Jeg skal spandere en ny og lettere krank til min nye 29" terrengsykkel. På 26" sykler jeg på storskiva når det ikke går oppover, og slik må det bli slik at kjedet blir stramt når det går unna. Inntil jeg blir så sterk at jeg kan sykle på to gir over det jeg gjør nå, tror jeg at jeg går for andre drev.
Hvilken krank er best til dette? Jeg tror at 40-29 er ca det jeg vil ha. Hvem lager noe sånt? Hadde forresten vært digg å slippe isis-lagre
Den er såpass rådyr at jeg nok vil sy sammen en egen løsning. Middleburn duo er jo i nærheten, men jeg er redd for at 42 akkurat er litt for tungt siden to tenner foran ca tilsvarer en tann bak
Gog! Jeg fikk akkurat 28t granny -42t midtre til 4-bolt krank fra TA Specialites ([url=www.starbike.com]www.starbike.com[/url]) De tilbyr alt fra 32t til 46t midtre og 20t til 30t granny. Shmart eh! Testet sulamitten oppogned gata tre ganger i går kveld etter montering og giringen er helt on par med f.eks Shimano.
Jeg tenkte litt på tanken selv da jeg i vinter spec'a 29er girsykkelen min.
På 26" hadde jeg tatt 29-42 uten å tenke, men på 29er er som kjent hjula litt større, og da frykter jeg som du at 42 er litt mye. Hvertfall i terrenget.
Husker jeg målte diameteren på gamle 26" sykkelen med DH EX DC Lite dekk og 29er med Nevegal DTC, og endte opp med 19 bak på SSen fremfor 17 som jeg hadde på 26". Av samme grunn fant jeg ut at 32 foran på en 29er tilsvarer nesten 36 på en 26". Av den grunn har jeg hittil rett og slett vært veldig konvensjonell og testet 22-32-44 på girsykkelen.
Gog! Jeg fikk akkurat 28t granny -42t midtre til 4-bolt krank fra TA Specialites ([url=www.starbike.com]www.starbike.com[/url]) De tilbyr alt fra 32t til 46t midtre og 20t til 30t granny. Shmart eh! Testet sulamitten oppogned gata tre ganger i går kveld etter montering og giringen er helt on par med f.eks Shimano.
YO! Det så jo kurant ut, for da kan du vel kjøre hele kassetten på storskiva uten noe særlig krøll!? Kan ha en vinner her.
Da kan jeg også velge og vrake i kranker, samt skru på 22-32-44 hvis jeg skulle sykle ned fra Sjusjøen!
Hva med 3-delt Dura Ace? Pell av storeklinga så har du 39-30. Fått minsteklinga ned på 20-tallet så snakker vi nært optimalt med 29'er. Bilder av fine TA-drev om straks.
Positiv overraskelse! TA-drevene får baksiden av drevboltene "flush" med overflaten så kjedet ikke kan klatre på boltene. Det sleit jeg med med 42t Blackspire og 9-delt kjede, det er en saga blott nå.
Gog! Jeg fikk akkurat 28t granny -42t midtre til 4-bolt krank fra TA Specialites ([url=www.starbike.com]www.starbike.com[/url])
Er det bare å ignorere at storklinga er borte med dette oppsettet, eller må du ha skiver e.l. til å kompensere for den manglende storklinga?
Edit: Ser av bildene over at du ikke har noen skiver i stedet for storklinge ihvertfall. Trenger man spesielle (kortere) bolter når man dropper storskiva?
Hei! Har ikke skiver, men måtte file bort litt materiale på gjengekoppen som skal på baksiden av drevet. 3mm var nok.
Kult, takk for folkeopplysninga! Dette er jo ei meget interessant todrevsløsning for oss som er for ujålete til å kvitte oss med den gode gamle 760-kranken
Gog! Jeg fikk akkurat 28t granny -42t midtre til 4-bolt krank fra TA Specialites ([url=www.starbike.com]www.starbike.com[/url])
Er det bare å ignorere at storklinga er borte med dette oppsettet, eller må du ha skiver e.l. til å kompensere for den manglende storklinga?
Edit: Ser av bildene over at du ikke har noen skiver i stedet for storklinge ihvertfall. Trenger man spesielle (kortere) bolter når man dropper storskiva?
Hvis vekt ikke er tema og du skal bruke sykelen til skogbruk kan du erstatte storklinga med en bash.
Jeg hadde vektbesparelse i bakhodet når jeg stilte spørsmålet, ja
(Dessuten - finnes det slagringer som "gaper over" eksempelvis en 40- eller 42-klinge? Blir jo litt kårny å sykle rundt med slagring som har mindre diameter enn den store midtklinga)
Jørn er en kilometer forbi cruxet før kranken rekker å dunke nedi noe som helst, man kan også dremle en gammel storklinge til slikt hvis man ikke vil file bolter:
Til de som har prøvd adenladens todrevs-løsning: hvordan funker giringen? Er det på høyde med shimano?
Har selv vært borti både Middleburn duo og White industries vbc krank. Førstnevnte har en elendig konstruksjon med kun 3 bolter som storeskiven er festet i. Dette fører til at tannhjulet slår seg skeivt. Var iallefall min erfaring.
VBC- kranken var grei nok, men giringen ble aldri 100 % med mitt gamle xtr 960 forgir...og håpløst med det nye xt- forgiret.
Har derfor handlet meg en xt 770 krank, som fungerer utmerket. Vurderer nå en todrevs-løsning på den. Det er vel samme boltdiameter og innfesting på skivene kontra 760- kranken?
Jeg har samme drev som Adenladen har, og som adenladen brått demoliserte. Gireingen er ikke på høyde med XTR, men absolutt grei nok til stressfri rittgiring. Det er endel andre tråder om akkurat det samme for tiden. Erling har startet to stkker i alle fall.