|
|
|
Tubeless Vs. slange Hva er best?
|
Tubeless Vs. slange Hva er best?
29/06/2008 15:18
|
Trosten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da var årets første ritt gjennomført på tross av fire punkteringer på bakhjulet. Starta vestmarkrittet med ztr olympic og continental race king 2.2 slangeløst. Så kom første punktering, 500 meter før slutten av første terrengparti. Hull i felgbåndet mot der hvor den ene eiken var. Inn med ny slange og sykle videre. 300 meter senere, ny punktering. Måtte rope til folk om de hadde slange. Fikk tak i slange, og syklet videre. Ny punktering i en nedoverbakke. Rope etter slange igjen, får slange og sykler videre. Så punkterer jeg igjen 1 km før mål. Roper til han jeg ligger på hjul på om jeg kan få slange, han stopper og gir meg slange(!) Da ser jeg at jeg har en 2 cm rift på siden av dekket, og håper bare at slangen skal holde til mål.
Vel i mål ser jeg at felgenringen har fått en bulk. Noe som sikkert gjør at jeg ikke får kjørt slangeløst mer på den felgen...
Så kommer spørsmålene mine: Er dette noe som jeg kan få på reklamasjon? Felgen kjøpte jeg i Mai. da jeg bulka felgringen i fjor på birken. Og dekkene er kun brukt på en trening og på rittet.
Og så til det jeg lurer aller mest på. Er det så mye å hente på å kjøre slangeløst? Er det verdt det? Har punktert på 2 av 3 ritt hvor jeg har kjørt slangeløst. Før det har jeg aldri punktert! Hvis jeg skal fortsette å kjøre slangeløst må jeg helt sikkert kjøpe en ny bakfelg. Er det verdt det? Og hva for noe felger bør jeg i så fall kjøpe, som tåler mer juling enn ztr olympic. Og ruller minst like bra?
|
|
|
Re: Tubeless Vs. slange Hva er best?
[Re: Trosten]
29/06/2008 17:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Dette høres ut som om det nødvendigvis er noe galt med byggingen av ditt hjul i og med at det er felgbåndet som er gåent. Bytt dette heller. Sjekk videoene på notubes.com, og du ser at det ikke skal ha mye å si om du har bulk i felgen så lenge felgbåndet er helt (selvfølgelig inntil et visst punkt, da)
|
|
|
[Re: Trosten]
29/06/2008 17:30
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Kan ikke tenke meg at du har noen garanti/reklamasjon nei. Her har du jo fått en bulk pga bruken. Sikkert smelt inn i en stein, og det kan ikke tilskrives produksjonsfeil på produktet. Selvsagt heller ikke dekkene (om det var spm om reklamasjon der også).
Slangeløst vs slange har jeg ingen særlig formening om. Lurer på det samme selv da jeg vurderer å prøve slangeløst.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
29/06/2008 19:57
|
Martin.F.
Ringrev
|
Ringrev
Er du sikker på at du har riktig utstyr til ditt bruk? Jeg har kjørt tubeless i 2 år, og punktert på ritt 2 ganger (av rundt 30-40). Da har jeg brukt flyweight 330, the crow dekk, scott dekk, larsen tt, nobby nic, phyton, så har litt erfaring. Ja, det er verdt det.
Fordeler med slangeløst:
Lavere vekt (15 gram ventil+teip + 50 gram guffe pr hjul = 130 gram totalt) Mindre rullemotstand (ingen slange som må forme seg etter underlaget i tillegg til dekket) Lavere trykk (ingen fare for snakebite)
Ulemper:
Det tar 5-10 minutter lenger tid å skifte dekk Det er litt mer klin om du punkterer i skogen.
Dersom du kjører så grovt at du punkterer med slangeløst (dvs river opp dekket) så hadde du garantert punktert med slange også. Valget er ihvertfall meget enkelt for min del.
|
|
|
[Re: Martin.F.]
29/06/2008 20:42
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg heller mot Martins svar  Må bare årne tubeless-kit først.
|
|
|
[Re: baronKanon]
29/06/2008 20:46
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
En mulig ulempe med slangeløst på f.eks. Notubes-felger er at du kan bli avhengig av trykkluft for å få dekket til å presse mot felgen. UST-felger og dekk kan ofte kombinert med hverandre være mindre samarbeidsvillige også ... 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
29/06/2008 21:22
|
kennywild
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har selv tenkt på om jeg skal kjøre slangeløst eller ikke. har egentlig funnet ut at jeg skal kjøpe RR 2.1 og kjøre med slanger. Er 70 kg og kjører mest grus/litt terreng. Hvilke slanger er det folk egentlig bruker her, og hvor kjøpes de? Tenkte at slanger på 100-125gram burde holde til meg?
|
|
|
[Re: kennywild]
29/06/2008 21:44
|
Martin.F.
Ringrev
|
Ringrev
Med RR holder nok 100-125 ja. Hva med de grønne fra panaracer? Greenlite eller noe sånt. Fra hukommelse 105 gram. Et tips er å ha talkum (rumpepudder) mellom slange og dekk. Mindre friksjon de i mellom, øøørliten sjangs mindre for snakebite.
|
|
|
[Re: Martin.F.]
29/06/2008 22:02
|
lexmyr
Medlem
|
Medlem
Har nettopp montert tubeless med Stan's Freeride kit på min utforsykkel, og er kjempefornøyd. Monteringen gikk helt smertefritt, fikk fylt opp luft uten problemer med gulvpumpe.
Er du sikker på at du har et felgbånd/teip mellom felgen og gummifelgbåndet? Hvis ikke kan jo eikehullene skjære hull ettersom de ofte er litt skarpe i kantene.
Tubeless er så absolutt verdt det mener jeg. At du har fått så mange punkteringer kan ikke være annet enn dårlig montering eller sinnssykt pinglete dekk.
|
|
|
[Re: lexmyr]
29/06/2008 22:12
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Hei du.
Har selv kjørt med RR UST med guffe på XTR felger i hele år. Enda ikke punktert.
Selv har jeg montert rundt 15 sett med RR-UST på notubes i år med vanlig fotpumpe, ingen klager enda, og ingen punkteringer meg kjent enda!
Så med notubesfelg er det IKKE noe problem. Du fikser det.
Har også et sett med Notubes stående med slange inni, de punkterte jeg med på Terrengsykkelrittet over trestammene på myra med slange på.
Har hørt at det er et helvette med å bygge vanlige dekk til RR, da man må ha trykkluft/übergod fotpumpe for å få det til.
Om man bruker non-ust dekk kan man ikke kjøre med like lite luft pga av at veggene på dekkene ikke er "harde" nokk.
-Lykke til, du blir fornøyd!
|
|
|
|
|
|
|