Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 10 1 2 6 7 8 9 10

Raumerrittet 7. juni

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: front biker] #564388 09/06/2008 06:39
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
For sammenligning med resultatet i fjor: hvor mye raskere (i minutter) var løypa i år?

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: front biker] #564406 09/06/2008 07:19
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: front biker
Men altså: vi krever seedning i Raumerrittet 2009! Skal et ritt skilte med "seedingritt til Birken", må det være noenlunde rettferdige forhold uansett aldersklasse.
Enig!!

mvh.
Klaus A.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: front biker] #564411 09/06/2008 07:39
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Kjørte inn til 3:13 med punktering og er vel egentlig fornøyd med det. Mine RR 2.1 er ikke beregnet for å kjøres uten slanger, og jeg fant ut hva man risikerer. Det endte med et digert hull i sideveggen i bakkene ned mot Aas gård. Flaks at det skjedde 20-30 meter FØR en sving og ikke midt i svingen. Når farten er godt over 50 km/t kan slikt fort resultere i biltransport til nærmeste sykehus. Neste gang velger jeg litt sikrere dekk.

Det ble naturligvis litt kø i terrengpartiene, men siden jeg startet i første pulje av M35-39 så var det ikke problematisk mye. Synes folk var flinke til å holde høyre og slippe andre forbi, ihvertfall når de blir ropt på. Problemet er nok større for raske 40- og 50-åringer som må starte i senere puljer.

Mjøsa Rundt på søndagen tok knekken på siste rest av overskudd, så nå er det restitusjon som gjelder...

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: gepe] #564416 09/06/2008 07:53
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Kjørte inn på 2:58 med Python 2", nummer 2 inn i første terrengparti i M35-39 A. Møtte på noen håndfuller forgjengere og 95% av disse holdt seg godt til høyre ICON_SMILE

Knallkjekt ritt ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Juffe] #564485 09/06/2008 10:11
panorama Offline
Veteran
Veteran
Synes Raumerrittet bør ta noen tak før neste års ritt, for dette rittet har jo stort potensiale:
* Elite klassene starte først?, så de slipper å ta igjen mye folk/ og folk slipper å være redde for at de skal komme bakfra. Vet om flere eksempler på kvinner som ikke stilte pga eliten starta 30min bak.(motargumentet er lite publikum så tidlig)
* Speaker: Her må det inn folk med sykkelkompetanse. Makan til håplaus speaker er det ingen i Norge som har..Prøver å være morsom, og kan stort sett ingen ting om terrengsykling.
*Premier: Kunne vell ha gjort litt mer ut av det enn å gi en plankebit i premier til pallen i alderklassene.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: fjellfant] #564495 09/06/2008 10:24
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fjellfant
For sammenligning med resultatet i fjor: hvor mye raskere (i minutter) var løypa i år?

Syklet 26 min fortere i år :-)
Antar min forbedring kan dissekeres slik - på ren magefølelse:

1. unngikk punktering og mekking: 10 min
2. bedre form 10 min
3. (restfaktor) bedre forhold (tørrere i terrenget) og ikke så varmt(!): 6 min

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Juffe] #564499 09/06/2008 10:25
heijoh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg fikk desverre ikke fullført rittet, satt en stund vet røde kors patruljen i Gjerdums allmenningen, (der hvor rittet/tråkket fortsatte til venstre og gutua til høyre..) Og her må jeg si det skjedde mye rart: funksjonæren med flagg pekte og ropte: RITTET, TRÅKKET TIL HØYRE, GUTUA TIL VENSTRE...Det han ikke tenkte på var at dette ble motsatt for rytterne, og det oppsto en del munnhuggeri, både fra deltakere og funksjonærer... Det var jo varmt, kanskje det kokte for flere, og dialogen ble sånn: Faen kan du ikke forskjell på høyre og venstre? Joda!! ÅÅÅ din jævla dust ass, se til hælvete å kom deg vekk herfra...Dust sjæl, Tulling, osv osv.. til rytter var ute av hørselsvidde...

Det jeg reagerte mest på var når eliten kom, man hører de lang vei, og det høres nesten ut som et godstog som kommer bak...

Ei lita jente på ca 10år fikk disse bak seg, kanskje så det værre ut enn det var, men jeg syns så synd på henne med den halen og noen som bare skrek JAAH!! i det de var oppe ved henne.

Poenget mitt er at jeg ikke syns det var forsvarlig med barn og eliten sammen i første terrengparti..Det bør endres til neste år.

Heidi Johansen
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: panorama] #564514 09/06/2008 10:49
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: panorama

* Speaker: Her må det inn folk med sykkelkompetanse. Makan til håplaus speaker er det ingen i Norge som har..Prøver å være morsom, og kan stort sett ingen ting om terrengsykling.
*Premier: Kunne vell ha gjort litt mer ut av det enn å gi en plankebit i premier til pallen i alderklassene.

Speaker;
Japp, Arne bør holde seg til turritt på landeveien og da spesielt Jotunheimen Rundt, hvor han kan stå å plapre "morsomheter" i mange minutter mellom hver rytter...

Premier;
For det første er det klare begrensninger i hva som er tillatt av premiering i turritt. For det andre er vel fremdeles samtlige resultatlister opp til og med M40 feil med tanke på hvem som vant og hvem som skulle bli med på pallen...

Nytt av året er at du får plassering i aldersklassen (opp t.o.m 40-44) selv om du starter i eliteklassen, de fleste på pallen i disse klassene kjørte jo i senior elite.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Juffe] #564533 09/06/2008 11:11
panorama Offline
Veteran
Veteran
var litt rart med den nye regelen ja..Trodde elitefolka skulle få premiene i alderklassene, men det var det altså ikke på Raumerrittet(en jeg kjenner kjørte aldersklasse og mottok 1.premie, selv om 2 i Mjr. Elite slo han nokså mye). Kan jo også spørre seg hvor viktig det er for en elite-utøver å komme på res.lista i alderklassen også.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Juffe] #564534 09/06/2008 11:12
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: Pondus
Kom i mål som nummer 11 i aldersbestemte, fikk merket og dro hjem glad og lykkelig. Nå er Eliten plutselig med på resultatlisten for min klasse og jeg er ikke lenger innenfor 20 min. av bestetid.

Det er vel sånn at de som syklet i eliten ikke skal være med å bestemme merketiden i Birken i år? Det er vel ikke unaturlig at denne regelen gjelder også for Raumeren. I så tilfelle kan du med god samvittighet beholde merket ditt:)

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: panorama] #564535 09/06/2008 11:15
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
var litt rart med den nye regelen ja..Trodde elitefolka skulle få premiene i alderklassene, men det var det altså ikke på Raumerrittet(en jeg kjenner kjørte aldersklasse og mottok 1.premie, selv om 2 i Mjr. Elite slo han nokså mye). Kan jo også spørre seg hvor viktig det er for en elite-utøver å komme på res.lista i alderklassen også.

Poenget med den nye regelen for Birken er jo at eliteutøverne skal stille i eliten i stedet for å stille i aldersklassen for å vinne denne og samtidig gjøre merkekravet hardere for oss mosjonister...?

Skal du vinne aldersklassen i Birken i år må du derfor i prinsippet stille i eliten for å få nok drahjelp underveis.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: fjellfant] #564538 09/06/2008 11:17
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Pondus
Kom i mål som nummer 11 i aldersbestemte, fikk merket og dro hjem glad og lykkelig. Nå er Eliten plutselig med på resultatlisten for min klasse og jeg er ikke lenger innenfor 20 min. av bestetid.

Det er vel sånn at de som syklet i eliten ikke skal være med å bestemme merketiden i Birken i år? Det er vel ikke unaturlig at denne regelen gjelder også for Raumeren. I så tilfelle kan du med god samvittighet beholde merket ditt:)

Fikk beskjed fra arr. at det du sier stemmer ICON_SMILE

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: EiFl] #564541 09/06/2008 11:22
Roger Sandum Offline
Mest Bare Roger
Mest Bare Roger
Stor takk til Stig & NOTS Co. for kaffe, ekstra slange og ikke minst godt humør! Etter to (!) punkteringer FØR Gruvelia trengte jeg både koffein, ekstra utstyr og ikke minst litt oppmuntring.

Takk gutter! Derfra gikk det meget bedre...

Roger turtle

PS! Ingen Gruvelia-fotosession i år?

Redigert av Raske Roger; 09/06/2008 11:23.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: panorama] #564556 09/06/2008 11:48
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kan jo også spørre seg hvor viktig det er for en elite-utøver å komme på res.lista i alderklassen også.

Det er nok viktigere enn du tror.
Hvem tror du får tilbud fra utstyrsleverandører som markedsfører seg med "x klasseseiere i birken"? Det gjør ikke han som kom på 7. plass i eliten (men klart ville vunnet aldersklassen)...

Problemet forbundet og klubber vil komme til livs (og som jeg tror vi har klart med dette regelverket) er at det for eliteutøvere har vært mye gjevere å vinne aldersklasser i turritt enn å bli listefyll i aktive ritt.

Samtidig sikrer vi at de beste konkurrerer med hverandre (og gjør hverandre bedre) i et "folkerikt" elitefelt, og at de nest beste/yngre har noen å matche seg med og noen å strekke seg etter.
At dette siste funker har vi allerede fått bevist siden det er dobbelt så mange ryttere i eliten i år sammenlignet med i fjor.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Oystein L] #564577 09/06/2008 12:13
O
otten Offline
Fersking
Fersking
O
Det er noe smått og patetisk over det å starte i eliteklassen for å henge seg til en bedre tid og etterpå sutre over at man ikke får resultat i aldersklassene. NCF, Birken m.fl. kan konstruere så fantasifulle løsninger de bare vil, men ved fellesstart er det førstemann i mål som gjelder - alt annet er tull og tøys...

otten
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: otten] #564585 09/06/2008 12:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er jo ikke fellesstart i disse rittene. Klassene starter i ulike puljer. Det veit du nok om du tenker deg om.

LarsB

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: otten] #564588 09/06/2008 12:29
H
hulken Offline
Avhengig
Avhengig
H
De er jo tvunget til å starte i eliteklassene. Det er noe NCF har funnet på for å øke rekrutteringen, og for å stanse sponsingen av "team". Det er patetisk at de må tvinge 44 år gamle familiefedre til å starte i eliten... Spiller det noen rolle om elitefeltet består av 20 mann ??? Grenserittet blir antageligvis neste år som tidligere regler. De holder seg utenfor NCF.

Hulken
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: otten] #564594 09/06/2008 12:38
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: otten
Det er noe smått og patetisk over det å starte i eliteklassen for å henge seg til en bedre tid og etterpå sutre over at man ikke får resultat i aldersklassene. NCF, Birken m.fl. kan konstruere så fantasifulle løsninger de bare vil, men ved fellesstart er det førstemann i mål som gjelder - alt annet er tull og tøys...

I mine øyne er det langt mer patetisk å melde seg på i aldersklassen og vinne denne klassen på en tid som hadde kvalifisert til topp 10-plassering i eliten. Da er du jo per definisjon i feil klasse.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hulken] #564595 09/06/2008 12:39
O
olaho Offline
Medlem
Medlem
O
Jeg synes både det å tvinge folk til å starte i eliteklassene og det å la folk i eliteklassen få plassering i aldersklassene er helt bak mål.

Det må jo være ufattelig frustrerende for de som har gjort sitt livs ritt i aldersklassene når de etter 7 timer i målområdet på Lillehammer opplever å bli degradert til en plassering godt ned på lista pga. at folk som sykler i eliteklassene ihvertfall delvis blir dratt inn til gode plasseringer?

Personlig stemmer jeg for at folk skal få velge selv i hvilken klasse de vil stille, uten at NCF skal lage regler for dette.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: larsb] #564596 09/06/2008 12:42
O
otten Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: larsb
Det er jo ikke fellesstart i disse rittene. Klassene starter i ulike puljer. Det veit du nok om du tenker deg om.

La meg presisere det åpenbare; Jeg mener selvfølgelig for de som skal rangeres i samme resultatliste!

otten
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hilmer] #564597 09/06/2008 12:46
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hilmer
Dette gikk ikke saa bra for min del. 3.41 - som vel tilsvarer ca 4 timer i Birken...som betyr null fremgang etter 2 aar med trening. Det begynte aa lugge rett foer nedkjoeringen til gruvelia og derfra var det full stopp. Kunne ikke ta igjenn gruppene som kjoerte forbi, fordi akselerasjonen ga kramper...
Jeg hadde med meg 4,2 liter vann, og hadde drukket 3 liter foer aas gaard. Jeg tror jeg maa begynne med salttabeletter.

Det fine var at terrengpartiene gikk veldig bra - spesielt det andre. Der hadde jeg fin flyt og ikke minst hadde jeg det goey! Det foerste var det for mye folk i => gaaing paa uforstaaelige steder.

Hvis det ikke er kommentert her tidligere så er det å drikke for mye vann ikke bra. Det skyller ut salter av kroppen din. Og gir kramper

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: otten] #564598 09/06/2008 12:47
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: larsb

La meg presisere det åpenbare; Jeg mener selvfølgelig for de som skal rangeres i samme resultatliste!

I Birken skulle man da hatt én resultatliste per startpulje?

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hulken] #564601 09/06/2008 12:51
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: hulken
De er jo tvunget til å starte i eliteklassene. Det er noe NCF har funnet på for å øke rekrutteringen, og for å stanse sponsingen av "team". Det er patetisk at de må tvinge 44 år gamle familiefedre til å starte i eliten... Spiller det noen rolle om elitefeltet består av 20 mann ??? Grenserittet blir antageligvis neste år som tidligere regler. De holder seg utenfor NCF.

Tvunget? Her har jeg gått glipp av noe, så det må du fortelle om!

Grenserittet har ingen eliteklasse, kun turklasser med seedet start.
(De holder seg heller ikke utenfor NCF, selv om de er på kollisjonskurs på enkelte områder. NCF har enerett på slike ritt her i kongeriket).

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: fjellfant] #564602 09/06/2008 12:54
O
otten Offline
Fersking
Fersking
O
I mine øyne er det langt mer patetisk å melde seg på i aldersklassen og vinne denne klassen på en tid som hadde kvalifisert til topp 10-plassering i eliten. Da er du jo per definisjon i feil klasse.

Greit nok, men å sy sammen resultatlister fra i prinsippet helt ulike konkurranser i etterkant har ingenting med "rettferdig kappestrid" å gjøre.

otten
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: otten] #564606 09/06/2008 13:00
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F

Greit nok, men å sy sammen resultatlister fra i prinsippet helt ulike konkurranser i etterkant har ingenting med "rettferdig kappestrid" å gjøre.

Det kan jeg være enig i, men husk at dette allerede gjelder for oss litt baki køen på Birken. Vi har aldri muligheten til å få den drahjelpen som ryttere i de beste puljene har.

Det eneste som er nytt nå er, etter min mening, at dere som er vant til å stille i fremste pulje i aldersklassen har fått en pulje foran dere som dere sliter med å kvalifisere dere til.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: jan erik] #564607 09/06/2008 13:02
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: jan erik
Sitat: hilmer
Dette gikk ikke saa bra for min del. 3.41 - som vel tilsvarer ca 4 timer i Birken...som betyr null fremgang etter 2 aar med trening. Det begynte aa lugge rett foer nedkjoeringen til gruvelia og derfra var det full stopp. Kunne ikke ta igjenn gruppene som kjoerte forbi, fordi akselerasjonen ga kramper...
Jeg hadde med meg 4,2 liter vann, og hadde drukket 3 liter foer aas gaard. Jeg tror jeg maa begynne med salttabeletter.

Det fine var at terrengpartiene gikk veldig bra - spesielt det andre. Der hadde jeg fin flyt og ikke minst hadde jeg det goey! Det foerste var det for mye folk i => gaaing paa uforstaaelige steder.

Hvis det ikke er kommentert her tidligere så er det å drikke for mye vann ikke bra. Det skyller ut salter av kroppen din. Og gir kramper

Jepp, akkurat det siste fant jeg ut av så det sang på lørdag. To punkteringer, ødelagt pumpe, løpe for å finne noen tilskuere med pumpe, for mye vann og lite salt i uken før gjorde raumerrittet til et lite helvete. Lugging etter ca 3 mil, og så ille at jeg ikke kom meg ut av løypa etter hvert. Gikk alle oppoverbakker fra Aas gård og inn, og i siste bakken før mål gikk min snart 6 år gamle datter i fra meg. Dyrebar erfaring som jeg glatt kunne vært foruten.

-johan
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: olaho] #564611 09/06/2008 13:06
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olaho
Jeg synes både det å tvinge folk til å starte i eliteklassene og det å la folk i eliteklassen få plassering i aldersklassene er helt bak mål.

Det må jo være ufattelig frustrerende for de som har gjort sitt livs ritt i aldersklassene når de etter 7 timer i målområdet på Lillehammer opplever å bli degradert til en plassering godt ned på lista pga. at folk som sykler i eliteklassene ihvertfall delvis blir dratt inn til gode plasseringer?

Personlig stemmer jeg for at folk skal få velge selv i hvilken klasse de vil stille, uten at NCF skal lage regler for dette.

Folk kan selvfølgelig få velge fritt hvilken klasse eller startpulje de vil starte i, så lenge de er kvalifisert aldersmessig eller resultatmessig.

Det det er snakk om her er at alle som tilhører f. eks M30 rangeres i M30 uavhengig av om de starter i pulje 1, 7, eller 100. Handicapet med Birken er at de som starter i puje 1 har dratt hjem lenge før de i pulje 100 kommer. For de andre rittene er dette null problem.

Poenget med å ha en eliteklasse (=aktivt ritt) er å forsøke å samle de beste rytterne i landet samt å ha mulighet til solid premiering (ref det som ble gjort i "Terrengsykkelrittet"). Det er som nevnt sterke begrensninger i hva som er tillatt av premiering i turritt (og de som sykler for å få pengepremier og sponsoravtaler har vel mer i et aktivt ritt enn i et mosjonsarrangement å gjøre?).

Man har selvfølgelig rett til å mene hva man vil om dette systemet, men det er dette NCF i samarbeid med arrangører og aktive utøvere har kommet frem til.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Oystein L] #564616 09/06/2008 13:21
O
olaho Offline
Medlem
Medlem
O
Folk kan selvfølgelig få velge fritt hvilken klasse eller startpulje de vil starte i, så lenge de er kvalifisert aldersmessig eller resultatmessig.

Ok, jeg har tydeligvis innbilt meg at man måtte starte i elite dersom man oppfyller visse kriterier (NC-poeng, ranking?), men hvis dette ikke er tilfelle så er jo det bra :-)

Det det er snakk om her er at alle som tilhører f. eks M30 rangeres i M30 uavhengig av om de starter i pulje 1, 7, eller 100. Handicapet med Birken er at de som starter i puje 1 har dratt hjem lenge før de i pulje 100 kommer. For de andre rittene er dette null problem.

Dette skjønner jeg selvfølgelig. Min mening er at man bør holde eliteklassen utenfor dette, eventuelt la eliteklassen starte først

Poenget med å ha en eliteklasse (=aktivt ritt) er å forsøke å samle de beste rytterne i landet samt å ha mulighet til solid premiering (ref det som ble gjort i "Terrengsykkelrittet"). Det er som nevnt sterke begrensninger i hva som er tillatt av premiering i turritt (og de som sykler for å få pengepremier og sponsoravtaler har vel mer i et aktivt ritt enn i et mosjonsarrangement å gjøre?).

Man har selvfølgelig rett til å mene hva man vil om dette systemet, men det er dette NCF i samarbeid med arrangører og aktive utøvere har kommet frem til.

Selvfølgelig er det dette de aktive utøverne ønsker, de får jo både i pose og sekk med en slik ordning... Og de ALLER ALLER beste stiller jo uansett i eliteklassen? I mine nærmere 10 år som Birkendeltaker har det alltid sett ut som det å være blant de 10 i eliteklassen er meget, meget prestisjefullt

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: jan erik] #564618 09/06/2008 13:22
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: jan erik

Ikke lett det der....før Birken i fjor drakk jeg helt klart for mye, i år drakk jeg passe før rittet (tror jeg). Under rittet tror jeg kanskje jeg drakk passe, men fikk for lite salt...men jeg er helt klart ute å sykler(sic) - jeg har ikke peiling på hva jeg gjør feil. Skal prøve med lange harde turer fremover. Hvor mye drakk andre under rittet?

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hilmer] #564631 09/06/2008 13:39
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde 1,5 liter vann på ryggen, 0.75 + 0.5l Maxim på ramma ved start. Underveis ble det to halve krus med vann i tillegg. Kom i mål med 0.5l maxim igjen og ca 1dl vann på ryggen. Tisset etter ca 15 i målområdet.

dagen før drakk jeg ca 1,5l farris og 3-4liter vann. Spiste fet fisk og iskrem. Før start drakk jeg ca 1,5l vann og tok en 500mg salttablett.

Fikk tidlig gåsehud og frøs faktisk store deler av løpet. Dette minnet meg på å drikke jevnt og kontinuerlig. Spiste 1,5 maximbar og 4 små tuber med maxim gel (disse i løpet av de to siste mila).

3 is og en pose med sørlandschips i mål ICON_LAUGH

Side 8 av 10 1 2 6 7 8 9 10

Moderator  support