Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
|
Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
#555304
20/05/2008 22:01
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
sigmund
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532 |
Jeg har akkurat kommet ned fra loftet etter en liten mekkeseanse. Jeg har erstattet mine 2 år gamle Juicy 5 med årets Juicy 7, som har kontaktpunktsjustering. Jeg byttet til J7 i hovedsak for kontaktpunktsjusteringen, slik at jeg enkelt fikk symmetrisk kontaktpunkt. Etter litt testing med justering av kontaktpunktet så ser jeg at det kan være noen andre gevinster også. Derfor har jeg noen spørsmål til de ærede medlemmer av dette forum. Føler selv at jeg i mange situasjoner ikke har nok kraft i pekefingeren og velger derfor å bremse med to fingre. I noen tilfeller så velger jeg å bremse med langfingeren, for å få bedre grep om styret. Langfingerbremsingen krever at kontaktpunktet ligger ganske langt ute, hvis ikke så treffer hendelen pekefingeren. Etter kveldens seanse så kjennes det ut som jeg har nok kraft i pekefingeren, når bremsehendelen er ganske nærme styrehåndtaket, ved kontakt. Jeg lurer på om dette kan være veien å gå for å føle kontroll med énfingebremsing med pekefingeren og dermed få et bedre grep i styret. En annen ting jeg har lagt merke til er de unge mennene man ser på slike sykkelpornofilmer, gjør nosewheelies. Dette er et stykke utenfor mine evner, men skulle gjerne sett at det var mulig og skjønner at god kontroll med bremsekraften er essensielt. Selv så tar jeg meg selv i å pumpe bremsen i vanskelige nedkjøringer, selv om alle resonnementer skulle tilsi at en jevn justering av bremsekraft er optimalt. Hvorfor jeg ubevisst velger å pumpe bremsen er jeg usikker på, men tror kanskje det har noe med at jeg finner det vanskelig å kontinuerlig tilpasse bremsekraften. Så her er spørsmålene: > Hvor i hendelvandringen føler dere at dere har beste kontroll med bremsekraften? Er det når hendelens kontaktpunktet ligger langt unna styrehåndtaket eller når det ligger nærme? > Bruker dere forskjellig kontaktpunkt når dere énfingerbremser kontra når dere bremser med to fingre? (For de som har prøvd begge deler...) > Er det noen som velger énfingerbremsing på stisykkelen og to fingre på utforsleden? Eller omvendt? > Er det noen som velger å ha forbremsen på høyrehånda? Slik som på motorsykler. > Hvordan bremser dere? Én finger? Hvilken? To fingre? Kjør debatt! 
__o _-\<, (_)/(_)____ Sigmund
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: sigmund]
#555308
20/05/2008 22:12
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
1. Nærme. Når jeg har maks bremsekraft er hendelen ca. 10mm fra holka. Slipper å "strekke" meg etter bremsen, bedre kontroll, mer kraft, mindre sliten. 2. N/A 3. N/A 4. Nei. Riktignok er jeg er halvt britisk, men nei. 5. En finger, pekefinger
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: MortenML]
#555312
20/05/2008 22:17
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927 |
1. Jeg liker at bremsen tar med en gang. 2. nei 3. - 4. Hva er fordelen med dette i såfall?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: MortenML]
#555315
20/05/2008 22:23
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417 |
Har ganske korte fingre så jeg har den justert så den tar ganske nærme styret. En bekjent har lange fingre og han liker at det tar med en gang. Når jeg testet hans sykkel fikk jeg nesten ikke stoppet.
Jeg bruker alltid en finger til stisykling. I Hafjell har jeg måtte bruke to fingre på forbremsen til tider for å klare å bremse nok før svinger og lignende i stor fart. Har 8" skive så jeg trodde jeg skulle klare meg med en finger hele tiden, men det spørs om jeg må skaffe meg dh klosser til nedoverbakkebruk.
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: Go big]
#555320
20/05/2008 22:40
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864
Tallak
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864 |
Rufus har "omvendt" montering av bremsene, men han er engelsk og kjører offroad motorsykkel så han er spesiell.
Jeg tror dette bare er smak og behag, jeg har selv trynet to ganger når jeg har prøvd hans sykler (på flatmark) og ikke husket at forbremsen er bak og omvendt...
A_
InstaVIMEO2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: sigmund]
#555336
21/05/2008 05:06
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254 |
Pga stutt pekefinger har det på tidligere bremser vært naturlig med langfinger, og eventuelt tofingerbremsing. Med AJ7 justerte jeg hendelen med umbrakoen, og den røde knotten slik at nå bruker jeg kun pekefinger. Kontaktpunktet ligger da ganske nært styret, for best mulig kontroll.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: tmork]
#555390
21/05/2008 06:49
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
En finger, 10-20mm fra styret(ganske langt inn), blir mindre sliten i hånda av dette, trenger liksom ikke strekke seg etter hendelen. Når det rister som værst er dette eneste måte å ha kontroll på styret og bremsen.
Man har såklart nesten 100% likt oppsett både på utfor og stisykkel.
Forøvrig lærte jeg fordelen av å ha trykket nært styret av en del utforkarer for noen år siden.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: RazeFaze]
#555394
21/05/2008 06:56
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 6,050
slasher
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 6,050 |
Ditto. Kort reach og trykkpunkt ganske nærme styret. Likt på utforsykkel og stisykkel selvsagt. Også her kom trikset fra en eller annen utfordude for noen år siden 
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: RazeFaze]
#555397
21/05/2008 06:59
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454 |
Jeg var en notorisk langfingerbremser helt til jeg konverterte til J7 i høst. Justeringsmulighetene, hendelergonomien og kraften i disse bremsene gjorde plutselig pekefingerbremsing helt naturlig for mine stutte kontorfingre. Fanstastiske bremser!
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: slasher]
#555402
21/05/2008 07:02
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Det hører jo naturligvis med at selve hendelen er festet rundt 20mm innenfor holken(avhenger av lengde på holken) slik at man får best mulig fingerposisjon på hendelen.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: sigmund]
#555408
21/05/2008 07:08
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715 |
> Er det noen som velger å ha forbremsen på høyrehånda? Slik som på motorsykler.
En kommentar fra det hinsidige: "I set my own bikes up so that the right hand controls the front brake. I also do this because I'm right handed, and wish to have my more skillful hand operate the more critical brake." Sheldon Brown Martin
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: M@rtin]
#555417
21/05/2008 07:19
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
sigmund
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532 |
Jeg skjønner at jeg må justere litt på oppsettet mitt og teste et kontaktpunkt som er nærme holka, med kort reach. Jeg får vel prøve å få klossene så nærme skiva som mulig også da, slik at vandring før kontaktpunkt er så kort som mulig? "I set my own bikes up so that the right hand controls the front brake. I also do this because I'm right handed, and wish to have my more skillful hand operate the more critical brake." Sheldon Brown
Det er akkurat dette jeg tenkte på med høyrehånda. Har selv en skade i venstre lillefinger, slik at jeg nok ubevisst alltid har brukt høyrehånda mest og er vesentlig sterkere i denne. Er høyrehendt også. Den gangen jeg syklet terreng og kjørte girmoped, så vekslet jeg helt ubevisst. Prøvde faktisk med frambremsen på høyrehånda på Miyata'en.
__o _-\<, (_)/(_)____ Sigmund
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: RazeFaze]
#555423
21/05/2008 07:29
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483
klean
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483 |
Det hører jo naturligvis med at selve hendelen er festet rundt 20mm innenfor holken(avhenger av lengde på holken) slik at man får best mulig fingerposisjon på hendelen. Som ræserfjeset sier. Pkt. én for enfingerbremsing er rett avstand inn på styret. Han bruker 20mm, jeg har bremsen godt innenfor girhendelen, ca 5 cm innenfor breie ODI holker. Får mest kraft når rett utstrakt pekefinger treffer akkurat i kroken ytterst på hendelen. Dvs, nok kraft med gode bremser er det alltid, problemet er nok kraft over tid i laange nedkjøringer.
Andreas.
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: klean]
#555428
21/05/2008 07:35
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Det hører jo naturligvis med at selve hendelen er festet rundt 20mm innenfor holken(avhenger av lengde på holken) slik at man får best mulig fingerposisjon på hendelen. Som ræserfjeset sier. Pkt. én for enfingerbremsing er rett avstand inn på styret. Han bruker 20mm, jeg har bremsen godt innenfor girhendelen, ca 5 cm innenfor breie ODI holker. Får mest kraft når rett utstrakt pekefinger treffer akkurat i kroken ytterst på hendelen. Dvs, nok kraft med gode bremser er det alltid, problemet er nok kraft over tid i laange nedkjøringer. Helt vesentlig. Jeg har mine 4cm fra holkekanten. God plass på holkene og bremser med rett utstrakt pekefinger uten å komme i konflikt med noe annet.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: MortenML]
#555688
21/05/2008 14:26
|
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 28
Bergen1440
Fersking
|
Fersking
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 28 |
Jeg liker å ha bremsene (i likhet med mange andre:P) ca 4-5 cm innenfor kanten på ODI holkene mine, på denne måten kan jeg bruke pekefingeren og damtidig få nok kraft, men hvis det skulle være nødvendig kan jeg trå til med to fingre:) Når det gjelder hvilken side du v burde ha frambremsen din har jeg bare ett råd.....GJØR SOM DU VIL! Kan kanskje være en fordel med tanke på kontroll, jeg prøvde en gang, jeg byttet om, men byttet raskt tilbake igjen...enkelt og greit fordi jeg syntes det gikk like greit å kontrolere bremsekraften med venstrehånden 
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: MortenML]
#555689
21/05/2008 14:26
|
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 28
Bergen1440
Fersking
|
Fersking
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 28 |
Jeg liker å ha bremsene (i likhet med mange andre:P) ca 4-5 cm innenfor kanten på ODI holkene mine, på denne måten kan jeg bruke pekefingeren og damtidig få nok kraft, men hvis det skulle være nødvendig kan jeg trå til med to fingre:) Når det gjelder hvilken side du v burde ha frambremsen din har jeg bare ett råd.....GJØR SOM DU VIL! Kan kanskje være en fordel med tanke på kontroll, jeg prøvde en gang, jeg byttet om, men byttet raskt tilbake igjen...enkelt og greit fordi jeg syntes det gikk like greit å kontrolere bremsekraften med venstrehånden 
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: Bergen1440]
#556169
22/05/2008 10:56
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
sigmund
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532 |
Etter tips fra dere så justerte jeg de nye bremsene til optimalt énfingeroppsett. Kun pekefinger, kort reach, kort vandring og kontaktpunkt rundt 15mm fra holka. Da var det klart for testing. I går var siste dag av permisjon ifm fødselen, så da tok jeg en tur i Lillomarka. Hadde en utmerket tur fra steinbruddet ved Årvoll. Været var lettskyet, det var 16 grader i skyggen og tørt i skogen - Perfekte forhold. Tok opp mot Ole Høylands hule og videre langs Ormen lange. Møtte på en stor og veldig død grevling. På høyden etter "bæredalen" holdt jeg høyre nedi bakken og fikk et par bratte og tekniske nedkjøringer mot Godløypa (tm). Bremsene hadde ikke helt satt seg, men følte likevel at jeg hadde nok bremsekraft. Etterhvert hadde jeg kommet meg inn på Spøkelseskladden (tm). I Kladden er det flere bratte og tekniske nedkjøringer og nå hadde jeg god bremsekraft og full kontroll. Måtte ringe hjem og si at turen ble litt lenger enn antatt... Så - Konklusjonen er at enfingerbremsing av 90kg mann med J7 185/160 i bratt og teknisk terreng er brillefint. 
__o _-\<, (_)/(_)____ Sigmund
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: sigmund]
#556279
22/05/2008 13:27
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483
klean
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483 |
 64kg mann med 203/185 er enda bedre 
Andreas.
|
|
|
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing
[Re: klean]
#556322
22/05/2008 15:20
|
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 1,225
harald_2
Heia Storm!
|
Heia Storm!
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 1,225 |
Dette er en kosetråd.  Lagt til favoritt trådene mine får å ta fram en deg det regner og er grått og trist. Stian
Gammel ringrev. Kleiva Pedal Pushers will never die!!
|
|
|
|
|