|
|
Vil ha vekk syklistene fra turstiene!
|
Re: Vil ha vekk syklistene fra turstiene!
[Re: Trond Vidar]
24/06/2008 10:21
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
De kan ikke være med på at sykling legaliseres i den aktuelle traseen ned fra toppen Jeg fikk et morsomt bilde i hode av et par avslappende singelspeedsyklende sykkelhippier som satt på barken vedsiden av stien med protestskilt hvor det sto "Legaliser sykkelstien nå".
Redigert av Andreas83; 24/06/2008 10:22.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
24/06/2008 10:37
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
"Mountainbiking is not a crime!"
Recovery-mode
|
|
|
[Re: GeirK]
24/06/2008 10:49
|
Børre90
Fersking
|
Fersking
Kan noen bekrefte at skiltene fremdeles står der, så skal jeg ta en telefon til Fylkesmannen Jeg kan ta meg en tur oppover til toppen i løpet av de nermeste dagene for å sjekke om skiltet fortsatt står der, noe jeg tipper og tror at det gjør. Anders
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
24/06/2008 11:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Synd at artikkelen innledes med en tilsynelatende faktisk opplysning om at sykling ødelegger grusstien, dette er vel ikke bevist på noen måte i dette tilfellet heller, eller?
Om syklister er en sikkerhetsfare er vel også et diskuterbart spørsmål. I dette tilfellet stemmer nok dette. Stien er veldig bratt, og samtidig gruslagt. Terrengsyklister som ikke skjønner bedre får lett stor hastighet og med mange skarpe, og uoversiktlige svinger blir det mye låste bakhjul og skremte fotgjengere.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: ]
24/06/2008 11:55
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Tror helt sikkert kommunen kan lage grusvei på sin egen grunn.
|
|
|
[Re: Stein]
24/06/2008 12:18
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror helt sikkert kommunen kan lage grusvei på sin egen grunn. Spørsmålet er vel heller om det er et lovelig fattet vedtak eller om det er et vedtak som er på nivå med sykkelforbudet. Det virker som folk tror at deres sunde fornuft er det samme som loven der. Engasjementet disse folka har for denne stien ligger omtrent på dette nivået: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/4851
|
|
|
[Re: Stein]
24/06/2008 12:25
|
EgilS
More than words
|
More than words
Tror helt sikkert kommunen kan lage grusvei på sin egen grunn. Det er ikke fritt frem for hvem som helst å ta seg til rette i sin egen utmark. Mulig kommunen kan gjøre det, men korrekt saksbehandling må nok til uansett. Og det virker å være fraværende her? Dette burde sjekkes, mulig det hadde vært en fin vinkling i avisa?
|
|
|
24/06/2008 13:02
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I dette tilfellet stemmer nok dette. Stien er veldig bratt, og samtidig gruslagt. Terrengsyklister som ikke skjønner bedre får lett stor hastighet og med mange skarpe, og uoversiktlige svinger blir det mye låste bakhjul og skremte fotgjengere.
Skremme fotgjengere skal være mulig, men å ødelegge stien skal nok litt mer til. Det er veldig fin grus, nesten sand, som er kompakt. Dersom man låser hjulene, vil man muligens lage synlige spor, men man feier ikke vekk masse pukk eller lager dype renner. Låste hjul er uansett unødvendig.
|
|
|
[Re: kjerts]
24/06/2008 15:31
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
Vi vil vel ikke synke ned på Steinkjers kommunes nivå, med å pirke på saksgangen i byggeprosessen av stien. Det vil neppe bedre vår sak på noe vis. Selv om man teoretisk sett burde kunne kreve grusleggingen fjernet - dersom det var ulovlig. Det hadde jo vært det beste. Et stort problem her, er jo at en god sti er ødelagt - ikke bare at man blir bortvist fra den nye.
Det som er det viktige her, er at slike forbud må bekjempes. Dette gjelder ikke bare i Steinkjer heller. (Kjærlighetsstien i Frognersæteren, Turstien der gamle orange-løypa i Aron gikk, Stien ved Lørenseter i Nordmarka+++)
GeirK, bra jobba! Håper NOTS arbeid fører frem i Oftenåsen-saken.
Hva blir det neste? Forbud mot å sykle på svillene som går inn til Skjækra?
|
|
|
[Re: Dr.E]
24/06/2008 17:02
|
bik3man
More than words
|
More than words
"Forbudet" i Gamle Orangeløypa løste vi elegant ved å lage en ny og morsommere sti rett ved siden av. Jeg har faktisk planer om å snekre et skilt der det står "Kun for terrengsyklister" til bruk nettopp der.
Men ja, Gamle Orangeløypa var (er) også artig, og det er synd at et par sutrete gamlinger kan ødelegge slikt, men at det ble slutt på sykling her skyldes også at enkelte syklister ikke viser tilstrekkelig hensyn når de bomber i DH-modus på smal sti.
"Forbudet" her er ikke fattet i noe vedtak. Det er rett og slett grunneier som har kontaktet Drammen Skisenter og sagt at han ikke vil ha organisert sykling på denne stien, for å unngå bråk. Lovlig eller ikke, vi har lite å tjene på at Drammen Skisenter får trøbbel. Derfor driver jeg ikke organsisert guiding ned Gamle Orangeløypa når heisen i Aron går. Hva jeg gjør ellers på egenhånd på vei ned gjennom åsen er en annen sak. Dessuten er Gamle Orangeløypa tilbringer til Sondreløypa, og den er det JEG som har ryddet, så bædda :-)
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
24/06/2008 21:05
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Er det bare jeg som lar meg provosere over at en offentlig ansatt myndighetsperson så til de grader setter egne behov over faktiske lover og regler? Utrolig... Nå er det ikke hans "egne behov" han har i fokus, da. Han tenker vel ut fra stillingen som skogbruksjef, der det hører til hans ansvar å ta ansvar for stier mm. Men han har uten tvil gått utenfor sin myndighet når han setter opp ulovlige skilt.
|
|
|
[Re: simson]
25/06/2008 06:09
|
EgilS
More than words
|
More than words
Nå er det ikke hans "egne behov" han har i fokus, da. Han tenker vel ut fra stillingen som skogbruksjef, der det hører til hans ansvar å ta ansvar for stier mm. Dete tviler jeg egentlig sterkt på. Han er nok atskillig mer personlig engasjert enn hva stillingen skulle tilsi. Hadde han kun vært profesjonelt engasjert tror jeg nok at han hadde gjort dette på en mer korrekt og lovlig måte.
|
|
|
[Re: Dr.E]
25/06/2008 06:13
|
EgilS
More than words
|
More than words
Vi vil vel ikke synke ned på Steinkjers kommunes nivå, med å pirke på saksgangen i byggeprosessen av stien. Det vil neppe bedre vår sak på noe vis. Selv om man teoretisk sett burde kunne kreve grusleggingen fjernet - dersom det var ulovlig. Det hadde jo vært det beste. Et stort problem her, er jo at en god sti er ødelagt - ikke bare at man blir bortvist fra den nye. Det å opplyse om at kommunen (evt. kommunens representant) har opptrådt ulovlig er ikke å synke ned på samme nivå. Tvert i mot bør man på generelt grunnlag ta tak i slike saker. Hvis kommunene ser at de slipper unna med slike ting vil det nok fort øke på. At det forverrer syklistenes sak tror jeg neppe. Skiltene står der, og skal de bli lovlige må fylkesmannen godkjenne det.
|
|
|
[Re: EgilS]
25/06/2008 06:58
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Skiltene står der, og skal de bli lovlige må fylkesmannen godkjenne det. Egentlig ganske rart at de ikke skjønner det GeirK skriver om at skiltene nå virker mot sin hensikt, hvis et forbud faktisk kommer. Ser jeg et tilsvarende skilt noe sted vil jeg jo i utgangspunktet tro at noen har tatt seg til rette og at forbudet er ulovlig. Kommer jo ikke til å tro at et forbud faktisk eksisterer før politiet står der og peker strengt på skiltet. Møtte en gang en dame på vei inn en sti fra frognerseteren stasjon der samtalen forløp omtrent som følger: Hun: Det er ikke lov å sykle her!!2 Jeg: Joda, det er ikke noe forbud her. Hun, i en spakere tone: .. men, det burde det...*mumle* *mumle* Hadde hun hatt et pent, men ulovlig forbudsskilt å peke på ville hun sikkert triumferende tatt frem speiderkniven sin, stukket hull i dekkene mine, grillet meg på spidd og servert meg på lompe med rekesalat og rå løk.
Redigert av tmork; 25/06/2008 07:03.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
25/06/2008 13:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hun: Det er ikke lov å sykle her!!2 Jeg: Joda, det er ikke noe forbud her.
Min favorittkontring til den kommentaren er "Og hva sier friluftsloven om det?"
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: magic]
18/05/2012 10:34
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva vil det si at det er tilrettelagt for sykling? Stien er oppgått av turgåere fra Lerkehaug, og jeg ser ikke helt at disse skal gå "på eget ansvar". Sykler man på sti, tar man hensyn til andre på stien.
Det beste er minst mulig fuzz rundt denne stien, så ikke hovedsurpompen fra Trana(?) lager fotgjenger-motorvei med sykling forbudt-skilt, der også.
|
|
|
[Re: TrygveOgmariua]
18/05/2012 10:45
|
Dan
More than words
|
More than words
Og da kan vi henge opp et skilt "tilrettelagt for syklin, fotgjenger går på eget ansvar" eller noe lignende. Å lage spesifikke sykkelstier er en fin måte å legge opp til at syklister plutselig skal tvinges til å holde seg til disse stiene og la absolutt alle andre stier være off-limits. Den eneste måten man kan få gode sykkelforhold i skogen er å sykle på alle stier og ta ordentlig hensyn til fotgjengerne. Samspill er den eneste veien. Separasjon mellom fotgjengere og syklister er veien mot totalforbud for sykling i skogen.
|
|
|
18/05/2012 12:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
1. Hvorfor dra opp en 4(!) år gammel tråd? 2. Det Dan sier.
|
|
|
18/05/2012 14:17
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
 Enig med Dan
|
|
|
18/05/2012 20:29
|
StigB
Señor
|
Señor
Kan noen bekrefte at skiltene fremdeles står der, så skal jeg ta en telefon til Fylkesmannen Det kan jo være grunn til å spørre om skiltet er hjemlet og hvor/hvilke skiltplan det er hjemlet under. Skilter som settes opp sånn uten videre har ikke noen annen funksjon en en viss affeksjonsverdi etter noen år. (Takk for at du holder liv i "det er plass ...... )
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
|
|