Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing

Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing #555304 20/05/2008 22:01
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
sigmund Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
Jeg har akkurat kommet ned fra loftet etter en liten mekkeseanse. Jeg har erstattet mine 2 år gamle Juicy 5 med årets Juicy 7, som har kontaktpunktsjustering. Jeg byttet til J7 i hovedsak for kontaktpunktsjusteringen, slik at jeg enkelt fikk symmetrisk kontaktpunkt. Etter litt testing med justering av kontaktpunktet så ser jeg at det kan være noen andre gevinster også. Derfor har jeg noen spørsmål til de ærede medlemmer av dette forum.

Føler selv at jeg i mange situasjoner ikke har nok kraft i pekefingeren og velger derfor å bremse med to fingre. I noen tilfeller så velger jeg å bremse med langfingeren, for å få bedre grep om styret. Langfingerbremsingen krever at kontaktpunktet ligger ganske langt ute, hvis ikke så treffer hendelen pekefingeren. Etter kveldens seanse så kjennes det ut som jeg har nok kraft i pekefingeren, når bremsehendelen er ganske nærme styrehåndtaket, ved kontakt. Jeg lurer på om dette kan være veien å gå for å føle kontroll med énfingebremsing med pekefingeren og dermed få et bedre grep i styret.

En annen ting jeg har lagt merke til er de unge mennene man ser på slike sykkelpornofilmer, gjør nosewheelies. Dette er et stykke utenfor mine evner, men skulle gjerne sett at det var mulig og skjønner at god kontroll med bremsekraften er essensielt. Selv så tar jeg meg selv i å pumpe bremsen i vanskelige nedkjøringer, selv om alle resonnementer skulle tilsi at en jevn justering av bremsekraft er optimalt. Hvorfor jeg ubevisst velger å pumpe bremsen er jeg usikker på, men tror kanskje det har noe med at jeg finner det vanskelig å kontinuerlig tilpasse bremsekraften.

Så her er spørsmålene:
> Hvor i hendelvandringen føler dere at dere har beste kontroll med bremsekraften? Er det når hendelens kontaktpunktet ligger langt unna styrehåndtaket eller når det ligger nærme?
> Bruker dere forskjellig kontaktpunkt når dere énfingerbremser kontra når dere bremser med to fingre? (For de som har prøvd begge deler...)
> Er det noen som velger énfingerbremsing på stisykkelen og to fingre på utforsleden? Eller omvendt?
> Er det noen som velger å ha forbremsen på høyrehånda? Slik som på motorsykler.
> Hvordan bremser dere? Én finger? Hvilken? To fingre?

Kjør debatt! ICON_LAUGH


__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: sigmund] #555308 20/05/2008 22:12
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
1. Nærme. Når jeg har maks bremsekraft er hendelen ca. 10mm fra holka. Slipper å "strekke" meg etter bremsen, bedre kontroll, mer kraft, mindre sliten.
2. N/A
3. N/A
4. Nei. Riktignok er jeg er halvt britisk, men nei.
5. En finger, pekefinger


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: MortenML] #555312 20/05/2008 22:17
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927
Elgvenn2 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927
1. Jeg liker at bremsen tar med en gang.
2. nei
3. -
4. Hva er fordelen med dette i såfall?


Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: MortenML] #555315 20/05/2008 22:23
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417
Go big Offline
3, 2, 1 Go
Offline
3, 2, 1 Go
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 417
Har ganske korte fingre så jeg har den justert så den tar ganske nærme styret. En bekjent har lange fingre og han liker at det tar med en gang. Når jeg testet hans sykkel fikk jeg nesten ikke stoppet.

Jeg bruker alltid en finger til stisykling. I Hafjell har jeg måtte bruke to fingre på forbremsen til tider for å klare å bremse nok før svinger og lignende i stor fart.
Har 8" skive så jeg trodde jeg skulle klare meg med en finger hele tiden, men det spørs om jeg må skaffe meg dh klosser til nedoverbakkebruk.

Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: Go big] #555320 20/05/2008 22:40
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864
Tallak Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864
Rufus har "omvendt" montering av bremsene, men han er engelsk og kjører offroad motorsykkel så han er spesiell.

Jeg tror dette bare er smak og behag, jeg har selv trynet to ganger når jeg har prøvd hans sykler (på flatmark) og ikke husket at forbremsen er bak og omvendt...

A_


Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: sigmund] #555336 21/05/2008 05:06
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
Pga stutt pekefinger har det på tidligere bremser vært naturlig med langfinger, og eventuelt tofingerbremsing. Med AJ7 justerte jeg hendelen med umbrakoen, og den røde knotten slik at nå bruker jeg kun pekefinger. Kontaktpunktet ligger da ganske nært styret, for best mulig kontroll.


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: tmork] #555390 21/05/2008 06:49
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
En finger, 10-20mm fra styret(ganske langt inn), blir mindre sliten i hånda av dette, trenger liksom ikke strekke seg etter hendelen. Når det rister som værst er dette eneste måte å ha kontroll på styret og bremsen.

Man har såklart nesten 100% likt oppsett både på utfor og stisykkel.

Forøvrig lærte jeg fordelen av å ha trykket nært styret av en del utforkarer for noen år siden.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: RazeFaze] #555394 21/05/2008 06:56
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 6,050
slasher Online
Søk hjelp!
Online
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 6,050
Ditto. Kort reach og trykkpunkt ganske nærme styret. Likt på utforsykkel og stisykkel selvsagt.

Også her kom trikset fra en eller annen utfordude for noen år siden ICON_SMILE

Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: RazeFaze] #555397 21/05/2008 06:59
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
Jeg var en notorisk langfingerbremser helt til jeg konverterte til J7 i høst. Justeringsmulighetene, hendelergonomien og kraften i disse bremsene gjorde plutselig pekefingerbremsing helt naturlig for mine stutte kontorfingre. Fanstastiske bremser!

Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: slasher] #555402 21/05/2008 07:02
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Det hører jo naturligvis med at selve hendelen er festet rundt 20mm innenfor holken(avhenger av lengde på holken) slik at man får best mulig fingerposisjon på hendelen.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: sigmund] #555408 21/05/2008 07:08
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
Offline
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
Sitat: sigmundo

> Er det noen som velger å ha forbremsen på høyrehånda? Slik som på motorsykler.


En kommentar fra det hinsidige:

"I set my own bikes up so that the right hand controls the front brake. I also do this because I'm right handed, and wish to have my more skillful hand operate the more critical brake."
Sheldon Brown

Martin

Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: M@rtin] #555417 21/05/2008 07:19
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
sigmund Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
Jeg skjønner at jeg må justere litt på oppsettet mitt og teste et kontaktpunkt som er nærme holka, med kort reach. Jeg får vel prøve å få klossene så nærme skiva som mulig også da, slik at vandring før kontaktpunkt er så kort som mulig?

Sitat: M@rtin

"I set my own bikes up so that the right hand controls the front brake. I also do this because I'm right handed, and wish to have my more skillful hand operate the more critical brake."
Sheldon Brown


Det er akkurat dette jeg tenkte på med høyrehånda. Har selv en skade i venstre lillefinger, slik at jeg nok ubevisst alltid har brukt høyrehånda mest og er vesentlig sterkere i denne. Er høyrehendt også.

Den gangen jeg syklet terreng og kjørte girmoped, så vekslet jeg helt ubevisst. Prøvde faktisk med frambremsen på høyrehånda på Miyata'en.


__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: RazeFaze] #555423 21/05/2008 07:29
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483
klean Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483
Sitat: RazeFaze
Det hører jo naturligvis med at selve hendelen er festet rundt 20mm innenfor holken(avhenger av lengde på holken) slik at man får best mulig fingerposisjon på hendelen.


Som ræserfjeset sier. Pkt. én for enfingerbremsing er rett avstand inn på styret. Han bruker 20mm, jeg har bremsen godt innenfor girhendelen, ca 5 cm innenfor breie ODI holker. Får mest kraft når rett utstrakt pekefinger treffer akkurat i kroken ytterst på hendelen. Dvs, nok kraft med gode bremser er det alltid, problemet er nok kraft over tid i laange nedkjøringer.


Andreas.
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: klean] #555428 21/05/2008 07:35
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Sitat: klean
Sitat: RazeFaze
Det hører jo naturligvis med at selve hendelen er festet rundt 20mm innenfor holken(avhenger av lengde på holken) slik at man får best mulig fingerposisjon på hendelen.


Som ræserfjeset sier. Pkt. én for enfingerbremsing er rett avstand inn på styret. Han bruker 20mm, jeg har bremsen godt innenfor girhendelen, ca 5 cm innenfor breie ODI holker. Får mest kraft når rett utstrakt pekefinger treffer akkurat i kroken ytterst på hendelen. Dvs, nok kraft med gode bremser er det alltid, problemet er nok kraft over tid i laange nedkjøringer.

Helt vesentlig. Jeg har mine 4cm fra holkekanten. God plass på holkene og bremser med rett utstrakt pekefinger uten å komme i konflikt med noe annet.


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: MortenML] #555688 21/05/2008 14:26
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 28
B
Bergen1440 Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 28
Jeg liker å ha bremsene (i likhet med mange andre:P) ca 4-5 cm innenfor kanten på ODI holkene mine, på denne måten kan jeg bruke pekefingeren og damtidig få nok kraft, men hvis det skulle være nødvendig kan jeg trå til med to fingre:)
Når det gjelder hvilken side du v burde ha frambremsen din har jeg bare ett råd.....GJØR SOM DU VIL!
Kan kanskje være en fordel med tanke på kontroll, jeg prøvde en gang, jeg byttet om, men byttet raskt tilbake igjen...enkelt og greit fordi jeg syntes det gikk like greit å kontrolere bremsekraften med venstrehånden ICON_SMILE

Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: MortenML] #555689 21/05/2008 14:26
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 28
B
Bergen1440 Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 28
Jeg liker å ha bremsene (i likhet med mange andre:P) ca 4-5 cm innenfor kanten på ODI holkene mine, på denne måten kan jeg bruke pekefingeren og damtidig få nok kraft, men hvis det skulle være nødvendig kan jeg trå til med to fingre:)
Når det gjelder hvilken side du v burde ha frambremsen din har jeg bare ett råd.....GJØR SOM DU VIL!
Kan kanskje være en fordel med tanke på kontroll, jeg prøvde en gang, jeg byttet om, men byttet raskt tilbake igjen...enkelt og greit fordi jeg syntes det gikk like greit å kontrolere bremsekraften med venstrehånden ICON_SMILE

Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: Bergen1440] #556169 22/05/2008 10:56
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
sigmund Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
Etter tips fra dere så justerte jeg de nye bremsene til optimalt énfingeroppsett. Kun pekefinger, kort reach, kort vandring og kontaktpunkt rundt 15mm fra holka. Da var det klart for testing.

I går var siste dag av permisjon ifm fødselen, så da tok jeg en tur i Lillomarka. Hadde en utmerket tur fra steinbruddet ved Årvoll. Været var lettskyet, det var 16 grader i skyggen og tørt i skogen - Perfekte forhold. Tok opp mot Ole Høylands hule og videre langs Ormen lange. Møtte på en stor og veldig død grevling. På høyden etter "bæredalen" holdt jeg høyre nedi bakken og fikk et par bratte og tekniske nedkjøringer mot Godløypa (tm). Bremsene hadde ikke helt satt seg, men følte likevel at jeg hadde nok bremsekraft. Etterhvert hadde jeg kommet meg inn på Spøkelseskladden (tm). I Kladden er det flere bratte og tekniske nedkjøringer og nå hadde jeg god bremsekraft og full kontroll. Måtte ringe hjem og si at turen ble litt lenger enn antatt...

Så - Konklusjonen er at enfingerbremsing av 90kg mann med J7 185/160 i bratt og teknisk terreng er brillefint. ICON_LAUGH


__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: sigmund] #556279 22/05/2008 13:27
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483
klean Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483
tommelopp

64kg mann med 203/185 er enda bedre ICON_WINK


Andreas.
Re: Kontaktpunkt for optimal enfingerbremsing [Re: klean] #556322 22/05/2008 15:20
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 1,225
H
harald_2 Offline
Heia Storm!
Offline
Heia Storm!
H
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 1,225
Dette er en kosetråd. bigsmile

Lagt til favoritt trådene mine får å ta fram en deg det regner og er grått og trist.

Stian


Gammel ringrev.
Kleiva Pedal Pushers will never die!!



Moderator  support