de nest beste muligheten til å matche seg mot eliten, samt at vi andre som er dødelige (og ser slik ut opp rosinbakken) fortsatt får beholde moroa vår og en sjanse på det "berømte" merket..?

"For den "gjengse" syklist er det så innmari langt fram til de beste, at det er mye mer morro å få se på dem enn å konkurrere mot dem. Folk flest vil neppe droppe Birken fordi de ikke får lov til å konkurrere mot Kurt Asel Arvesen, det er jeg rimelig sikker på."

Dette må jeg si meg veldig enig i!
For 75% av deltagerne i dette rittet handler det om turen og opplevelsen, samt kanskje en liten konkurranse med naboen/kollegaen/ kompisen, og jakten på merket. Hvorfor skal denne gleden bli ødelagt av at merketiden blir usansynlig høy pga at eliten får sette tiden?

Synes ordingen i år var knall, og stiller til start neste år også.
Hilsen mosjonist som sykla på 3:53:13.

"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"

"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"

Lillehammer CK
Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: otten] #603343 03/09/2008 07:17
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: otten
Tja, hva skal man si? I fjor var det kamp om seire i pulje 1,2,3 og 4, damestarten og elitefeltet for menn. I år var det ikke lenger kamp om seire i pulje 2,3 og 4. Det var vel rundt 70 puljer totalt begge år.

Fortsår jeg deg rett så mener du at arrangøren skyter seg selv i foten om det ikke er kamp om klasseseiren i akkurat din pulje. Er det riktig oppfattet?

Delvis!

La meg klargjøre hvorfor jeg mener mosjonsidretten er ofret og Birken vil tape på dette.

Idrett er basert på rettferdig konkurranse, som er måling av ferdighet og rangering av prestasjon på likt grunnlag. Idrett er ikke forbeholdt en liten elitegruppe alene.

Birken er først og fremst et massearrangement og en konkurranse som motiverer veldig mange til å trene og holde seg i form. Eliten har inntil nylig vært en hyggelig gjest som kaster glans over begivenheten. Den soleklare posisjonen som størst i landet skyldes i stor grad faktorene høyt sportslig nivå og konseptet vi kan kalle "Merket". Veldig mange ser dette som et uoffisielt NM i turritt (og renn) hvor "alle" er med fra alle landsdeler. Enda flere har et forhold til "Merket", hvor mange man har tatt, om man skal klare det iår ev. hvor langt frem det var og hvor harde kravene er.

Årets utgave av rittet hadde samlet alle potensielle "NM-vinnere" (under 45 år) i en egen pulje og gjort dem helt utilgjengelig for de nest beste. Disse får dermed ikke konkurrere mot de man har jobbet hardt for å nærme seg over et helt år. De får altså et desimert produkt og er/blir mindre motivert for å delta. Men, det er disse som skal sette kravet til "Merket" og drive selve suksessoppskriften videre! Illusjonen om et uoffisielt NM er borte, det sportslige nivået i aldersklassene/puljene senket og verdien av "Merket" forringet. Effekten av dette på sikt bør i høyeste grad bekymre arrangøren. Vi samles alle om vinnerne, og blir disse borte (ute av synet)forsvinner også massene!

Jeg trur du tar helt feil og ganske sikker på at det ikke bekymrer arrangøren i det hele tatt. Dette du nevner her er et "problem" få vil ha. De som kom topp 5 i klassene vil kanskje føle det slik i år. Men når dette systemet setter seg vil man se på de som kjører i elite som elite utøvere og man vil da sammenligne seg mot de som er best i aldersklassen fra år til år i steden. Noe som blir en mye bedre sammenligning også for de fleste da de beste trener mye mere enn den "vanlige" mann.

Det som er genialt for sykkelsporten med det nye systemet er at de som trengs og settes fokus på for å få et høyere nivå får nå det fokuset. I år snakker folk om hvem som ble nr 5, 15 og 25 feks i elite birken. Før har det bare vært snakk om klassevinere og total vinneren. Sånn som det er nå vil da unge ryttere lettere kunne få sponsorer og da kunne satse på idretten. For vist man ser på mosjonist nivå her hjemme er det veldig høyt i forhold til utlandet mens vi mangler de gode aktive. Dette blant annet trur jeg Birken nå kan hjelpe til med. Og hvis man da må ofre at 10-20 stykker syntes det er feil så syntes jeg det absolutt er verdt det.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: otten] #603347 03/09/2008 07:21
B
brelmajo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Endringer medfører alltid at noen føler at de har fått det dårligere enn før. I dette tilfellet er den gruppen marginal. Er helt overbevist om at de aller, aller fleste har fått det bedre. Dermed lever nok birken enda bedre fremover.

Jeg har møtt et par som kjempet om gruppeseier i de første gruppene, som var litt misfornøyde fordi det ikke lenger var slik at førstemann i mål vant. Men, virkeligheten har innhentet disse - de var aldri best før heller. Nå er det kun bestemann som vinner. Jeg er sikker på at årets ritt gjør at flere av disse "nestbeste" vil jobbe hardt for å være en del av elitegruppa neste år, fordi det gir bedre muligheter til best mulig resultat - både plasseringsmessig og tidsmessig.

Hvis så skjer, vil systemet fra og med neste år også fungere nøyaktig etter intensjonen. Det blir kamp om å være med i elitefeltet. Det skal være en prestasjon bare å få stille i eliten og de nest beste får ta seg av jobben med å komme raskest mulig i mål i øvrige grupper. I en slik situasjon vil dette medføre positive ringvirkninger mot NC - både marathon og rundbane. Moroa har bare så vidt begynt ;-)

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: brelmajo] #603370 03/09/2008 07:37
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: brelmajo
Endringer medfører alltid at noen føler at de har fått det dårligere enn før. I dette tilfellet er den gruppen marginal. Er helt overbevist om at de aller, aller fleste har fått det bedre. Dermed lever nok birken enda bedre fremover.

Jeg har møtt et par som kjempet om gruppeseier i de første gruppene, som var litt misfornøyde fordi det ikke lenger var slik at førstemann i mål vant. Men, virkeligheten har innhentet disse - de var aldri best før heller. Nå er det kun bestemann som vinner. Jeg er sikker på at årets ritt gjør at flere av disse "nestbeste" vil jobbe hardt for å være en del av elitegruppa neste år, fordi det gir bedre muligheter til best mulig resultat - både plasseringsmessig og tidsmessig.

Hvis så skjer, vil systemet fra og med neste år også fungere nøyaktig etter intensjonen. Det blir kamp om å være med i elitefeltet. Det skal være en prestasjon bare å få stille i eliten og de nest beste får ta seg av jobben med å komme raskest mulig i mål i øvrige grupper. I en slik situasjon vil dette medføre positive ringvirkninger mot NC - både marathon og rundbane. Moroa har bare så vidt begynt ;-)

Genialt innlegg :-) Alle de gode konklusjonene!

Kan bare legge til at kampen om å komme med i eliteklassen allerede i år var høyst reell. Det var mange som ikke var kvalifisert som ville være med og det er veldig bra.

For et år siden opplevde vi at ryttere "brøt" NC ritt rett før målgang for å slippe å få poeng så de slapp eliten i Birken.

I år har situasjonen vært at folk klager fordi de ikke fikk være med i eliteklassen.

I min verden er det mye sunnere for norsk terrengsykling at ryttere sparker på døra og vil inn i eliten enn at de sniker seg ut bakdøra ned i alder.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: brede] #603408 03/09/2008 08:04
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Helt enig, Brede. Men hva med starttidspunktet? Veldig kjedelig både for eliten og for publikum at starten går så sent.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: brede] #603426 03/09/2008 08:34
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sett fra sidelinjen er dette en suksess. En prat med et par som valgte å stille i elite til tross for at de så vidt var kvalifisert bekrefter det samme.

At det skulle være så veldig ulikle forhold i elite og "vanlig" klasse betviler jeg. Her er et eksempel;

To ryttere som i hele år har kjørt jevnt (2:33:08 og 2:33:19 på Grenserittet) valgte hver sin puljeløsning i Birken. Resultatet ble 2:58:25 fra eliteklassen og 2:58:51 fra pulje 2 (først i mål).

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: Oystein L] #603439 03/09/2008 08:43
EgilS Offline
More than words
More than words
Den nye ordningen har vært i bruk i mange ritt i år, og jeg håper man fortsetter med dette og at det blir gjengs måte å gjøre det på i alle turritt hvor man har eliteklasser.

Jeg ble selv "offer" for denne ved at en fra eliteklassen fikk plassering i aldersklassen i Markatråkket. Noe jeg synes er helt riktig! Det er da samme rittet.

For min del vil en klasseseier i turklassen ha en sur bismak om jeg vet at det er en eller flere i samme aldersgruppe som syklet fortere enn meg i det som i realiteten er samme ritt. Hadde målet vært å ha flest mulig klassevinnere kunne man også hatt egne klasser for 29", fulldempet, cx, grønne sykler, folk som brukte snus,...

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: erling] #603442 03/09/2008 08:47
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erling
Helt enig, Brede. Men hva med starttidspunktet? Veldig kjedelig både for eliten og for publikum at starten går så sent.

Er enig med dere som er positiv til den nye eliteordningen, ikke minst at det blir større prestisje å sykle i eliten. Vi andre som aldri vil sykle i eliten har nok av motivasjonsfaktorer til at vi er med videre også. Men det Erling spør om her, og som jeg nevnte i et tidligere innlegg er også viktig. Syntes det ble sen inngang i år, og samtidig hadde det vært moro å se elite innspurten.

Å vente i mange timer (måtte vel ha vente i nesten 7 timer, husker ikke helt når eliten kom i mål, andre måtte vente enda lengre) er noe ikke alle har mulighet til. Hensyn til familie, sjafører, trafikk etc gjør at det er mange som reiser lenge før eliten kommer i mål. Jeg mener at eliten fortjener mye publikum.
Hvordan var det foresten i år ?

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: erling] #603450 03/09/2008 08:52
R
Reodor Offline
Fersking
Fersking
R
Dette er enkel matematikk.

La oss ta i og si at det er de 10 beste i 10 aldersklasser som sutrer over å ikke få muligheten til å kjempe mot de som fikk starte med eliten.

100 stk av 14733 startende er 0,68% misfornøyde mennesker.

Hadde jeg vært arrangør, ville jeg ansett denne lille prosenten misfornøyde som et tegn på at dette var en kjempesuksess av et ritt.

Birken er og blir en massemønstring og et supert utstillingsvindu for sykling som trimform.

Hilsen en som bommet på merket med 5,5 minutter, men allikevel er storfornøyd.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: Oddefa] #603451 03/09/2008 08:52
S
SturlaA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Har ikke det store grunnlaget for å uttale meg men antar de nye reglene kan tidsmessig slå positivt ut for aldersklassene. Ingen klasseseier=bedre samarbeid. Det var relativt store grupper med syklister langt fremme i pulje 4 helt inn iallefall.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: Oddefa] #603470 03/09/2008 09:16
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: oddefa
Men det Erling spør om her, og som jeg nevnte i et tidligere innlegg er også viktig. Syntes det ble sen inngang i år, og samtidig hadde det vært moro å se elite innspurten.

Å vente i mange timer (måtte vel ha vente i nesten 7 timer, husker ikke helt når eliten kom i mål, andre måtte vente enda lengre) er noe ikke alle har mulighet til. Hensyn til familie, sjafører, trafikk etc gjør at det er mange som reiser lenge før eliten kommer i mål. Jeg mener at eliten fortjener mye publikum.
Hvordan var det foresten i år ?

Starten til eliteklassen er et kopromiss som det nødvendigvis må være en del av i et så stort arrangement.
Utfordringen er at det triller ryttere i mål helt frem til klokken 20:30 på kvelden og det betyr at eliteklassen blåser fordi en god del ryttere underveis og jo tidligere de starter jo flere må passeres og det øker risikoen fortløpende.

Halen av feletet har samme form som fronten av feltet i Birken. Det betyr at jo lenger bak man kommer jo større tidsdifferanser blir det. Det er mye færre ryttere som bruker mellom 5 og 6 timer enn det er ryttere mellom 4 og 5 timer.

Som jeg har skrevet før her så sendes det ut ca 2.500 ryttere i timen fra Rena frem til 13:30. Enhver omrokkering som krever en pause i utsending av ryttere må enten "finansieres" med redusert antall deltagere eller gå på bekostning av sikkerheten ved å sende ut flere ryttere på kortere tid fra Rena.
De som deltok i Birken i 2005 husker kanskje at det var ragnarokk og kan forstå at fortsatt fokus på sikkerhet er 1. prioritet for arrangøren.

Jeg kjørte for øvrig i eliteklassen og synes det var en fantastisk opplevelse med publikum overalt. Selv om jeg var 20 minutter bak teten var det godt med folk inne på stadion da jeg gikk i mål. Det som var kjipt var at det bare tok 10 minutter etter målgang før området var mer eller mindre tomt så den hyggelige pilsen med gutta i sola som jeg har hatt før ble det jo ikke noe av. Det var bare å haste til dusjen og komme seg på middag.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: brede] #603482 03/09/2008 09:34
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg kjørte for øvrig i eliteklassen og synes det var en fantastisk opplevelse med publikum overalt. Selv om jeg var 20 minutter bak teten var det godt med folk inne på stadion da jeg gikk i mål.

Jeg var en av disse som så på (etter å ha "trillet" tilbake opp til Sjusjøen).
Kan aldri huske å ha opplevd trengsel i kneika opp fra vannet for å få sett eliten, ei heller at feltene var så mange (og store). Dette ble en flott presentasjon av våre beste terrengryttere, både for "oss i menigheten" og hvermansen. Det var med andre ord absolutt verdt ventetiden (med et par kalde brune i sekken).

Syklet selv den samme strekningen på morrakvisten, og da var det jaggu ikke mange tilskuere utenfor den nærmeste familie. Det å la eliten starte først vil nok være en gedigen nedtur rent publikumsmessig.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: Oystein L] #603490 03/09/2008 09:43
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Helt enig at det er best at eliten starter sist, både publikumsmessig og sikkerhetsmessig.
Startet 07:10 og det er lenge siden jeg har sett så få tilskuere i løypa. I tillegg sto det flere tomme telt, som vitnet om at vi var ute litt for tidlig.

Når jeg ser på listen over hvem som får starte i eliten, synes jeg det er noe rart at plassering i NC ritt for 2007 skal telle mer enn seedingsritt fra 2008.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: Christen] #603502 03/09/2008 10:03
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Trippelbirker
Når jeg ser på listen over hvem som får starte i eliten, synes jeg det er noe rart at plassering i NC ritt for 2007 skal telle mer enn seedingsritt fra 2008.

Dette har du veldig rett i for inneværende sesong, men allerede neste år ser det jo helt annerledes ut for NC poengene i maraton i år har med få unntak blitt delt ut til svært gode sykkelryttere.

De rytterne som var trofaste mot Norgescupen i 2007 fikk et klart fortrinn fremfor de som kjørte i aldersklassene i 2007 og det synes jeg var fullt fortjent.

I en årrekke har supermiosjonister stjålet fokus fra eliteklassen og når det nå ble snudd opp ned skulle det bare mangle at de som lojalt har vært på elitearenaen hele tiden ikke umiddelbert skulle skyfles vekk av supermosjonistene da de jaget fokuset som ble tatt fra dem.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: brede] #603514 03/09/2008 10:33
D
Dr.No Offline
Dr. Who?
Dr. Who?
D
Jeg startet i pulje 4 og syklet på 2.59. Dette var puljen med de raskeste tidene før eliteklassen startet. Jeg er rimelig sikker på at jeg kunne syklet flere minutter raskere om jeg hadde startet i eliteklassen, da feltet ville ha gått vesentlig raskere i det lettere terrenget. Det er også litt frustrerende å se at syklister jeg har slått vesentlig i de fleste rittene i år får starte i eliteklassen pga. at de har fått noen NC-poenger i fjor. Dessuten er seedingslisten fylt opp av resultater fra seedingsritt i fjor som stjeler plassen fra oss med gode resultater i år.

Samarbeidet i gruppe 4 var elendig. Feltet var jo fylt opp av skiløpere som ikke engang fatter poenget med lagkjøring. Det endte med at et knippe dro hele feltet mot mål i middelmådig tempo.

Ergo: La Birken bli rettferdig, slik at alle konkurerer på likt grunnlag.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: brede] #603516 03/09/2008 10:34
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Jeg leter også etter grunner til å starte i aldersklassen, de gangene aldersklasser og eliten starter samlet. Man får bedre startposisjon og resultatet overføres til egen klasse. Alt ligger jo til rette for å starte i eliten.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: Dr.No] #603554 03/09/2008 11:26
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Dr.No

I ytterste konsekvens betyr dette en fellestart...

I det øyeblikket feltet deles opp i flere puljer så ender man i praksis opp med at hver pulje blir et lite sykkelritt som lever sitt eget liv og er prisgitt de som starter i pulja.

Hvordan i all verden skal 14.500 deltagere konkurrere på likt grunnlag?

Jeg startet i pulje 4 og syklet på 2.59. Dette var puljen med de raskeste tidene før eliteklassen startet. Jeg er rimelig sikker på at jeg kunne syklet flere minutter raskere om jeg hadde startet i eliteklassen, da feltet ville ha gått vesentlig raskere i det lettere terrenget.

Mulig du hadde kjørt flere minutter fortere i elitefeltet enn du gjorde i puje 4, men det holder ikke å se på sluttidene alene. Det er ikke uvesentlig hvordan løpet utvikler seg underveis.

Hovedfeltet i eliten passerte Skramstad på 25 minutter og feltet ditt på 28 minutter. Jeg kjørte også på 2:59, men i elitefeltet, og måtte slite tungt hele dagen på grunn av den knallharde åpningsfarten og det var jeg ikke alene om i det feltet jeg satt for ikke å snakke om alle de som datt av fra Kvarstad og inn.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: brede] #603566 03/09/2008 11:51
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Her blir det mye styr.

Ser for meg et worldcup-ritt, hvor man har en sånn brikke på sykkelen og tiden starter ikke før man passerer start/mål-streken, og tiden stopper ikke før man passerer mål. Førstemann i mål vil da ikke nødvendigvis være vinner, for det kan komme en som sto i kø bak som faktisk fikk raskere tid.

Jeg synes Birken har strukket seg laaaaangt for å finne en rettferdig tidsfordeling, delt opp slik at raske ryttere sykler sammen uavhengig av klasse de stiller i.

Alle blir aldri fornøyd uansett. Om man hadde kunnet sykle raskere hvis og dersom og atte at man egentlig kunne startet i en annen pulje blir bare bullshit og synsing uansett, fordi man startet faktisk ikke der. Enten fordi man ikke hadde seedet seg, eller man var uheldig.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: Dr.No] #603602 03/09/2008 12:26
Furu Offline
/Stig
/Stig

F.eks ved å gjøre om Birken til et temporitt - mann mot elementer!? Må jo også sørge for at været holder seg stabilt hele dagen og at ingen danner grupper? Kanskje også at alle har like sykler? Standariserte drakter? Tvungen leggbarbering?

Det er vel vanskelig(umulig) å la alle konkurrere på likt grunnlag i en utesport som også til dels er påvirket av utstyrsvalg - pluss at det er nesten 15000 deltakere som skal ha det likt...

Stig

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: olechr] #603910 03/09/2008 21:14
E
erikt Offline
Medlem
Medlem
E
Sitat: olechr
Så sant du ikke er en av de som kjemper om topp 3 i klassen så har det jo ingen ting og si om man kjemper om 10 eller 30 plass.

Her tenker nok eliteutøvere og mosjonister ulikt. Mens det er kun pallen som gjelder for eliten, er tider og plassering viktig for mosjonister. Forskjellen på en 10. plass og en 30. plass er faktisk veldig vesentlig ettersom den ene plasseringen sannsynligvis holder til eliteseeding neste år, mens den andre ikke gjør det, selv om det kun skulle skille noen få sekunder på de to plasseringene.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: RazeFaze] #603927 03/09/2008 21:37
E
erikt Offline
Medlem
Medlem
E
Sitat: RazeFaze

Jeg synes Birken har strukket seg laaaaangt for å finne en rettferdig tidsfordeling, delt opp slik at raske ryttere sykler sammen uavhengig av klasse de stiller i.

Unntatt for de som starter i pulje 2-4, og det er nettopp i disse puljene det er en viss misnøye. Brede har redegjort for hvorfor disse puljene er seedet klassevist og ikke flatt. Min mening er at det hadde vært bedre med flat seeding i disse puljene også.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: erikt] #603961 04/09/2008 04:47
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Helt enig, flat seeding i ALLE aldersklasser.

Ser ikke poenget med at pulje 1 skal være så annerledes (er selv overbevist om at jeg tapte en del på å ikke seede meg ned fra pulje 1 til pulje 5, så det vil jeg definitivt gjøre om seedingem min skulle bli slik neste år).

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: Oystein L] #604147 04/09/2008 09:01
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: erikt
Unntatt for de som starter i pulje 2-4, og det er nettopp i disse puljene det er en viss misnøye. Brede har redegjort for hvorfor disse puljene er seedet klassevist og ikke flatt. Min mening er at det hadde vært bedre med flat seeding i disse puljene også.

Sitat: Oystein L
Helt enig, flat seeding i ALLE aldersklasser.
Ser ikke poenget med at pulje 1 skal være så annerledes

Jeg enig med dere begge, og under normale omstendigheter hadde det selvfølgelig vært seedet flatt fra første pulje. Nå er det desverre ikke normale omstendigheter i Birken i den forstand at de aller beste rytterene slett ikke ser på det som en selvfølge å kjøre i eliteklassen. Både i fjor og i år er det ryttere som ble topp-10 i eliteklassen som kjørte aldersklassen året før.

Hadde rytterne konsekvent valgt eliteklassen på frivillig basis så hadde det ikke vært noen grunn til å svekke kjørestyrken i pulje 2-4. Om vi seeder flatt nå tror jeg årets store og meget kvalitative eliteklasse blir stående som et engangstilfelle fordi rytterne regner seg frem til at pulje 2 blir nesten like sterk som elitefeltet og med litt forskjellige vindforhold kan det godt hende at aldersklassene blir vunnet om morningen.

Da er vi i tilfelle tilbake på start og arrangøren må igjen vurdere om det i det hele tatt skal være en eliteklasse i Birken.
Alternativet er selvfølgelig å starte eliten klokken 07:00... da er jo alt greit.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: olechr] #604562 04/09/2008 20:39
D
Dr.No Offline
Dr. Who?
Dr. Who?
D
Mitt forslag er som følger:

07.00 - Start pulje 1(Elite)
07.10 - Start pulje 2
....
08.00 - Start pulje 7
08.05 - Start pulje 8
....
osv. til siste pulje

Flat seeding av alle puljer uavhengig av klasse og kjønn. Eliten(pulje 1), de antatt beste, starter først. Utvide startintervallet for de 6 raskeste puljene til 10 minutter. Resten starter med 5 minutters intervall.

Seeding kun etter resultater i seedingritt samme sessong eller fjorårets resultat i Birken.

Slik systemet fungerer i dag er førstemann over målstreken i eksempelvis pulje 4 sannsynligvis likevel ikke klassevinner, da eliten kommer i etterkant med bedre tider. Dette medfører at tanken med klassestart i puljene 1-4 er meningsløs.

Birkenarrangøren kan ikke inngå et kompromiss med å både ha en eliteklasse og klassevise starter, de må velge en av delene. Enten kjøre seeding hver klasse for seg og droppe eliteklassen, eller kjøre komplett flat seeding som skissert ovenfor. Å kjøre kun klassevis seeding hadde kun satt fokus på klassevinnere og ikke på rittets hovedvinner. Det er derfor for meg åpenbart at klassefokuset må vike til fordel for rittets vinner og for å samle de beste rytterne i samme pulje.

Se for eksempel på Vasaloppet på ski, der seedingen er som mitt forslag. Der er det null og niks fokus på klasser og klassevinnere. Kun fokus på vinneren. Og løperne ser da ut til å være strålende fornøyd, ingen som klager.

Flere som er enige med meg?

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: Dr.No] #604576 04/09/2008 21:12
O
otten Offline
Fersking
Fersking
O

Jeg kjøper et slikt forslag! Alle har kontakt med sine nærmeste konkurrenter og kan måle krefter på likest mulig grunnlag.

Forøvrig har vel Grenserittet praktisert denne modellen hele veien - med stor suksess!

otten
Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: otten] #604583 04/09/2008 21:19
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg syklet eliten i år, og syns ordningen fungerte bortimot perfekt. Det var utrolig gøy å få så mye oppmerksohet som vi gjorde i løypa. Masse tilskuere og opp til storåsen følte jeg meg som deltager i TdF, masse tilskuere somklappet oss fram. Jeg tror det vil være døden for elitekalssen å bli sluppet ut kl. 07.00.

Ingen tilskuere og vi er tilbake til terrengsykkel som en idrett for de svært så spesielt interesserte.

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner problemet til de som syklet i pulje 2 - 4 og syklet inn til 2.59. Enten så var du god nok i løpet av sesongen til å bli seedet i eliten eller så var du ikke det. Bli bedre neste år og kvalifiser deg til eliten, og dette med at man hadde syklet mye fortere bare man hadde vært med i eliten er tøysete unnskyldninger.

Redigert av sigmund1; 04/09/2008 21:22.

Re: Birken. Nye elite reglene! [Re: Dr.No] #604616 05/09/2008 05:34
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Undertegnede er i alle fall ikke det.

Startet selv 07.00 og alt du kunne se på strekningen Rena-Håkonshall var arrangørmannskap og støtteapparat for tørste syklister (i tillegg til en del sau og kuer). Noen heiet pliktskyldig mens de ventet på "sine".

Ved å sende ut "godbitene" så tidlig på morrakvisten skjer det trolig tre ting;

- Vi får ikke vist frem våre beste terrengryttere for almuen (og er det noe vi trenger så er det oppmerksomhet også utenfor "menigheten"). Vil anta at de fleste i årets elitepulje ALDRI har deltatt i ritt med så mange tilskuere.

- Tilskuere går hjem tidligere slik at de som starter useedet ikke får ta del i folkefesten

- Andre syklister får ingen mulighet til å se våre beste ryttere. Elitegutta har jo gått i dusjen og reist hjem før hordene kommer i mål (jfr. Grenserittet etc)

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support