Takker! Moro med heiagjeng i skogen! Kneika var jo bare 6sek lang og siden jeg får syra på 8 så var det bare å mate på. Hehe. Jeg veier 83kg og kjørte med 155psi positiv-140psi negativ. Gikk ned til 150-140, ikke store forandringen på parkeringsplass-testen, men i skogen gjorde det underverker. Bla. stående var den helt (<->) der oppe. Jeg sægger dog fortsatt mindre enn anbefalt.
Støttes. Det er nok sti til at det passer de tekniske og grusbakken tar tilbake om man ikke har trøkket. Når det er vått er det morsomst å se på i myrhølene
Fra denne og andre kommentarer er jeg litt usikker på om det er den "gamle" løypa på Gullhaug eller den som ble brukt på høsten i fjor det refereres til. De la om løypa i fjor og det var en 20+ minutters runde som startet på grusvei og så en heftig klarting på grus før det var klart for herlig stisykling resten av runden. Etter omleggeingen (sport klassene kjørte bare 2 runder) vil jeg si at løypa Gullhaug er en strekt konkurrent til Skullerud i kampen om tittelen "Nissan Cups beste".
Jeg satt hjemme med armen i gips på høste så jeg refererer til den gamle løypa. Det høres jo mye morsommere med den nye.
LarsB
Har nå snakket med Brede, og han sier den nye løypa er MYE morsommere enn den gamle. Vi starter med ca 1km på grus, og så opp 200m med styggbratt grus, og så er det 20 minutter med slak nedoversti hele veien til mål. Bare to runder på M-sport, siden rundenen er så lange.
Vi starter med ca 1km på grus, og så opp 200m med styggbratt grus, og så er det 20 minutter med slak nedoversti hele veien til mål. Bare to runder på M-sport, siden rundenen er så lange. GLEDE SEG!
Det er ikke BARE sti fra topppen av grusbakken tibake til mål Ole, men en god del var det og det var virkelig morsomt.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Vi starter med ca 1km på grus, og så opp 200m med styggbratt grus, og så er det 20 minutter med slak nedoversti hele veien til mål. Bare to runder på M-sport, siden rundenen er så lange. GLEDE SEG!
Det er ikke BARE sti fra topppen av grusbakken tibake til mål Ole, men en god del var det og det var virkelig morsomt.
Etter finstudering av kartet som er lagt ut ser det ut til at det er en del grus på vei tilbake. Jeg regner med at de røde prikkene er sti og heltrukken rød er grus.
Vi starter med ca 1km på grus, og så opp 200m med styggbratt grus, og så er det 20 minutter med slak nedoversti hele veien til mål. Bare to runder på M-sport, siden rundenen er så lange. GLEDE SEG!
Det er ikke BARE sti fra topppen av grusbakken tibake til mål Ole, men en god del var det og det var virkelig morsomt.
Etter finstudering av kartet som er lagt ut ser det ut til at det er en del grus på vei tilbake. Jeg regner med at de røde prikkene er sti og heltrukken rød er grus.
Det der lignet da mistenkelig på den løypa som ble brukt første gangen på gullhaug i fjor
Ja, det løypekartet viser da noe som er rimelig likt den klassiske Gullhaug-løypa som vi ved en anledning i fjor ikke kunne sykle pga. anleggsarbeider. Da ble det kjørt en trase som gikk som Brede beskriver og de endret vel løypekartet daglig i en ukes tid før rittet så ingen andre enn arrangørklubbens medlemmer egentlig viste hvor den gikk... Jeg venter i spenning på siste versjon av løypekartet, men holder ikke pusten...
Av kavalkaden kan jeg for øvrig fastslå at posisjonen min ble fastsatt allerede etter 3/4 runde (av 3,5). Etter det syklet jeg alene eller med ryttere fra andre klasser. Må nok bite tenna ennå litt hardere sammen fra start og klore meg fast til noen nærmere fronten.
Forsøkte å sykle løypa etter det flyfotokartet i går. Var fullstendig sjanseløs. Tror jeg fikk den sløyfa ved steinbruddet sånn rimelig riktig, men ellers var det semre greier. Traff en kar i BOC trøye som dro på smilebåndet og mente at den løypa kom til å være et mysterie frem til onsdag.
Veldig synd at informasjonen rundt løype, antall runder ol. skal være så vanvittig dårlig, når det er vist såpass mye vilje til å fiffe opp arrangementet ellers. Det er lavmåls at folk må dra på onsdag uten å vite noe som helst om løype, antall runder og starttider... (ja, jeg har sett at det finnes et generelt oppsett av starttider på sidene - men dette må jo variere en del utifra de ulike løypene)
Litt av komseptet er at det meste, også starttidene, skal være likt fra ritt til ritt. Avvikene er Drøbak og Holmenkollen (som det også står i oversikten).
Det er lavmåls at folk må dra på onsdag uten å vite noe som helst om løype, antall runder og starttider...
Det har vært mye velfortjent skryt til arrangørene, som avvikler flotte ritt med mange deltakere og god stemning blant publikum. Jeg har imidlertid lyst til å ta litt tak i poenget til Sykkelbob. På ritt 2 på Skullerud hersket det fullt kaos rundt løypebeskrivelsen til klassene K11 og K12. Da rittet var i gang, var det ikke mulig å sykle ruten som var beskrevet, noe som resulterte i at noen syklet for kort og andre ble sendt ut på to runder. Gråtende og slitne jenter kom i mål, én etter én.. Jeg regner med at Nissan Cup i første rekke er et arrangement for å øke terrengsykkelinteressen blant barn og unge. Jeg håper derfor at avviklingen av rittene for de yngste blir like godt kvalitetssikret som for oss voksne. Rittet på Skullerud økte ihvertfall ikke motivasjonen til jentene i K11 og K12...
Løype, starttider og annen info ligger ute på http://www.nissancup.no/ under valget "rittdager".
Når det gjelder løypeopplegg, og særlig for de yngste, er det noen viktige prinsipper. Jeg håper vi i Rye greier det på Langsetløkka i juni. - Bredt startfelt slik at det blir minst mulig knuffing - God bredde og lengde før det første terrengpartiet - Veksling mellom sti og grus/asfalt under veis slik at forbikjøringer er mulig, men at løypa likevel favoriserer terrengsyklister. Førstemann etter 100 meter må ikke ha seiern i lomma - Ingen tvil om hvor løypa går - runding og målgang klart adskilt, og antall runder kommuniseres på start i tillegg til på løypekart - Startrekkefølge og mellomrom mellom starter slik at yngre ikke blir regelrett nedkjørt bakfra, får ukvemsord ropt etter seg (her har nok noen yngre noe å lære), og at det er forholdsvis greitt å passere. -
Glimrende intensjoner og flotte mål for arrangørene av en artig cup! Jeg er selvsagt fullt klar over at det kan være utfordringer av mange slag på arrangementer av denne størrelsen. Jeg tror ikke det noen som forventer topp profesjonalitet i alle ledd. All ære til de mange frivillige som stiller opp midt i uka og hjelper til i forbindelse med rittene. Når det er sagt, bør det være én arrangementsansvarlig person ett eller annet sted. Jeg opplevde å ikke bli tatt på alvor da jeg sa fra om usikkerhetene som hersket rundt løypebeskrivelsen før og under rittet. Speaker ønsket ikke si noe om traséen før start, for eksempel. I ettertid har arrangøren valgt å la resultatene bli stående og poengene tellende i sammendraget. Dette er jo ikke verdens undergang, men de jentene jeg har kontakt med, opplever dette som urettferdig. Vi som er foreldre og trenere står i klemme mellom det å avdramatisere konkurranseelementet og å sørge for rettferdighet... Jeg ønsker BOC, Rye og Follo lykke til med de kommende rittene på denne siden av sommeren. Til Frøy får jeg vel si "Bedre lykke neste gang!"
Og så får jeg håpe at jeg ikke har kastet for store steiner i glasshuset før det er Askers tur i september
Jeg vet det er noe som heter å kaste stein i glasshus og at man kan gjøre seg upopulær ved å påpeke konkrete negative ting ved andres arbeid. La meg bare si at jeg stiller ikke noe mindre krav til meg selv og vår organisasjon når vi arrangerer ritt og det er ikke alltid at alt går etter planen der heller.
Men kan vi ikke ha debatten åpen og fordomsfri, vil vi heller ikke ha utviklingsmulighet. Så alle får ha emg tilgitt om jeg tråkker på tærne til noen, men jeg håper de ikke er så ømme, for det er bare i sportens beste interesse at jeg uttaler meg.
Med ref til TGabriel er det nettop dette som er poenget mitt. Jeg han snakke mye om hvor mye jeg lovpriser enhver som gjør ting for terrengsykkelsporten og da spesielt Oslo Terrensykkelcup (Nissan Cup) som er et kanon rekrutteringsarrangement.
Men de ødelegger voldsomt for seg selv ved å skusle med enkelte svært viktige ting som kan bety forskjellen på svært god og svært dårlig opplevelse.
Tord,
På Langsetløkka har jeg vært vitne til noe av den styggeste og mest unødvendige rytter-mot-rytter ulykken i min korte tid i sporten, da en ung gutt varmet opp i motsatt kjøreretning og kjørte rett inn i en yngre jente som var i ritt(!) Denne episoden er hovedårsak til at jeg og flere andre forsøkte å sette igang tiltak for å holde folk vekk fra løypa under NM-rittet ved å true deltakere med startnekt dersom de varmet opp i løypa etter at rittene var begynt. Dette ga en viss effekt i NM i Svelvik men langt fra nok.
Dette er noe jeg skulle ønske sporten kunne gripe tak i mye mer, for det er helt galematias å se hvordan juniorer og voksne ræller rundt i løypa mens de yngste sykler ritt.
På Langsetløkka har man også hatt problemer med for smal og kort målsluse, noe som har medført kø for å komme i mål.
Starten på Langsetløkka er helt sjef. Det er den forøvrig på Skullerud og Gullhaug også.
Jeg synes løypene for alle alderstrinn på alle Nissan Cup rittene er helt supre, unntatt Travbanen. Jeg håper virkelig ikke at de yngste skal reduseres til å kjøre "Tour of Norway for Kids" (Det arrangementet finnes allerede)
Det som jeg mener må løftes noe realt av arrangøren nå er:
* Informasjon må komme ut minst en uke i forveien med løypekart som er lesbare(!) Antall runder og starttider. Vi reiser med flere unger og må planlegge hvordan vi skal rekke befaring av løype samt andre praktiske forberedelser. Da er det j.. irriterende å måtte bruke mye tid på området på å lete opp han ene(!) løypefyren som kan fortelle hvor løypa er...
* Rundeanvisning og målanvisning. Dette synes jeg ikke arrangøren kan avfeie ved å si at det er rytterens eget ansvar. Skal man følge denne logikken, kan like gjerne rytterne pålegges å ta tiden sin selv også.. Det er klart at et ritt skal ha funksjonærer som gjør dette. Morsomt å se på TV at det ikke bare er jentene til Tgabriel som blir forvirret. Vinner forrige uke, Rune Høydahl gikk i samme fella han også..
* Oppvarming i løypa bør gis startnekt tvert og uten diskusjon. Dette er så farlig at det er helt utrolig at det for foregå. Det er som regel småttisene det går utover. Folk gir blanke f... og det er ingen som tar tak i det. Løypevaktene har blitt "flinke" til å kjefte på pappaer som står og tar bilder, men at syklister fra junior og seniorklassen sykler i klynge og skravler og ler mens jenter 11 tetgruppa forsøker å ta seg forbi, er det ingen som tør å bry seg med..
BORTSETT fra denne flengende kritikken som jeg mener er vel begrunnet og vel vel fortjent, synes jeg selvfølgelig at Nissan Cup er et konge arrangement, og løfter hatten for alle dere ildsjelene som står bak. Hva hadde vi vel egentlig gjort uten dere!!
Rye gjør etter forholdene en kjempejobb både på Kjelsås og på Holmenkollen (mye bedre i 2007 enn året før) og jeg gleder meg til å dra dit!
synes det er kanon at varme opp litt i løype innen ritt. uproblematisk at holde seg unna når ryttere kommer.
Synes at den allmenne stemningen i Scott/nissan cup preges av et noe avslappet, si kontinentalt forhold til arrangemanget. det er noe hyggelig med det.
Problemen som skapes av at folk varmer opp i løypa står ikke i forhold til straffen.
Kanskje man kan gjøre "tusen nåler" på armen deres i steden? Eller en klem fra en svettete seiersherre/dame. eller ole. han lukter ganske vondt når han har syklet.
vi trenger ikke mere regler. kjeft litt på folk, så holder de seg sån omtrentlig på matten isteden. og det blir jævlig mye hyggeligere.