Dovre/Vårstigen/Oppdal/Folldal
|
Dovre/Vårstigen/Oppdal/Folldal
19/08/2008 20:29
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Planlegger en dagstur med mest mulig sti i fjell kommende helg. I utg.pkt helst forslag til en rundtur. Noen som har syklet i dette området? Er Vårstigen retning Oppdal fra Kongsvoll noe å satse på? Har nistirret meg gjennom flyfoto på Finn.no fra Folldal til Oppdal for å se etter stier, forsåvidt en interressant øvelse i seg selv. Åpen for alle tips/forslag, gjerne med foto!
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Dovre/Vårstigen/Oppdal/Folldal
[Re: Kjartandaddy]
19/08/2008 20:48
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vårstigen har jeg kjørt forbi mange ganger og lurt på om den er bra. Svigermor på Dombås er svært skeptisk til om den syklbar, men jeg har lest at en eller annen konge ble fraktet gjennom der med hestekjerre så det burde gå. Uansett et spennende prosjekt! Noen rundtur får du ikke til med Vårstigen er jeg redd.
En fin rundtur skulle derimot være å sykle inn fra Grønbakken til Reinheim og returnere til Kongsvoll.
Hjerkinn-Grimsdalshytta-Fokstua-Dombås og retur med tog/buss til Hjerkinn tror jeg også vil være en flott tur.
|
|
|
[Re: runermm]
19/08/2008 20:52
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Må kjøpe meg kart i morgen. Likte den siste der, selv om det blir knapt med tiden. Skal kjøre fra Trondheim først.
|
|
|
19/08/2008 20:56
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Alle mødre og svigermødres skepsis til syklbarhet bærer håp om god knotesti!
|
|
|
19/08/2008 21:02
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det går tog fra Dombås til Hjerkinn på lørdag og søndag kl 18.24 + kl 20.06. Tar du siste toget så er du ved bilen før 21.00 og er hjemme i god tid før midnatt.
Jeg tipper turen tar mellom 6-8 timer, så du bør være på Hjerkinn rundt kl. 11.00. Får du dårlig tid så kan du sykle grus fra Grimsdalshytta til Dombås. Det er en lett tur, i hovedsak nedover på grus og asfalt og unnagjort på 1-1,5 time.
|
|
|
19/08/2008 21:04
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Nå er det sikkert 15 år siden (minst) jeg gikk vårstigen, men allerede da, som 10 åring med min første 21 girs Colorado sykkel gikk jeg å tenkte at det måtte være en fin tur på sykkel. Dog aldri prøvd det. Med to biler slipper du sykle opp igjen til start også. Ellers kan jeg sterkt anbefale denne turen fra Kongsvold. 2 dager etter prøvde jeg Grønbakken - Reinheim. Her var det laange partier med sykt bra sti. Bra sti går fort unna, og jeg måtte trille over endel kryssende bekker, og opp en steinur og delvis ned på andre siden. Tilsammen 30-40 min dytting tenker jeg. Jeg vurderer det som verdt det for evt å få en rundtur fra Kongsvold - (E6 til) Grønbakken - Reinheim - Kongsvold. Dette er noen av de desidert beste stiene jeg har prøvd å går alt jeg prøvde på Skeikampen i fjor en høy gang. Der har du ett tips jeg vet funker. Ellers har du gamle pilgrimsvegen som du også ser tydelig sørover fra Grønbakken. Aner ikke hvor den slutter, eller hvordan den er videre, men ser ut som en god sti i starten. Om du ikke vet det ligger både Grønbakken og Kongsvold langs E& rett nord for Dovrefjell. Grønbakken har bom om veien er vintersteng vinterstid.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
[Re: Knut L]
19/08/2008 21:14
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den gamle pilgrimsveien fra Grønbakken sørover syklet jeg i fjor. Den byr på en lang og tung klatring til Hjerkinnhø. Det er fint og flott ned igjen til Hjerkinn, men er ikke et alternativ jeg vil anbefale.
Ellers er jeg enig med Knut L, Grønbakken-Reinheim-Kongsvoll blir en kongetur. Selv om Grønbakken-Reinheim gir noe knot, så har du utrolig mye flyt tilbake igjen til Kongsvoll. Fra Kongsvoll kan du for øvrig enten sykle E6 eller ta pilgrimsstien tilbake til Grønbakken. Den er veldig fin, men har noen stive klatringer i starten.
|
|
|
19/08/2008 21:42
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takker for flotte tips. I morgen skal det leses kart. "Bedre enn Skeikampen" får være et motto for turen, all den tid jeg ikke får med meg den utflukten.
|
|
|
20/08/2008 06:58
|
Oddeman
Ringrev
|
Ringrev
Dette ser jo svært bra ut. Håper du blir bra i ribber og lår, så vi får tatt turen. Værvarslet ser også bra ut. Tipper alle på utflukt er grønne av misunnelse!
------------------ I don't believe a word
|
|
|
[Re: Oddeman]
20/08/2008 07:14
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vel, lårhøna har krympet fra Afrika til Australia, mens ribbeinet snart er på plass igjen. Når jeg ser bildene i Utflukttrådene, spørs det hvem som er mest misunnelig.
|
|
|
20/08/2008 09:07
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg var på Kongsvold for bare et par uker sida. Ei overnatting der kan for øvrig anbefales, men da må man også unne seg en middag. Jeg og frua gikk til toppen av Snøhetta, men jeg hadde selvsagt sykkel på taket og fikk klemt inn en liten tur på ettermiddagen dagen før. Sykkelturen gikk rett opp lia (tung, men gjennomførbar klatring på sykkel) rett på andre sida av elva fra Kongsvold, dvs. samme side som jernbanelinja. Jeg rakk ikke å sykle lenger enn inn til der hvor elva Kaldvella som renner fra Kaldvellasjøen møter elva Stropla, men måtte konstatere at det var jammenmeg fint der. Hadde dessverre ikke kamera med... I tillegg angra jeg litt for at jeg bare hadde helstiv, lett XC-sykkel, for det rista bra i utforkjøringene. Det blei tur-retur på samme sti for å rekke middagen, men jeg kunne ha tatt av på veien tilbake til E6 ved å sykle en tilsynelatende rask, sandbunnsti som følger elva over flatene ned mot E6 et stykke lenger opp mot Hjerkinn. Da måtte jeg ha sykla litt asfalt tilbake til Kongsvold. Nedkjøringa var superfin og morsom. Dette er et kremområde, helt sikkert, og jeg skulle gjerne hatt bedre tid. Dessuten så jeg en av landets mest sjeldne rovfugler på turen - en klar bonus for en som er litt fugleinteressert. 
Gaute
|
|
|
20/08/2008 09:10
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Svigermor på Dombås er svært skeptisk til om den syklbar, men jeg har lest at en eller annen konge ble fraktet gjennom der med hestekjerre så det burde gå. Kongen måtte ut av vogna si og gå selv, for han syntes det var for skummelt å sitte inni i de verste kneikene på Vårstien, faktisk.  Jeg skulle gjerne ha prøvd den, men fikk ikke tid da jeg var der.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
20/08/2008 09:11
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var forøvrig i området du syklet fra Kongsvold at jeg så en flokk på 8-9 moskus for en del år tilbake. Hadde jeg vært deg hadde jeg vært glad for å være på en lett og rask XC-sykkel :-)
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
20/08/2008 10:35
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
4 kartblad over hele Dovre er anskaffet (elsker å studere kart).
Jeg antar at pilegrimsleden er merket retning Grønbakken fra Kongsvoll?
Moskus har jeg stor respekt for, så jeg tar selvsagt på antimoskussprayen min! Ser for meg de eneste rovfuglene vi kommer til å se er gribber, som sirkler over oss på åtselsjakt....
|
|
|
[Re: parob]
20/08/2008 11:22
|
ArildS
Fersking
|
Fersking
Syklet i dette området i helga, og kan skrive under på at det er fint.
Gamle Kongevei fra Fokstua til Dovre/Dombås er en rask, fin ettermiddagstur - sykkelbart hele veien om man har kondis til å ta Hardbakken.
Ellers lå vi i Grimsdalen og syklet en runde derfra; Verkjesetra, opp den bratte bakken(skyving og litt bæring) og så på fin, men litt utydelig sti mot Storvatnet og DnT-stien mot Haverdalssetra. Så ned Haverdalen på fantastisk sti - smal, variert rask og teknisk. De nederste få hundre meterne før man når stien mellom Grimsdalshytta og Dørålseter ble det imidlertid litt mye knot, men det var det verd.
Vi fortsatte opp den bratte lia mot Grimsdalen over Gravhøtangen(1300 moh). Bratt og steinete klatring, mye bæring. Fra toppen og ned mot Grimsdalshytta får du likevel lønn for strevet. Stort sett fin sti med nesten 400 høydemeter nedoverbakke. Mellom Grimsdalshytta og Verkjessetra er det flat grusvei, evt sti parallellt med veien.
Sykla også et stykke fra Grimsdalshytta mot Fokstua og tilbake igjen. Slitsoom klatring, ikke noe feite 40-åringer orker å tråkke opp, men utrolig fin nedkjøring mot Grimsdalshytta, kanskje den fineste jeg har sykla noen gang.
|
|
|
[Re: ArildS]
20/08/2008 18:06
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Herlig rapport, jeg fikk lyst til å booke plass på Grimsdalshytta med en gang!
Etter litt mer kartlesning har funnet en mulig loop til der oppe. Første etappe er Hjerkinn-Grimsdalhytta. Deretter retning nordøst mot Folldal til Nysætrin. Så vestover mot Lieng og Slåsætri før man dreier sørover til Gautåsætre og tilbake til Hjerkinn. Må prøves ved høve!
|
|
|
21/08/2008 12:40
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Da går vi for Kongsvoll-Grønbakken-Reinheim-Kongsvoll. Hvertfall som et utgangspunkt. Hvor langt vi kommer avhenger av min vonde lårhøne og et ekkelt ribbein. Kamera tas med. Uansett, takk for gode tips. Rapport følger etter helga.
|
|
|
21/08/2008 15:44
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis det begynner å røyne på så husk at stien fra Reinheim til Kongsvoll er smuud, rask og knapt motbakker. Reinheim har mat, men er ubetjent og låst, så det krever DNTs standardnøkkel eller at det er andre gjester på hytta. God tur!
|
|
|
24/08/2008 07:12
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Da har jeg endelig fått min første ordentlige fjellsykkeltur. Kom til Kongsvoll ca 10.30, og syklet asfalten opp til Grønbakken. Der klarte vi selvsagt å velge feil sti, som tok oss for langt sør. Måtte trille 1 km nordover til stien til Reinheim. Den startet veldig fint, med slak stigning og vekslende underlag mellom jord- og sandbunn. Etterhvert åpnet landskapet seg opp, og avslørte dette . Snøhetta i bakgrunnen, og stien som snirkler seg avgårde. Etterhvert ble det mer knot enn flyt, som slet på min tålmodighet og dårlige kondis. Timene gikk, og jeg begynte å få krampetendenser i lårene. Til slutt så vi Reinheim. Dessverre møtte vi da en ekkel steinur, som gjorde at vi valgte et forsøk på å krysse dalen for å ta stien tilbake til Kongsvoll. Vel nede ved elva viste det seg at den var for dyp til å krysse. Heldigvis, for på andre siden lå det 5 moskus! Vi knotet oss opp langs elva, ingen sti, men mange bekker å krysse. Først 15.30 kom vi frem til Reinheim. Mange pauser, punktering, fotografering og veldig mye trilling, sammen med et litt for dårlig formnivå for min del (Odd-Ivar derimot fløy som en rakett over steinurene) hadde ført til dette tidsbruket. Vi fant etterpå ut at DNT kommer til å "legge ned" denne stien. En kjapp matrast og hvil i solveggen, før vi litt over 16.00 tok fatt på hjemveien. Litt skeptisk var jeg, da krampene kom ved det minste forsøk på krafttråkk. Må også få nevne at Reinheim var ei fin hytte i et flott område, med ei idyllisk elv. 100 meter fra hytta telte vi 8 moskus. Vi leste advarselen på hytta med stort alvor: "Verden trenger ikke flere nærbilder av moskus!". Alle timene med slit, og det var endelig tid for å håve inn gevinsten. Nå fulgte episke partier, som beskrevet i Knuts tråd. Smilet kom tilbake, og jeg lovpriste sykkel, dekk og sko. Kun noen få motbakker, perlesti som dette, og et vær som tyder på at Vår Herre er stisyklist, fikk fokuset vekk fra sliten kropp og støle muskler. I siste stikryss valgte vi stien som ender ved Kongsvoll stasjon. Frarådes for nybegynnere, da den inneholder svært bratte partier med store steiner, men også mye teknisk snadder. Sammenligner litt med DH-løypa i Hovden, Oppdal. Odd-Ivar imponerte med sin nye Sanction og baller av stål, og syklet det meste av nedkjørselen. Klokka var blitt 18.30 før vi var nede ved bilen. Hjemme i sofaen smakte øllen jeg hadde drømt om siden 12 himmelsk. Tok masse bilder, men må få litt assistanse på det datatekniske for å legge de ut med god kvalitet. Konklusjon; for å ta denne turen anbefaler jeg et litt bedre kondisjonsnivå enn mitt, og over middels teknisk nivå, for et godt utbytte. Jeg ville syklet opp fra Kongsvoll neste gang, og tatt samme vei tilbake. Episke stipartier, mange bekkekryssinger, fantastisk natur. Til slutt en stor takk til Odd-Ivar for et tolmod utenom det vanlige, Big Betty for fantastiske gripe- og tåleevne, mine Shimano DX sko som gjorde de lange gåpartiene mulig, Selle Italia som lager seter som gjør at rumpa tåler 7 timer på sykkel uten problem, og store Manitou som gav oss perfekt vær.
|
|
|
24/08/2008 10:03
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flott reiseskildring, og to fine bilder så langt! Som vanlig så får ofte bildene frem det beste, selv om det hørtes ut som det var en del knot og bæring innimellom også.
Gleder meg til flere bilder.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
24/08/2008 12:57
|
Oddeman
Ringrev
|
Ringrev
Dette var jo i går... :-)
Siden da har jeg fått med meg en kanontur via Storheia, Henriksåsen, Sjellbreia, klokktjønna og til slutt langs Leirelva.
Og om 4 timer er det rollerhokky. Tror ikke mandagen blir særlig god.
Takker for super tur og kred for å komme på en slik rute!
|
|
|
24/08/2008 20:32
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
|
|
|
24/08/2008 20:57
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fin rapport! Hvor går neste tur? 
|
|
|
25/08/2008 06:58
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Til massøren! 
|
|
|
25/08/2008 07:56
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Fra spøk til side. Dette ga mer(blod)smak, så flere fjellturer må det bli. Kjøpte 4 kartblad over området, så det er mye å velge i. Grimsdalen hørtes bra ut, sammen med en runde i Folldal beskrevet i boka om fjellsykling jeg ikke husker navnet på. Nå skal joggeskoene finnes frem fra innerst i skapet, formen skal forbedres!
|
|
|
25/08/2008 20:18
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Høres ut som du hadde en flott tur tross alt strevet. Moskus og alt. Med fare for å virke cocky nå så må jeg si at jeg brukte ca 3 timer fra Grønbakken til Reinheim, og litt over en time tilbake til Kongsvoll. Og da syntes jeg ikke det gikk spesielt fort. Riktignok hadde jeg veldig korte fotopauser, og spiste ikke på veien inn. Å prøve å krysse dalen var virkelig ikke ett smart trekk. Jeg dyttet max 30 min, antagelig ikke mer en 20 min opp steinrøysa. Derfra er det kjørbart stort sett hele veien nedigjen til Reinheim. Faktsik veldig bra nedkjøring tidvis, så det er verdt å dytte opp røysa. Alle bekkekryssingene er det lite å gjøre noe med. Men alle er enkle å krysse og gjort unna på ett blunk. Min erfaring i hvertfall. Du har kansje en annen kjartandaddy.  Jeg mener alikevel at de gode partiene på vei inn fra Grønbakken til Reinheim, samt at det blir en rundtur er gode nok argumenter til alle bekkene og steinrøysa. Uansett en fin tur. Bra du sitter igjen med en positiv opplevelse.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
[Re: Knut L]
25/08/2008 21:03
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vi brukte ca 4 timer fra Grønbakken til Reinheim. Uten punktering, feil stivalg fra Grønbakken og den mislykkede elvekryssingen, burde vi vært nede på 3 timer. Så vil ikke fremstille denne biten av runden som mislykket, da 3/4-deler inneholdt noen av de beste stipartiene jeg har vært borti. I en perfekt verden hadde stien krysset dalen rett før steinura og noen hadde bygd ei northshorebru over elva og forbi moskusene!
Fra Reinheim til Kongsvoll brukte vi i overkant av to timer, inkludert telefonstopp fra bekymret kone og noe kvikklunchforing. Uansett, absolutt en positiv opplevelse. Kanskje den ubevisst fremstilles som et knot uten like for å holde "hordene" med syklister unna....
Hvilken sti tok du ned fra "platået", den til Kongsvoll stasjon eller Kongsvoll Fjellstue?
|
|
|
26/08/2008 08:19
|
Oddeman
Ringrev
|
Ringrev
Et stort pluss ved å starte fra Grønnbakken er jo at man kan sykle super sti uten trilling helt fra starten + at en rundtur er å foretrekke. Opp fra Kongsvoll så det ut til å bli en del trilling opp i statrten, om enn noe enklere en over steinura.
Vi ble vel grepet av litt usikkerhet når vi kom til steinura, da stien forsvant og vi ikke visste helt hva som ventet dersom vi fortsatte oppover ura. Gikk derfor ned for å forsøke å krysse elva. Endte dermed opp med å følge elva det siste stykket til hytta. Langt var det egentlig ikke og Reinheim var godt synlig før knotet begynte. Uansett var turen fram hit av 100 % episk kaliber. Litt slit må man regne med på slike turer er forsåvidt ikke noe negativt for min del. Fin natur og god tid hadde vi uansett.
Nedturen var helt kanonbra med masse små bekkekrysninger og noen litt tekniske stigninger som holdt varmen i kroppen.
Stor takk til bidragsytere for rutevalg!
|
|
|
30/08/2008 21:43
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Hvilken sti tok du ned fra "platået", den til Kongsvoll stasjon eller Kongsvoll Fjellstue?
Jeg syklet til Kongsvoll fjellstue. Dette er en knall nedkjøring. rask og med god flyt. Er vel ingen knotepartier ned der, men man må bremse ned litt innimellom. Det tar vel ca 5 min fra toppen og ned til fjellstua og E6.
Knut
|
|
|
30/08/2008 21:47
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Opp fra Kongsvoll så det ut til å bli en del trilling opp i statrten, om enn noe enklere en over steinura.
Om man er ivrig kan man sykle opp hele veien. Ikke umulig, men du skal ha seriøst god kondis for å klare hele bakken.
Vi ble vel grepet av litt usikkerhet når vi kom til steinura, da stien forsvant og vi ikke visste helt hva som ventet dersom vi fortsatte oppover ura.
Stien er jo merket med endel røde T'er. Var de jeg fulgte i hvertfall. Ikke så mange av de på veien innover, men opp ura var det godt merket. Uansett viste dere jo ikke hvor langt det var og hvordan det var videre. Som nevnt over er det verdt dytting/bæring opp ura.
Nedturen var helt kanonbra med masse små bekkekrysninger og noen litt tekniske stigninger som holdt varmen i kroppen.
Stor takk til bidragsytere for rutevalg!
Knut
|
|
|
|
|