Ja du er inne på noe sentralt der EgilS. Majoriteten av rittdeltakende syklister på terrengsykkel er for dårlige i terrenget til å sette pris på 7 mil med så høy vanskelighetsgrad som Bukkerittet har. Jeg syklet under gode forhold i 2006. Da var jeg ganske så uerfaren i slikt terreng og det var nok årsaken til usannsynlige mange tryn, 2 ribbbein i knas, kjedebrudd, ødelagt girøre og rammebrudd. Jeg vil karakterisere min ferdighet på det tidspunktet som under middels, men langt over ferdigheten til den vanlige Birkebeiner. SÅ vidt jeg husker så argumenterte jeg i dette forumet med at dersom det ikke ble gjort noe med traseen, kombinert med daværende uakseptabel påmeldingsavgift, så ville rittet utslette seg selv. Spesielt avslutningen, der 96% av deltakerne, med 7 mil i bena måtte løpe/gå over et ganske langt strekke var jeg kritisk til. -Ok, jeg fikk vel litt kjeft fra terrengentusiastene da, men jeg håper virkelig at dette rittet fortsetter. Det er en utrolig fin trase, og vakker natur der oppe. Rittopplevelsen er flott og det burde være mulig å korrigere løypa slik at man utnytter stinettet der oppe bedre.
Uansett, jeg sykler på lørdag. Håper jeg slipper ribbensbrudd denne gangen!!!
Jeg forstår godt argumentene for et "enklere" ritt, men synes samtidig at det hadde vært innmari synd om rittet måtte gi seg fordi det var for mye trilling! Det er jo i terrengpartiene hvor man er på grensa til å trille man faktisk blir flinkere.
Landeveisritt på grus har vi allerede i Norge.
Så alle XC/AM-folk, meld dere på ritt med mye sti!! La terrengsykling i Norge leve opp til navnet sitt.
Synes at dette er et av de fineste og tøffeste rittene. Traseen er kjempemorsom, skikkelige stier. Selv om mine ferdigheter på sti ikke er av ypperste klasse har jeg hatt stor glede av å slite meg gjennom løypa, men det er klart at mine ambisjoner begrenser seg til å gjennomføre, gjerne på litt bedre tid enn i fjor. Håper rittet fortsetter akkurat som det er!
Lykke til, dere heldige som skal sykle på lørdag! Jeg kan dessverre ikke denne gangen og det er jeg faktisk skikkelig lei meg for
Stine - rimelig godt kjent i Atlantis www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! (x-MTBea)
Det meste av stiene i dette rittet er jo kjempefine flytstier, men med et pare drøye nedover kjøringer hvor en må ta det forsiktig. Men de fleste på dette forumet som klarer å sykle i 4-5 timer kontiuerlig i moderat tempo klarer dette rittet (og vil like det). Men en må tåle å sykle med krampe (ikke farlig det hehe).
Som mangeårig Utflukt-deltaker/-arrangør er jeg jo for så vidt litt kjent i området. Men er det noen lokalkjente som veit litt om forholda i løypa nå om dagen? Jeg antar at det vil tørke godt opp utover i uka, ut fra værmeldinga å dømme.
Det er altså det klassiske temaet jeg har i tankene: Hvilke dekk skal jeg velge?
Kråkeføtter skal nok monteres før jeg tråkker ut av Rena en lørdagsmorrakvist seint i august. Men på stiene rundt Skeikampen vil jeg nok ha litt mer sidegrep, kanskje også litt kraftigere og mindre utsatte dekkvegger.
Jeg kommer til å sykle med Kenda Karma med Stick E på sidene eller Kenda Klimax Lite på 345g. Sistnevnte er temmelig like The Crow, men har noen (få) ordentlige knaster. Slangeløst uansett dekkvalg. Tar med to hjulsett oppover og tester føret på fredag kveld.
Karma veier forresten 440g per stk - oppgitt til 480. Men Birk hadde vekt og mange dekk, så vi plukket ut to lette. I tillegg har jeg "rampet" dem på de tre midterste rekkene. De lugget litt på grusen før jeg gjorde det, nå triller de like godt som System 2.
Redigert av hCon; 01/07/200807:47. Rediger grunn: Mer info
Hva tror dere om å kjøre Crossmark slangeløst? Gjørde det i fjor, med guffe selvsagt, men revnet dekkets sidevegg etter det tekniske første partiet. Der det skjedde tror jeg ikke noe dekk hadde holdt, så jeg er fristet til å gi det en ny sjanse.
Har 2.25 liggende også, men 2.4 er vel litt mindre utsatt for punktering?
Med de svære dekkene får du i hvert fall full valuta for mojo'n din, samtidig som de ruller bra. Tror kanskje du vil tjene mer i terrenget enn du taper på grusen siden du stiller med laang vandring foran og bak allikevel. For å være helt ærlig tror jeg at ryttern faktisk er det mest avgjørende på raske Skeikampenstier...
Jeg skal kjøre på Crossmark i år. Guffe foran og slange bak.
Generelt tror jeg mange dekk vil være gode til dette rittet, foruten de papirtynne.
- Det er lite røtter - Det er mye stein - Det er skarpe steiner - De siste to milene har en del våte partier (where the sun don't shine...osv)
Jeg velger Crossmark fordi: 1. Jeg gidder ikke bytte 2. De veier 570 gram, og har litt mere biff mot gjennomhulling fra spisse steiner 3. De ruller godt 4. De sitter godt i fuktig terreng, noe jeg tror det vil være den siste timen - samtidig som kroppen er pudding.
Jeg kjørte The Crow (29er) i fjor, og det fungerte finfint. Jeg hadde en punktering (med guffe) og det kostet meg 6-7 minutter da jeg håpet det skulle tette. De krever at du tenker hardere på linjevalget.
Ser bra ut, hadde tatt crossmark selv hvis det ikke var fordi jeg skal bruse med lånte fjær på bukkerittet og ikke gidder å ta av guffemonterte dekk som ser bra ut.
Jeg har uansett tenkt å ligge på hjulet ditt så lenge jeg orker, så da vi finner ut hvilken rytter hvilke dekk som er best!
Ser bra ut, hadde tatt crossmark selv hvis det ikke var fordi jeg skal bruse med lånte fjær på bukkerittet og ikke gidder å ta av guffemonterte dekk som ser bra ut.
Jeg har uansett tenkt å ligge på hjulet ditt så lenge jeg orker, så da vi finner ut hvilken rytter hvilke dekk som er best!
og jeg skal henge på Gaute! Har tenkt til å montere Big Betty Gooey Gluey på sykkelen hans før start.
Har kjøpt meg Olympic, revo 1,5 og xtr nav. har jeg misforstått eller er det ikke slik at disse felgene i utgangspunktet er laget for å kjøre slangeløst med vanlige dekk, altså hverken UST eller tubeless ready?
Kan man kjøre med de sistnevnte på disse felgene med guffe?
Har 2.25 liggende også, men 2.4 er vel litt mindre utsatt for punktering?
Med de svære dekkene får du i hvert fall full valuta for mojo'n din, samtidig som de ruller bra. Tror kanskje du vil tjene mer i terrenget enn du taper på grusen siden du stiller med laang vandring foran og bak allikevel. For å være helt ærlig tror jeg at ryttern faktisk er det mest avgjørende på raske Skeikampenstier...
Som jeg nevnte er det ikke dekkvalget jeg frykter mest på lørdag
Jeg stilte til start som fersk terrengsyklist i Bukkerittet i 2006 med Specialized SW Fast Track 2.0 som jeg hadde fylt med herlige 80 psi. Hadde aldri syklet på sti før og visst ikke helt hva jeg gikk til skulle det vise seg. Men bortsett fra et litt i overkant høyt trykk, så funket dekkene helt OK.
I år stiller jeg til start med Racing Ralph 2.25 foran og bak dersom værmeldingen holder/slår til. Blir det regn og vått vurderer jeg Nobby Nick.
Og jeg lar Crossmark 29" sitte pent på plass med slanger. Dette dekket har flott allround-kvaliteter og jeg veit det virker fint som det er nå. Slangeløstesting gjør jeg utenfor konkurranse.
Var oppe å merka løypa i helga, bløtt nedre del, men litt opphold nå så blir det veldig bra..ligger litt snø i løpa på første terrengparti. Skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger på merkinga..Husk kart vis dere prøver løypa
Den siste snøen blir borte til lørdag. Var bare noen meter der det ikke gikk ann å sykle i dag. Ellers helt greie forhold. Mest vått fra Lauvåsen til Kantliknappen faktisk. Men der kommer det til å bli mye tørrere til helga. Fikk ikke kjørt det siste terrengpartiet pga. av at kjede røyk så måtte tråkke lett på veien hjem fra Fagerhøy.
Tror dekk som RR i 2.25 og Pyhton blir helt greit på lørdag.
Bare lurte på om merkinga var grei nok , er noen piler som har blitt flytta på, skal gå over løype igjen lørdag morgen, greit å vite hvis merkinga er ute på vandring..