|
|
Kan jeg klare meg med én sykkel?
|
Re: Kan jeg klare meg med én sykkel?
[Re: Stein]
13/05/2008 11:35
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Jeg tror at en FS med litt mindre vandring enn de typiske 140 mm som foreslåes kan være veien å gå. En hyperaktuell kandidat bør isåfall være Pivot Mach 4 Kan feks kjøpes hos Speedgoat
Jens
|
|
|
[Re: Stein]
13/05/2008 12:12
|
blurman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er da real jeg. Mener ikke nødvendigvis akkurat 12 kg. heller da. Men f.eks. 12++ noen hundre gram er ikke så vanskelig det. Mener hvertfall at en lett Spot vil være verdt å ta en titt på om ikke annet 
|
|
|
[Re: ]
13/05/2008 13:02
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Hva med Titus Racer X som ligger for salg her på forumet? 100mm vandring fram og bak. Lett og stiv ramme. Og fin ;-)
I was just riding along...
|
|
|
[Re: oivindg]
13/05/2008 13:07
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skulle anta at flere av de mest allsidige syklene i stisykkeltesten i TERRENGSYKKEL nr. 11 er aktuelle, f.eks. de fra Ghost, Gary Fisher, Trek...? Ca 120mm vandring, nok til ordentlig stisykling, men også raske nok til rittsykling.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
13/05/2008 14:24
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Han av oss som dropper mest og tar det verst av krux har en hardtail.
Jeg bruker min Niner til " ALT " bortsett fra ræcer ritt da..
Sykler til job, Ritt, sti,grus.
Jeg savner overhodet ikke heldempetsykkel. Man lærer seg å la en hardtail flyter under seg og bruker bein som demping. Det er når det går bortover at man virkelig setter pris på hardtailen sin.
Jeg har syklet fullboing i 2 år og jeg kunne ikke tenker meg noe annet en Niner`n.
Det at man ikke for framhjulet opp på 29`er er tull. Det virker vanskelig de første turene, men nå tenker jeg ikke over det inne i heletatt......
Enkel, effektiv og utrolig morsomt.
#Pedalenkrs
|
|
|
[Re: RobG]
13/05/2008 20:41
|
oivindg
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takker for mange innspill. Burde vært mer aktiv her når jeg først har satt i gang dette, men jeg har blitt opptatt med mer presserende saker et par dager, så jeg får komme sterkere tilbake nærmere helgen. Det som slår meg er først og fremst at jeg burde prøve en lett FS på ujevn bortoversti for å finne ut hva det egentlig dreier seg om. I tillegg burde jeg nok prøve en 29" HT for å finne ut hvor stor forskjellen er fra 26" HT og 69er stiffee'en min. Den siste tanken som dukket opp var at jeg ved å ha en dedikert grusrittsykkel (HT) og en dedikert stisykkel (FS) ville få et mye lettere valg enn hvis jeg skal prøve å finne en sykkel som er bra til alt. Men da blir jo hele moroa i problemstillingen borte.  Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
13/05/2008 21:59
|
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
For å si det sånn bruker jeg en 4X-FS med 130mm demping i Hafjell... Alt går med vilje og litt skill 
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
|
|
|
[Re: Calle Kanin]
14/05/2008 06:04
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Du kan jo sjekke ut Cube AMS 125/Pro også. Stiller i klassen lett FS som kan brukes til sti og grusritt.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Nei, jeg kan ikke klare meg med én sykkel!
[Re: hbakken]
24/05/2008 21:30
|
oivindg
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Etter å ha kikket på forskjellige sykler på nettet (takk for tips, folkens) og, ikke minst, sett hvordan andres sykler fungerer når vi er på tur, er konklusjonene klare for min del. Kan jeg velge, vil jeg ha fulldemper. Og jeg får ikke én sykkel som oppfyller alle kravene mine på en god måte. Det som roter det til, er at jeg vil kunne bruke sykkelen til ritt også. Så lenge jeg ikke vil ha karbon på stisykkelen min, blir en fulldemper som funker bra på sti for tung for rittbruk. Løsningen er altså to fulldempere. Jeg har imidlertid endret oppfatning når det gjelder karbon. Ikke for stibruk, der står jeg på at jeg vil ha metallramme. Men for en sykkel som kun skal brukes til ritt, og da mest grusritt som Birken, Farris o.s.v., så er karbon akseptabelt. Hadde jeg vunnet i Lotto denne helgen, hadde nok Scott Spark 10 vært en sterk kandidat til rittsykkel. Når det gjelder stisykkel, er det flere interessante modeller. Den nye Trek'en til Bik3man faller i smak. Sykkelen som Håkon venter på ser også grom ut, i alle fall på papiret. Spent på å se den, Håkon. (Men det vet jeg at du er, også!  ). Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: Nei, jeg kan ikke klare meg med én sykkel!
24/05/2008 21:31
|
bik3man
More than words
|
More than words
Bare si fra hvis du vil låne Trek'en en dag for prøvetur på kjente stier.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: bik3man]
25/05/2008 08:40
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Jeg det har du rett i Øivind! Er spent jeg også! Har bestemt meg for Stereo og gidder ikke prøvesykle Fritzz'en. Den blir for grov for de stiene jeg nok hovedsaklig kommer til å sykle på. Hadde funket veldig bra i Aron. Men jeg prioriterer en lett og kjap stisykkel og så får jeg heller se om det blir en utforsykkel om jeg kommer til å sykle en del i Kongsberg, Aron(neste år), Hafjell fremover. Fulldempet stihoj med 140mm vandring som visstnok skal veie 11,5kg inkl pedaler og 2.35 (Fat Albert) dekk bør jo ikke være så veldig tungt å dra på i Eiker og Drammens traktene det.... Siste nytt er ihvertfall at sykkelen er produsert og befant seg i Tyskland tidligere i uken. Dukker opp forhåpentlig på min dør i løpet av kommende 7 dager. Stiller den selvsagt disponibell for testing også  Medium jeg skal ha. Du trenger vel kanskje Large du?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
25/05/2008 09:26
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hva med Cannondale Rize eller Moto til sti?
|
|
|
[Re: baronKanon]
25/05/2008 11:47
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Håkon: Du er klar over at med full XTR og kremutstyr så må du sykle fryktelig fort? Eller glemte Jarand/Øyvind glatt å nevne dette poenget når du bestilte? Tihi.. PS: jeg vil også ha Stereo! Jeg tror også at den funker finfint i Aron 
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
25/05/2008 12:19
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Hadde jeg vunnet lotto igår, så ville jeg har satset på Jet9 som sti/rittsykkel. Den ser kjapp ut selv da den stå stille.
#Pedalenkrs
|
|
|
25/05/2008 13:25
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Håkon: Du er klar over at med full XTR og kremutstyr så må du sykle fryktelig fort? Eller glemte Jarand/Øyvind glatt å nevne dette poenget når du bestilte? Tihi.. PS: jeg vil også ha Stereo! Jeg tror også at den funker finfint i Aron Det er nettopp derfor Mr. Bakken er i veldig dårlig form nå, for han tror at XTR går fort helt av seg selv 
|
|
|
[Re: tommygutt]
25/05/2008 13:35
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Håkon: Du er klar over at med full XTR og kremutstyr så må du sykle fryktelig fort? Eller glemte Jarand/Øyvind glatt å nevne dette poenget når du bestilte? Tihi.. PS: jeg vil også ha Stereo! Jeg tror også at den funker finfint i Aron Det er nettopp derfor Mr. Bakken er i veldig dårlig form nå, for han tror at XTR går fort helt av seg selv Du bekreftet akkurat en mistanke vi har hatt en stund her nede på sørlandet - at mr. Bakken ikke har blitt sprekere etter at han flyttet til Hokksund...
Ut på tur!
|
|
|
25/05/2008 14:47
|
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
Men hva med Intense? De har noen lekre sykler til ditt bruk.
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
|
|
|
[Re: RobG]
25/05/2008 17:06
|
oivindg
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hadde jeg vunnet lotto igår, så ville jeg har satset på Jet9 som sti/rittsykkel. Jet ser super ut, men jeg tror den blir litt for tung som rittsykkel. Som stisykkel kunne den vært aktuell. Øivind
|
|
|
[Re: Calle Kanin]
25/05/2008 17:11
|
oivindg
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men hva med Intense? De har noen lekre sykler til ditt bruk. Som sagt, så er det mange interessante stisykler. Her kan jeg enten bruke et par år for å gå vitenskapelig gjennom alle sider ved alle tilgjengelige modeller, eller bare drite i all vitenskap og handle på impuls. Grunnen til at Scott Spark er et førstevalg som rittsykkel, er at jeg synes Scottrammene er utrolig fine. I tillegg kunne jeg kjøpt sykkelen hos min lokale langer, Bjørn Myhre Sport, og dermed fått super service og skikkelig oppfølging hvis det skulle bli noen problemer. Øivind
|
|
|
[Re: bik3man]
25/05/2008 17:14
|
oivindg
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bare si fra hvis du vil låne Trek'en en dag for prøvetur på kjente stier. Takk for tilbudet, men jeg tror jeg venter til det blir mer aktuelt å handle sykkel. Kontoen tåler for øyeblikket ikke flere sykkelinnkjøp. Tør ikke ta sjansen på å prøve sykkelen og finne ut at jeg bare "må ha" fulldemper.  Øivind
|
|
|
25/05/2008 17:58
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Håkon: Du er klar over at med full XTR og kremutstyr så må du sykle fryktelig fort? Eller glemte Jarand/Øyvind glatt å nevne dette poenget når du bestilte? Tihi.. PS: jeg vil også ha Stereo! Jeg tror også at den funker finfint i Aron Det er nettopp derfor Mr. Bakken er i veldig dårlig form nå, for han tror at XTR går fort helt av seg selv Du bekreftet akkurat en mistanke vi har hatt en stund her nede på sørlandet - at mr. Bakken ikke har blitt sprekere etter at han flyttet til Hokksund... haha!! Ingen mistanke i det hele tatt! Ren fakta!  Men men, det skal endre seg det. Starten på sesongen har langt ifra vært god, men håper på en "ny" start plutselig. Har hatt begrenset med tid, og litt lite motivasjon etter en litt tung periode etter flytting (ny plass, begge voksne i ny krevende jobb..OG kremstier som ikke ligger RETT utenfor døra). Med litt begrenset tid har det bare blitt en TID som er ypperlig for å få guidet til gode stier i Drammen. Planen er å utforske nærområdet for å finne noen gode kveldsrunder uten å måtte ta bilen i bruk for å komme seg avgårde. De jeg har vært på hittil har kun bekreftet at grusveier og rasert skog tilpasset langrenn finnes det i massevis. Ang XTR: planen var først K24 utgaven, men nå er jeg i enda dårligere form så da er det bare å bruke penger på utstyr for å kompansere for det 
|
|
|
25/05/2008 18:58
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Men hva med Intense? De har noen lekre sykler til ditt bruk. Som sagt, så er det mange interessante stisykler. Her kan jeg enten bruke et par år for å gå vitenskapelig gjennom alle sider ved alle tilgjengelige modeller, eller bare drite i all vitenskap og handle på impuls. Grunnen til at Scott Spark er et førstevalg som rittsykkel, er at jeg synes Scottrammene er utrolig fine. I tillegg kunne jeg kjøpt sykkelen hos min lokale langer, Bjørn Myhre Sport, og dermed fått super service og skikkelig oppfølging hvis det skulle bli noen problemer. Øivind Rulla en flunke ny Spark 10 ut fra Bjørn Myhre på fredag, eieren så rimelig happy ut 
|
|
|
|
|