Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kart på stiguidene - dugnad?

Kart på stiguidene - dugnad? #599915 27/08/2008 12:47
R
RuneS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Stiguidene på terrengsykkel.no er en suveren inspirasjon til å komme seg på tur.
De har dessuten guidet meg til mang en fin tur til og med i mine nærområder.
Men de aller fleste mangler en vesentlig ting: KART!

Dette burde vel være enkelt å få til ved hjelp av et inscannet kart hvor man tegner inn løypa digitalt og deretter attache som vedlegg eller bilde til den aktuelle stiguide.

Hva med litt dugnadsarbeid for å få til dette?

Det er sikkert noe rettighetsgreier som må løses, men vi snakker jo bare om utsnitt av kart ikke hele kartet. Og kartet kan evt gjengies i modifisert versjon (f.eks svathvitt) dersom man ikke har lov å kopiere kartet fra orinal. Jeg er heldigvis ikke jurist så det siste her kan jeg ikke noe om.

Hva tycks? Hadde det ikke vært fint med kart til stiguidene?

Re: Kart på stiguidene - dugnad? [Re: RuneS] #599935 27/08/2008 13:12
bronx Offline
Veteran
Veteran
sporlogger for stiguidene er en bedre løsning.
disse kan igjen benyttes til å lage fribrukskart via OpenStreetMap.
se feks et slik kart for Kråkerøy i Fredrikstad.

alle med GPS kan bidra til slike kart ved å poste sporloggene sine i OSM sin sporloggbase, eller engasjere seg enda mer ved laste ned JOSM og tegne inn favorittstiene sine basert på sporloggene sine.

GPS'er til utlån kunne vært noe for å booste en slik dugnad.

Re: Kart på stiguidene - dugnad? [Re: bronx] #600054 27/08/2008 18:55
B
buskmann Offline
Entusiast
Entusiast
B
For å legge inn kart på eksisterende stiguider, må man kunne redigere stiguidene. Det står her:

Nytt (21.05.08) er muligheten for å redigere gamle stiguider, samt forandre på, og legge inn bilder. Denne muligheten er åpen for alle som er registrert på Arena, uavhengig av om du er forfatter av stiguiden eller ikke. Om ikke tjenesten misbrukes vil det fortsette slik.

Men er det noen som får til å redigere gamle stiguider? Hvis jeg ønsker å redigere stiguiden for Vardåstoppen, så trykker jeg på Redigere?.

Men det skjer jo ikke noen ting. Er det noen som får opp noe annet enn en blank side?

Moderator  support