Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 18 1 2 3 4 17 18

Terrengstyrken 2009

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: Johan] #631351 30/10/2008 08:04
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Var på Brandbu i helga. Da var første del av siste terrengparti blitt besøkt av hogstmaskin (tynningshogst). Greide ikke å finne igjen stien. Så her må det flyttes en del kvist til våren.

Øyvind
Re: Terrengstyrken 2009 [Re: Terskel] #633144 03/11/2008 11:01
F
franke Offline
Medlem
Medlem
F
Da var påmeldingen til 2009 åpnet for de som var med ifjor. Påmeldingen for alle andre blir lagt ut 11.november på rittets hjemmesider.

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: franke] #633436 03/11/2008 16:42
F
førtiårung Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
F
Blir med neste år, som i år! Men synes 15000,-(+25,- i eksp gebyr) pr par i startpenger er drøy kost! Her er det snakk om tynn skumgummi madrass på skoler og "gryterett" til mat. Får ok sydenferie for familien for denne summen. Men er man nerd så....

Ellers synes jeg det burde være et anbefalt nivå, dette er tøffe saker! Som eks kan en si at 3.20-3.30 på birken bør være et anbefalt min nivå?? Ligger man rundt 4.00 i et normal år, så tar det over 10 timer (kanskje enda mer) å fullføre etappe 5!!

Redigert av førtiårung; 03/11/2008 16:49.
Re: Terrengstyrken 2009 [Re: førtiårung] #633479 03/11/2008 17:56
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: franke
Da var påmeldingen til 2009 åpnet for de som var med ifjor. Påmeldingen for alle andre blir lagt ut 11.november på rittets hjemmesider.

??? HVOR er påmeldingen åpnet? Ingen info på www.styrkeproven.no. Og jeg har ikke fått noen forhåndsvarsel pr epost fra arrangør, som var lovet.... Styrkeprøven-arrangør har sine egne løsninger hva gjelder informasjonshåndtering?!??

Sitat: førtiårung
Ellers synes jeg det burde være et anbefalt nivå, dette er tøffe saker! Som eks kan en si at 3.20-3.30 på birken bør være et anbefalt min nivå?? Ligger man rundt 4.00 i et normal år, så tar det over 10 timer (kanskje enda mer) å fullføre etappe 5!!

Nåja. Vårt team oppnådde 3.40 og 4.00 i Birken, og greidde de ulike etappene på 6-8 timer. På etappe 5 greidde vi akkurat sperregrensen på 8 timer. Og løypelegger har lovet å korte ned denne etappen. Ved nærmere ettertanke synes jeg at den burde være uendret. Et 6-dagers ritt må ha en "monsteretappe". Og ja, det var jeg som døpte Hafjell-Brandbu for det ;-) Tror de fleste skjønner at dette ikke er turritt med nistekurv på bagasjebrettet....

Redigert av front biker; 03/11/2008 18:03.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Terrengstyrken 2009 [Re: front biker] #633486 03/11/2008 18:11
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Adressen til påmelding er sendt ut til de som har deltatt eller medlt sin forhåndsinteresse for fjorutgaven. Denne er nok bare sendt til de som er registrer med mail, noe som ofte betyr bare den ene av de to makkerne. Ellers er det meningen denne adressen holdes "internt" blant de nevnte, siden disse er lover et "forsprang". Derfor finner du det ikke på websidene.

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: førtiårung] #633526 03/11/2008 19:18
TerjeAa Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
tynn skumgummi madrass på skoler og "gryterett" til mat.

Synes kanskje du virker litt negativ til denne typen arrangement nå! Deltok i 2008-rittet, og maten synes jeg var helt utmerket stort sett alle etapper. Kanskje frokosten var den som varierte mest. Elghakket vi fikk på Koppang (gryterett, javel) var bare utrolig bra. Holdt på å forspise meg. Lokal oppskrift og kortreist mat!

Madrassene var ikke så tynne at de utgjorde noe problem for meg, og jeg er ganske nøye på det, gammel og stiv og støl som jeg er! Og hvordan skulle ellers man få til anne type overnatting for så mange på de relativt små stedene vi besøkte. Jeg var skeptisk før start til overnattingsopplegget, men det fungerte mye bedre enn forventet.

Om prisen er rett er det vel markedet som avgjør, men det er klart det svir litt for mange.

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: front biker] #633528 03/11/2008 19:19
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: front biker
Sitat: franke

??? HVOR er påmeldingen åpnet? Ingen info på www.styrkeproven.no. Og jeg har ikke fått noen forhåndsvarsel pr epost fra arrangør, som var lovet.... Styrkeprøven-arrangør har sine egne løsninger hva gjelder informasjonshåndtering?!??

Nåja. Vårt team oppnådde 3.40 og 4.00 i Birken, og greidde de ulike etappene på 6-8 timer. På etappe 5 greidde vi akkurat sperregrensen på 8 timer. Og løypelegger har lovet å korte ned denne etappen. Ved nærmere ettertanke synes jeg at den burde være uendret. Et 6-dagers ritt må ha en "monsteretappe". Og ja, det var jeg som døpte Hafjell-Brandbu for det ;-) Tror de fleste skjønner at dette ikke er turritt med nistekurv på bagasjebrettet....

Sperregrensen var på 9 timer hver dag.

'...once more, and more intensity!'
Re: Terrengstyrken 2009 [Re: førtiårung] #633532 03/11/2008 19:36
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Blir med neste år, som i år! Men synes 15000,-(+25,- i eksp gebyr) pr par i startpenger er drøy kost! Her er det snakk om tynn skumgummi madrass på skoler og "gryterett" til mat. Får ok sydenferie for familien for denne summen. Men er man nerd så....

* 15 laken er vel for begge
* Skumgummimadrasser, ja. Men jeg synes i det store og det hele at all overnatting og logistikk fungerte overaskende bra.
* "gryterett" in anførselstegn, du liksom. Maten var veldig veldig bra! Bra drikke ble server også.
* Anbefalt nivå: Du må være en seig, trassig faen som har liyst til å flytte grenser. Jeg sykler birken på rett under 4 timer og lå godt innenfor makstid på alle etappene untatt "monsteretappen" hvor det glapp med noen få minutter. Men vi skal ikke la det være noen "mal" - det kommer mye an på dine fysiske egenskaper, teknikk og ikke minst: makker. Riktignok pådro jeg meg litt belastningsskader, så siste etappen gjorde ganske vondt. Der var jeg ikke alene, tror jeg ;-)

Sitat: frontbiker
Ved nærmere ettertanke synes jeg at den burde være uendret. Et 6-dagers ritt må ha en "monsteretappe". Og ja, det var jeg som døpte Hafjell-Brandbu for det ;-)

Vel, om det er skikkelig uvær, vil denne etappen bli problematisk på mange måter. Både vil noen risikere å slite seg mer eller mindre bokstavelig ihjel - og uansett vil det bli en stor praktisk utfordring for arrangøren hvis de "rydde opp" i en krisesituasjon her. Mitt par kom heldigvis inn noen minutter over 9t og ble "bare" ilagt straffetid. Men svært mange andre par måtte de dra ut og hente inn av hensyn til tid, risiko osv. En vinnertid på etappen for "eliten" var på over 6t og det er drøy kost.

Om de beholder etappen, synes jeg de kunne ha en egen sperrefrist som står i forhold og uansett må de ordne seg mulighet til å håndtere problemer dersom forholdene er dårligere enn i år.

Jeg er med på tanken om at dette skal være ekstremt og at en monsteretappe må være md. Jeg vil gjerne minne om at etappe 1 var ikke snau den heller.... ;-) Var det bortimot 145km ?

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: Sykkelbob] #633629 03/11/2008 23:06
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sykkelbob
Adressen til påmelding er sendt ut til de som har deltatt eller medlt sin forhåndsinteresse for fjorutgaven. Denne er nok bare sendt til de som er registrer med mail, noe som ofte betyr bare den ene av de to makkerne. Ellers er det meningen denne adressen holdes "internt" blant de nevnte, siden disse er lover et "forsprang". Derfor finner du det ikke på websidene.

Som (forsøkt) sagt: var med i fjor. Arrangør har min epost-adresse. Og meldt interesse til ritteleder, som antok at jeg nå fikk to meldinger (tidligere deltatt, pluss meldt interesse). Foreløpig, tross purring, null mails. Hva galt har jeg gjort? Tror fortsatt det er litt tilfeldighetene som gjelder. Heldigvis var gjennomføringen av rittet bedre enn info-opplegget i år, og det ser ut til å gjenta seg.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Terrengstyrken 2009 [Re: front biker] #633654 04/11/2008 04:59
A
aselm Offline
Entusiast
Entusiast
A
Lite innspill fra stifinneren; ikke heng dere opp i at etp 5 skal bli "kortere" og "lettere". Det er snakk om justeringer i håp om å spare opp mot en halvtime, men ikke heng dere opp i det tallet (30), for all del, jeg vil ikke høre at jeg lovte en lettere etappe, og så fikk vi dette, liksom....han derre Selmer asså...
Vær forberedt på at den uansett kommer til å bli lang, hard og vond, og tidvis flott og artig...
men du kommer frem, det er det du skal tenke på, at du skal i mål den dagen også, at du er en tøffing og snart er du i Oslo...

Aksel Stifinner
Hurra for Ultra
Re: Terrengstyrken 2009 [Re: Sykkelbob] #633709 04/11/2008 08:12
F
førtiårung Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
F
Må bare få si at hele arrangementet fungerte utmerket i år, jeg har ikke noe imot å ligge på skummadrass og spiste som en hest(blir sulten etter 5-6-7 timer på sykkelen og maten var god den..). Mulig jeg formulerte meg litt klønete, men det var selfølgelig for å understreke poenget med prisen!

Når det gjelder nivå er jeg jo enig med deg, sykkelbob, men jeg nevnte anbefalt nivå. Selfølgelig bør det ikke være noen distinkt grense, men jeg synes de som melder seg på bør vite hva de går til, både med hensyn til egen sikkerhet og arr. Nå var det kjempebra nivå på hele gjengen i år, kanskje noen få unntak, og det vil nok være enklere neste år med erfaringer etc. Jeg regner med å stille opp neste år, håper også du er med ??

...Ja, jeg er en seig jævel...

Aksel: løypa var topp! Tungt skal det værra!

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: aselm] #633712 04/11/2008 08:13
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: aselm
Lite innspill fra stifinneren; ikke heng dere opp i at etp 5 skal bli "kortere" og "lettere". Det er snakk om justeringer i håp om å spare opp mot en halvtime, men ikke heng dere opp i det tallet (30), for all del, jeg vil ikke høre at jeg lovte en lettere etappe, og så fikk vi dette, liksom....han derre Selmer asså...
Vær forberedt på at den uansett kommer til å bli lang, hard og vond, og tidvis flott og artig...
men du kommer frem, det er det du skal tenke på, at du skal i mål den dagen også, at du er en tøffing og snart er du i Oslo...

Hei Aksel,

Vil dere bruke Gruelia nå som avslutningen går i Kollen?

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: front biker] #633713 04/11/2008 08:14
fujifan Offline
Ivrig
Ivrig
Som (forsøkt) sagt: var med i fjor. Arrangør har min epost-adresse. Og meldt interesse til ritteleder, som antok at jeg nå fikk to meldinger (tidligere deltatt, pluss meldt interesse). Foreløpig, tross purring, null mails. Hva galt har jeg gjort? Tror fortsatt det er litt tilfeldighetene som gjelder. Heldigvis var gjennomføringen av rittet bedre enn info-opplegget i år, og det ser ut til å gjenta seg.

Sjekk i spam-boksen din. Det var der min epost fra "MTB Craft 6 dagers" lå:)

Eli-A.
Terrengstyrken 2009 - søker makker [Re: aambo] #633981 04/11/2008 13:46
front biker Offline
Besatt
Besatt
Min påtenkte makker har fått iskalde føtter.... jeg trenger en makker!

Mine relevante meritter:
* fullførte MTB-styrken i år på ca 42 timer
* Birken '08 på 3:42
* er ikke verdens raskeste, men god i terrenget og utholdende

Ønsker å stille i MTB-styrken med en makker på noenlunde samme nivå. Påmelding pågår....

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: fujifan] #633992 04/11/2008 14:01
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fujifan
Sjekk i spam-boksen din. Det var der min epost fra "MTB Craft 6 dagers" lå:)

"Spam-boks"?? Tror ikke jeg har noen sånn. IKT-avdelingen regjerer hardt, og beslaglegger det meste av mistenkelig inngående...

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: front biker] #634008 04/11/2008 14:27
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
"Spam-boks"?? Tror ikke jeg har noen sånn. IKT-avdelingen regjerer hardt, og beslaglegger det meste av mistenkelig inngående...

Dette må da regnes som både mistenkelig og inngående...?

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: front biker] #634011 04/11/2008 14:30
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Et 6-dagers ritt må ha en "monsteretappe". Og ja, det var jeg som døpte Hafjell-Brandbu for det ;-)

Javel? Morten og jeg meldte oss på så tidlig at vi fikk et svært tidlig startnummer. Vi har aldri kalt etp nr 5 noe annet enn Monsteretappen, også i god tid før vi meldte oss på thinking

-johan, startnr 1-2

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: Johan] #634018 04/11/2008 14:45
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Johan
Et 6-dagers ritt må ha en "monsteretappe". Og ja, det var jeg som døpte Hafjell-Brandbu for det ;-)

Javel? Morten og jeg meldte oss på så tidlig at vi fikk et svært tidlig startnummer. Vi har aldri kalt etp nr 5 noe annet enn Monsteretappen, også i god tid før vi meldte oss på thinking
-johan, startnr 1-2

Vel, jeg brukte den betegnelsen her på forumet uten annen inspirasjon enn assosiasjonen. Men la oss ikke krangle om opphavet. Vi er ihvertfall enige i at etappen var litt lang, og derfor utfordrende. Håper det blir sånn neste år også.

Lag 1? Det var dere to som syklet GF 29"; en Paragon og en Superfly. Eller husker jeg feil??

Hilsen Startnr 107-2 (GF Paragon)

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: front biker] #634023 04/11/2008 14:47
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
tror kommentatorer på TV2 har brukt uttrykket monsteretappa på omtrent hver eneste fjelletappe i Touren de siste årene. Så jeg tror patenten deres henger i en tynn tråd, uansett hvem som ga etappe 5 navn først.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Terrengstyrken 2009 [Re: sykkeloyvind] #634041 04/11/2008 15:18
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Slæpp åff.
Ikke ute etter å ta patent på noe som helst, men bare påpeke det du gjør; begrepet er brukt i lang tid før det ble brukt om en etappe i Terrengstyrken 08, som f.eks her om TransAlp: Bei jeder XXL-Alpenüberquerung machen wir trotz Monster-Etappe einen Blick zurück.

Jepp, vi kjørte 29er. Paragon og Superfly. Det fungerte utrolig bra. En lett 29er eller 69er må være utmerket på dette rittet. Det samme sier vel de som kjørte 26" med vekt på godt under 9 kg...

-johan
Re: Terrengstyrken 2009 [Re: Johan] #634072 04/11/2008 16:19
A
aselm Offline
Entusiast
Entusiast
A
Vet ennå ikke hvor sporet skal gå fra fra Romeriksåsen og inn mot Holmenkollen...har hørt rykter om en annen grunneierholdning i hovedstadsområdet enn ellers ut over i landet...sier fra så fort vi vet mer...men det kan gå både vinter og vår...får håpe vi kan kjøre som sist så langt inn mot Hellerud som mulig før vi svinger vest-nordvestover...
Har tolket infoen jeg har fått dit hen at Løvenskiolds grunn ikke er tilgjengelig, så da bærer det nok inn på kommunal? grunn i Lillomarka...
jeg samarbeider med lokalkjente i Oslo om dette strekket,
og si gjerne i fra om dere har gode tips...

Aksel Stifinner
Hurra for Ultra
Re: Terrengstyrken 2009 [Re: aselm] #634102 04/11/2008 17:15
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg mener Asker CK fikk avslag "på prinsippielt grunnlag" fra Løvenskiold da de søkte om å få krysse et parti av tomta hans i forbindelse med Vestmarkrittet.

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: Tgabriel] #634159 04/11/2008 18:47
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Vet ikke helt hvor Løvenskjolds grunn går, men det burde være plenty med muligheter.

Litt usikker på hvorfor det er et poeng å ta seg helt til Hellerudsletta...

Allerede ved Stryken/Harestura-området går det masse fine veier/stier innover.

Andre muligheter er ved Hakadal (følge mer eller mindre Holmenkollmars-løypa). Da kan man ta ned fra Romeriksåsen der Raumerrittet går.

Man kan også krysse over ved Skytta/Kjul. Der går det en litt mindre kjent grusveiforbindelse opp og inn i marka.

Inni Nordmarka er det bøttevis med veivalg. Håper bare at finale-etappen blir en ok honnøretappe og at "han dærre Selmer ass" :-D har fått rast fra seg på de øvrige etappene - ikke minst "Monsteretappen" fra dagen før. Håper på en hyggelig tur i hjemlige omgivelser etter en ukes strabaser. (Nå snakker jeg om om jeg får stilt neste år. Det er ikke helt sikkert...)

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: Sykkelbob] #634178 04/11/2008 19:27
panorama Offline
Veteran
Veteran
Mitt forslag:
Råsjøen- raumerløypa derfra ett stykke(i riktig retning). Midt i bakken ned til Aas Gård går det av en vei til venstre. Da kommer man til Glitretoppen. Derfra går det en veldig fin sti til Smalgjermenningen, videre til Gjermenningen (i Gjerdrum). Herfra kan man sykle til Spikertjernhytta og nok en knallfin sti ned til Nittedal. Kommer igjen ved Glømmi Sport i Rotnes. Derfra kan man kjøre stasjonsveien opp til Nittedal Stasjon. Videre til Movatn, Maridalsvannet, Ullevålseter, Frognerseter og i mål i Kollen.

I såfall ville dette blitt en kjempefin etappe med en god del fine stier.

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: panorama] #634182 04/11/2008 19:33
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Jeg må innrømme at det var deilig å komme ut på E6 på siste etappen og begynne å plukke landeveissyklister. For min del er det ikke så nøye at det er sti helt fram til mål. Var ganske lei på siste etappe og var mer opptatt av å bli ferdig...

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: panorama] #634185 04/11/2008 19:42
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Min favoritt ville nok vært å ta ved Stryken. Herfra er jeg dårlig på stedsnavn, men har gått mye på ski fra Stryken og innover. Man passerer et veldig stort innsjøsystem og deretter kommer man ned til Kikut. Derfra er det grei skuring inn til Holmenkollen. Å dra løype litt vekk fra grusveien og finne noen brede, men tekniske, vakre stier burde være som å skyte sild i ei tønne. :-D

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: Sykkelbob] #634187 04/11/2008 19:46
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sykkelbob
Min favoritt ville nok vært å ta ved Stryken. Herfra er jeg dårlig på stedsnavn, men har gått mye på ski fra Stryken og innover. Man passerer et veldig stort innsjøsystem og deretter kommer man ned til Kikut. Derfra er det grei skuring inn til Holmenkollen. Å dra løype litt vekk fra grusveien og finne noen brede, men tekniske, vakre stier burde være som å skyte sild i ei tønne. :-D

Enig, men først må en jo få all silda ned i tønna. Man kan spare mye på å hoppe over det og hive hagla på sjøen for så å la silda gjøre opp internt.

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: aselm] #634306 04/11/2008 23:00
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: aselm
Vet ennå ikke hvor sporet skal gå fra fra Romeriksåsen og inn mot Holmenkollen...har hørt rykter om en annen grunneierholdning i hovedstadsområdet enn ellers ut over i landet...sier fra så fort vi vet mer...men det kan gå både vinter og vår...får håpe vi kan kjøre som sist så langt inn mot Hellerud som mulig før vi svinger vest-nordvestover...
Har tolket infoen jeg har fått dit hen at Løvenskiolds grunn ikke er tilgjengelig, så da bærer det nok inn på kommunal? grunn i Lillomarka...
jeg samarbeider med lokalkjente i Oslo om dette strekket,
og si gjerne i fra om dere har gode tips...

Det er vel en liten utfordring å komme seg fra Romeriksåsen til Holmenkollen hvis man skal holde seg unna Løvenskiolds eiendom, og ta seg gjennom marka på Oslo kommunes grunn. Kart over Oslo kommunes skoger: http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.n...iv_kart_web.pdf

Men: Raumerrittet (og Terrengstyrken) går jo også over Løvenskiolds eiendom på Romeriksåsen, så HELT utilsnakkelig er vel godseieren ikke?

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: front biker] #634328 05/11/2008 06:36
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Se der ja.
Men jeg kan jo kanskje forestille meg at skogsområdene som grenser mot byen og forstedene er under ganske stort press av turtråkkere og engelske settere og sikkert ikke så rent få som har lyst å arrangere ting.

En tilnærming nordra derimot vil være i områder som relativt sjelden besøkes av folk - andre enn tømmermenn og hardbarka mosjonister - så kanskje det er lettere å få tillatelse der.

Re: Terrengstyrken 2009 [Re: front biker] #634364 05/11/2008 08:00
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
[quote=aselm]Men: Raumerrittet (og Terrengstyrken) går jo også over Løvenskiolds eiendom på Romeriksåsen, så HELT utilsnakkelig er vel godseieren ikke?

Nokså sikker på at Løvenskiold ikke har skog på Romeriksåsen, tror du tenker på/forveksler med familien Fearnley på Aas Gård.

Øyvind
Side 2 av 18 1 2 3 4 17 18

Moderator  support