Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Beinhinnebetennelse og sykling...

Beinhinnebetennelse og sykling... #556288 22/05/2008 13:44
S
simson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Har slitt med en beinhinnebetennelse-lignende tilstand (ikke egentlig en bhb, har fått diagnose og må opereres, men er for lang til å gå inn på her) over lengre tid.

Dette innebærer at dagen etter (av og til to dager etter) fotballkamp, etc, er leggene ømme og det kan gjøre vondt å gå. Har derfor valgt å stå over sykling i disse dagene.

Sykling belaster jo i liten grad beinhinna på samme måten, og jeg lurer derfor litt på om jeg kanskje kan ta en tur disse dagene uansett. Noen som har slitt med det samme, og har erfaringer med at sykling ikke ødelegger beina enda mer?

Ev. andre erfaringer med beinhinnebet. og sykling?

Re: Beinhinnebetennelse og sykling... [Re: simson] #556301 22/05/2008 14:18
K
kjetims Offline
Fersking
Fersking
K
Er det mulig å spørre om diagnose...? Har du prøvd konservativ behandling..? (dvs fysioterapi, tøyninger, etc)

Tviler på at det skader å prøve sykling disse dagene.Hvis du likevel skal opereres har det vel ikke så mye å si om du evt. skulle bli verre i leggene pga sykling. Vanskelig å svare på sånt egentlig, man må nesten bare prøve. Start med lav intensitet første gangen og øk litt etter litt for hver sykkeltur.

Re: Beinhinnebetennelse og sykling... [Re: kjetims] #556348 22/05/2008 16:34
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Beihinnebetennelsen dukker vel opp først og fremst p.g.a. den belastningen du utsetter beinet ditt for når du løper på hardt underlag. Jo mykere underlag, jo bedre. En sykkel har jo ingen belastning på den måte, så ville tro dette skulle være god restitusjonstrening. ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Beinhinnebetennelse og sykling... [Re: kjetims] #556403 22/05/2008 19:41
S
simson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Til kjetims:

Hvis legene er til å stole på har jeg en variant av denne: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=11441

Har prøvd både fysioterapi (sier selv at det ikke er mye de kan gjøre, annet enn å gi råd om avlastning), spesialsåler, tøyninger, mm. Har ikke tatt en joggetur siste 11 årene, og droppet også ballspill i 10 år på grunn av dette - drev kun med sykling som idrett.

Likevel - hver gang jeg hadde gått lengre turer, løpt 500 meter til bussen, etc, kom smertene tilbake etterpå.

Må bare få tatt den operasjonen - problemet er bare å finne tid som passer, og at jeg er jo frisk og smertefri 99% av tida. Men nå som jeg har tatt opp fotballen igjen på hobbybasis blir det nok verre.

Re: Beinhinnebetennelse og sykling... [Re: simson] #556664 23/05/2008 07:43
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har beinhinnebetennelse og har hatt det omtrent like lenge som deg. Har derfor sluttet å løpe. Får ingen smerter av sykling, så du kan vel prøve en sykkeltur å se om du opplever det samme som meg?

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Beinhinnebetennelse og sykling... [Re: simson] #557049 23/05/2008 20:25
Karin Offline
Medlem
Medlem
Sitat: simson

Likevel - hver gang jeg hadde gått lengre turer, løpt 500 meter til bussen, etc, kom smertene tilbake etterpå.

Enig i at sykling er en mer skånsom form for trening enn løping, men hvis du er så plaget som du sier, ville jeg gjort noe med det ganske snart... Grunnen til at dette kan medføre nummenhet i leggen (som det står i linken din) er at en nerve kommer i klem, og det kan føre til varig nerveskade hvis det varer lenge.

Re: Beinhinnebetennelse og sykling... [Re: Karin] #557272 24/05/2008 14:52
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Dere blander sammen beinhinnebetennelse og muskellosje(compartment)syndrom, dette er 2 helt forskjellige ting.

Beinhinnebetennelse skyldes hos idrettsutøver som regel for høy (trenings)belastning over tid(evt annen immunologisk tilstand), muskellosjesyndrom skyldes for trange forhold i bindevevsfasciene som omgir leggmusklene når disse trenes og utvider seg(og kan klemme av nervus peroneus og blodkar).

Muskellosjesyndrom kan behandles kirurgisk ved å snitte opp muskelfasciene slik at trykket synker, beinhinnebetennelse behandles med hvile, lavbelastningstrening, godt kosthold, og evt betennelsesdempende dersom det ikke går over.

Fysioterapi, tøying, nålestikk, o.l. påvirker ikke beinhinnebetennelsen i seg selv, men kan påvirke en bakenforliggende årsak som feks. dårlig bevegelighet, leddutslag, for stramme sener og muskler, osv.

Noen har uflaks, men alle kan redusere risikoen for å få slike plager ved å trene allsidig, trene bevegelighet/grunntrening, ha et godt kosthold, og restituere godt.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Beinhinnebetennelse og sykling... [Re: Ynot] #558038 26/05/2008 11:29
_
_9co_ Offline
Entusiast
Entusiast
_
Hva slags kosthold hjelper? Og det gamle militærtrikset med iskaldt vann på leggene når man begynte å få vondt, fungerer det mot beinhinnebetennelse eller er det bare tull og tøys?

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
Re: Beinhinnebetennelse og sykling... [Re: _9co_] #558114 26/05/2008 13:41
K
kjetims Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: _9co_
Hva slags kosthold hjelper? Og det gamle militærtrikset med iskaldt vann på leggene når man begynte å få vondt, fungerer det mot beinhinnebetennelse eller er det bare tull og tøys?

Kaldt vann fungerer sånn som en ispose. Ikke særlig betennelsesdempende, men fungerer bra som smertedempende. Kulde demper blodgjennomstrømningen bare helt overfladisk. Grunnen til at det virker lindrende er en smart mekanisme på ryggmargsnivå som kalles port-mekanismen. Når den kjenner kulde samtidig som smerte, velger den å bare sende kuldesignalene til hjernen...sånn kort fortalt!

Det er vel to ting som utløser beinhinnebetennelse: enten for mye belastning på hardt underlag og dårlige sko, eller at man er for feit (sånn som i mitt tiklfelle ;-) ). Er man for feit kan man slanke seg med normal sunn kost...funka faktisk for meg!

Redigert av kjetims; 26/05/2008 13:44.

Moderator  support