Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Kvinnelig syklist påkjørt av buss

Re: sykkelfelle på Lysaker [Re: ] #552493 14/05/2008 12:51
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: Nick
Sitat: Oystein L
Sitat: KTL

Ett virkemiddel kunne jo være fartsbegrensende hindringer på sykkelveien.

...det synes jeg de som planlegger våre gang- og sykkelveier allerede klarer rimelig godt... ICON_WINK

En trafikkfelle godt kjent av syklister fra Asker og Bærum er denne ved Lysaker. Syklister som skal inn til byen om morgenen (rød markering) sykler parallellt med en vei som tar av fra motorveien inn til byggene på høyre kant(markert i blått). Dette er en vei, og ikke en avkjørsel. Så langt, så greit. For å gjøre det litt mindre greit, så er det laget en støyskjerm, som rett ved krysset avløses av høy vegetasjon. På andre siden av krysningen er det en bakke, så syklisten ønsker naturligvis å ha med så mye fart som mulig inn i den bakken. Motsatt, når man er på vei hjemover så kommer man ned bakken. Også her er det støyskjerm og vegetasjon, og det hele krones med at gang- og sykkelveien gjør en sving med krysset i apex.

Selv velger jeg den grønne ruten innover. Det er et kjørefelt som ikke er en del av motorveien og som derfor er fullt lovlig å benytte for sykler.

Hey! Jobben min avbildet ICON_SMILE

Du har helt rett i at blå pil viser vei (enveiskjørt vei), ikke avkjørsel, slik at syklist har vikeplikt. Fellen har fartsbegrensende tiltak på sykkelveien i form av humpe-brustein-striper på tvers før krysset. I tilegg kan nevnes at det er et tilsvarende kryss akkurat utenfor bildet i nedre høyre hjørne, med forrvirrende skilting: Vikepliktsskilt for bilistene som kommer fra bygget, og skiltet er plassert før GS-vei, ikke mellom GSvei og nordgående blå vei; og ingen av de andre er merket som forkjørsvei. I krysset inn mot bygget er det merket med fareskilt "se opp for syklister".

Derfor er det visst noe tvil om at det er vei, ikke avkjørsel, så ved kollisjon mellom sykkel og bil i dette krysset "gir" vi bilen visstnok alltid objektivt ansvar. "Vi" ja, for det er i hovedsak et stort forsikringsselskap som holder til i bygget (og følgelig er vel bilen ofte forsikret der... ICON_WINK ) Men det hjelper jo syklisten lite, hovedpoenget er jo å unngå uhell.

Er trafikantene forsiktige i denne fellen? Tja, jeg synes da i hovedsak det kjøres pent fra bilene over krysset. Mange bilister praktiserer full stopp. Men jeg er langtfra objektiv, observerer bare om morgenen, og det store flertall av bilistene kjører pent andre steder også, IMO. Så hva synes dere som sykler om bilistene i dette krysset?

Sykles det pent? Vel, de som sykler inn mot byen har jo ikke særlig stor fart. Det går jo greitt, selv dersom syklist ikke bremser. De som kommer fra byen derimot ... jeg tror litt for mange sykler med stor fart ned bakken og inn i krysset, i hvert fall om morgenen. Når jeg (som syklist) bremser opp for å klare venstresvingen ned (altså fra rød pil nordfra til blå pil østover på bildet) fyker folk forbi bakfra... De har trippel vikeplikt for bilene -- kommer fra venstre, fra G/S-vei og sykler ut i gangfelt -- men bremses det? Sikkert litt, men min oppfatning av krysset er som dette sitatet:
Sitat: KTL
ikke skjelden er det faktisk sykler som har størst fart gjennom et kryss.

Støttes. Les KTLs innlegg litt lenger opp omigjen!

* * *

Nick, du er sikkert blant de som bremser før krysset, både inn og ut av byen. Jeg skjønner godt at du sykler grønn rute, tror jeg ville gjort det samme selv. Men det er det vanskelig å få forståelse for her på huset (lunsjprat, ikke fagprat). 1) Mange fotgjengere synes det sykles fort på trange gangveier i omr Lysaker. 2) De som kjører synes nevnte sykkelfelle er farlig (uten å skylde på syklistene). Men klarer folk å legge sammen 1+2 og få 3 "Å kjøre den grønne veien der det ikke er noen kryss er mye tryggere løsning enn GS-vei, til tross for at bilene kjører fortere der"? Tja, forståelsen for det sitter langt inne, selv om jeg argumenterer så godt jeg kan. Jaja, jeg prøver igjen :|

Også enig i at vegetasjonen er høy, det burde rives opp noen busker her. Dét er et enkelt og billig tiltak.

Re: sykkelfelle på Lysaker [Re: ] #552568 14/05/2008 16:11
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Nick
men på vei inn mot byen foretrekker jeg veien på den strekningen - selv om jeg passerer ca. kl. 06.20, da det er lite trafikk.

Men hvor i byen skal du? Hvis jeg hadde f eks Skøyen som mål så ville jeg ha tatt Ankerveien til Røa, eller i hvert fall Bærumsveien, og så Vækerøveien ned til Lysaker. Det hjelper ikke mot Maxbo-kaosstrekningen, men du slipper i hvert fall hele Lysaker, inkludert alle blå, røde og grønne linjer. At Ankerveien er en veldig flott start på dagen er jo bare en bonus.

Og her er tallene fra MapSource:
Steinsvatnet-Maxbo Vækerø via Stabekk/Lysaker 9,7 km.
Steinsvatnet-Maxbo Vækerø via Bærumsveien/Vækerøveien 9,9 km.
Steinsvatnet-Maxbo Vækerø via Ankerveien/Vækerøveien 12,9 km.

Tre kilometer omvei for å få sykle grus langs markagrensen langt fra alle i biler, isteden for å stresse på gangveier og fortau er jo ikke noe.

Re: sykkelfelle på Lysaker [Re: Dan] #552581 14/05/2008 16:46
A
audun Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Dan
Det hjelper ikke mot Maxbo-kaosstrekningen, men du slipper i hvert fall hele Lysaker, inkludert alle blå, røde og grønne linjer.

Eller, for å unngå Lysaker og Maxbo, kan du ta Bærumsveien, Ullern kirke, Bestum og videre inn til byen...
Noen hundre meter på rolige villaveier, stedvis med gangvei.

Evnt. Ankerveien som Dan nevner, kjempefin start på dagen om enn litt lenger...

Vedlegg
24422-ullern.png (254.34 KB, 66 nedlastinger)
24423-ankerveien.png (140.83 KB, 57 nedlastinger)
Re: sykkelfelle på Lysaker [Re: audun] #552597 14/05/2008 17:44
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: audun
Evnt. Ankerveien som Dan nevner, kjempefin start på dagen om enn litt lenger...

Og om man vil gjøre den enda litt lengre så er det her en fin liten omvei som nesten ikke koster noen høydemeter i det hele tatt:

Vedlegg
24429-anker.png (56.13 KB, 62 nedlastinger)
Re: sykkelfelle på Lysaker [Re: ] #786322 11/08/2009 08:20
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Har begynt på et Google-kart over steder i Oslo det er vanskelig/farlig å være syklist: http://is.gd/2bvGf Legg gjerne til mer informasjon!

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: sykkelfelle på Lysaker [Re: frodev] #786369 11/08/2009 08:59
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: frodev

Er trafikantene forsiktige i denne fellen? Tja, jeg synes da i hovedsak det kjøres pent fra bilene over krysset. Mange bilister praktiserer full stopp. Men jeg er langtfra objektiv, observerer bare om morgenen, og det store flertall av bilistene kjører pent andre steder også, IMO. Så hva synes dere som sykler om bilistene i dette krysset?

Sykles det pent?
Nick, du er sikkert blant de som bremser før krysset, både inn og ut av byen. Jeg skjønner godt at du sykler grønn rute, tror jeg ville gjort det samme selv. Men det er det vanskelig å få forståelse for her på huset (lunsjprat, ikke fagprat). 1) Mange fotgjengere synes det sykles fort på trange gangveier i omr Lysaker. 2) De som kjører synes nevnte sykkelfelle er farlig (uten å skylde på syklistene). Men klarer folk å legge sammen 1+2 og få 3 "Å kjøre den grønne veien der det ikke er noen kryss er mye tryggere løsning enn GS-vei, til tross for at bilene kjører fortere der"? Tja, forståelsen for det sitter langt inne, selv om jeg argumenterer så godt jeg kan. Jaja, jeg prøver igjen :|

Også enig i at vegetasjonen er høy, det burde rives opp noen busker her. Dét er et enkelt og billig tiltak.

Har klippet vekk litt av svaret over.

Jeg sitter også i samme bygg for tiden og går i dette området hver dag. Jeg synes det er mange
syklister som sykler litt for fort. I det nevnte krysset ser jeg ikke mange syklister som stopper eller bremser opp - heldigvis så synes jeg bilistene viser hensyn og stopper opp.

Re: sykkelfelle på Lysaker [Re: Christian] #786765 11/08/2009 18:21
S
syklefort Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: Christian
Har begynt på et Google-kart over steder i Oslo det er vanskelig/farlig å være syklist: http://is.gd/2bvGf Legg gjerne til mer informasjon!

Bra tiltak! Noe for veioverformynderiet.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support