hei hei. etter noen deilige gjørmete turer i marka i det siste ser jeg behovet for å beskytte demperen min litt. når jeg kjørte enduro for noen år siden så fikk man kjøpt demper dong i neophren til dempere men disse er vel litt store for min votec 140 mm gaffel. er det noen butikker som kan selge dette?
Grunnen til at dempere kommer uten boots er at svakere beskyttelse og svakere pakninger medfører at dempere må ha service oftere, hvilket verksteder synes er bra, og at demperprodusenter får gjensalg i form av pakninger og andre serviceprodukter, for ikke å snakke om gafler.
Drit i det bransjen sier om at du helst bør kjøre uten beskyttelse. Ikke bry deg om de som sluker dette tullet. Stol på fornuften, bruk boots. Er du redd for at det skal samle seg noe under og gnikke mot gaffelbena så kan du jo ta av bootsene når du vasker sykkelen, og rengjøre også bootsene. No big deal.
Dessuten beskytter de gaffelen mot uheldige kvister, steinsprut og annet som kan ripe opp innerbena. Riper du dem opp, må de i ytterste konsekvens kasseres og byttes. Potensielt klingende mynt for produsenter og verksted.