Godt å se at jeg ikke er den eneste som opplever denne løypa som krevende. Selv er jeg også en ivrig birkenmosjonist (som foretrekker Vestmarkrittet og første og siste runde i Drammenrittet fremfor Birken), men jeg kompenserer med å bedrive noe stisykling med fulldemper i helgene.
Riktignok regnet det i dag, men Satan! Dette var verre enn jeg hadde trodd. Masse tryn og recon måtte til før jeg klarte å passere flere deler av løypa. Og oppoverbakkene. Det er bratt. Ikke misforstå, jeg hadde det kult jeg (på fulldemper). Men ritt? Oi, Oi, Oi.
Her kommer man til å trenge mer enn en stakkars lege. Eller kanskje ikke. Jeg tror det kan bli en del kø i stipartiene.
Jeg ble sykt imponert over Morten (?) på bildene med HT'en. Han er en (mye) bedre syklist enn meg. Etter dagens runde kan det til og med hende jeg får se ham live, ettersom jeg blir tilskuer og ikke deltaker.
T
Re: Terrengsykkelrittet 10. mai
[Re: gepe]
#54405627/04/200810:06
I går kjørte jeg som så mange andre gjennom løypa til terrengsykkelrittet. Også jeg synes at den var krevende. (kroppen er enig) Har du ingen sti erfaring, har du ikke noe å gjøre her. For min del var det gøy på stipartiene. Desverre blir det veldig vanskelig å kjøre forbi der. Etter en runde var jeg veldig glad at vi klarte det. Tror at rittet blir en stor utfordring for både grus racere og sti syklister. Desverre tror jeg at det blir lang kø i det første stipartiet. Er du målbevisst anbefaler jeg å sykle vettet av deg på grusen slik at du ligger foran i feltet når de første stipartiet kommer. Kanskje jeg skal være tilskuer på en av de tekniske utforkjøringene.
Prøver meg på ting jeg ikke kan.
Re: Terrengsykkelrittet 10. mai
[Re: Mikel]
#54410727/04/200813:39
Det er klart løypa skal merkes. Men vi har ikke fått lov til permanent merking her. På rittdagen skal merkingen være så god at det skal være umulig å sykle feil ja.
I går var kvelden for råkjøring i løypa. Aslak Mørstad og jeg tok en runde på terskel og vel så det. Konklusjonen er at det flyter og er hektisk hele tiden. Veldig lite dødtid. Vi brukte i går 1.26 på hele runden med start og mål foran klubbhuset på Haraløkka. Mellomtider: Demningen etter Mariholtet: 15 minutter Midtveis på Slettfjell: 45 minutter Skullerudstua: 1.15
Var kvalm i noen timer etter dette og er rimelig sikker på at jeg ikke kunne holdt dette tempoet i to runder. Men snittpuls på 164 og 175 på maks er ikke så galt. Jeg har terskel på ca 170. Vi måtte begge løpe litt på østsiden av Elvvåga. Jeg knota både i første bakken og i den litt lengre bakken etter den bratt utforkjøringen ned i bekken. På Slettfjell kom jeg ikke opp bakken med kanten på toppen og heller ikke den med venstresving på svaberg. Resten gikk fint. Fjellstad ble forsert på minsteklinga. Bortsett fra dette var det overaskende fin flyt. Jeg synes dette var moro. Aslak synes det var moro og mente det må være Norges hardeste rittløype.
Jeg og Perano kjørte sammen i dag og prøvde å holde god marsjfart. Fikk aldri syre, men jeg kunne ikke syklet så mye fortere. Vi klokket inn på ca 1.46 inkludert et par tre stopp underveis for å justere krankgir, ta av en jakke og få et løst sete på plass. Jeg kunne nok presset meg under 1.40, og en litt tørrere dag enn denne våte søndagen hadde hjulpet litt. Løypa er skikkelig hard, og det er lite hvile. Jeg savnet en kvikk racingfulldemper i de tekniske partiene. Tror vi hadde ca 45 minutter på grus/kjerrevei og resten på sti.
De som skal sykle to runder bør sørge for å få i seg nok næring underveis!
Det føltes som om jeg kunne kjøre en runde til på ca 1.46, så jeg kommer til å ha 3.30 som mål og la alt under det være bonus
Redigert av Trond; 27/04/200819:24.
Re: Terrengsykkelrittet 10. mai, Standarden satt
[Re: Trond Vidar]
#54426027/04/200819:52
Jeg plukka forøvrig to tomme gjenslengte gelpakker på toppen etter Fjelstadbakken i går. Påstår ikke at det er noen som tester løypa som slenger igjen dritt, ville bare nevne det i en tråd som mange leser.
Løypa høres krevende og spennende ut. Går det finfint med HT?
Det går helt fint med hardtail, men det er såpass mye terreng at jeg merket at jeg hadde lyst til å sitte mer på setet. Jeg fikk ikke tatt ut potensialet i pizzarunden, og pulsen dalte samtidig som jeg fikk litt vondt i korsryggen. Jeg tror at en rask fulldemper (type spider, spark osv) hadde gitt litt mer ro til å trå hardere.
[Re: fujifan]
#54442928/04/200807:45
Hvordan er denne løypa teknisk i forhold til f.eks. Bunghole-gorge (høgåsen) (opp/ned)? Sitter fremdeles på gjerdet mht deltagelse i rittet - frykter mentaliten min i et ritt....ville nok ha kjørt over evne.....
[Re: Trond Vidar]
#54443528/04/200807:51
Enig med Trond i at en lett rittfulldemper vil nok være topp verktøy, uten tvil - for det er nok av elementer som sliter på kroppen underveis. Samtidig var Morten som jeg syklet med usedvanlig fornøyd med sin Fisher Superfly 29er i denne løypa. Store hjul og lett ramme framsto som en gullkombo her. (Morten har stort sett vært på en Ventana X-5 som stisykkel de siste par åra, men savnet den ikke et eneste sekund).
Selv hadde jeg med meg denne godsaken til skogs på lørdag, og kjente at det absolutt ikke var utstyret det sto på for min del... *sukk* http://www.specialized.no/index.php?cat=86475
vel.... Jeg savnet faktisk fulldemper i ca 120 sekunder. Ned fra Slettfjellet og ned Skullerudåsen. Taper nok noen sekunder med HT her, men valget mitt er enkelt. 29" HT.
Morten.
[Re: ]
#54446228/04/200808:36
Som artikkelen på forsiden henstiller jeg til hensynsfull sykling også her i de neste våte dagen. Det skal bli supert vær mot helgen og ut i neste uke.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: hilmer]
#54453128/04/200810:26
Hvordan er denne løypa teknisk i forhold til f.eks. Bunghole-gorge (høgåsen) (opp/ned)? Sitter fremdeles på gjerdet mht deltagelse i rittet - frykter mentaliten min i et ritt....ville nok ha kjørt over evne.....
Stipartiene er som vanlig blåsti. Ikke noe verre enn alle de stiene som går i mellom Sognsvann og Ullevålseter. Ta en testtur så blir du nok frelst.
Samme pris som lang lengde, løypa er den samme bortsett fra Slettfjell som kuttes. Har ikke fullstendig oversikt over antall påmeldte i 15-16 ennå. Estimert tidsbruk er en drøy time for de beste. Gavepremier i 15-16. Starttidspunkt klokken 09.00 15-16 omdirigering merket gult på kartet vedlagt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: brelmajo]
#54575930/04/200812:20
I ungdomsklassene skal egentlig arrangøren holde seg til de fastsatte maksimale startkontingenter for ungdomsklasser, og de er jo relativt hyggelige...
Redigert av Oystein L; 30/04/200812:21.
[Re: Oystein L]
#54578730/04/200813:09
Spør du meg er det udiskutabelt, reglementet skal følges. Disp kan søkes dersom f. eks løypelengden er litt i overkant (om man får aksept er jo opp til NCF).
Jeg kommenterte ikke tids- eller distansebegrensningene, kun maksimale startkontingenter, og de synes jeg er hyggelige.
At ikke maratonritt er åpent for ryttere under junioralder synes jeg er helt greit, men det forutsetter at det lages alternative tilbud i form av gode rundbaneritt slik at de kan utvikle seg til terrengsyklister (da unngår vi kanskje at alle unge lovende ender opp som turryttere på grus sammen med oss gamlinger).
Det vil nok ikke blir gitt disp fra 17. års aldersgrense på maratonritt (selv om enkelte arrangører tilsynelatende later som ingen ting).
#54580330/04/200813:41
Jeg tror maraton terreng har kommet for å bli, en dog etapperittene har nok kommet for å bli. Hvordan skal ungene bli gode i det dersom de ikke får øve på det i konkurranseformat? Blir en stor overgang for en 18 åring å gå fra "maks 1 time 45 min rundbane" til "cape epic" dagen etter? Jeg tror ungene må få mulighet til en fornuftig progresjon opp til voksen alder.
Mange ser gjennom fingrene med regelverket nå. Et regelverk som ikke følges er vel en utfordring? Reflekterer ikke regelverket det arrangørene anser som sunn fornuft?
#54582030/04/200814:40
At ikke maratonritt er åpent for ryttere under junioralder synes jeg er helt greit, men det forutsetter at det lages alternative tilbud i form av gode rundbaneritt slik at de kan utvikle seg til terrengsyklister (da unngår vi kanskje at alle unge lovende ender opp som turryttere på grus sammen med oss gamlinger).
Jeg synes de nye aldersbegrensingene er helt på jordet. Hva i er galt med at en 16-åring ønsker å kjøre samme ritt som pappan sin? Jeg er blant dem som er naiv nok til å tro at det er mindre risiko innvolvert for en 16 åring som har lyst til å sykle et maratonritt enn en utrent 50 åring som har tapt et veddemål på jobben og kjører samme rittet.
Det skulle heller vært påkrevd helseattest for ryttere over 35 år enn startnekt for 16 åringer i maratonritt.
Påstanden om at man utvikler seg bedre til terrengsyklist av å kjøre rundbaneritt enn maratonritt er vel desverre "riktig", men grunnen er at maratonritt i Norge stort sett ikke er terrengsykkelritt. Sånn sett er det heller arrangørene som bør ta tak i traseene som lages enn å straffe ivrige unge talenter med startnekt.
Jeg er selv en svoren tilhenger av rundbaneritt fordi de er stort sett er tekniske og kjørbare men jeg får veeeeldig sjelden betalt for at jeg er over middels teknisk god i maratonritt. Enten er rittene kjemisk frie for annet enn grus og asfalt, eller så er de tekniske partiene så knotete at de ikke er kjørbare i en rittsituasjon med mye folk eller så er de tekniske partiene så korte at de i praksis ikke får betydning.
Jeg synes terrengsykling er gøy, dvs jeg liker å sitte på sykkelen min mens jeg sykler på en kjørbar sti. Hvis jeg ville sykle på grus, løpe i gjørme og svømme i myr så hadde jeg antagelig siktet meg inn på triathlon. Hvis jeg ville sykle og hoppe av og løpe med sykkelen på skulderen over hindringer med jevne mellomrom hadde jeg prioritert cyclocross....
Av rittene jeg har kjørt er det bare Vestmarkrittet, Elgåfossrittet og Eventyrrittet som har hatt morsomme kjørbare traseer i teknisk terreng. Resten av maratonrittene opplever jeg som rene O2 tester der resultatlisten stort sett kunne vært satt opp på forhånd etter en tur i laben på NIMI.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
[Re: gepe]
#54587630/04/200817:06
Da er løypa testa for min del. Utrolig bra. Overaskenes mye terreng. Detta er rittet for de som er glad i skikkelig terreng sykling. Her blir det mye spennende kamper i Elite klassen. Og satan det blir hardt på grusveiene. Litt syrelabber ut på grusen for så og banke opp disse bakkene. Her trenger absolutt ikke de som leder etter 10 km vinne.
Her lukter det seier til de rytterne som kan sykle fort teknisk samtidig er veldig hard i hodet. Gleder meg.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#54593030/04/200819:19
Ser det nå er 61 påmeldte i NC, det er godt over dobbelt så mange som i fjorårets Farrisrunde (og fristen er ikke ute...)
Kan vi allerede nå fastslå at årets NC maraton rent deltakermessig blir en suksess sammenlignet med tidligere år?
Æres den som æres bør (det har jo vært jobbet "litt" med NC-rekruttering til dette rittet), men det nye reglementet for Elite/aldersklasse slår i allefall positivt ut.
Det skjærer seg dessverre for meg i år, men kanskje hr. Aas allerede nå kan notere ned en forhåndspåmelding til 2009?
#54619001/05/200811:15