hvordan er det egentlig å sykle sti med en så grov sykkel i forhold vekten? En 5.5 tommer som veier 11.4 kilo da tenker jeg. Fungerer det like fint nedover som oppover (oppover må det jo være en drøm)? Merker en at sykkelen er "for lett" ved i grøfste utforkjøringene, at den spretter alle mulige veier, eller er den bare nimble/leken av en annen verden? Dette er noe jeg har gått og filosofert litt over mtp forskjellene mellom min relativt lette 5.5 tommer mot min og relativt lette 6 tommers minidh sak, og videre hvordan nettopp denne sykkelen (ikke din spesifikk, men modellen) er nedover.
det har vært veldig mye fine sykler i tråden her, men en 140mm sykkel på 11.4 er temmelig imponerende i mine øyner. Nesten like sykt som karen som har bygget en ny cannondale scalpel ramme til å veie 8.1kg med stort sett fornuftige deler (eliflap på mtbr.com). Det er og temmelig snasent fra et vektperspektiv.
Det fins helt klart stivere rammer her i verden enn Mojo-en. Men det er ingen av delene på sykkelen jeg ikke har prøvd før, m.a.o. jeg veit at dette funker sammen, og jeg er heller ikke av de tyngste.
11,4 kg er selvsagt bra for en sykkel med såpass med vandring. Det er imidlertid nesten en halvkilo mer enn SL-varianten av Ibis Mojo som vi har på langtidstest ( http://terrengsykkel.no/index.php?id=2164).
Gaute
Re: Hva sykler du på i 2008 sesongen?
[Re: sigmund]
#56165102/06/200821:51
Enig, men gaffelen er funksjonelt zoopahdoopah, så det får være. Så får vi se hvordan fargene på nye RS Revelation med 140mm blir. Det er eneste alternativ, men tidligst til høsten.
DT får få et år til på seg før de vurderes. Manitou kunne gått an, men jeg foretrekker Fox da. Det blir fort litt kjedelig med en helsvart sykkel også, jeg synes det er en fordel at gaffelen er i en annen farge.
Og så tar jeg selvkritikk for at det er '07-modell NN-dekk, og ikke de med sølvfylte logoer, noe som ville matcha Ibis-merket bedre...
Men en ny RaceFace Next-krank kunne kanskje gjort seg her? Den synes jeg virkelig er lekker, men XTR "får duge"(!).
Nuvel, nok Liberace-takter for idag.
Gaute
[Re: gauter]
#56165402/06/200821:56
Heisann, det var en snasen sykkel. Hvor lenge har du brukt DT RWS hjulkoblingene? Jeg var på nippet til å kjøpe dem inntill jeg sjekket mtbr ... Nå er ikke fire kommentarer allverdens grunnlag, men kun en av dem er happy camper. Hva med deg?
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
[Re: Kodo]
#56173503/06/200807:08
Heisann, det var en snasen sykkel. Hvor lenge har du brukt DT RWS hjulkoblingene? Jeg var på nippet til å kjøpe dem inntill jeg sjekket mtbr ... Nå er ikke fire kommentarer allverdens grunnlag, men kun en av dem er happy camper. Hva med deg?
Ja, det er jeg også litt nysjerrig på. Har snust i samme retningen, men aldri blitt helt overbevist.
Manitou kunne gått an, men jeg foretrekker Fox da. Det blir fort litt kjedelig med en helsvart sykkel også, jeg synes det er en fordel at gaffelen er i en annen farge.
Er jo ikke fryktelig stygt med hvit minute m røde dekaler, spør du meg. At du foretrekker Fox får være din sak, forstå det den som vil
Redigert av jeth; 03/06/200807:34.
Jens
[Re: jeth]
#56175303/06/200807:49
DT-koblingene er egentlig litt jåleri, men jeg brukte dem i fjor også. De er strengt tatt litt mer fiklete enn vanlige hurtigkoblinger. Jeg så at en på mtbr syntes de var vanskelige å stramme, men det var vel ikke 9mm-utgaven som jeg har.
Jeg har ikke hatt noen som helst problemer, i alle fall.
De veier dessuten så lite som 97g for paret hvis jeg ikke husker feil, og de er stivere enn alt annet i samme vektklasse. Jeg synes de kjennes stivere ut enn de klassiske, fine XT-hurtigkoblingene også.
Gaute
[Re: jeth]
#56176103/06/200807:56
Jeg har selvsagt sett den Manitou-gaffelen, men -det er statistisk mer tull med Manitou-gafler -jeg liker fjærraten på Fox-gaffelen langt bedre -det var ingen Manitou-importør i landet til å hjelpe til med evt. feil da jeg kjøpte min '08 Fox
Å kjøpe gaffel BARE på grunn av utseendet kommer jeg nok aldri til å gjøre.
Det går rykter i mljøet om også gaffelen din også har eksplodert Jeth, eller kan du avkrefte?
Og Jørgen, ta og gi deg om at Fox er under par. Tipper Slasher hadde maks uflaks med sin Fox. I forhold til antall solgt gafler fra Fox, har iallefall jeg inntrykk av at det er fint lite problemer. Og husk at Slasher er jo kjent som el Destructo også da
Gaute: Hinsides fett bygg!! Wow! Dette ser moro ut.
Redigert av Sverre; 03/06/200808:32.
[Re: Sverre]
#56179703/06/200808:41
Ryktet om gaffelens død er betydelig overdrevet. Det viste seg at jeg hadde mistet litt av trykket i det negative (eller positive, usikker nå...) kammeret slik at den stanget i taket og mistet pløsjen sin. En runde med pumpen da jeg kom hjem fikset biffen. Hvis jeg skal være litt alvorlig et øyeblikk, så skal jeg vel være ærlig nok til å innrømme at jeg er litt usikker med tanke på hvor bra holdbarheten til disse gaflene er. Føler at jeg er litt sånn testpilot her, men det er også helt sant at jeg er veldig fornøyd med gaffelen tross litt "småplukk".
Redigert av jeth; 03/06/200808:42.
Jens
[Re: Sverre]
#56185103/06/200810:17
Og Jørgen, ta og gi deg om at Fox er under par. Tipper Slasher hadde maks uflaks med sin Fox. I forhold til antall solgt gafler fra Fox, har iallefall jeg inntrykk av at det er fint lite problemer. Og husk at Slasher er jo kjent som el Destructo også da
Jada jada, men det skjedde nå Flere har snakket om slarkete bushings på 08 36 på mtbr.com også, selv om du har hatt strøkent forhold til den.
Så spørs det om "flere" er 10 eller 100, det vet man ikke. Man kan jo håpe at flertallet fungerer som det skal, noe jeg ikke har noen grunn å betvile.
Med manitoo slenger det seg liksom fint inn i rekken med rare ting som skjer med gaflene. Håper det er et engangstilfelle...
Jeg fikk jo selv en Dead-on-arrival Rock Shox i fjor, og andre sier det er rare ting med Marzocchi om dagen.
Avbilda utgave med pedaler og Nobby Nic 2,4: 11,4 kg
Det var litt tungt spør du meg, det er jo så mye carbon og andre lette deler. Men Nobby nic drar jo vekten opp en del. Min dirt/street/hucke sykkel veier jo bare 11,6. den har kanskje lagt på seg litt i og med at jeg har fått ny ukuttet setepinne. den er jo lant mer solid vil jeg tro enn den Mojo'en. Litt rart.
Jeg har hatt Hope hurtigkoblinger og det er med hånda på hjertet de hurtigkoblingene jeg har prøvd som er vondest å åpne. Direkte smertefulle i hånda vil jeg si. Ikke er klemmefølelsen noe god heller.
ENDELIG var det min tur! Dette har jeg ventet på siden påske, og gledet meg til å presentere denne tyskertøsa som virkelig skal få gjennomgå i år! HeiteHelga er foreløpig hennes navn
Cube Stereo XTR utgaven vekt inkl pedaler oppgitt til 11,5 kg med 2.35dekk. (ikke kontrollveid)
Klar for første tur 6 timer etter den kom inn døra på jobben i dag.
Idyll i Mjøndalsskauen i dag!
Om noen vil se spc finnes det her: http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/STEREO_id_21006_.htm;jsessionid=E2929A56B03CC1D36C244050342D89A9#anker
Kort fortalt; XTR på gir&bremser, Fox Talas RLC og RP23, krydret med deilige Syntace deler der de måtte passe!
Første inntrykket er bra! Fikk 2,5t på den i kveld. Litt justering må selvsagt til for å finne passe lufttrykk i demperene, samt noe justering på styre/stem. Må komme litt mer over fronten for få riktig attitude
Deilig å tråkke tørre smale stier med kjede på største klinga foran og dra på det beina klarte!
Tror dette bygger opp til en fin sommmer på sykkelen!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -