Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny fulldemper - trenger noen råd

Ny fulldemper - trenger noen råd #569939 20/06/2008 15:17
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hey,

Trenger noen hint og råd i en jungel av fulldempere.

Sykler i dag på en Niner Air9 (Reba SL, 2008 XT, Arch m/Crow) som jeg egentlig er veldig fornøyd med. Brukes mest i marka på kjerrevei, grusvei og bre, flat sti. Både raske treningsturer og mer rolige langturer. Men, det jeg ikke synes er noe moro, er når jeg forsøker meg på litt mer krevende sti, med mye røtter og steiner og drit. Det blir rett og slett altfor humpete, stivt og hardt, og det spretter noe så inni gamperæva at jeg mister helt lysta på å fortsette. Har også en korsrygg som ikke er av de mest solide.

Vurderer derfor om jeg skal gå til innkjøp av en fulldemper som egner seg mer for litt mer tekniske stier og ulendt terreng. Jeg har ikke som mål å vinne noe ritt. Vil bare ha en kul sykkel som gjør det moro - og relativt komfortabelt - å kruse rundt på sti, på fjellet etc. Liker bedre bortover og nedover enn klatring.

Er 185 høy og vekta viser 86 kg. Formen er brukbar.

Ettersom jeg digger min Niner, har jeg snust mye på en RIP9 og nye Jet9 (som dog har trøbbel). Også fått med meg at eks. Ibis Mojo er en hit. Santa Cruz, Turner, Ventana, Intense - you name it. Er så mye forskjellig at jeg blir helt svimmel. Budsjettet er relativt romslig. Har også god erfaring med å handle fra USA, så gjør nok evt. det denne gangen også.

Veit egentlig ikke helt hva jeg skal spørre om, men dersom noen har litt verdifull input på hva dere tror kan være en passende slede for det jeg har nevnt over, er jeg svært takknemlig.

Morten

Redigert av BarryG; 20/06/2008 15:20.
Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: Morten R] #570015 20/06/2008 20:20
B
BigBab Offline
Entusiast
Entusiast
B
Ta en titt på Canyon sine sider. Tysk merke med masse forskjellige modeller. Også en av de bedre nettsidene jeg har vært innom. Merket er ikke utpreget bling, men de har flere sykler som møter et "romslig budsjett" og da får du virkelig price-FOR-pund utveksling med top of the line komponenter.

(Sjekk ut den gromme grønnfargen på Nerve AM 8.0)

Forrest Gump sitert i Norge:
"Livet er som en kebab, du vet aldri hva du faar"
Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: BigBab] #570030 20/06/2008 20:53
Carsten Offline
Veteran
Veteran
Du har vent deg til sirkushjul.... Tror du må ha R.I.P. eller Turner Sultan. Ellers lager jo både Ventana og Intense fine fuldempere i 29'. Den veien hadde jeg gått.

"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter
http://sykkel.hasle-loren.no/
Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: Morten R] #570040 20/06/2008 21:09
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Det er jo ingen tvil om at teknisk terreng blir lettere forserbart med en fulldemper, og at frustrasjoner gjerne forvandles til latter og glede ICON_SMILE

Litt overrasket over at du sliter over røtter etc. med din 29", dette er jo terreng hvor slike sykler skal ha sin force. Det kan jo rett og slett tenkes at du ikke har "prøvd nok", og at du har en sykkel med et mye større potensiale en det du har fått ut til nå. Men det er jo ikke en fulldemper, da... ICON_WINK

Men å si eller komme med innspill til eksakt hvilken sykkel som er riktig for deg er jo bortimot komplett umulig. Preferanser og hvilket type terreng sykkelen skal brukes i er alfa/omega, og her sitter du med svarene. Du skriver at du ikke er glad i klatringer, betyr det at du faktisk kan unngå dette i det terrenget du ferdes i?

Enkelte fulldempere har jo i prinsippet ikke like bra klatreegenskaper som andre (da snakker vi gjerne om det såkalte langbeinte Enduro segmentet med 6"+ vandring) men jeg sitter vel med en følelse av at dette kanskje ikke er det du ser etter.
Men sykler som tilhører det mer generelle stisegmentet klatrer jo sinnsykt bra i ulendt terreng, betydelig bedre enn en hvilken som helst hardtail.

Hvis du virkelig har tenkt å handle fra USA er nok Intense og Santa Cruz vanskelig tilgjengelig grunnet restriksjoner på eksport utover det etablerte internasjonale nettverket. Dette tror jeg er tilfellet med Turner og Ibis også mens Ventana er relativt lett å skaffe direkte fra USA nå.

Du bør uansett gå en runde med deg selv og definere hvilke egenskaper du prioriterer og på bakgrunn av dette vil det være lettere å komme med kvalifiserte anbefalinger.

Redigert av jeth; 20/06/2008 21:23.

Jens
Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: Morten R] #570055 20/06/2008 21:44
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: BarryG
Hey,

Trenger noen hint og råd i en jungel av fulldempere.

Sykler i dag på en Niner Air9 (Reba SL, 2008 XT, Arch m/Crow) som jeg egentlig er veldig fornøyd med. Brukes mest i marka på kjerrevei, grusvei og bre, flat sti. Både raske treningsturer og mer rolige langturer. Men, det jeg ikke synes er noe moro, er når jeg forsøker meg på litt mer krevende sti, med mye røtter og steiner og drit. Det blir rett og slett altfor humpete, stivt og hardt, og det spretter noe så inni gamperæva at jeg mister helt lysta på å fortsette. Har også en korsrygg som ikke er av de mest solide.

Vurderer derfor om jeg skal gå til innkjøp av en fulldemper som egner seg mer for litt mer tekniske stier og ulendt terreng. Jeg har ikke som mål å vinne noe ritt. Vil bare ha en kul sykkel som gjør det moro - og relativt komfortabelt - å kruse rundt på sti, på fjellet etc. Liker bedre bortover og nedover enn klatring.

Er 185 høy og vekta viser 86 kg. Formen er brukbar.

Ettersom jeg digger min Niner, har jeg snust mye på en RIP9 og nye Jet9 (som dog har trøbbel). Også fått med meg at eks. Ibis Mojo er en hit. Santa Cruz, Turner, Ventana, Intense - you name it. Er så mye forskjellig at jeg blir helt svimmel. Budsjettet er relativt romslig. Har også god erfaring med å handle fra USA, så gjør nok evt. det denne gangen også.

Veit egentlig ikke helt hva jeg skal spørre om, men dersom noen har litt verdifull input på hva dere tror kan være en passende slede for det jeg har nevnt over, er jeg svært takknemlig.

Morten

Hei Morten og velkommen.

Jeg har selv en Air9 og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse av sykkelen. Mye av følelsen styres av forventninger. En HT er en HT selv om det er en 29er. En HT er mer teknisk krevende å dra med seg gjennom skogen enn en FS, så litt trening og tilvenning må til. Mye av tiden på sti er stående. Sittende blir jeg fjæret av en titanpinne og dekk med mye volum og lite luft.

Ha slags dekk, lufttrykk og setepinne har du på din? Her kan du hente mange komfortpoeng.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: jeth] #570064 20/06/2008 22:02
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for innspill sålangt! Forstår det er umulig å anbefale noe som helst, når jeg selv ikke veit hva jeg vil ha eller bruke den til. Og det er sikkert som banken at jeg er det svake leddet, ikke Niner'n ICON_WINK

Men ålreit. Si at jeg ønsker å ta sjansen på en fulldemper.

Bruksområde: Asfalt og breie, fine grusveger i Marka blir transportetapper. Det er først og fremst på sti den skal brukes. Kommer til å sykle mye sti i hele Oslo-marka. En allround stisykkel som funker fint til det meste. Trenger ikke være ekstrem i noen retning. Har ikke tenkt å droppe 5 meter rett ned. Men er viktig for meg at den har en x-faktor, er letthåndterlig, morsom å sykle på, føles bra, gir meg et glis både i stua og på sti. Ønsker også å kunne ta den med på fjellet og sykle rundt på måfå en hel dag. Det betyr at den ikke må være helt på trynet på transportettaper på kjerreveger. Kort og godt en feit, allround stisykkel som funker til det meste.

Ble det også altfor generelt? ICON_WINK Finnes sikkert 300 sykler som funker til det jeg har beskrevet ovenfor. Skjønner at det ikke er lett, men jeg har såpass lite peiling på stisykler, at jeg egentlig ikke kan si noe mer enn det jeg har gjort over.

Har folk i USA, så tilgjengelighet er ikke noe problem.

Morten

Redigert av BarryG; 20/06/2008 22:04.
Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: Morten R] #570065 20/06/2008 22:06
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ingen her i Norge som tenker Maverick?

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: MortenML] #570066 20/06/2008 22:08
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: deCadence

Hei Morten og velkommen.

Jeg har selv en Air9 og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse av sykkelen. Mye av følelsen styres av forventninger. En HT er en HT selv om det er en 29er. En HT er mer teknisk krevende å dra med seg gjennom skogen enn en FS, så litt trening og tilvenning må til. Mye av tiden på sti er stående. Sittende blir jeg fjæret av en titanpinne og dekk med mye volum og lite luft.

Ha slags dekk, lufttrykk og setepinne har du på din? Her kan du hente mange komfortpoeng.

Takk for det! Sykler på Crow-dekk og har en Easton setepinne. Husker ikke detaljer, men skal sjekke i morra.

Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: MortenML] #570070 20/06/2008 22:16
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Jeg satte i fjor sammen en Intense 5.5 med Fox DHX coil, VAN 32 RLC, Stans ZTR Flow med King-nav og Formula Oro K24-bremser. Alt kjøpt av Ole (dogstar.no, norsk Intense-importør), eller på amerianske nettbutikker, og Ole bygget også hjul og kom med råd.
Det var selvsagt et dyrt prosjekt, men så har jeg vært nøysom med sykler og utstyr siden jeg har holdt på med dette siden midten av nittitallet.

Jeg har fortsatt en Kona HT fra 1999 med 80 mm vandring, riktignok oppgradert en god del, men likevel en sykkel jeg har slept med meg overalt i Oslomarka.

Overgangen til en custom fulldemper satt sammen akkurat slik jeg ville ha det var selvsagt stor. Det er digg å kunne flyte, digg å kunne føle seg som et lokomotiv på stien, digg med en sykkel som er så rask og kjapp i fronten at klatringer er en latterlig lek og digg å kjenne at alt er så solid at jeg ikke tenker på om utstyret skal bukke under (så nær som girører, deCadence..)

Jeg er svært fornøyd med min 5.5 med normale hjul, men likevel slår det meg at jeg har revet med meg den stakkars ni år gamle HTen både ned Vettakollen i N.marka og Dødsbakken i Ø.marka, og hatt det vanvittig morsomt.
Jeg er ikke plaget av dårlige kroppslemmer, heldigvis. Likevel, om du er keen på enda mer fremkommelighet, komfort og flyt, og i tillegg har penger til det, hvorfor ikke gå for et customprosjekt?

Fulldemperen er klart den sykkelen jeg tar med meg på stiturer. Likevel, jeg forsøkte meg på en "treningstur på grus med den lille lykta" i vinter, og havnet i kjedsomhet raskt inn i skogen på stier. Du verden så morsomt å sykle HT på sti igjen! Det var så gøy at jeg rota meg bort i mørket. Jeg tok ikke like mange kneiker og var ikke like skamløs, men det var en fantastisk stitur med den trofaste alu-hesten.

Og det er jo det det dreier seg om: Å trives på stien samma hva slags utstyr man besitter. Er du keen på fulldemper og har råd til det, så klink til. Da har du to sykler til hvert sitt bruk.
Det har jeg gjort, og jeg har ikke planer om å kjøpe en eneste ting til syklene dette året annet enn slitedeler som måtte kvelde.

Du kan selvsagt få ta en titt og prøvetråkk på en large 5.5 om du har lyst. Det gjorde jeg, og det var skjebnesvangert for lommeboka..

Redigert av mann&kona; 20/06/2008 22:17.

NOTS
Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: Morten R] #570127 21/06/2008 08:02
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.

Sykler på Crow-dekk og har en Easton setepinne. Husker ikke detaljer, men skal sjekke i morra.

Velkommen til forumet! Bare en tanke - hvis du sykler på Kråker, så blir sti en utfordring, ja. Selv om det ikke er grepet du klager mest over. Prøv å finn noen fine dekk med større volum og litt mer mønster. Kenda Nevergal, f.eks. Eller de WTB ExiWolf som er til salgs her for en latterlig billig penge. Som deCadence sier så har setepinne og lufttrykk en del å si for stisyklingen. Og teknikken, selvsagt.

Når det er sagt - en fulldemper er selvsagt mer skånsom for ryggen. Vil du ha det, kjøp det. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: Hæ?] #570321 21/06/2008 19:53
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk igjen for nyttig input! Og takk for tilbud om testtråkk!

Det jeg egentlig trenger nå er noen hint og litt veiledning videre. Hvilke allround stisykler - som kan passe til det som er nevnt i tidligere poster - bør jeg snuse videre på? Ønsker å ha det moro på tur - og vite at min stisykkel kan gjøre meg til en langt bedre stisyklist. Forslag rett fra hofta: Ibis Mojo, Santa Cruz Blur (evt. andre modeller), Niner RIP. Intense og Ventana? Orange? Turner? Sa jeg jungel... ICON_WINK

Hvis noen kan bidra med et hint eller to om grove forskjeller på de ulike dempersystemene, merkene etc. så er jeg veldig takknemlig. Lettere å drive research når man veit hva man skal tenke på.

Morten

Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: Morten R] #570334 21/06/2008 20:22
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Terrengsykkel 2/07 fra april i fjor hadde en ganske omfattende test av sju toppmodeller; Ibis Mojo Carbon SLX (best i test ifølge testredaksjonen), Canyon Nerve ES 7.0 (mest for pengene ifølge testredaksjonen), Cube Stereo, GT I-Drive 5 1.0, Cannondale Prophet 2MX, Intense 5.5 EVP med og uten coil og Kona Dawg Supreme.

Er du heldig, kan du kjøpe bladet fra redaksjonen (bilde av Rune Høydahl på forsiden og tittel "Legenden") om det er flere igjen.
Jammen usikker på om disse testene legges ut på nett? Øyvind?

Min sykkel (Intense 5.5) var i testen en skuffelse med Fox RP 23 og en stor glede med Fox DHX Coil (vi snakker bakdemper altså). Jeg har begrenset erfaring med RP 23 og tilsvarende, men er superfornøyd med min Coil selvom vekten er litt høyere.

Personlig er jeg happy med aluminium. Det er noe med skader på en karbonramme som høres skummelt og kassabelt ut. Dessuten er jeg ikke vektfrik, aller minst på stimoro.

Flere her kan bidra med mer vettugt om dempersystemene; Stein her på forumet er hjernen bak en av forumets lengste tråder om nettopp «boutique fulldemper». Den var nyttig da jeg bygget min fulldemper i fjor, selvom man kan lese seg blind, gal, forvirret, glad og fortvilet av tråden.

NOTS
Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: HaraldW] #570345 21/06/2008 20:38
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takker så mye.

Innser vel egentlig at det bare er å drive research til krampa tar meg, og så evt. bare kline til. Så altfor gæli kan det vel ikke bli. Hvis det blir fulldemper, da.

Morten

Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: Morten R] #570398 21/06/2008 22:11
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Hvis du skal sykle mye på sti i oslomarka, er en fulldemper et riktig valg. Noen vil sikkert si seg uenig, men hvis du ser hva folk faktisk sykler på her så vil jeg tippe at 90% er fulldempere.
Ibis Mojo, Santa Cruz Blur, Turner 5 Spot og Ventana Ciclon/X-5 er alle gode valg, selv om det er forskjeller på syklene både i demperoppheng og geometri. Er rimelig sikker på at du vil bli happy med en hvilken som helst av disse. Kvaliteten på rammene i dette segmentet er så høy, at jeg tror det skal godt gjøres å finne noe substansielt å trekke for.
Ønsker du å fortsette langs 29" aksen så er som du sier RIP en åpenbar kandidat sammen med Ventana El Rey og Turner Sultan.
Men det finnes et stort kobbel av sykler som jeg tror er av minst like høy kvalitet, og den jungelen du stirrer inn i er det definitvt mulig å gå seg vill i hvis du tror at du skal kunne finne sykkelen som er eksakt riktig for deg basert på lesing av spesifikasjoner eller innlegg som dette.
Det finnes sikkert noen merker og modeller som taler mer til hjertet ditt enn andre, så mitt råd vil være at du forfølger disse og flesker til og gjør kort prosess hvis du har anledning.
Bor du i Oslo tar du selvfølgelig en tur til Oslo Sportslager og titter på Ibis, Liteville og Specialized. Rocky Mountain, Santa Cruz og (snart?) Corsair ser du på Raske, mens Sykkeldelisk har Yeti og Cannondale (Den nye 575 ser fet ut). Er sikker på at du etter å ha tatt denne runden har sett noe som får hjertepumpen til å banke heftig, og da burde jo valget ikke være så fryktelig vanskelig.
Er du kjapp, så har du fremdeles en lang sommersesong foran deg... ICON_WINK

Redigert av jeth; 21/06/2008 22:13.

Jens
Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: jeth] #571163 23/06/2008 20:01
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Kan bare snakke for Intense, men det er greit å vurdere tilgangen på deler, spesielt om man kjøper noe litt eksotisk.

Jeg hadde tatt meg en tur i skogen etter jobb en fredag med Spideren og godt vær sammen med heftige rytmer på ørene gjorde at det gikk endel fortere på sti enn vanligvis og når jeg stoppet på Kikkut for å stappe ned bolle og kakao merket jeg at en bolt var borte og en skrue var knekt i demperopphenget.
Kjedelig siden jeg skulle sykle både søndag og mandag og Farrisrunden var bare en uke unna..

Heldigvis hadde ikke Ole dratt på ferie så lørdag formiddag drakk jeg iskaffe mens Ole hentet nye deler fra kjelleren.
Nå har jeg i tillegg lært at litt blå locktite gjør underverker for å beholde delene på sykkelen ;-)

Har en Medium Intense Spider XVP, men den er neppe så interessant om det er en ren stisykkel du ser etter. I motsatt fall er det sikkert mulig å få til en prøvetur.

Lykke til med valget!

Thomas

Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: Brumm] #576968 07/07/2008 13:16
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering.

Jeg innså at å vurdere å ditche en såpass feit sykkel som Niner'n - uten å forsøke noen enkle grep for litt mer komfort - var helt høl i hue.

"Feil dekk kan gjøre en super sykkel dårlig.", står det i nyeste Terrengsykel. Jeg kan ikke si meg mer enig. Jeg slapp ut en del luft av kråkedekka. EUREKA! Som å sykle på en helt ny sykkel!! Kan nesten ikke fatte at et så enkelt grep kan bety så mye for komforten og kjørefølelesen! Ruller supersmud over det aller meste og ingen harde slag mot ryggen. Helt nyyydelig. Dessuten synes jeg faktisk det ruller raskere på grus.

Jeg er nå rett og slett storfornøyd med min "nye" sykkel, og med nyinnkjøpte Racing Ralph tenker jeg ting blir enda bedre.

Så det enkle er ofte det beste! Måtte bare dele min eureka-opplevelse ICON_WINK

Redigert av BarryG; 07/07/2008 13:30.
Re: Ny fulldemper - trenger noen råd [Re: Morten R] #576971 07/07/2008 13:25
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg slapp ut en del luft av kråkedekka. (...) Dessuten synes jeg faktisk det ruller raskere på grus.

Jup, moderat dekktrykk ruller bedre på grus enn steinharde dekk (i motsetning til hva mange tror). Erling gjorde en grundig rulletest, og såvidt jeg husker rullet ca 30-35 psi best på litt grov grus.

Moderator  support