Bildet er kun et symbol på jevnt over ikke særlig bra infrastruktur. Motorveien fra Oslo retning Svinesund begynner å bli bra. Tilsvarende kvalitet på infrastrukturen mellom de største byene i landet burde være målet.
, eller er det slik at folk som sier ifra helst bør slutte å stikke hodet ut og bare akseptere at vi har det "bra" slik det er?
Den siste hersketeknikken er vel å kalle det for sutring.
???
mtp hvor mange det er her som uttrykker fundamental uenighet med det jeg sier så synes jeg det blir underlig å si at jeg "hersker". LOL! men takk for komplimentet
, eller er det slik at folk som sier ifra helst bør slutte å stikke hodet ut og bare akseptere at vi har det "bra" slik det er?
Den siste hersketeknikken er vel å kalle det for sutring.
???
mtp hvor mange det er her som uttrykker fundamental uenighet med det jeg sier så synes jeg det blir underlig å si at jeg "hersker". LOL! men takk for komplimentet
Nei, de som mener avgifter er for høye, veier er for dårlig osv blir kalt sutrere. Kanskje poenget mitt kom dårlig frem. Men slik er det når de som støtter rødgrønnes politikk møter andre som har annet syn, de vil bare kalle det for sutring. Selv om det begynner å bli en god del folk som stiller spørsmåltegn ved hvordan landet blir styrt, hvorfor vi ikke ser det igjen på offentlige tjenester alle de avgiftene/skattene som blir samlet inn.
dårlige veier er grunnen I Sverige skal de få ned dødeligheten på vei ved å sette inn veiskiller og utbedre veiene, I Norge skal vi: "Elvik trekker frem blant annet alkolås og bilbelteregulert tenning. "
Da tolker jeg det slik at i Sverige drikker ikke folk og de våger seg knapt over 30 km/t....
Det er viktig å sette spørsmålstegn ved forskjellige ting i samfunnet vi lever i.
Jeg synes likevel det klages over alt for mye. Ikke konstruktiv systemkritikk, bare syting og julebordsretorikk.
Mesteparten av dette søppelet komemr fra et parti som aldri har sittet i regjering, men har enkle, opplagte "løsninger" på allt.
Bare bruke 100 mlr ekstra fra oljefondet, og de som erkjenner inflasjonens kraft beskrives som dommedagsprofeter.
Bare leie inn utenlandske fagarbeidere (som ikke skal bruke en krone av pengene de tjener her i Norge)
Vi vil gjerne ha de flinkeste utelndigene hit til Norge for å jobbe, men de skal ha med seg matpakke hjemmefra.
Skattelette til alle! Hva skjer med den ekstra kjøpekraften dette representerer? Den fører kanskje til at inflasjonen går ned i FRP-Land?
Billigere bensin og alkohol!
Det drikkes vel nok alkohol i Norge som det gjør i dag?
Billgere bensin fører neppe til mindre lokal forurensing, eller mindre behov for vedlikehold av veier.
Den blå delen av det politiske Norge bruker enhver anledning til å kritisere sine politiske motstandere nå, men da de sist satt ved makten var allt omtrent som nå. Bondevik 2 økte jo momsen med 1%. Altså en ren skatteøkning til alle på allt.
Nå mener Høyre at det er Kristin Havorsens feil at renta er høy, men da Bondevik 1 regjeringen styrte, gikk renta opp til samme nivå som den er nå.
Da var det globale økonomiske forhold som var synderen.
FRP oppfører seg ganske anderledes i posisjon i kommunepolitikken, enn de gjør på riksplan.
Mest sannsynlig kommer til til makten før eller senere, og virkeligheten vil sige inn.
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Midtdeler på 2-feltsvei er noe av det sikreste vi har fordi alle må kjøre i den farta som lusekjørerene holder.
Ja er ikke verden rar, vi må ha midtdele sånn at folk kan fomle med mobil, rulle seg røyk og klå på kjærringa uten at det medfører noe tragisk. De spretter bare fra side til side som en ball i et flipperspill.
Midtdeler på 2-feltsvei er noe av det sikreste vi har fordi alle må kjøre i den farta som lusekjørerene holder.
Ja er ikke verden rar, vi må ha midtdele sånn at folk kan fomle med mobil, rulle seg røyk og klå på kjærringa uten at det medfører noe tragisk. De spretter bare fra side til side som en ball i et flipperspill.
À propos klå på kjærringa. Dette fikk meg til å tenke på denne udødelige klassikeren av Cake:
Quote:
stickshifts and safetybelts, bucket seats have all got to go. when we're driving in the car, it makes my baby seem so far. i need you here with me, not way over in a bucket seat. i need you to be here with me, not way over in a bucket seat. i need you to be here with me, not way over in a bucket seat.
but when we're driving in my malibu, it's easy to get right next to you. i say, "baby, scoot over, please." and then she's right there next to me. i need you here with me, not way over in a bucket seat. i need you to be here with me, not way over in a bucket seat.
well a lot of good cars are japanese. but when we're driving far, i need my baby, i need my baby next to me.
well, stickshifts and safetybelts, bucket seats have all got to go. when we're driving in the car, it makes my baby seem so far. i need you here with me, not way over in a bucket seat. i need you to be here with me, not way over in a bucket seat. i need you to be here with me, not way over in a bucket seat.
Meningene til en norsk transport-byråkrat og agendastyrt talsmann for en bransjeorganisasjon er kanskje litt tynnere enn harde fakta/tall, synes du ikke?
Ikke når de kommer fra to tunge organisasjoner med lang fartstid i debatten, de brukes av regjeringen i fagspørsmål og har godt grunnlag for å uttale seg. At de ikke sier det du ønsker å høre er en annen sak. Jeg har fortsatt ikke sett tall på at det du argumenterer for er, statistisk sett, mer korrekt...
Sitat: atlekristiansen
mtbmaniac velger å være skeptisk til "eksperten". Hvis en vil virkelig være nøye går en til kilden og undersøker selv og ser om en kommer til samme konklusjon som "eksperten".
Jeg så noen tvilsomme utsagn der, der en del ting er forenklete, men jeg gidder ikke å undersøke nærmere. \:\)
Det er god, gammeldags FRP-retorikk å "være skeptisk til eksperten" når eksperten(e) ikke mener det FRP ønsker å fortelle for å sanke flest mulig stemmer. Dette gjelder klimapolitikk, alkohol, vei og mye annet. Jeg ser ingen grunn til at eksperten, i dette tilfellet TØI, ikke har grunnlag for det de sier. Å være skeptisk til folk som hevder de er eksperter ved å bruke vanskelig ord og kvasivitenskapelige argumenter er sunt, men jeg har ennå til gode å se utsagn som gjør at TØI hører til denne kategorien.
Sitat: mtbmaniac
Ok, la oss se på Sveits da, de skal visst også ha litt fjell og stein og sånn...
7'164'000 innbyggere, 71'186 km veinett, dvs ratio på 0,0099.
(men dette også på bare 41'300 km2, mot Norges 386'000 km2...)
Videre har Sveits 1'673 km vei klassifisert som "motorvei". Norge hadde i 99 til sammenligning 144 km motorvei (+ 445 km klasse B/"motortrafikkvei" som ikke oppfyller internasjonale krav til å klassifiseres som motorvei).
Men til gjengjeld har vi mange fine sykkelstier i marka da, sikkert mange flere enn Sveits!
Verken disse tallene (fra '99? Ærlig talt, mye har skjedd i Norge siden den gang) eller de du la fram om Sverige sier noe som helst om standarden på disse veiene (som forøvrig er ypperlig i Sveits, vel å merke), om grunnlaget for å bygge 4 felts motorvei med midtrabatt og restaurant hver mil (kanskje Sandbergs neste utspill er å utvide Gudbrandsdalen slik at vi faktisk kan få bredere vei) eller at distriks-Norge aldri slutter å være sultne på broer til 300 millioner for å forbinde en øy med 6 fastboende pensjonister med fastlandet, slik at det må spares veikroner et annet sted.
Er avstandene i Sveits mellom knutepunkter like store? Er det like stor behov for små fylkesveier i Sveits? Har Sveits sin egen Per Sandberg?
Redigert av anonymous5; 14/07/200808:01. Rediger grunn: leif
Socrates, Plato and Aristotle saw rhetoric and poetry as tools that were too often used to manipulate others by trading on emotion and neglecting facts. [...] Rhetoric is a tool for practical debate; it is a means for persuading a general audience using probable knowledge to resolve practical issues. Dialectic and rhetoric together create a partnership for a system of persuasion based on knowledge instead of manipulation of emotion. [...] In contraposition to scientific debates, rhetorical arguments, as in politics or even justice, do not make use of demonstrable or tested truths, but resort to fallible opinions, popular perceptions, transient beliefs, chosen evidence or evidence at hand (like statistics)[...]
Er muligens mer du ikke gadd å lese nøye. ..
"Fallible opinions, popular perceptions, transient beliefs, chosen evidence or evidence at hand" og "trading on emotions and neglecting facts" høres ut som håndboka til FRP...
Jeg er ikke lokalkjent, så jeg er ikke 100% sikker på hvor det er, men det ser ut som en strekning mellom Filefjell og Lærdal. Den strekningen er lagt om på de trangeste plassene, bl.a. der lastebilene måtte kjøre midt i veien for ikke å ta i fjellknausene over veien, mens de siste strekkene forbi der veien er relativt grei blir ferdigstilt i løpet av året eller tidlig 2009 - husker ikke helt når, men i alle fall i god tid før Jotunheimen rundt 2009. Bildet er derfor om jeg ikke tar helt feil ikke lenger aktuelt.
Litt flisespikking - dette er trolig et eller annet sted mellom Sandane og Reed i Sogn og Fjordane, eller mellom Knarvik og Romarheim i Hordaland. Der er det noen partier som så slik ut for noen år siden. Mulig de gjør det fortsatt. Og i så fall kan bildet fortsatt være aktuelt.
Nick - E39 går ikke mellom Oslo og Bergen. E39 er kyststamveien mellom Trondheim og Ålborg, altså fra Kristiansand, via kystfylkene til Trondheim.
Redigert av Hæ?; 14/07/200809:31. Rediger grunn: ett eller annet??1
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Hvis det tok 2 timer å kjøre tog mellom Oslo og Trondheim, og det kostet 5-600,. ville sette være det opplagte valget for de fleste.
e
Jeg tror faktisk jeg hadde vært villig il å betale 1000 kr for å kunne kjøre tog fra sentrum Oslo til sentrum Trondheim på to timer.
Og det er som privatperson, tenk bedrifter som ofte betaler 2000+ for flybillett gardermoen - Trondheim. De hadde gladelig betalt minst det samme for å slippe innsjekk, tog/taxi til og fra osv.
- Man har et prosjekt - Søker om budsjett til prosjektet - Legger dette ut på anbud - Får inn priser og velger en leverandør - Får bevilget pengene man har søkt om i prosjektet
Hvis så budsjettet sprekker er ikke Regjeringen/Sentrale myndigheter sin feil. Da må man evt. søke om mer penger, men man må selvsagt forklare hvorfor man har en budsjettsprekk. Hvem har gjort en for dårlig jobb i å beregne? Eller har leverandøren spekulert i at prosjektet er så prestisjeflyt at det underbyr, for deretter å satse på at myndighetene dekker en evt. overskridelse...
I dag så jeg en uniformert politimann snakkede i en mobiltelefon mens han kjørte en uniformert politibil uten kjørelys. Det er gøy på landet... han var sikkert full også
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
Jeg liker særlig kommentaren fra en eller annen veidirektør: "- Jeg er for dårlig kjent med hva som skjer der nede. Samtidig synes jeg ikke vi skal overdramatisere situasjonen i Norge. Vi får til mye, vi, og så er det bra at disse landene får mye til, sier Gustavsen."
Sant det, la oss beholde roen og ikke bli for oppildet. Det er tross alt meget bra slik det er..
Min mor bor i Frankrike, og vi pleier å ta Tog fra Paris. Det tar 2 timer (475Km) og kostet 65 Euro (to barn og meg) sist vi var der.
Oppblåste gummibåter ol. blir hjemme.
E
Nå har linjer som Paris - Lyon og andre TGV-linjer i Frankrike et helt annet passasjergrunnlag enn toglinjene i Norge. Det ville være galskap og bruke så mye penger som må til for å komme opp på TGV-standard på fjerntogtrafikken i Norge med det lille passasjergrunnlaget.
De journalistene som velger å sammenligne Albania med Norge får kanskje ta seg en runde på skolebenken igjen. Slike artikler gjør lite annet enn å være en provokasjon uten hold i virkeligheten.
Ja, de har kanskje mer motorvei. Men Albania er et land ikke stort større en Hedmark, men med over 3 millioner innbyggere. Samtidig har det blitt en enormt kritisk kystby i området, og EU har hjulpet til med å bygge ut infrastrukturen siden 90 tallet.
Skal 3 millioner innbyggere flytte seg rundt på et område på størrelse med Hedmark, så sier det seg selv at man må investere i infrastruktur av typen motorvei. Samtidig har man da et enormt mye mindre areal å faktisk forvalte med budsjettene man får fra BNP og EU.
...er det rart folk blir forbanna på sitt eget land når man har IQ løse journalister som skriver sånne artikler...og lesere som sluker alt uten å bruke hue...
Tror likvel det ville være mulig å bygge høyhastighetstog mellom feks Oslo og Trondheim.
Skal man gjøre noe som monner, må slike ting til. Dette ville redusert buss, taxi og flytrafikk til og fra Gardermoen og Værnes, og folk ville komme fortere fram
Hvis Norge skal betale Milliarder på milliarder på å kjøpe klimakvoter, er det vel bedre å bruke pengene på tog her?
Trygve, jeg er så enig.
E
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Rådgiver for trafikkskaddes landsforening Për Österbro hadde et godt poend på Kveldsnytt igår da han kritiserte at Sandberg forsøker å slå mynt på økningen i antall trafikkdrepte iår:
"Trafikksikkerhet er ikke kun et statlig ansvar, men først og fremst et kollektivt ansvar, og ikke minst et individuelt ansvar"
Å mane til individuelt ansvar må da være en kampsak for et liberalt parti som FrP, eller???? T