Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 15 1 2 3 4 5 6 14 15

Dagens Sandberg.

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: Trygve_] #579855 15/07/2008 10:41
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: Trygve_

Ja, de har kanskje mer motorvei.
Men Albania er et land ikke stort større en Hedmark, men med over 3 millioner innbyggere. Samtidig har det blitt en enormt kritisk kystby i området, og EU har hjulpet til med å bygge ut infrastrukturen siden 90 tallet.

Skal 3 millioner innbyggere flytte seg rundt på et område på størrelse med Hedmark, så sier det seg selv at man må investere i infrastruktur av typen motorvei. Samtidig har man da et enormt mye mindre areal å faktisk forvalte med budsjettene man får fra BNP og EU.

Så siden vi bor i langstrakt land trenger vi altså mindre motorvei enn albania? Jo mindre landet er, jo mere motorvei trenger det?
Jeg trodde det var omvendt, at jo flere folk på konsentrerte områder var offentlig transport best. Tenk London uten undergrunnen som går i et sett. Du trenger ikke lese rutene for det kommer stort sett et togsett hele tiden.

Redigert av FuzzyLogic; 15/07/2008 10:51.
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: FuzzyLogic] #579859 15/07/2008 10:44
V
Vcoach Offline
Medlem
Medlem
V
2 av 3 drepte i singelulykker er påvirket av rusmidler, ifølge en artikkel i VG.

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=193919

Too many freaks, not enough circuses
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: Ynot] #579862 15/07/2008 10:50
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: Ynot

Å mane til individuelt ansvar må da være en kampsak for et liberalt parti som FrP, eller???? ICON_SMILE
T

Hmmm.... Tenk litt over den der du...

Det er individet som selv som bestemmer om det vil oppføre seg ansvarlig, ikke Frp.
Hvis liberalister skal begynne å fortelle andre liberalister hva de skal gjøre er det liberalisme?
Men nå må ikke folk begynne å forveksle liberalisme med anarkisme...

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: FuzzyLogic] #579869 15/07/2008 10:59
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: FuzzyLogic
Sitat: Trygve_

Ja, de har kanskje mer motorvei.
Men Albania er et land ikke stort større en Hedmark, men med over 3 millioner innbyggere. Samtidig har det blitt en enormt kritisk kystby i området, og EU har hjulpet til med å bygge ut infrastrukturen siden 90 tallet.

Skal 3 millioner innbyggere flytte seg rundt på et område på størrelse med Hedmark, så sier det seg selv at man må investere i infrastruktur av typen motorvei. Samtidig har man da et enormt mye mindre areal å faktisk forvalte med budsjettene man får fra BNP og EU.

Så siden vi bor i langstrakt land trenger vi altså mindre motorvei enn albania? Jo mindre landet er, jo mere motorvei trenger det?
Jeg trodde det var omvendt, at jo flere folk på konsentrerte områder var offentlig transport best. Tenk London uten undergrunnen som går i et sett. Du trenger ikke lese rutene for det kommer stort sett et togsett hele tiden.

Hvis flere folk skal bevege seg innenfor et mindre område, så krever det flere felt på veiene for at alle skal komme frem.

Det er ihvertfall ikke fuzzy logic.

Re: FARTs DREPER !! [Re: Christian M.] #579929 15/07/2008 13:48
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Christian M.
Sitat: supernalle
Sitat: mtbmaniac
oioi, pass opp, her kommer det drepende

Forøvrig jobber man i Tyskland med å lage pyrotekniske bremser som skal løse ut ved kollisjon. Dette skal senke farten tidlig i kollisjonsøyeblikket med 5 km/t og forskerene sier det har mye å si..... fart er absolutt farlig ja.

Har lest om det, men dette er også en funksjon som skal hjelpe NÅR man krasjer. Hva med litt mer fokus på å IKKE krasjet i utgangspunket?

Det var kun en respons til at man harselerer med at fart er farlig. Det er det, selv en liten økning og det poengerte jeg. Jeg sa aldri at dette løste alle problemer.

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: FuzzyLogic] #579931 15/07/2008 13:54
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: FuzzyLogic
Sitat: Ynot

Å mane til individuelt ansvar må da være en kampsak for et liberalt parti som FrP, eller???? ICON_SMILE
T

Hmmm.... Tenk litt over den der du...

Det er individet som selv som bestemmer om det vil oppføre seg ansvarlig, ikke Frp.
Hvis liberalister skal begynne å fortelle andre liberalister hva de skal gjøre er det liberalisme?
Men nå må ikke folk begynne å forveksle liberalisme med anarkisme...

Til grunn for liberalismens idè ligger troen på det gode mennesket som gjør moralske valg og forstår sammenhengen mellom individer og samfunn.
Derfor kan individene få frihet fordi de vil ta ansvarlige beslutning for seg selv (og andre).

Dette i motsetning til anarkisme og "sosialanarkiet" Frp drømmer om--
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: Ynot] #580031 15/07/2008 18:46
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vedr harselering med fart.

Hvilken "fart" er det egentlig som "dreper"?

Det finnes høy fart og lav fart og masse imellom. Fart er et relativt begrep.

Det er videre forskjell på høy fart og høy fart. Både 100 og 200 kan defineres som høy fart i 90sone. Man kan til og med si at 90km/t i 90-sone er "høy fart". Dette betyr dog ikke at det er like uforsvarlig å kjøre i 90 som å kjøre i 200 på samme sted.

Å påstå at "fart" pr definisjon dreper er som å si at "salt" eller "vann" er dødelig. Fart er et relativt begrep.

Bamsemums dreper sikkert dét også, om man får for mye av det.

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: mtbmaniac] #580058 15/07/2008 19:39
Espen Offline
More than words
More than words
For høy fart i forhold til veistandard, trafikk, sikt og føre.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: Espen] #580067 15/07/2008 20:04
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Godt! Jeg liker en pragmatisk holdning.

Da regner jeg med at man også skal ta hensyn til hvaslags bil man kjører. Det er tross alt stor forskjell på å kjøre 2CV og Bugatti Veyron i en gitt hastighet.

Redigert av mtbmaniac; 15/07/2008 20:20.
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: mtbmaniac] #580068 15/07/2008 20:07
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Vedr harselering med fart.

Hvilken "fart" er det egentlig som "dreper"?

Det finnes høy fart og lav fart og masse imellom. Fart er et relativt begrep.

Det er videre forskjell på høy fart og høy fart. Både 100 og 200 kan defineres som høy fart i 90sone. Man kan til og med si at 90km/t i 90-sone er "høy fart". Dette betyr dog ikke at det er like uforsvarlig å kjøre i 90 som å kjøre i 200 på samme sted.

Å påstå at "fart" pr definisjon dreper er som å si at "salt" eller "vann" er dødelig. Fart er et relativt begrep.

Bamsemums dreper sikkert dét også, om man får for mye av det.

Når du tar lappen lærer du en del grunnleggende begrep om fart.
Du skal selvsagt følge fartsgrensen i det området du ferdes. Men du skal samtidig:

- Klare å stoppe på den visuelle strekningen du har
- Kjøre så du har kontroll iforhold til føret
- Du skal kunne "møte deg selv"
- Du skal kunne gjøre unnamanøver i den hastigheten du har uten å miste kontroll
- Andre bilister skal oppleve deg som forutsigbar

De fleste dekk en vanlig familiebil er utrustet med i dag, er ikke tillatt opp til 200km/t. Også noe å tenke på...

For å gjøre et kort sammendrag, så er "for høy fart" alltid den farten det vil være uforsvarlig å bevege seg i på den veien du kjører, i den bilen du har, på det føret du er på, blant den trafikken du har rundt deg.

Det er altså ikke relativt, men blir fort veldig konkret hvis du legger inn ting som muligheten for punkteringer, dyr i veibanen, møtende trafikk, illebefinnende for deg eller andre bilister, andre uforutsigbare hendelser, nys (de fleste mister detaljsynet rett før et nys, og lukker øynene under nyset for deretter å justere øynene tilbake til normal syn. Det blir fort en lang distanse i 100km/t) etc...

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: mtbmaniac] #580114 15/07/2008 21:19
Zimen Offline
Avhengig
Avhengig
jeg ville heller putta bestemor i 2CV'en enn veyron'en om du mente noe annet ICON_SMILE Men utifra toppfart på de to bilene er jo vanlig riksveifart sinkekjøring for den ene og maksfart for den andre. 40 kmt i 30 sone er fort, 40 kmt i 70 sone er sakte.

Konklusjon: Alle kjører på følelse. De bilistene som, når de kjører etter følelse, kjører i passe fart utifra de mest relevante grunnene til å slakke på farten, har noe å gjøre i trafikken. De som får påvirket forholdet mellom fornuft og følelse gjennom f.eks tro på at man kan kjøre så fort man vil om det står esp på bilen, er de som får smellen..
Konklusjon: Loven som sier at man må ha førerkort for å kjøre bil, redder liv

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: mtbmaniac] #580134 15/07/2008 22:00
Espen Offline
More than words
More than words
Man skal selvsagt ta hensyn til hva slags bil man kjører.

Trygve:

Jeg tror jammen det er slik at man skal kunne stoppe på 1/3 av sikten man har.

E

post@espenwettre.no
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: Espen] #580138 15/07/2008 22:12
ihokstad Offline
Avhengig
Avhengig
Mtbmaniac; Hvis fart er et relativt begrep, hvorfor deler amulansepersonell og traumemottak inn feks bilulykker i høy- og lavenergiulykker?

Fart som et relativt begrep slik du beskriver det, tar bare hensyn til fart i forhold til fartsgrenser...

Selvfølgelig spiller det også en rolle hva slags bil du kjører, men for en gitt bil vil ikke farten være spesielt "relativ" om du lar den krasje i henholdsvis 30 og 120 km/t

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: ihokstad] #580212 16/07/2008 08:29
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vedr fart:

Vel, her i tråden ble det sagt at "fart dreper" gjentatte ganger, og min harselering ble ikke godt mottatt ICON_WINK Derfor jeg stusset. Er det slik at 5km/t dreper, det er jo "fart" dét også??

I mine øyne er det ikke fart som dreper. Som en på Aftenpostens debattsider sa (ikke meg, jeg er som regel mye mer elokvent og så bruker jeg iblant ikke versaal ICON_WINK ): "Farten dreper ikke. Det er gamle biler, bedritne veier, manglende veiskiller/frontkollisjoner og dumme sjåfører som dreper. Og idioter som ikke vil bruke midler på infrastruktur. Fart dreper ikke."

Satt litt på spissen selvsagt. Jeg vil kanskje dele det inn i to:

- Sjåføren (hvis han tar unødvendig risiko ved villmannskjøring, fyllekjøring mm++, hvis han med hensikt kjører som idiot - feks prøver å begå selvmord mot en trailer, hvis han/hun gjør feil pga sin manglende evne til å kjøre bil feks er uerfaren mm ++, hvis han gjør feilvurdering pga skiftende værforhold, sinne eller andre ting)

- Dårlig infrastruktur (og øker sjansen FOR at ulykker skjer - feks motgående felt i 80-90sone der det burde vært midtskiller og bred vei, og som øker behovet for oppmerksomhet og for skader VED ulykker)

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: mtbmaniac] #580213 16/07/2008 08:34
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vedr type bil:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2539464.ece

Her er en gjøk som mener at 45åringer med fin bil som kjører 20 km/t over fartsgrensen er problemet.

Skulle likt å se statistikk på dette, antall ulykker slike subjekter er involvert i, og gjerne fordelt på antall kilometer de kjører.

Videre husker jeg en sak for et par år siden der en kar med fikk redusert straff i retten for fartsovertredelse fordi han hadde en Mercedes C-klasse / "dyr" sikker bil som bedre takler høy hastighet. STOOOOOOOOOOOOOOOOOOORT ramaskrik i media og opinionen. "Hvordan kan noen belønnes for å være riking". Da eksploderte jantemonsteret, helt forkastelig mente den norske befolkning. Okidoki ICON_WINK

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: mtbmaniac] #580218 16/07/2008 08:55
gare Offline
More than words
More than words

Videre husker jeg en sak for et par år siden der en kar med fikk redusert straff i retten for fartsovertredelse fordi han hadde en Mercedes C-klasse / "dyr" bil. STOOOOOOOOOOOOOOOOOOORT

og så bruker jeg iblant ikke versaal

ramaskrik i media og opinionen. "Hvordan kan noen belønnes for å være riking". Da eksploderte jantemonsteret, helt forkastelig mente den norske befolkning. Okidoki ICON_WINK

Nå er det vel strengt tatt slik at skadepotensialet øker med farten, og selv om man forsåvidt kjører med en sikrere bil(enn gjennomsnittet)så vil jo skadepotensialet man utgjør for andre trafikanter være til stede om man kjører fort i en Lada eller en Hitlerkjelke.

På veldig generelt synsegrunnlag ser det ellers ut til at de fleste bilulykker i dag ender med enten svært lite skader eller veldig store traumer/død. Jeg tror dette har en sammenheng med typen bil man kjører, bilbeltebruk og til syvende og sist fart.
Kræsjer man med et tre og kjører så fort at treet er inni kupeen nytter det ikke allverden med airbag. Men dette vet du jo regner jeg med.

Hovedproblemet er ikke 45-åringer som kjører i 110 i 90-sonen, men relativt uerfarne sjåfører som kjører i 160 i 90-sonen. Problemet er ellers folk som skal sende melding/skifte CD/kjefte på ungene/sminke seg eller for den saks skyld lese avisen mens de kjører bil.

Hovedproblemet er atter en gang fenomenet opplevd sikkerhet versus hvor ulykkesutsatt man faktisk er.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: mtbmaniac] #580228 16/07/2008 09:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Her er en gjøk som mener at 45åringer med fin bil som kjører 20 km/t over fartsgrensen er problemet.

Nå skal du få en innsikt i å vise at du forstår en typisk konsekvens av å øke farten med 20km/t. Fint om de som vet svaret kan vente til de har sett om mtbmaniac har baller til å prøve seg på denne.

En 45-åring med fin, ny bil kjører langs landeveien og holder akkurat 80km/t som er fartsgrensen. Like før han kjører forbi en rasteplass, har en 3-åring forvillet seg ut i veien og han bremser umiddelbart. Den nye, fine bilen med de gode dekkene og de gode bremsene greier akkurat å stoppe og støtfangeren er bare noen cm fra treåringen når det hele er over.

La oss si at 45-åringen i stedet hadde kjørt i 100km/t under nøyaktig de samme forholdene i den sammme nye, fine bilen. La oss også anta at han begynner å bremse på nøyaktig samme sted som i tilfellet over, der det går bra. Siden han nå bremser ned fra større hastighet, greier han selvfølgelig ikke å stoppe, men 3-åringer er jo robuste vesner, eller...?

Hvilken fart har den nye, fine bilen når den treffer 3-åringen i det siste tilfellet?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: GeirK] #580233 16/07/2008 09:43
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
GeirK, vi vet alle svaret på det spørsmålet ditt.

Det som er poenget er at 45-åringer i store biler som kjører 20 km/t over fartsgrensen er knapt involvert i ulykker i Norge. Det er bare å lese statistikken.

De som er mest innblandet i ulykker er unge uerfarne sjåfører med stort overmot.

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: Lapavoni] #580238 16/07/2008 09:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lapavoni

Du har jammen oppnevnt deg til talsmann for noen tusen mennesker i dag, du!

Det som er poenget er at 45-åringer i store biler som kjører 20 km/t over fartsgrensen er knapt involvert i ulykker i Norge. Det er bare å lese statistikken.

Da må du fortelle meg hvor jeg finner den - evt. oppsummere hva du fant da du leste den.

- Robert Green Ingersoll
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: GeirK] #580242 16/07/2008 10:02
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Hvilken fart har den nye, fine bilen når den treffer 3-åringen i det siste tilfellet?

Hmm, denne var tøff... det ultimate spørsmål! Spørsmålet over alle spørsmål!!

Jeg tror det ultimate svaret er ....(*trommevirmel*)....

her !!

//////

Men fra spøk til alvor, det må være noe alvorlig galt med foreldrene til dette barnet dersom de ikke passer på'n når de vet at norske egggzpert-veimyndigheter har bygget rasteplassene så nære veien at en 3-åring kan løpe dit uten at foreldrene har sjans til å holde ham igjen!

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: GeirK] #580243 16/07/2008 10:02
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
om mtbmaniac har baller til å prøve seg på denne.

På den annen side så er det ikke sikkert han gidder å la seg styre av deg, noe ikke så veldig mange andre gidder heller. Hva med å diskutere ting uten å bli personlig? Det er en ide.

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: mtbmaniac] #580252 16/07/2008 10:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Quote:
Men fra spøk til alvor, det må være noe alvorlig galt med foreldrene til dette barnet dersom de ikke passer på'n når de vet at norske egggzpert-veimyndigheter har bygget rasteplassene så nære veien at en 3-åring kan løpe dit uten at foreldrene har sjans til å holde ham igjen!

Joa - men det forandrer ikke det faktum at du tydeligvis ikke har oversikt over konsekvensene av å øke farten fra 80 til 100km/t. Du kunne vurdere å skaffe deg litt bakgrunnskunnskaper om det du diskuterer.

- Robert Green Ingersoll
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: GeirK] #580257 16/07/2008 10:13
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig

Du har jammen oppnevnt deg til talsmann for noen tusen mennesker i dag, du!

Jeg vil ikke si det. Spørsmålet ditt var jo av den retoriske sorten.

Da må du fortelle meg hvor jeg finner den.

Jeg burde jo ha dokumentasjonen klar når jeg ypper mot deg. Det var en artikkel om dette for ikke så lenge siden. Skal se om jeg klarer å finne den igjen. De kumulerte statistikkene til SSB er ikke så mye å samle på når det blir så spesifikt.

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: GeirK] #580258 16/07/2008 10:13
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
??

Joa - men det forandrer ikke det faktum at du tydeligvis ikke har oversikt over konsekvensene av å øke farten fra 80 til 100km/t. Du kunne vurdere å skaffe deg litt bakgrunnskunnskaper om det du diskuterer.

Jeg svarte jo 42! Er det så langt unna da?? Har ikke tid til å regne presist, dessuten er jeg økonom, ikke nerde-fysiker. Fart ganger masse et eller annet i annen???

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: supernalle] #580259 16/07/2008 10:14
Espen Offline
More than words
More than words
Man trenger ikke være jantelovens fanebærer for å se at det er kritikkverdig at en herre i stor Mercedes slipper fartsbot fordi han har god bil.

En S-klasse som veier 2000kg er ingen hyggelig bil å møte i en front mot frontkollisjon.

Dette burde være skjerpende, og ikke formildene.

Dette var en grov feilvurdering av retten som behandlet saken. Hvis jeg ikke husker feil, hadde denne herren kjørt fort tidligere også. Tror jammen har var involvert i en dødsulykke eller en ulykke der et ungt menneske ble invalidisert.

Dette saken ble selvsagt tatt opp på nytt, og mannen fikk straff som fortjent.

e

post@espenwettre.no
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: supernalle] #580260 16/07/2008 10:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva med å diskutere ting uten å bli personlig? Det er en ide.

BOHICA...

Dumt å slenge rundt seg med lecablokker inni drivhuset, Supernalle...

Sitat: Supernalle
Æresmedlemskap i psykologiforeningen kommer nok seilende ned i postkassa di snart basert på denne fantastiske slutningen.

- Robert Green Ingersoll
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: GeirK] #580261 16/07/2008 10:16
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med å diskutere ting uten å bli personlig? Det er en ide.

BOHICA...

Dumt å slenge rundt seg med lecablokker inni drivhuset, Supernalle...

Sitat: Supernalle
Æresmedlemskap i psykologiforeningen kommer nok seilende ned i postkassa di snart basert på denne fantastiske slutningen.

Gjett en gang hvem som startet å være personlig i den diskusjonen da...... det er ikke en konkurranse. Jeg svarte på tiltale og det er noe helt annet.

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: Lapavoni] #580262 16/07/2008 10:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg burde jo ha dokumentasjonen klar når jeg ypper mot deg. Det var en artikkel om dette for ikke så lenge siden. Skal se om jeg klarer å finne den igjen. De kumulerte statistikkene til SSB er ikke så mye å samle på når det blir så spesifikt.

Takk. Jeg er stor tilhenger av å skille mellom synsing og fakta.

- Robert Green Ingersoll
Re: RETORIKK DREPER!! [Re: mtbmaniac] #580263 16/07/2008 10:18
StigB Offline
Señor
Señor
Godt! Jeg liker en pragmatisk holdning.

Da regner jeg med at man også skal ta hensyn til hvaslags bil man kjører. Det er tross alt stor forskjell på å kjøre 2CV og Bugatti Veyron i en gitt hastighet.

Opp ned i ei elv blir det vel hipp som happ, uansett åssen hastigheten har vært sekundene før.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: RETORIKK DREPER!! [Re: GeirK] #580265 16/07/2008 10:19
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
På tide å roe ned stemningen her inne!!!
Og få tråden tilbake på sporet?
Dissing av Sanberg og resten av frp er mye gøyere enn krangling ICON_WINK

Side 4 av 15 1 2 3 4 5 6 14 15

Moderator  support