Var igjennom løypa igår og forholdene var fine. ikke noe snø og relativt tørt. noen gjørmehull i andre stiparti var det dog. Men disse utgjør jo ikke stort mer enn 50 meter trasking til sammen. Hvis man da ikke har høy fart og god flyt:) Er det noen som har noen erfaringer om disse stipartiene fort blir overbefolket i rittet?? Dvs at det blir som i birken, man må gå??
Er det noen som har noen erfaringer om disse stipartiene fort blir overbefolket i rittet?? Dvs at det blir som i birken, man må gå??
Det er er nok litt avhengig av nivået ditt og hvor i feltet du havner. Jeg mener å huske at det stort sett er mulig å få syklet. I de mest krevende partiene (noen bratte småkneiker, et par myrhøl osv) stopper det opp og alle må av, enten de vil eller ikke.
Var igjennom løypa igår og forholdene var fine. ikke noe snø og relativt tørt. noen gjørmehull i andre stiparti var det dog. Men disse utgjør jo ikke stort mer enn 50 meter trasking til sammen. Hvis man da ikke har høy fart og god flyt:) Er det noen som har noen erfaringer om disse stipartiene fort blir overbefolket i rittet?? Dvs at det blir som i birken, man må gå??
Blir fort overbefolket på noen av stedene. Tenker da spesiellt på bakken med en gang i første sti parti. Og gjørme hullet med "svaberg" på sidene i andre parti. Her er det riktig noen "lure" spor man kan sykle.
Løypa skal være merket godt nok for å finne frem. De som sykler i helgen trenger ikke være redd i alle fall. Tradisjonen tro kommer det til å være masse folk i løypa. Særlig nå som det er meldt god vær.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg kaller Raumerrittet for "gjørmerittet", fordi terrengpartiene i stor grad består av gjørme pluss noe stein og stubber. De er heldigvis ikke altfor lange. Hvis terrengpartiene tørker opp blir de jo akseptable, selv for meg som ikke akkurat er noen tøffing i terrenget.Forøvrig et ganske tøfft ritt. Alle stigningene blir i hovedsak "godskrevet" i løpet av 5-10 min. fra Hakkim og ned til Aas gård, ikke rart at det lugger i legger og lår på slutten.
......., men er ikke så aller værst til og trå... Det heter Å trå....he he
Angrer like mye hver gang jeg starter i terrengritt, men stiller igjen og igjen .....
Lengden på Raumerrittet og Raumertråkket: Har syklet gjennom begge. Rittet = ca. 82 km. Tråkket ca. 66 km. Den ekstra sløyfa i rittet ca. 18 km pluss ca. 2 km. (traktorvegen i tråkket) = 66 km. Hvorfor står det 62 km. i prospektene? For å lokke til seg deltakere? :-)
"Oioi, nesten under 60km" Kanskje noen som tenker sånn, hva vet vel jeg! ;-)
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Ser på yr.no at det er meldt sol og 27 grader på ritt-dagen. Det kan selvfølgelig endre seg når det er så langt fram, men sett at det virkelig blir 27 grader? Eller mer? Hva gjør man med væseinntaket da? Holder det med de to flaskene man har på sykkelen imellom drikke-stasjonene, eller bør man ha en drikke-sekk i tillegg?
Urk, jeg er ikke glad i varme når jeg skal yte noe fysisk, krysser fingrene og håper på en noe kjøligere værtype....
Det var vel borti tredve grader i fjor? Jeg hadde med to liter i CamelBak og en 0.75-flaske. Drakk opp alt. I tillegg drakk jeg minst tre glass sportsdrikk på drikkestasjonene underveis. Kunne ikke klart meg med så mye mindre, tror jeg.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Det har vært godt og varmt de siste to åra. Så det er bare å pøse på med drikke på drikkestasjonene. Om det blir sol og varmt, vil jeg ha med 3 liter på ryggen, og kanskje en flaske på ramma.
I fjor var det en kar langs veien nede i Hakadalen som sto med hageslangen og dusjet rytterne. Han er min helt! Håper han er klar for årets ritt!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
De literne på ryggen; Er det vann eller sportsdrikk?
Som førstereisgutt lurer jeg også på om det blir utdeling av flasker på drikkestasjonene (som på Terrengsykkelrittet) eller om det blir fylling av egne flasker og sekker.
Som førstereisgutt lurer jeg også på om det blir utdeling av flasker på drikkestasjonene (som på Terrengsykkelrittet) eller om det blir fylling av egne flasker og sekker.
Forvent lav service på matstasjonene. Forvent egentlig lav service generelt på dette rittet. Her må du nok stort sett ordne deg selv.
(...)
Har inntrykk av at de fleste pleier å ha vann i drikkesekken. Hvis du ikke får vasket ut sekken skikkelig etterpå så vil sportsdrikk gi god grobunn for en massiv bakteriekoloni. Personlig er jeg ikke så glad i vann på ritt og skal ha tynt utblandet sportsdrikk på ryggen.
Har ikke vært flasker før. Er kun terrengsykkelrittet som har hatt flakser på drikkestasjonene. Så det var nok det første og siste rittet du kjørte som har akkurat flakser på stasjonene, desverre.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg har vann i drikkesekken, men det er ikke fordi jeg er redd for bakterier. Jeg klarer ikke å drikke sterk drikke utover i løp, så jeg tar vanlig sportsdrikk på flaska og drikker opp den først, deretter går jeg over til vannet i sekken. Sper evt. på med litt sportsdrikk på drikkestasjonene.
Øivnd
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Jeg blander en svak sportsdrikk i kamelpukkelen. Og en sterkere blandings i flaska. For i tillegg til væske trengs næring! Gel på tuber har jeg også med, men det blir ofte klin.
Med nr på sykkelen, tror jeg ikke du kommer til å ta deg tid til å etterfylle sekken. Men hiv innpå et par krus på hver stasjon. Hvis det finnes. For, ja: forvent dårlig service. For to år siden var det slutt på vannet ved Råsjøen da jeg omsider kom dit. Men da lå jo innsjøen der nedenfor... men tida løper fort under ritt.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Med nr på sykkelen, tror jeg ikke du kommer til å ta deg tid til å etterfylle sekken. Men hiv innpå et par krus på hver stasjon. Hvis det finnes. For, ja: forvent dårlig service. For to år siden var det slutt på vannet ved Råsjøen da jeg omsider kom dit. Men da lå jo innsjøen der nedenfor... men tida løper fort under ritt.
Det går nok sikkert litt mere drikke når det er varmt enn når det er mer temperert. Får håpe arrangsjøren har lært til i år da!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Blanding av drikke: Noen blander noe natursalt i drikken når det er varmt. Noen som kan fortelle hvor mye salt som bør blandes pr. liter drikke? Hva med en utristet Battery eller Red Bull på slutten? Blir dette for sterkt, eller bør man holde seg til en utristet cola?
Angrer like mye hver gang jeg starter i terrengritt, men stiller igjen og igjen .....
Kjørte hele runden i dag. Veldig bra forhold og det blir nok enda bedre utover i uka. Drakk 5 liter, ikke 1 dl for mye.
Vi var en gjeng som kjørte Brandbu-Oslo, etappe 6 i MTB-styrken i dag (lørdag). Som kjent er siste delen (Råsjøen-Gruvelia-Hellerudsletta) den østre delen av Raumerrittet. Vi syklet altså "mot kjøreretningen".
Har aldri sett Raumer-løypa så tørr! Seff bittelitt vått enkelte steder i stiparti 2, men det har tørket mye opp siste to ukene. Været ser ut til å fortsette. Problemet blir støvplagen, ikke gjørma!!
Sykla Raumertråkket (dvs 62 km-løypa) i dag, for første gang. Må si at det var sykt tungt for en halvtrent røver, tyngre enn frykta. Birken framstod plutselig som en lettvint søndagstur i sammenligning, når jeg sleit som verst med motivasjonen underveis... Sykla alene, og håper at strekket fra Aas gård og inn er _mye_ lettere når man kjører i felt, enn det var i dag.
Merkinga var så-som-så mange steder for en debutant. Kartet er ikke altfor detaljert, og langt fra alle kryss hadde skilt. Men jeg klager ikke, arrangøren har nok gjort en god jobb ut fra ressurser, og jeg fant fram.
Støtter hundenjanson i at 5 liter er minimum i sånt vær. Kommer absolutt til å kjøre drikkesekk + 2 flasker neste helg.
Et spørsmål: Hvordan er løypeprofilen rundt Råsjøen (dvs det som ikke er med på Raumertråkket)? Mye sti/gjørme eller er det grus?
Kjørte hele runden i dag. Veldig bra forhold og det blir nok enda bedre utover i uka. Drakk 5 liter, ikke 1 dl for mye.
Hvordan får du meg deg så mye? Store drikkeflasker? Kjørte også runden i dag! Hadde med 2+L i camelback + 1.5L i flasker, men det var alt for lite, gikk tom på Råsjøen. Fikk tigga meg til påfyll i Hakadal da, så det gikk bra med meg alikevel, så hadde tilsammen ca 5.5+L drikke inntak på turen, samt 2 liter til når jeg kom tilbake til bilen, og .7 liter på veien hjem. Med andre ord 8.2+L væske, og følte fortsatt ikke noen trang til dobesøk.. ekstremt!
Sitat: front biker
Vi var en gjeng som kjørte Brandbu-Oslo, etappe 6 i MTB-styrken i dag (lørdag). Som kjent er siste delen (Råsjøen-Gruvelia-Hellerudsletta) den østre delen av Raumerrittet. Vi syklet altså "mot kjøreretningen".
Hvordan blir det opp gruvelia? Trilling der regner jeg med? Møtte en del av dere som sykla den vegen i dag, nå skjønner jeg hvorfor!
Sitat: simson
Hvordan er løypeprofilen rundt Råsjøen (dvs det som ikke er med på Raumertråkket)? Mye sti/gjørme eller er det grus?
Største fordelen din er jo at du slipper gruvelia, og høydemeterene oppover igjen. Sett bortsett fra gruvelia er det fine grusveger hele veien! Og så går du glipp av høyeste punkt på løypa, nemlig 505m!
Kjørte som sagt gjennom i dag. Føler jeg nok har mye å lære på stikjøring. Jeg er nok mer en grusvegmann, og stikjøringa svir veldig mye krefter på kort tid. Hadde skikkelig problemer med å få fart på beina igjen etter terrengparti 2. Ellers så er jo løypeprofilen som ligger ute på hjemmesida til raumerrittet litt for grov spør du meg. Har fått min egen nå, så vet litt mer hva jeg går til
Redigert av Elgvenn2; 31/05/200821:50.
[quote=hundenjanson]Kjørte hele runden i dag. Største fordelen din er jo at du slipper gruvelia, og høydemeterene oppover igjen. Sett bortsett fra gruvelia er det fine grusveger hele veien! Og så går du glipp av høyeste punkt på løypa, nemlig 505m!
Kjørte som sagt gjennom i dag. Føler jeg nok har mye å lære på stikjøring. Jeg er nok mer en grusvegmann, og stikjøringa svir veldig mye krefter på kort tid. Hadde skikkelig problemer med å få fart på beina igjen etter terrengparti 2. Ellers så er jo løypeprofilen som ligger ute på hjemmesida til raumerrittet litt for grov spør du meg. Har fått min egen nå, så vet litt mer hva jeg går til
Takk for svar.
Enig i at løypeprofilen som ligger ute er for grovkorna. Ga ikke så altfor mye nyttig informasjon, og arrangøren burde vel ha GPS-høydeprofiler tilgjengelig etter hvert?
Er også grusmann, så merker at jeg blir fort sliten i stipartiene. Og i tillegg blir jeg fort feig og tar en støttefot nedi altfor fort, så er spent på å se hvordan det blir med 30 mann rundt seg i disse partiene.
Angående drikke: Jeg hadde 3 liter på rygg + 0,75 på sykkel. Fylte opp 3-litern på Hakkim, da den gikk tom.
Angående drikke: Jeg hadde 3 liter på rygg + 0,75 på sykkel. Fylte opp 3-litern på Hakkim, da den gikk tom
Oi, var det noe kilde man kunne fylle fra der? Eller tok du rett fra innsjøen?
Drikke: på Brandbu-Raumern-Oslo i går drakk jeg opp kamelpukkelen på 3 L to ganger, samt 1 L flaske 3 ganger. Samt litt drikk direkte fra bekk. Totalt over 10 L. Og tørst som F nedover Groruddalen....
Stipartiene på Raumern: så tørt som dette ser ut til å bli, er det jo "bare" å frese igjennom. Bakkene opp i første stiparti kan koste litt mer krefter enn det smaker pluss at det kan bli trengsel. Må vel av sykkern et par ganger der. Stiparti 2 syklet jeg gjennom uten fotisett for to uker sia, mye våtere. Så den bør gå greitt. Og Gruvelia er det vel bare punkteringsfaren som setter grenser for "fri flyt".
Folk er forskjellig (ref. diskusjon om grus vs sti). Det jeg taper på grusen oppover, prøver jeg å ta igjen på sti. Skulle vært 5 x Gruvelia! Vil tro at de med stiaversjon har en del å vinne ved en liten treningsinnsats på sti. Fest blikket et stykke fram, og trå til! Det går som regel bra!
Totalt tom i går kveld. I dag ser man igjen lyst på livet.
*gleder seg til Raumern*
Egentlig utrolig at man faktisk svetter bort 10kg vekt fra kroppen på så kort tid. Må være en stor påkjenning skulle man tro?
Anngående sti, gikk det adskildig bedre på slutten av 1. parti og i 2. parti da jeg ble litt varm i trøya, men skal ikke påstå at jeg trives i slikt terreng Kommer til å tape masse her under selve rittet, skal prøve å spare meg mest mulig her så jeg ikke er helt borte i beina etterpå. Ift. min målestokk var det vått i stipartiene Ned gruvelia var heldigvis ikke noe problem, det er jo bare å slippe på og lene seg godt tilbake, men vil nok misstenke at det blir annerledes å kjøre ned der med ryttere på alle bauger og kanter. Sikkert ikke fullt så lett å velge optimalt spor da.
Var også veldig glad for at jeg hadde kasta av MaxxLite310 dekkene mine hjemme! Det hadde vært selvmord å ha på slike dekk i stipartiet, og grusveiene er av en slik forfattning at det nok lønner seg å ha noe mer kraftig skytts i rullebanen. For ikke snakke om at Hutchinson Pirahna jo faktisk har litt mønster på kanten noe MaxxLite ikke har. Godt å kunne ligge på litt gjennom svingene
Min egen høydeprofil! Vet ikke helt hvorfor jeg mangler noen km. Kanskje GPSen tok pause et sted, eller at jeg missta noen km på start/mål?
Redigert av Elgvenn2; 01/06/200811:49.
Stipartiene på Raumern: så tørt som dette ser ut til å bli, er det jo "bare" å frese igjennom.
Jeg kjørte igjennom stiparti en i dag (frem og tilbake), det var litt av en motorvei. Det stipartiet har aldri vært så lett som i år.... Jeg har ikke vært oppe i stiparti to siden snøen ble borte, men er den like lett så blir det nok mange personlige rekorder i år.
Hvordan blir det opp gruvelia? Trilling der regner jeg med? Møtte en del av dere som sykla den vegen i dag, nå skjønner jeg hvorfor!
Jepp, som front biker er det naturlig å gjøre ting litt baklengs ;-) [den var litt dyp].
Opp Gruvelia: en av oss tråkka opp hele, de andre tre trilla midtpartiet. Antar at under MTB-styrken er det lite vits i å tråkke opp hele. Med 680 km på baken siste seks dager, er det vel ikke så mye å gi heller...
Men Raumern: Gruvelia er en forfriskende utforkjøring. Håper ikke det ligger så mange på tvers i år, som i fjor. Måtte kjøre slim-slam mellom skadede ryttere og røde kors-personell.