Vil ha vekk syklistene fra turstiene!
|
Vil ha vekk syklistene fra turstiene!
05/06/2008 14:47
|
magic
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ser ut til at noen turgåere i Steinkjer irriterer seg kraftig over noen syklister! Kanskje NOTS må inn å megle litt her, og bidra med noe holdningsskapende arbeid blant syklistene? http://www.steinkjer-avisa.no/?side=art&artid=1444
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
Re: Vil ha vekk syklistene fra turstiene!
[Re: magic]
05/06/2008 15:03
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Godt jobba!
Noen burde i alle fall ta tak i dette, prøve å rette opp inntrykket og forsøke å få til et bedre samspill mellom turgåere og syklister.
...Og det er jo NOTS gode til, men noen har åpenbart sørget for å gi dem et dårlig utgangspunkt.
|
|
|
[Re: Stein]
05/06/2008 15:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er klart at disse turgåerne ser på stiene som sine egne (ref. tråden om syklister i veien  ), kun fordi de har pyntet på de. De mener tydeligvis også at ved å på privat initiativ sette opp et skilt kan forby sykling. Noen burde nok fortelle de at det ikke er slik det fungerer. De skiltene som burde ha vært satt opp er med stivettreglene, undertegnet NOTS. Det er plass til alle.
|
|
|
[Re: EgilS]
05/06/2008 15:48
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
jeg tok meg selv i og lure litt hvem som hadde gitt de lov til å sette opp disse skiltene og hvilke rettslig kraft disse egentlig hadde. Om en bare setter opp vilkårlige skilt av den typen må det være mulig å få bot for det. Høres og ut som dette er et problem med den evig problemskapende gruppen kjent som grusracere... hehe. Her i bergen er folk jeg møter på fløyen/rundemanen i svært varierende grad glad for og møte på meg. En gang var det en gammel dame som skulle begynne å kjefte på meg da jeg skulle lirke meg forbi henne (jeg lå bak henne i tyve meter og prøvde gang på gang uten at hun merket). Tingen var at veien der var tre meter vid, hun gikk på den ene siden og hunden i bånd gikk på andre. Det var vel ikke så rart at jeg mått smile litt når jeg fikk beskjed om at jeg måtte vise hensyn (etter å ha gjort det i 20 meter, mens hun knaptnok gjorde det samme). Jaja, alt løste seg med et smil og et hyggelig svar. Når jeg var over vidden i går møtte jeg både folk som så stygt på meg og andre som uttalte hvor latterlig de syntes det var at enkelte ville gjøre det forbudt for syklister å benytte dette terrenget. I sistenevnte tilfellet var det til og med de som begynte å snakke om det  På løvstakken er og alle jeg har møtt blide og glade og er tilsynelatende bare glad til at andre vil bruke terrenget med de. Ideelt sett hadde vel vi fått lage noen flere dh løyper her i bergen slik at en fikk dette litt unna småbarnsfamiliene på tur, men det er vel stort sett ikke noe vesentlig problem. Man må vel bare vise hensyn så viser de andre forhåpentligvis hensyn tilbake
|
|
|
[Re: heinrich]
05/06/2008 16:04
|
langen
Besatt
|
Besatt
På vei hjem fra jobb idag fikk jeg faktisk ropt følgende etter meg, ganske hissig også: "Kom deg inn på sykkelstien!!" Dette av en gående person som gikk på den samme gå/sykkelstien han tydeligvis ville at jeg skulle bruke. Det er tydeligvis forskjell på folk!
-Magnus
|
|
|
[Re: langen]
05/06/2008 16:09
|
magic
OP
Besatt
|
OP
Besatt
På vei hjem fra jobb idag fikk jeg faktisk ropt følgende etter meg, ganske hissig også: "Kom deg inn på sykkelstien!!" Dette av en gående person som gikk på den samme gå/sykkelstien han tydeligvis ville at jeg skulle bruke. Det er tydeligvis forskjell på folk! Han gleder seg vel til å få tilbake førerkortet, og følte sikkert et stort behov for å skrike seg opp ved synet av en syklist i veien 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
05/06/2008 16:20
|
langen
Besatt
|
Besatt
Hehe, noe sånt ja. Jeg =>  <= Han
-Magnus
|
|
|
[Re: langen]
05/06/2008 17:09
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
De henviser til terrengsykkel.no her. Er det i en stiguide eller hva?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
05/06/2008 18:05
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis det er i en stiguide så burde den raskest mulig redigeres, for den setningen, "Se opp for turgåere, enkelte blir lett forbanna", er jo ikke veldig lur. Jeg og mange med meg har stort sett aldri sett en sint turgåer, så humøret til de man møter er nok avhengig av farten man holder. [edit]Det var en stiguide ja: http://terrengsykkel.no/index.php?stid=226Burde den i det hele tatt ligge der? Downhill-sykling i en opparbeidet gå/jogge-løype med bark høres ut som noe som man faktisk ikke trenger å drive med, uansett hvor mye rett man mener at man har å sykle hvor som helst.
Redigert av Dan; 05/06/2008 18:09.
|
|
|
[Re: Dan]
05/06/2008 19:28
|
Kenneth R
Kjedelig å være avhengig, ass
|
Kjedelig å være avhengig, ass
Er det noen som har sett noen sak da nesten 100 syklister sykla på opraen under FFF i helgen? Var rett og slett lattlig da hu vesle tyttebærpoltidama kom og trua med å ringe politiet. Var gøy med alle folka som kikka da 50 stykker kom i manual nedover. Folk i dress innefor stod bare og måpa/ smilte.
|
|
|
[Re: Kenneth R]
05/06/2008 19:52
|
bik3man
More than words
|
More than words
"Organisert" FFF-sykling på Operaen?
Jeg synes rett og slett det er tåpelig å sykle på Operaen når det er en turistmagnet og byens nye signalbygg, og det står skilt overalt om at sykling ikke er tillatt. Det er BARE for å provosere, og gjør ikke akkurat underverker for det holdningsskapende arbeidet mange syklister bruker tid på for å bedre vårt rykte.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: Dan]
05/06/2008 20:03
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Er det bare jeg som syns dette var litt spesielt:
"– Vi har lagt på duk, bark og grus. Når syklister kommer i full fart og bremser, blir stiene fort ødelagt. "
Har de lagt duk på veien og grus over, så det blir turstiens Karl Johan?
Utenom dette rare, burde vel syklistene som bruker stien øve seg litt på teknikken og høfligheten. Jeg pleier ofte å ende opp på Ullevålseter etter endt langtur og sykler innom Sognsvann på vei hjem, på den veien er det jo ofte mange turgåere og jeg pleier å bremse ned i god avstand uten å lage markante bremsespor. Har til nå ikke fått noen sure miner av turgåere. Virker at så lenge turgåere vet du kommer bak og du kjører ikke i 100 eller veldig nær dem så har de fleste ingen problemer med syklister. Så klart noen hater oss syklister fordi vi ikke kun sitter inne og ser på Hotell Cesar, men de kan man ikke påvirke.
Er det bare jeg som av og til føler at endel kamikaze syklister ødelegger for oss som sykler endel i marka? Av og til når jeg er på sykkelturer legger jeg merke til at endel syklister pusher litt for hardt i nedoverbakkene selv om det er mange turgåere der. Ved Frognerseteren er det kanskje litt ekstra drøyt på den lille strekningen fra stasjonen til stiløypene begynner, siden det er mange unge som kjører der.
Kanskje NOTS burde begynne å henge opp litt Sti-Etikette skilt der det er som verst?
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
05/06/2008 20:11
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen som har sett noen sak da nesten 100 syklister sykla på opraen under FFF i helgen? Var rett og slett lattlig da hu vesle tyttebærpoltidama kom og trua med å ringe politiet. Var gøy med alle folka som kikka da 50 stykker kom i manual nedover. Folk i dress innefor stod bare og måpa/ smilte. Morsomt stunt, men vil anta de fleste "ikke-syklister" tenkte at de som "demonstrerte" var idioter mens syklistene blandt tilskuerne var litt flaue. Er syklister det nye Blitz?
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: buskmann]
05/06/2008 20:13
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[/url] Er det ikke bare å anmelde disse to for å sette opp ulovlig skilt i skogen og for trakasering når folk gjør noe helt lovlig som å sykle. Dette skal jo være lett for politiet når de både har navn og bilde. Eller kanskje det er best at NOTS klargjør en del ting for dem først.
|
|
|
[Re: supernalle]
05/06/2008 20:18
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forøvrig ønsker jeg en faksimile her på terrengsykkel.no av denne saken i fredagens avis. Kan noen fikse det?
|
|
|
05/06/2008 20:35
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har hatt noe av den samme problemstilling i Sarpsborg hvor "lysløypekomiteen" satt opp hjemmesnekrede sykling forbudt-skilt. Her kan dere lese om hvordan NOTS hjalp oss til en lykkelig løsning i denne saken; http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthrea...true#Post444812
|
|
|
[Re: Oystein L]
05/06/2008 21:08
|
Børre90
Fersking
|
Fersking
Hei!
Jeg har selv brukt denne stien noen ganger, både før og etter at grusen kom. For syklingen sin del har de "ødelagt" stien, men det er helt klart en kjempejobb for fotgjengere. Stien har rett og slett blitt for kjedelig og for lite teknisk. Derfor har jeg, som bor ganske nært denne stien, nesten slutta å bruke den. Det hender seg at jeg en gang i blandt drar dit, men da bruker jeg så mye som mulig av den gamle stien og kjører forholdsvis rolig på den nye.
|
|
|
[Re: Andreas83]
05/06/2008 21:37
|
blurman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er syklister det nye Blitz? Tja, kanskje det 
|
|
|
05/06/2008 23:57
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Var rett og slett lattlig da hu vesle tyttebærpoltidama kom og trua med å ringe politiet. [ y] Ja, kor dum går det ann å bli? At ho gjer jobben sin, og forsøker å opprettholda dei reglane som er satt på staden er jo kjempeteit. [/ y]
Andreas Tveit
|
|
|
06/06/2008 06:15
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Sykling på operaen er forbudt, og det bør respekteres. Når det i tillegg skjer i "organisert" form, blir det rett og slett hårreisende!! Dette vitner om NULL vurderingsevne! ...og hvor var de som arrangerte FFF??? Slik jeg ser det er dette den type stunt som ikke akkurat virker positivt på forholdet mellom oss syklister og andre brukere av byen og marka. Når det i tillegg slenges ut kommentarer som du gjør her (om vakten), er det ekstra uheldig! Skal virkelig vi synke så lavt? Her rakker vi ned på andres utsagn om syklister (i blogger, kommentarfelt i nettaviser mm), så sitter vi her og slenger rundt oss med flåsete kommentarer selv, og det atpåtil om folk som gjør jobben sin!!! Som en relativt ny, og blant mange lite populær gruppe brukere av det offentlige rom - bør vi trå litt varsomt. Flere steder lever vi litt på nåde. Dette gjelder bl a på t-banen til Frognerseteren. En ting som virkelig provoserer meg der, er hvordan mange av oss viser totalt mangel på respekt for det vi ser på som normal skikk og bruk. Skitne syklister som slenger seg ned, gjerne med beina oppi setene. Andre røsker ned plakater og bruker de som "sitteunderlag". Vi er ikke (iallefall ikke jeg...) så kuule at vi er untatt ordinær folkeskikk. Slik oppførsel virker ikke akkurat positivt på andres inntilling ovenfor terrengsyklister som gruppe.
-H
|
|
|
06/06/2008 06:22
|
EgilS
More than words
|
More than words
Er det ikke bare å anmelde disse to for å sette opp ulovlig skilt i skogen og for trakasering når folk gjør noe helt lovlig som å sykle. Dette skal jo være lett for politiet når de både har navn og bilde. Og hvordan er det med lovligheten av å lage vei i skogen uten tillatelse fra lokale myndigheter? Jeg vil tippe at deres utbedring av stien er et søknadspliktig tiltak? Har de fått tillatelse fra grunneier?
|
|
|
[Re: EgilS]
06/06/2008 06:37
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da må det være bedre å forsøke på en mer legal måte Sitat fra Friluftsloven § 2, Ferdsel i utmark (uthevet av meg); I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.
Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.http://www.lovdata.no/all/nl-19570628-016.htmlHvorvidt dette er tilfelle kan lett verifiseres, og vips; plutselig er det ikke syklistene, men de som har satt opp skilt som er lovbrytere...
|
|
|
[Re: Oystein L]
06/06/2008 06:41
|
EgilS
More than words
|
More than words
Da må det være bedre å forsøke på en mer legal måte Sitat fra Friluftsloven § 2, Ferdsel i utmark (uthevet av meg); I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.
Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.http://www.lovdata.no/all/nl-19570628-016.htmlHvorvidt dette er tilfelle kan lett verifiseres, og vips; plutselig er det ikke syklistene, men de som har satt opp skilt som er lovbrytere... Vel, man kan jo sikkert diskutere om syklistene har fulgt dette: "når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet." Likefullt er det ikke opp til hvermannsen å forby ferdsel.
|
|
|
06/06/2008 07:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Journalisten som skrev artikkelen er opptatt i et møte, men skal være tilgjengelig om en halvtimes tid...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/06/2008 07:37
|
chalshus
More than words
|
More than words
Er det noen som har sett noen sak da nesten 100 syklister sykla på opraen under FFF i helgen? Var rett og slett lattlig da hu vesle tyttebærpoltidama kom og trua med å ringe politiet. Var gøy med alle folka som kikka da 50 stykker kom i manual nedover. Folk i dress innefor stod bare og måpa/ smilte. Dere er jaggu meg noen idioter... Jeeez. Hvem er de ansvarlige bak FFF? Kanskje noen burde da en telefon dem vedkommende?
Redigert av chalshus; 06/06/2008 07:44.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: GeirK]
06/06/2008 07:47
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Må si denne saken virker underlig, og vet ikke om jeg har forstått dette riktig; En gruppe mennesker har på privat (?) inititaiv og med egne (?) midler tatt seg tilrette i utmark og anlagt grusveier i et allerede etablert stinett som historisk sett har hatt både syklister og turgåere som brukere. Denne gruppen mennesker hevder så å ha eierskap til landskapet grunnet deres kultivering, og som konsekvens av dette har de bestemt seg for å "forby" sykling her. Dette åpner jo det for fantastiske villvest tilstander for oss alle når det gjelder våre muligheter til å hevde eierskap til utmarksområder. Jeg ser for meg dedikerte sykkelparker over hele den norske fjellheimen, det er bare å finne fram en spade og grave ut noen hopp og sette opp et par skilt med "Kun tillatt for sykling" Fett
Redigert av jeth; 06/06/2008 07:48.
Jens
|
|
|
06/06/2008 07:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det noen som har sett noen sak da nesten 100 syklister sykla på opraen under FFF i helgen? Var rett og slett lattlig da hu vesle tyttebærpoltidama kom og trua med å ringe politiet. Var gøy med alle folka som kikka da 50 stykker kom i manual nedover. Folk i dress innefor stod bare og måpa/ smilte. Hei, Kenneth R. Du føler deg sikkert tøff i trynet når du kan være med 100 andre og begå lovbrudd og på den måten stikke deg bort i mengden. Nå har du mulighetene til å vise deg som den tøffingen du er ved å skrive noen ord om hva du tror dette gjør det inntrykket vi i NOTS ønsker å skape blant ikke-syklister - at terrengsyklister er høflige, lovlydige sportsutøvere som tar hensyn til andre mennesker og omgivelsene. Jeg venter...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/06/2008 07:52
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Er det noen som har sett noen sak da nesten 100 syklister sykla på opraen under FFF i helgen? Var rett og slett lattlig da hu vesle tyttebærpoltidama kom og trua med å ringe politiet. Var gøy med alle folka som kikka da 50 stykker kom i manual nedover. Folk i dress innefor stod bare og måpa/ smilte. Søker du sympati, tror jeg du er på feilt forum. Sorry, men dette gjør ikke annet enn å provosere det store flertall av ansvarlige syklister (brukerne av dette forumet bla). Det er jo ganske rart at du ikke innser at denne type handlinger skaper splid, som er det vi minst av alt trenger.
Redigert av jeth; 06/06/2008 07:53.
Jens
|
|
|
[Re: chalshus]
06/06/2008 07:53
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Politiet tror fyren var sinnsforvirret, men vi vet bedre. Han var syklisthater på tokt! vg.no Tilbake til saken, jeg synes det er trist at noen kan ødelegge for NOTS' arbeid med bajasoppførsel. Det viser seg fra andre idretter med samme problem at noen få individers overtramp kan ødelegge for dialogen mellom seriøse interesseorganisasjoner og myndighetene/grunneierne. Det sørgelige er at det er lite annet å forvente av en uorganisert gruppe personer med relativt lav snittalder. Jeg tror ikke de skjønner konsekvensene av handlingene på lang sikt, og jeg tror ikke det hjelper å fortelle dem det heller...
|
|
|
|
|