Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Raumerrittet 7. juni

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: olaho] #564632 09/06/2008 13:41
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olaho

Selvfølgelig er det dette de aktive utøverne ønsker, de får jo både i pose og sekk med en slik ordning...

For å presisere litt bedre; NCF har sammen med blant annet store arrangører kommet frem til løsningen, aktive ryttere er tatt med på høring.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Juffe] #564633 09/06/2008 13:41
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Hadde en bittebitteliten krampe i den første motbakken på asfalt etter nedkjøringa til Ås Gård.

'...once more, and more intensity!'
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: panorama] #564643 09/06/2008 14:11
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: panorama
Synes Raumerrittet bør ta noen tak før neste års ritt, for dette rittet har jo stort potensiale:
* Elite klassene starte først?, så de slipper å ta igjen mye folk/ og folk slipper å være redde for at de skal komme bakfra. Vet om flere eksempler på kvinner som ikke stilte pga eliten starta 30min bak.(motargumentet er lite publikum så tidlig)

Jeg tror egentlig at turrytterne ser det som et større problem å bli tatt igjen av eliten enn motsatt. I de to første terrengpartiene gikk alle som ble tatt igjen godt inn til høyre og ga god plass. Litt mere vinglekjøring fra noen ned gruvlia, men såpass tåler vi.

Hvis det er noe som skulle endres for eliten så vil jeg heller foreslå løypen. Gledelig nok var elitefeltet temmelig stort denne gangen. Det ble kanskje litt kaos med noen av de møtende bilene og ikke minst de møtende rytterne på vei mot mål. Men det blir jo minst like kaos når det er en mil padde-flatt før man skal rett inn i terrenget. Det var null spredning i feltet og kø og umulig å passere i terrenget. Ingen som var villig til å slippe forbi selv om man prøvde seg med hold høyre/kommer på venstre. Eneste som var villig til å slippe forbi var han på CX.

Men det er kanskje ikke så mye man kan gjøre? Feltet var vel minst like stort på terrengsykkelrittet og der var det god spredning på feltet før man skulle inn i terrenget

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Juffe] #564648 09/06/2008 14:20
MoEl Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Pondus
Hadde en bittebitteliten krampe i den første motbakken på asfalt etter nedkjøringa til Ås Gård.

Du var ikke alene om kramper opp der...jeg sto og hadde drikke post for klubben min akkurat ved golfbanen opp den første asfaltbakken etter Aas gård, var mange artige innbitte smil med møkk på tenna opp der.

Skulle egentlig sykla selv, men med sommerforkjølelse i kroppen hadde det tvilsomt blitt en særlig god opplevelse i den varmen. Drikkepost/heiapost kan anbefales.....veldig gøy ICON_SMILE

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: olaho] #564652 09/06/2008 14:32
EgilS Offline
More than words
More than words
Folk kan selvfølgelig få velge fritt hvilken klasse eller startpulje de vil starte i, så lenge de er kvalifisert aldersmessig eller resultatmessig.

Ok, jeg har tydeligvis innbilt meg at man måtte starte i elite dersom man oppfyller visse kriterier (NC-poeng, ranking?), men hvis dette ikke er tilfelle så er jo det bra :-)

Det det er snakk om her er at alle som tilhører f. eks M30 rangeres i M30 uavhengig av om de starter i pulje 1, 7, eller 100. Handicapet med Birken er at de som starter i puje 1 har dratt hjem lenge før de i pulje 100 kommer. For de andre rittene er dette null problem.

Dette skjønner jeg selvfølgelig. Min mening er at man bør holde eliteklassen utenfor dette, eventuelt la eliteklassen starte først

Poenget med å ha en eliteklasse (=aktivt ritt) er å forsøke å samle de beste rytterne i landet samt å ha mulighet til solid premiering (ref det som ble gjort i "Terrengsykkelrittet"). Det er som nevnt sterke begrensninger i hva som er tillatt av premiering i turritt (og de som sykler for å få pengepremier og sponsoravtaler har vel mer i et aktivt ritt enn i et mosjonsarrangement å gjøre?).

Man har selvfølgelig rett til å mene hva man vil om dette systemet, men det er dette NCF i samarbeid med arrangører og aktive utøvere har kommet frem til.

Selvfølgelig er det dette de aktive utøverne ønsker, de får jo både i pose og sekk med en slik ordning... Og de ALLER ALLER beste stiller jo uansett i eliteklassen? I mine nærmere 10 år som Birkendeltaker har det alltid sett ut som det å være blant de 10 i eliteklassen er meget, meget prestisjefullt

Jeg skjønner egentlig ikke problemet med den nye ordningen. De eneste jeg kan skjønne at det skal være noen ulempe for er de som tidligere har vært for feige(?) til å stille i eliteklassen vel vitende om at de ved å unnlate å gjøre dette hadde klippekort på pallplass i sin aldersklasse. For alle andre er det da en fordel eller evt. at det ikke spiller noen som helst rolle?

Nå er det den beste 40-åringen som vinner M40-44, uavhengig av hvilken startpulje han stiller i. Personlig hadde jeg nok følt en liten bismak ved å stå øverst på pallen i M40-44 og samtidig visst at jeg egentlig ikke hadde noe der å gjøre da det var 4 andre 40-åringer som syklet fortere enn meg.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: fjellfant] #564662 09/06/2008 15:07
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fjellfant
Fint ritt på postkort-vakre Romerike:)
Selv syklet jeg på rundt 3:40 i M20-29 og kunne gjerne tenkt meg og hatt flere jevngode ryttere rundt meg underveis. Ser derfor frem til Raumern med seeding, slik det er nå blir det for mye solokjøring for sånne som meg i min aldersklasse:(

Vi kjørte kanskje samlet et sted i løypa da?
Selv kom jeg i mål på 3:42. Men er litt enig med deg, følte jeg sykla litt i ingenmannsland mye av rittet. Enten tok jeg igjen folk som var slitne, ellers så ble jeg forbikjørt av de første i aldersklassene bak.

Quote:
Ikke lett det der....før Birken i fjor drakk jeg helt klart for mye, i år drakk jeg passe før rittet (tror jeg). Under rittet tror jeg kanskje jeg drakk passe, men fikk for lite salt...men jeg er helt klart ute å sykler(sic) - jeg har ikke peiling på hva jeg gjør feil. Skal prøve med lange harde turer fremover. Hvor mye drakk andre under rittet?

Tror jeg kanskje er en av de som trenger mye væske.
Starta med 2L sportsdrikke på ryggen og 1.5L vann i ramma. Fyllte flaskene på ramma 1 gang, samt at jeg drakk 5-6 små kopper vann underveis i rittet, når jeg kom i mål var drakk jeg siste rest av vannet i ramma, så hadde i meg ca. 6L ute i rittet. på vegen hjem drakk jeg 2L vann til + spiste en del salt. Var ikke på do før langt utpå kvelden ICON_WINK
Skal nevnes at jeg svetter ekstremt mye under fysisk påkjenning.

Redigert av Elgvenn2; 09/06/2008 15:35.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Elgvenn2] #564663 09/06/2008 15:11
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Og DERR var eliten inne på aldersresultatlisten også:
Sitat: resultatlista
Sist oppdatert 9/6 kl 16.
Etter avtale med NCF har arrangøren idag bestemt at eliteryttere under 45 år OGSÅ skal rangeres i aldersklassene.

...og jeg rykka ti plasser ned.

LarsB

Redigert av larsb; 09/06/2008 15:11.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Juffe] #564673 09/06/2008 15:30
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg syntes det blir sagt MYE tull i den diskusjonen her. Det nye regelverket syntes jeg er toppers. Det har vist seg år etter år at folk kjører heller aldersklasse isteden for eliteklassen. Netopp fordi det man får bedre "spons" av og vinne aldersklasse enn å bli 10 i eliten. Slik det er nå er da de beste i aldersklassene "tvunget" til å kjøre elite for å ha noen kjangs til å vinne alders klassene.

Syntes det også er riktig at den som kjører fortest i en vis aldersgruppe skal vinne klassen. Eller så kunne det vært som i svergie en konkurranse klasse og tur klasse. Men forskjellen er at i svergie kjører faktisk de som kaller seg mosjonister i tur klassen og de kjører ikke for å vinne noe som helst. Her hjemme kjører de beste "mosjonistene" i alders klasse for å vinne isteden for å kunne komme topp 10 i elite. Dette er vi nå kvitt å det er helt topp.

Så nå blir det kanskje fokus igjen på de det faktisk bør bli fokus på netopp de som faktisk vil prøve å bli gode. For min egen del er det ikke så viktig til eller fra for jeg får ordnet meg sykler og stasj likevel. Men for de unge som kommer opp er dette veldig viktig. Jo større eliteklasse jo flere har de å sykle med på forskjellige nivåer. Samtidig som de da har mulighet til å få hjelp med sykler istdenfor at en 40 åring i alders klasse skal få masse omtale og gode dealer.

Når det gjelder elite mener jeg de bør starte sist. Da har folk litt å se på når man kommer i mål. Syntes heller ikke det er noen store problemer underveis. Eneste er innspurten men den blir det nok gjort noe med.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: olechr] #564681 09/06/2008 15:50
H
hulken Offline
Avhengig
Avhengig
H
Til dels enig, men noe uenig også. NCF tvinger arrangører til å følge deres system, og at det "private" har satt opp premier og lignende i aldersklasser får være opp til dem. NCF tar engangslisens evnt årslisens, og drar voldsom nytte av dette. Hva er det vi egentlig betaler for. Forsikret er jeg uansett med ulykkesforsikring, reiseforsikring med mer. NCF må bygge opp et elitelag på de unge, og ikke på de som starter halvproff i aldresklassene. Du vet også det olechr at man blir stort sett ikke bedre og bedre av og passere førti, og at du vil knuse de fleste av dem lett med en fot i pedalen...

Hulken
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Elgvenn2] #564702 09/06/2008 16:36
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Elgvenn2

Tror jeg kanskje er en av de som trenger mye væske.
Starta med 2L sportsdrikke på ryggen og 1.5L vann i ramma. Fyllte flaskene på ramma 1 gang, samt at jeg drakk 5-6 små kopper vann underveis i rittet, når jeg kom i mål var drakk jeg siste rest av vannet i ramma, så hadde i meg ca. 6L ute i rittet. på vegen hjem drakk jeg 2L vann til + spiste en del salt. Var ikke på do før langt utpå kvelden ICON_WINK
Skal nevnes at jeg svetter ekstremt mye under fysisk påkjenning.

Jeg er også en av de svært tørste. På lørdag drakk jeg ca 4-5 liter i løpet av rittet. Da jeg kom i mål drakk jeg halvannen liter til.
Etter å ha kommet hjem, spiste jeg saltmat og drakk nye to liter, men kjente fortsatt at hodet strammet litt på den dehydrerte måten... Var ikke særlig på do i løpet av denne perioden, heller.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hulken] #564727 09/06/2008 17:46
henrikg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hulken
Til dels enig, men noe uenig også. NCF tvinger arrangører til å følge deres system, og at det "private" har satt opp premier og lignende i aldersklasser får være opp til dem.

Birken og alle "Birken-team" har skapt en kunstig situasjon her i Norge.
Vi har hatt en syltynn eliteklasse siden svært mange gode ryttere velger å kjøre i aldersklasser i stedet.
NCF prøver med denne ordningen å påvirke "supermosjonistene" til å velge eliteklassen.

Du vet også det olechr at man blir stort sett ikke bedre og bedre av og passere førti, og at du vil knuse de fleste av dem lett med en fot i pedalen...

Dette har vært diskutert før.
Alle som sykler like fort som eliten hører hjemme der.
Det er meningen at bare det å kjøre eliteklasse skal være gjevere enn en topplassering i aldersklassen.

Jeg ser kun positive ting med denne ordningen:

-Vi får en stor eliteklasse med et mye jevnere nivå
-Alle juniorer og halvgode eliteryttere får bedre matching
-Merkekravet i Birken vil bli snillere siden "supermosjonistene" nå kjører elite.

Henrik (eliterytter som blir frakjørt av "supermosjonister")

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hulken] #564732 09/06/2008 17:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Til dels enig, men noe uenig også. NCF tvinger arrangører til å følge deres system, og at det "private" har satt opp premier og lignende i aldersklasser får være opp til dem. NCF tar engangslisens evnt årslisens, og drar voldsom nytte av dette. Hva er det vi egentlig betaler for. Forsikret er jeg uansett med ulykkesforsikring, reiseforsikring med mer. NCF må bygge opp et elitelag på de unge, og ikke på de som starter halvproff i aldresklassene. Du vet også det olechr at man blir stort sett ikke bedre og bedre av og passere førti, og at du vil knuse de fleste av dem lett med en fot i pedalen...

Det er det jeg har lurt på og.
Sist søndag ble Paris-Roubaix (turrittet) gjennomført. Ca. 3000 deltakere kjører opp til 255 km. Dyreste alternativ: 255 km etteranmelding koster 25 euro, ca. 200 kroner ex lic. De som er ute på 'internasjonale fora' vet at det blir regnet for å være høy pris. Hvordan klarer de å gjennomføre slike ritt for en brokdel av det det koster hos oss? (Joda, jeg er kjent med noen forskjeller, men hadde gjerne sett budsjettene til en del ritt for å sammenligne.)

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hulken] #564740 09/06/2008 18:35
olechr Offline
More than words
More than words

engangslisensen er jeg enig i er for høy. Når det gjelder den eldre garde så gjelder jo ikke de samme reglene. Fra klasse M/K 45 og oppover får de kun resultat i elite altså ikke i pose og sekk.

Redigert av olechr; 09/06/2008 18:36.

Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Tange] #564741 09/06/2008 18:39
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange

Det er det jeg har lurt på og.
Sist søndag ble Paris-Roubaix (turrittet) gjennomført. Ca. 3000 deltakere kjører opp til 255 km. Dyreste alternativ: 255 km etteranmelding koster 25 euro, ca. 200 kroner ex lic. De som er ute på 'internasjonale fora' vet at det blir regnet for å være høy pris. Hvordan klarer de å gjennomføre slike ritt for en brokdel av det det koster hos oss? (Joda, jeg er kjent med noen forskjeller, men hadde gjerne sett budsjettene til en del ritt for å sammenligne.)

Ikke for at jeg vet hva ting koster. Men en stor forskjell er at i utlandet så syntes man det er stas og arrangere. Og politi, kommune osv er med og arrangerer. Her hjemme koster ALT noe. Alt i fra røde kors til politi til de som eier marka. Vil tru dette er den store forskjellen. Når vi kjører små fille ritt i utlandet er veiene sperret helt for trafikk. Uten at man må ha masse politi osv. Og må man det så stiller disse opp gratis. Her hjemme på landveis ritt får vi ikke sperret veien for NM en gang fordi det krever for mye.

Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: olechr] #564760 09/06/2008 19:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Paris-Roubaix er heller ikke sperret for trafikk, og det samme gjelder for mange (de fleste?) andre TURritt. At et rit som PR er stas er det ikke tvil om, men mange andre ritt er like nyfødte som Raumerrittet og Grenserittet. Og PR er ikke akkurat et pyseritt heller, det krever en god del back up av røde kors og sykebiler.
En del av de tingene du nevner har jeg også hatt som mulige fordyrende led, men hadde likevel vært moro å se noen budsjetter.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Tange] #564764 09/06/2008 19:15
olechr Offline
More than words
More than words
Ja de trenger røde kors osv. Men jeg er helt sikker på at det ikke koster rare greiene under PR. Bare ser når jeg kjørte moto cross/enduro. I svergie stilte Røde kors opp gratis fordi det var fin trening. Her hjemme kostet det samme mange mange tusen. Sånn er det ikke i norge desverre.

Ambassadør for Scott.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: olechr] #564794 09/06/2008 20:03
panorama Offline
Veteran
Veteran
ser på ritt i eksempelvis Italia så er sånn som Brannvesen, politi mer enn gjerne med å arrangerer ritt. en annen ting som er MYE bedre i utlandet( erfaring fra Italia) er drikkestasjonene som serverer alt fra FLASKER, BARER, SMÅ KAKEBITER+++ Savner sånt i Norge.

Sykler hvert år ett ritt i dolomittene (for øvrig VM maraton i år). Betaler snaue 300NOK og får da: Knall drikkestasjoner 6 ganger på 120km, pasta-middag utover ettermiddagen/kvelden etter ritt, Pose med startnummer som inneholder: barer/evt. gel,flaske, en suvernir fra arrangementet(tskjorte,handkle..), smakebiter fra varer som lages i nærområdet.

Er så mye man kan gjøre ut av det på ritta her hjemme med litt kreativitet i arrangør-staben. Men kan jo forstå at økonomien ikke alltid strekker til hos alle arrangører.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: panorama] #564798 09/06/2008 20:06
panorama Offline
Veteran
Veteran
en annenting er mediadekningen her hjemme.
For egen del er lokalavisen min mer interessert av å dekke 2.div ballspill enn fremadstormende syklister på både MTB og racer siden.
Og dem er det mange av her på området.

Om jeg ikke tar feil så står det 3-4 sider om 2-div runden på Romerike i morgendagens avis. Sto knapt en side om Raumerrittet, som må være ett av de største arrangementene her i området.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: panorama] #564820 09/06/2008 20:33
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Det er enkelt. ballspill er kultur fordi det appellerer til den gemene hop som trenger samhøringhet uten å gjøre noe. Sykling i utlandet (Dolomittene) er kultur og en turistmagnet. Norge har ikke behov for det. Norge har nok med seg selv og trenger ikke gjøre absolutt mer en minimum for å glede de "få" som sykler.

Hørte en venn fortelle fra da de syklet styrkeprøven med politieskorte foran. Politiet tok faktisk og stoppet syklistene i et kryss for å slippe forbi bilene...

Jaja...

'...once more, and more intensity!'
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Juffe] #564890 09/06/2008 23:04
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Her var det mye vås fra folk som ikke har fulgte med på elitens utvikling de siste årene.

Reglen med resultater i både elite og alder har INGENTING med merkekravet i Birken å gjøre! At merkekravene blir lettere i år er bare et resultat av reglen, men ikke målet.

For 2 år siden var det 37!! deltagere i eliteklassen for menn i Birken og alle andre turritt hadde samme elendige utvikling som OleChr helt riktig påpeker oppstod siden gode ryttere heller ville vinne aldersklasser i sponsordrakter enn å bl nr. 5 i eliten.

Situasjonen var altså slik at man kunne velge mellon to alternativer:
1. Slutte å arrangere altive klasser siden ingen lenger ville kjøre der og la de få som definerte seg selv som eliteløpere kjøre i aldersklassene.
2. Sørge for at landets beste rytter faktisk kjører i eliteklassen.

Denne sesongen har det vært 3 NC maraton ritt og deltagelsen i eliteklassene er mer enn doblet i forhold til i fjor.
Det betyr i korthet at de beste rytteren nå konkurrerer mot hverandre og ikke minst at juniorene har et mye større og mer homogent felt å utvilkle seg i.

Til de av dere som surter over at eliteløpere nå vinner aldersklassene: Forklar meg hvorfor man skal kåre de nest beste til vinnere som man gjorde før!
Og før dere svarer: Kom opp med en alternativ løsning som sikrer samme sportslige kår som eliteløperne har fått med den nye ordningen!

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: olechr] #564923 10/06/2008 06:35
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr

Når det gjelder elite mener jeg de bør starte sist. Da har folk litt å se på når man kommer i mål. Syntes heller ikke det er noen store problemer underveis. Eneste er innspurten men den blir det nok gjort noe med.

Javisst, for oss som sykler en halvtime saktere er det også et pluss å få sett de beste. Men det forutsetter at arrangøren klarer å redusere kaoset i målområdet samt at "rittjungelen" (ritt, tråkk, Olavs menn, gutua, you name it) ikke gjør det umulig for speaker å holde publikum oppdatert (og selvfølgelig at speaker selv er litt oppdatert på hvem som er hvem i norsk terrengsykling...).

Når du har "meldepost" 3km før mål skulle det være en smal sak å få til det.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: hulken] #564950 10/06/2008 07:24
EgilS Offline
More than words
More than words
Til dels enig, men noe uenig også. NCF tvinger arrangører til å følge deres system, og at det "private" har satt opp premier og lignende i aldersklasser får være opp til dem.

Arrangørene er klubbene, og klubbene og medlemene er NCF. NCF er ikke en mystisk organisasjon som lever sitt eget liv uavhengig av hva som skjer ellers.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: EgilS] #564975 10/06/2008 08:24
O
otten Offline
Fersking
Fersking
O
Brede, Ole Chr. m.fl.

Forstår godt at man har et problem på elitenivå man forsøker å løse, men er veien å gå å berøve alle under 45 år en mulighet til å kjempe mann mot mann / kvinne mot kvinne for en klasseseier i mosjonsrittene? Konkurranse på like vilkår er selve grunnelementet i all idrett og dette forsvinner helt med denne nye NCF/Birkebeiner-løsningen. Alle som starter i aldersklassene under 45-49 kan nå ta turen fra start til mål, spurte om en helt ukjent plassering, dusje og reise hjem for deretter om kvelden eller dagen etter lese hvilket nummer man ble. Dette er et produkt flere ganske raskt vil takke nei til, tror nå jeg.

Sakens kjerne er vel at man forsøker å blåse opp en meget marginal idrett (på toppnivå i Norge) ved å fylle på med alt av talent og gammel storhet som idag holder seg godt igang med moderate treningsmengder på mosjonsplanet. Dette vil i beste fall ha en kortsiktig effekt. Mener forbundet heller burde jobbe seriøst og hardt med egne løsninger istedet for å ty til slike behagelige kjappiser i samarbeid med de store mosjonsarrangementene. Hva de skal gjøre er vanskelig å si men en god start ville være å fjerne eliteklassen/NC-status helt fra disse rittene. Da tar man problemet ved roten og utøverne i begge leire på alvor. Lykke til!

otten
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: brede] #564978 10/06/2008 08:28
O
olaho Offline
Medlem
Medlem
O
Sitat: brede
Her var det mye vås fra folk som ikke har fulgte med på elitens utvikling de siste årene.

Reglen med resultater i både elite og alder har INGENTING med merkekravet i Birken å gjøre! At merkekravene blir lettere i år er bare et resultat av reglen, men ikke målet.

For 2 år siden var det 37!! deltagere i eliteklassen for menn i Birken og alle andre turritt hadde samme elendige utvikling som OleChr helt riktig påpeker oppstod siden gode ryttere heller ville vinne aldersklasser i sponsordrakter enn å bl nr. 5 i eliten.

Situasjonen var altså slik at man kunne velge mellon to alternativer:
1. Slutte å arrangere altive klasser siden ingen lenger ville kjøre der og la de få som definerte seg selv som eliteløpere kjøre i aldersklassene.
2. Sørge for at landets beste rytter faktisk kjører i eliteklassen.

Denne sesongen har det vært 3 NC maraton ritt og deltagelsen i eliteklassene er mer enn doblet i forhold til i fjor.
Det betyr i korthet at de beste rytteren nå konkurrerer mot hverandre og ikke minst at juniorene har et mye større og mer homogent felt å utvilkle seg i.

Til de av dere som surter over at eliteløpere nå vinner aldersklassene: Forklar meg hvorfor man skal kåre de nest beste til vinnere som man gjorde før!
Og før dere svarer: Kom opp med en alternativ løsning som sikrer samme sportslige kår som eliteløperne har fått med den nye ordningen!

Siden 'mye vås' sikkert var ihvertfall delvis rettet mot mitt innlegg:

Slik ser det ut historisk i Birkebeinerrittet:

2000: Eliteklassen vunnet på 2.43, beste tid i aldersklassene M16-M45 ville gitt en 28. plass i elite
2001: Eliteklassen vunnet på 2.45, beste tid i aldersklassene M16-M45 ville gitt en 13. plass i elite
2002: Eliteklassen vunnet på 2.40, beste tid i aldersklassene M16-M45 ville gitt en 21. plass i elite
2003: Eliteklassen vunnet på 2.41, beste tid i aldersklassene M16-M45 ville gitt en 50. plass i elite
2004: Kan ikke sammenligne resultater
2005: Kan ikke sammenligne resultater
2006: Eliteklassen vunnet på 2.43, beste tid i aldersklassene M16-M45 ville gitt en 18. plass i elite
2007: Eliteklassen vunnet på 2.52, beste tid i aldersklassene M16-M45 ville gitt en 19. plass i elite

Så historisk så er det ikke akkurat snakk om at mange i aldersklassene kunne ha blitt nr. 5 - 10 i eliteklassen slik som det påstås (noen få av klassevinnerne ville selvfølgelig kjørt endel fortere pga. bedre rygger og lukte på topp10-plasseringer, men det er et stykke opp...). Utviklingen har heller ikke vært spesielt negativ fra 2000 til nå med unntak av 2003. Man må regne med at topptrente mosjonister kan klare å komme seg inn til en tid 10 minutter etter eliteklassen.

Til 'Forklar meg hvorfor man skal kåre de nest beste til vinnere som man gjorde før!': Det er, etter min mening, to forskjellige konkurranser; elite og aldersklassene. Man må gjøre et valg; enten stiller man i elite eller i aldersklasse, og man kårer derfor en vinner i elite og klassevinnere i alder. Vil man vinne elite så stiller man der, vil man vinne alder så stiller man der. Enkelt og greit. Prestisjen har det vel aldri vært noe tvil om hvor ligger?

Til 'Kom opp med en alternativ løsning som sikrer samme sportslige kår som eliteløperne har fått med den nye ordningen!': For min del så virker det som at elite har mer enn gode nok sportslige vilkår fra før og det at folk i aldersklassene skal henge seg i ryggen på eliteutøverne vil ikke forandre dette. Forøvrig har vel også de sportslige vilkårene til de som ligger topp10 i aldersklassene også noe å si, skulle man tro?

Jeg, som er en middelmådig rytter (men antageligvis likevel innenfor 300-rankingen 7. august), vurderer nå å stille opp i elite for å få mulighet til å konkurrere på like vilkår med de som kommer til å vinne klassen min!

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: olaho] #564986 10/06/2008 08:42
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Jeg, som er en middelmådig rytter (men antageligvis likevel innenfor 300-rankingen 7. august), vurderer nå å stille opp i elite for å få mulighet til å konkurrere på like vilkår med de som kommer til å vinne klassen min!

Dette er jo akkurat slik det bør være. Seeder man seg til pulje 20, stiller man i pulje 20, seeder man seg til elite, stiller man i elite.

Jeg skjønner at det er kjedelig for de som før stilte i pulje 1 at de nå mister sjansen til å "vinne klassen" fordi de må seede seg til eliten nå for å ha best mulig forutsetning for å oppnå god plassering. Dette argumentet er imidlertid ikke så bra etter min mening. Vi som ikke klarer å seede oss til pulje 1 i Birken har jo slitt med det samme problemet de siste årene, vi får jo ikke drahjelp på lik linje med de beste..

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: otten] #564989 10/06/2008 08:50
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: otten
Forstår godt at man har et problem på elitenivå man forsøker å løse, men er veien å gå å berøve alle under 45 år en mulighet til å kjempe mann mot mann / kvinne mot kvinne for en klasseseier i mosjonsrittene?

Den muligheten forsvinner nok delvis i det øyeblikket man startet å dele opp klassene i puljer. Muligheten ble enda mindre etter at seeeding ble innført. Så argumentet ditt har forsåvidt liten gyldighet i forbindelse med eliteklassene. Skal man kutte ut deling av klasser og seeding og heller har 1500 i enkelte startpuljer? Hva med sikkerheten? At dette er en kjappsløsning er jeg helt uenig med deg i. Jeg tror egentlig dette kan være veien å gå, så fremt man vil beholde eliteklassene.

Som jeg skrev over så kan jeg ikke skjønne at noen har noe å tape på denne nye ordningen. De eneste må være disse "gamle talentene og storhetene" som er for feige til å stille i de klassene der de ut fra prestasjoner hører hjemme.

Og at en syklist som har passert 30 skal betegnes som "gammelt talent og storhet" vitner vel om liten kunnskap om sporten?

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: olaho] #564995 10/06/2008 08:56
EgilS Offline
More than words
More than words

Dette har da ikke forandret seg.

Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Johan] #565010 10/06/2008 09:27
S
Specialized08 Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: Johan
Sitat: jan erik
Sitat: hilmer
Dette gikk ikke saa bra for min del. 3.41 - som vel tilsvarer ca 4 timer i Birken...som betyr null fremgang etter 2 aar med trening. Det begynte aa lugge rett foer nedkjoeringen til gruvelia og derfra var det full stopp. Kunne ikke ta igjenn gruppene som kjoerte forbi, fordi akselerasjonen ga kramper...
Jeg hadde med meg 4,2 liter vann, og hadde drukket 3 liter foer aas gaard. Jeg tror jeg maa begynne med salttabeletter.

Det fine var at terrengpartiene gikk veldig bra - spesielt det andre. Der hadde jeg fin flyt og ikke minst hadde jeg det goey! Det foerste var det for mye folk i => gaaing paa uforstaaelige steder.

Hvis det ikke er kommentert her tidligere så er det å drikke for mye vann ikke bra. Det skyller ut salter av kroppen din. Og gir kramper

Jepp, akkurat det siste fant jeg ut av så det sang på lørdag. To punkteringer, ødelagt pumpe, løpe for å finne noen tilskuere med pumpe, for mye vann og lite salt i uken før gjorde raumerrittet til et lite helvete. Lugging etter ca 3 mil, og så ille at jeg ikke kom meg ut av løypa etter hvert. Gikk alle oppoverbakker fra Aas gård og inn, og i siste bakken før mål gikk min snart 6 år gamle datter i fra meg. Dyrebar erfaring som jeg glatt kunne vært foruten.

Tror nok de fleste som skylder på for lite drikke, for lite salt osv. heller burde skylde på for lite treningsgrunnlag. Det kreves ganske store treningsmengder med lange og tildels harde treningsøkter for å komme komme gjennom slike ritt med høg intensitet uten kramper. Dessuten er det en stor fordel å kjenne sin egen kropp. Min egen erfaring er å unngå "rykk" og for høg belastning, kjøre jevnt med høg tråkkfrekvens uten å overbelaste bena. Dessuten...påfyll av raske karbohydrater jevnlig. Disse lagrene tømmes fort i ritt pga. høg intensitet. Da fylles musklene fort med laktat.

Angrer like mye hver gang jeg starter i terrengritt, men stiller igjen og igjen .....
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: Juffe] #565013 10/06/2008 09:32
S
Specialized08 Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: Pondus
Jeg hadde 1,5 liter vann på ryggen, 0.75 + 0.5l Maxim på ramma ved start. Underveis ble det to halve krus med vann i tillegg. Kom i mål med 0.5l maxim igjen og ca 1dl vann på ryggen. Tisset etter ca 15 i målområdet.

dagen før drakk jeg ca 1,5l farris og 3-4liter vann. Spiste fet fisk og iskrem. Før start drakk jeg ca 1,5l vann og tok en 500mg salttablett.

Fikk tidlig gåsehud og frøs faktisk store deler av løpet. Dette minnet meg på å drikke jevnt og kontinuerlig. Spiste 1,5 maximbar og 4 små tuber med maxim gel (disse i løpet av de to siste mila).

3 is og en pose med sørlandschips i mål ICON_LAUGH

Dette med "gåsehud" og "frøs" merket jeg faktisk selv i varmen!!!. Hva kommer dette av?

Angrer like mye hver gang jeg starter i terrengritt, men stiller igjen og igjen .....
Re: Raumerrittet 7. juni [Re: EgilS] #565017 10/06/2008 09:41
O
otten Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: EgilS
Den muligheten forsvinner nok delvis i det øyeblikket man startet å dele opp klassene i puljer. Muligheten ble enda mindre etter at seeeding ble innført. Så argumentet ditt har forsåvidt liten gyldighet i forbindelse med eliteklassene. Skal man kutte ut deling av klasser og seeding og heller har 1500 i enkelte startpuljer? Hva med sikkerheten? At dette er en kjappsløsning er jeg helt uenig med deg i. Jeg tror egentlig dette kan være veien å gå, så fremt man vil beholde eliteklassene.

Hopp ut av Birken-modus og opp et abstraksjonsnivå eller to!

Som jeg skrev over så kan jeg ikke skjønne at noen har noe å tape på denne nye ordningen. De eneste må være disse "gamle talentene og storhetene" som er for feige til å stille i de klassene der de ut fra prestasjoner hører hjemme.

At man med 0-5 økter per uke hevder seg godt på dagens nivå i NC-rittene er vel snarere flaut for oss alle enn feigt av noen få?

Og at en syklist som har passert 30 skal betegnes som "gammelt talent og storhet" vitner vel om liten kunnskap om sporten?

Les på nytt og lær deg å sitere! Deretter kan du kutte ut den nedlatende argumentasjonsteknikken...

Redigert av otten; 10/06/2008 09:41.

otten
Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Moderator  support