Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Grenserittet - sekk eller ikke sekk?

Grenserittet - sekk eller ikke sekk? #583091 24/07/2008 18:08
Ketle Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har meldt meg på Grenserittet 2. august og skal sykle for første gang. I Birken er det obligatorisk med sekk for oss mosjonister, men ikke i Grenserittet.

Ser at det er hele 3 matstasjoner (en hver 20 km)fordelt på 80 km og løypeprofilen virker relativt flat. Jeg har en drikkesekk som tar 2 liter, men er det like greit å ta med to flasker og ha det man ellers har i sekken i en liten sykkelbag under sette og noe på ryggen i sykkelskjorta? Regner med å bruke litt over 4 timer.

Spørsmålet er altså; skal jeg droppe sekken og satse på 2 flasker i stedet?

Noen som har noen tips å komme med?

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: ] #583100 24/07/2008 18:41
H
hulken Offline
Avhengig
Avhengig
H
Bruk sekk så slipper du risikoen med å miste flaskene... Ta evnt. med en drikkeflaske... Også så enkelt å drikke... Hvor du vil og når du vil

Hulken
Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: hulken] #583105 24/07/2008 18:52
Ketle Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det blir vel ca 1 time mellom drikkestasjonene så jeg tipper at jeg dropper sekken. Det er ingen krise for meg om jeg må stoppe på alle stasjonene. Motivet for å delta er å ha det gøy. Alltid gøy med publikum og masse folk som sykler. Tiden er ikke så viktig. Har ingen store ambisjoner.

Redigert av Ketle; 24/07/2008 18:55.
Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: Ketle] #583223 25/07/2008 05:38
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Holder været og det blir opp mot 30 grader skal jeg bruke sekk. Drakk 5 liter under Raumerrittet(varmt) ikke en cl for mye.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: hundenjanson] #583249 25/07/2008 07:04
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Holder været skal jeg bruke begge deler!!1

Sekk hvor jeg fyller den halvfull med vann og fryser ned. Så fyller jeg opp med kaldt vann. Det holder en kjølig temperatur rittet gjennom. I tillegg har jeg sportsdrikk på flaskene.

Det er greiere med drikkesekk i grenserittet enn i birken siden den ikke trenger å innholde 3,5 + vann men bare vannet. Da blir den ikke like blytung.

LarsB

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: larsb] #583277 25/07/2008 07:47
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
LarsB: Dette med nedfrysing var et godt tips!

Hvordan gjør du det? Halvfull sekk med is, fyller opp resten med vann rett før start, og så tiner isen på veien? Funker oppskriften med sportsdrikk?
Tiner virkelig is av ca 1 l vann i løpet av 3-timers-tid? Rimelig kjipt hvis sekken er "tom", dvs det bare er is igjen den siste timen....

Re Sykkelklubb
Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: NilsRegin] #583292 25/07/2008 08:22
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
Det funker ihvertfall for meg, bruker det samme trikset på langturer, godt med noe kjølig på ryggen. Prøv deg frem på noen treningsturer.
Sportsdrikk har du i flaske/ evt matstasjoner, ikke søl til drikkesekken, skaper bare grobunn for masse dritt.

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: Arve05] #583596 26/07/2008 07:18
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kjører faktisk med sportsdrikke i drikkesekken på de forholdsvis få (3-5 pr sesong) terreng-ritta jeg kjører. Blir for daff i kroppen av bare vann, og liker ikke å drikke av flasker, det er jo SÅ mye lettere å drikke av slangen fra sekken.

Skyller gjennom sekken etterpå, og har aldri hatt problemer algevekst eller hva det er som er så farlig.

På trening derimot, er det kun vann i sekken.

Gleder meg til å prøve dette med å putte halvfull sekk i fryseren, hvorfor kom jeg ikke på det før..... ? :-)

Re Sykkelklubb
Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: ] #583688 26/07/2008 16:15
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: anonymous13
En HAWG isolerer ihvertfall for godt for halvparten is. Etter 1 time igår var det tomt for vann og fullt av isbiter i sekken.
Tror dessuten et neoprentrekk til slangen skal kjøpes inn, for i 30 grader tok det ikke lange tiden før det var pisslunka vann i slangen, etterfulgt av en liten "shot" med isvann.

I fjor kjørte jeg med 50% is. Etter ca 6 timer var alt smeltet. Det er vel et fåtal som tar drikkeposen ut av fryseren på startsstreken ICON_SMILE

Min erfaring er at du må fryse isen i øvre del av posen. Første gang jeg prøvde dette satte det seg en ispropp i slangen som det tok veldig lang tid å smelte.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: hundenjanson] #583742 26/07/2008 21:02
goiddebæh Offline
Entusiast
Entusiast
Skal vi tro langtidsvarselet på yr.no for Halden neste helg, blir det sjans for påfyll kontinuerlig... Kraftig regn...

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: goiddebæh] #583758 26/07/2008 21:34
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Sitat: goiddebæh
Skal vi tro langtidsvarselet på yr.no for Halden neste helg, blir det sjans for påfyll kontinuerlig... Kraftig regn...

...men det tror vi ikke på ICON_SMILE

Blir det så varmt som disse hundedagene må jeg har en stk 3 liter blære og to flasker på ramma. Planen er å ikke stoppe noe særlig egentlig.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: SiljeKH] #583767 26/07/2008 21:50
goiddebæh Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har brukt to liter på ryggen og to flasker med sportsdrikk på sykkelen de to siste årene. Har i tillegg drukket minst to kopper sportsdrikk per stasjon (stort sett det man rekker uten å stoppe). Har likevel gått tom for drikke. Når et gjelder været, så må vi vel ikke så veldig vekt på hva yr.no sier enda.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: goiddebæh] #586632 03/08/2008 15:07
Ketle Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Liten sit.rap. fra Grenserittet. Jeg kjørte med bare flasker. Dvs en stk 0.7 og en stk 0.45. 0.7 flasken gikk i bakken og han bak meg kjørte over den etter 2 km! Dermed hadde jeg bare 0,45 flasken igjen for resten av løpet. Det gikk helt fint. Jeg syklet på 3:48:20 og med 20 km mellom hver mat/drikkestasjon var det ikke noe problem med bare en flaske. Om været hadde vært mye varmere burde jeg nok hatt en flaske til, men konklusjonen er at drikke-sekk på 3 liter er ikke nødvendig, og drikke-sekk + flasker er totalt overkill dersom du bruker mindre enn 4 timer.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: Ketle] #586643 03/08/2008 15:38
G
Grubler Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg kjørte med sekk og flasker.
Hadde 2 liter vann i sekken og 2 flasker med sportsdrikke.
Nå ble det jo ikke akkurat så veldig varmt under rittet, så totalt drakk jeg nesten opp de 2 literne med vann og drøyt en flaske med sportsdrikk.
Å drikke på matstasjonene trengte jeg da ikke å tenke på.

Sykle med sekk gjør meg ingenting og det er mye enklere å få i seg nok drikke med sekk, siden jeg da kan drikke "når som helst".

Synes synd på han som syklet foran meg og mistet begge flaskene i en av de første nedoverbakkene(hadde ikke sekk).

Jeg tar heller med meg 0,7 liter for mye drikke enn for lite.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: Grubler] #586671 03/08/2008 16:48
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg syklet med to 0.7 flasker. Holdt i massevis for meg. Drikkesekken tilfører mellom en halv og en kilo ekstra vekt, og det synes jeg det er greit å slippe å dra med.

Utrolig hvor mange flasker som lå i løypa. Burde være unødvendig å miste flasker. Trikset er å bruke flaskestativ i metall og bøye dem så de sitter godt rundt flaskene.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: oivindg] #586687 03/08/2008 17:13
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eller bruke Tacx flaskeholdere og Tacx flasker. De mister du ikke uansett.

Min erfaring er at jeg drikker mer om jeg bruker sekk. Med flasker så er det litt mer jobb hver gang du skal drikke. Det medfører mindre drikking.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: erling] #586689 03/08/2008 17:15
PerEivind Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har sykla i 12-15 år, og aldri mista ei flaske etter det jeg kan huske. Så jeg ser ikke problemet med vanlige flaskeholdere og vanlige flasker ICON_WINK

-Per-Eivind.

Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no.
Og meld deg inn i NOTS. nots.no
Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: PerEivind] #586725 03/08/2008 18:14
J
JonR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Det er tydligvis andre som burde se problemet. Jeg startet kl 10 og hvis jeg hadde fått 10 kr for hver flaske jeg hadde funnet hadde jeg ikke behøvd å jobbe mere i 2008.

Selv synes jeg sekk er bra. Iallefall i et terrengritt hvor man kanskje får lyst til å drikke i partier der man gjerne bør konsentrere seg mere om syklingen enn drikkingen. Men på landeveien skjønner jeg at flaske fungerer bra, der unngår man jo også å miste dem i humpete partier.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: ] #586849 03/08/2008 22:23
G
Grubler Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg startet i pulje 1 og så vel en 4-5 personer som mistet flaskene sine. Det må være mange dårlige flaskeholdere i omløp.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: ] #586865 03/08/2008 23:19
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg starta kl 0920 og allerede da var det utrolig mange flasker i løypa. Og da var det de antatt mest erfarne rittdeltakerene som hadde sykla før meg...merkelig. Er det kanskje en taktikk-greie med å kjøre med flasker på baklomma og drikke opp de først for så å dumpe de?

Hei anonymous13, sykla du med Yetien (grønn) ? I såfall tror jeg vi sykla litt sammen. Startet også 9.20. Flott sykkel i hvertfall. Mht til sekk vs drikkeflaske sier jeg ja takk begge deler. På lengre ritt som f.eks Grenserittet sykler jeg med sekk (ikke "birken type", men camelback med kun plass til posen + litt til). I tillegg til en flaske. Drikker oftere og "tryggere" med sekk. Flaske drikker jeg oftest av når det går slakt oppover eller når det går rolig og kontrollert i gruppa. I terrenget og når det går fort i gruppe er det bare slangen som gjelder. Stopper ikke på drikkestasjoner, men tar et glass i farta og får i meg halve innholdet. Tar da litt tid å stoppe og fylle flasker 3 ganger + at en mister gruppen en lå i.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: Oddefa] #586871 04/08/2008 00:04
Roger Sandum Offline
Mest Bare Roger
Mest Bare Roger
Jeg kjørte med: En flaske (0,7) med sterk sportsdrikke og 1,5 liter med vann + 1 boks Maxim (tidl. Extran.) konsentrert sportsdrikke. Tok et par glass sportsdrikke (den var ikke god mongo) underveis. Kom i mål med nesten 0,5 l vann.

Burde sikkert drukket mer, men jeg klarte meg med det. Min erfaring er at jeg trenger mindre å spise/drikke enn mange av rådene går ut på. Husker jeg som førstereis i Birken stappet i meg både barer, gel, bananer og boller, og toppet dette med alt jeg kunne finne av drikke... for jeg hadde blitt fortalt at det var så viktig å få i seg nok. Tror jeg gikk opp ca en kilo på turen, og jeg ble verken sulten eller tørst på en dag eller to ;-)

Roger turtle

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: ] #587101 04/08/2008 13:40
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oddefa

Hei anonymous13, sykla du med Yetien (grønn) ? I såfall tror jeg vi sykla litt sammen.

Hvis det var i begynnelsen og du hadde en rød(lig) trøye, kraftige legger og stor forbikjøringsvilje, så var det nok jeg som lå bak deg ja. Tror jeg slapp deg etter en mil eller to, takker for inspirerende forseringer!

Husker ikke helt hvor det var, men stemmer vel at det var rundt de første terrengpartiene ja. Vanligvis legger jeg ikke merke til hva andre sykler, men den Yetien stikker seg ut (positivt). Kun sett den i blad, og var kult å se den "live". Hadde rød/oransj+svart trøye ja og svart/oransj cannondale m/lefty.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: ] #587827 05/08/2008 19:57
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg starta kl 0920 og allerede da var det utrolig mange flasker i løypa. Og da var det de antatt mest erfarne rittdeltakerene som hadde sykla før meg...merkelig. Er det kanskje en taktikk-greie med å kjøre med flasker på baklomma og drikke opp de først for så å dumpe de?

De første flaskene lå før tids-starten så det tror jeg ikke. Jeg startet omtrent sist og så flere hundre flasker, et titalls skjermer, omtrent like mange briller (jeg mistet også mine, men siden jeg brukte 44,90 nettopp av denne grunnen så var det ikke så farlig). Det var nok jakker til å kle opp et middels idrettslag.

En annen ting jeg ble litt forundret over er påkledning og utstyr hos enkelte. Her var flere som syklet med bagasjebrett og jeg så et titalls sykkelstøtter, det vil jeg tro selv folk som starter i turklassen hadde vært tjent med å ta av.
Mange syklet med flagrene jakker og flere andre i overtrekksbukser som må være meget ubehagelig. Jeg så en som syklet cyclocross-sykkel. Det gikk fort på asfalt og god grus, men jeg tok ham igjen så snart det var litt sti. Sist jeg så ham så hadde han punga...

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: larsb] #587973 06/08/2008 06:15
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb

Sekk hvor jeg fyller den halvfull med vann og fryser ned. Så fyller jeg opp med kaldt vann. Det holder en kjølig temperatur rittet gjennom. I tillegg har jeg sportsdrikk på flaskene.

Det er greiere med drikkesekk i grenserittet enn i birken siden den ikke trenger å innholde 3,5 + vann men bare vannet. Da blir den ikke like blytung.

LarsB

Kroppen bruker visstnok effekt(watt) på å varme opp kald drikke. Du trenger ergo mere væske når den er kald samtidig som det er litt bortkasta effektforbruk.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: jan erik] #588008 06/08/2008 07:28
M
Maggie-Mag Offline
Entusiast
Entusiast
M
Det er i såfall marginalt med effekt. Denne teorien ble tenkt benyttet som slankemetode også, uten at jeg tror dette var noen suksess. Jeg husker vi regnet på dette i fysikktimene på ingeniørhøgskolen, og vi kom vel frem til at det måtte enorme mengder kaldt vann til for at kroppen skulle bruke nok energi til at det skulle ha noe som helst betydning..

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: pet1] #588009 06/08/2008 07:30
C
Cuba Offline
Fersking
Fersking
C
Sitat: pet1
[quote=anonymous13]
En annen ting jeg ble litt forundret over er påkledning og utstyr hos enkelte. Her var flere som syklet med bagasjebrett og jeg så et titalls sykkelstøtter, det vil jeg tro selv folk som starter i turklassen hadde vært tjent med å ta av.
Mange syklet med flagrene jakker og flere andre i overtrekksbukser som må være meget ubehagelig. Jeg så en som syklet cyclocross-sykkel. Det gikk fort på asfalt og god grus, men jeg tok ham igjen så snart det var litt sti. Sist jeg så ham så hadde han punga...

Apropos bagasjebrett! Flere enn meg som så han som raste nedover på en sykkel fra rundt 1950-tallet? Utrustet og med bagasjebrett som så vidt hang på?
Skranglet bra nedover i steinrysa ja ICON_TONGUE

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: Maggie-Mag] #588020 06/08/2008 07:43
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Maggie-Mag
Det er i såfall marginalt med effekt. Denne teorien ble tenkt benyttet som slankemetode også, uten at jeg tror dette var noen suksess. Jeg husker vi regnet på dette i fysikktimene på ingeniørhøgskolen, og vi kom vel frem til at det måtte enorme mengder kaldt vann til for at kroppen skulle bruke nok energi til at det skulle ha noe som helst betydning..

Mener å ha hørt noe tilsvarende - man da i forbindelse med vinteroverlevning. Mulig at kroppens generelle temperatur har noe å si her - vil tro at det spiller en hvis rolle om man er overopphetet av trening eller om man har lav kroppstemperatur.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: Cuba] #588038 06/08/2008 08:04
ileirtro Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Cuba

Apropos bagasjebrett! Flere enn meg som så han som raste nedover på en sykkel fra rundt 1950-tallet? Utrustet og med bagasjebrett som så vidt hang på?
Skranglet bra nedover i steinrysa ja ICON_TONGUE

Det er vel han som kallte seg militärcyckelmannen, som var omtalt i grenserittmagasinet.
Han syklet på en svensk militærsykkel fra begynnelsen av 60 tallet, vekt ca 30 kg (sykkelen altså), uten gir selvsagt.
Ganske imponerende med en tid på 3.23 med den sykkelen.
Bra kona ikke så ham, for hvilken unskyldning skulle en da brukt får å kjøpe nytt utstyr når det finnes folk som sykler så fort på sånt utstyr.

Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: jan erik] #588049 06/08/2008 08:26
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: jan erik
Kroppen bruker visstnok effekt(watt) på å varme opp kald drikke. Du trenger ergo mere væske når den er kald samtidig som det er litt bortkasta effektforbruk.

Er du sikker på dette? Det er nok av overskuddsvarme som vil vekk fra kroppen min når jeg sykler ritt, i hvert fall.

Hmmm, litt under lunken føles best i varmen, lunken når det er kaldt, så det kan jo være noe i det. Iskald blir for hardt for meg i hvert fall.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Grenserittet - sekk eller ikke sekk? [Re: jan erik] #588051 06/08/2008 08:29
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: jan erik
Sitat: larsb

LarsB

Den mye viktigere effekten er at ved inntak av kald drikke kjøler man ned en overopphetet kropp. Det er en absolutt følbare effekt ved temeperaturer som f.eks det vi hadde på Raumerrittet i år. På grenserittet i år hadde det ikke like mye å si av naturlige grunner.

LarsB

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support