|
|
|
største tannhjul forran og bak -> slitt kjede?
|
største tannhjul forran og bak -> slitt kjede?
25/07/2008 07:14
|
Stig Morten
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har mang en gang blitt påmint at jeg ikke må benytte øverste tannhjul forran, samtidig med øverste bak. Dette sliter kjedet fryktelig og slikt sier dem. Men er det fakta, eller er det bare gode gamle myter som kan avkreftes? Har syklet min første sessong i år, og sykkelen har fått seg ca 100mil gjennom vinter og sommer nå. Kjedet var vist bra strukket fikk jeg høre etter en service så det måtte byttes. Er det ett helt vanlig intervall å bytte kjede etter ca 100mil (mest asfalt, litt terreng, endel grus)?
|
|
|
Re: største tannhjul forran og bak -> slitt kjede?
[Re: Stig Morten]
25/07/2008 08:08
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Om man bruker kjedestrekkmåler, så kan man bytte kjede tidlig slik at man slipper å bytte krans og evt. krankklinger samtidig. Om det er strukket for mye, så vil nytt kjede kun forårsake problemer med glipptak på kransen og du må bytte den også. Jeg kjører mitt drivverk til det ikke funker lengre, så bytter jeg alt. Dog litt usikker på hva som er mest hensiktsmessig og rimeligst, men det kan noen andre svare på 
|
|
|
[Re: skibum]
25/07/2008 13:09
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Bruker du største/største kombinasjonen vil du legge merke til at kjedet går rett bakover fra krankdrevet, idet det forlater drevet gjør det en skarp knekk innover og gjentar det samme når det skal inn på det største drevet bak. Dette bøyer og benner fælt på kjedet - slitasje og lavere effektivitet er resultatet. Hvis du har 44 foran og 32 bak og girer ned til 22 foran og 16 bak får du akkurat samme utveksling kombinert med høyere effektivitet og mindre slitasje.. Utslitt kjede etter 100 mil er ikke utenkelig, det er så mange faktorer inne i bildet at det er umulig å si at et kjede skal holde xxx mil. (vask/ikke vask, smøring, kjørestil, ryttervekt, karma, grunnforhold, månefaser og regnvær)
Recovery-mode
|
|
|
[Re: Pete]
25/07/2008 13:20
|
Lilletroll
Entusiast
|
Entusiast
(vask/ikke vask, smøring, kjørestil, ryttervekt, karma, grunnforhold, månefaser og regnvær) flo og fjære... partikkelstormer... rotasjonshastigheten på saltstrøern.. Må erte deg litt. Det er godt det er fredag 
___________________________________ "A friend of mine had a goat!"
|
|
|
[Re: Lilletroll]
25/07/2008 13:22
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Recovery-mode
|
|
|
[Re: Pete]
25/07/2008 21:12
|
YAnders
Medlem
|
Medlem
Ang: "Jeg kjører mitt drivverk til det ikke funker lengre, så bytter jeg alt. Dog litt usikker på hva som er mest hensiktsmessig og rimeligst, men det kan noen andre svare på"...
For noen år siden fikk jeg tak i en kjedemåler, og sjekker kjedet noen ganger i løpet av sesongen. Bytter kjedet når måleren viser at det er på tide. Krans og krank-klinger holder uten problemer mange kjedeskift.
|
|
|
|
|
|
|