Syntes liksom at jeg kjente meg igjen da jeg testet løypa. (OT: Tok forresten den steinbelagte bakken for første gang etter at jeg traff deg igår, og det meste annet lett. Aaser-droppen også. Jeg har kjøpt min siste 26")
No added style
Re: Terrengsykkelrittet 10. mai, Standarden satt
[Re: KnutAa]
#54347925/04/200818:00
Så du var oppom Åmotsetra på din ferd? Spreking! Åaserdroppen; er det høyre siden som gjelder fremdeles? (samtykkjer når det gjelder hjul, men ikke si det høyt)
Redigert av befe; 25/04/200818:04. Rediger grunn: gjelder, ikke gjeller
Jorden er absolutt ikke flat !
[Re: KnutAa]
#54352725/04/200819:14
Syntes liksom at jeg kjente meg igjen da jeg testet løypa. (OT: Tok forresten den steinbelagte bakken for første gang etter at jeg traff deg igår, og det meste annet lett. Aaser-droppen også. Jeg har kjøpt min siste 26")
Jeg er bitter fordi Eriksen min ikke er en 29er
[Re: Trond Vidar]
#54357525/04/200820:38
Det rittet her tar seg bare mere og mere opp. Syklende lege, skikkelig løype og bra pengepremier. Og dette på et nystartet ritt. En kjempe klapp for arrangørene. KONGE!
Javisst
Dette henger jo mye sammen med hvem arrangøren er og HVORFOR arrangøren velger å arrangere ritt.
Kjenner jeg Frøy med vår venn Øyvind i spissen rett, er hele hensikten å lage et topp produkt både for ryttere og utvikling av norsk terrengsykkelsport. Det økonomiske kravet vil jeg anta er innfridd så lenge rittet går i pluss over tid (og skulle det gå mye i pluss er jeg temmelig sikker på at hele overskudet kommer norsk sykkelsport til gode).
Dette ståt i relativ sterkt kontrast til enkelte andre arrangement hvor hovedhensikten er å bruke sykkelritt som inntektskilde, enten til egen berikelse eller å finansiere satsing på annen idrett enn sykkel.
Dette blir flott, stå på videre, Øyvind!
[Re: Oystein L]
#54365026/04/200807:03
Jeg håper for Guds skyld at Terrengsykkelrittet gir avkastning, slik at det går an å forsvare innsatsen over tid, for IF Frøy & CO og at arrangementet kan ha en sunn økonomisk utvikling. Skulle bare mangle. Når en klubb arrangerer noe bør det normalt være motivert av 1) Å gi et godt arrangement til idrettten/miljøet og 2) Sitte igjen med en avkastning som sikrer videre drift og mulighet til å jobbe videre med kjernevirksomheten sin.
Det første året kan være en diskusjonssak, men om inntektskravet "0 ller pluss", er jeg redd arrangørene gjør seg selv og oss en bjørnetjeneste.
Vet ikke om jeg får deltatt selv, men ønsker rittet all lykke. Det er bra at når det dukker opp nye ritt, så er det for å tilby variasjon og noe nytt.
Det er ikke SÅ ekstremt, men du skal ha mer enn bare "grei teknikk" for å klare deg igjennom uten å gå av sykkelen.
Kunne jammen tenkt meg noen bilder eller filmsnutter av kritiske partier. Det hadde hjulpet endel på forberedelsene for en kar som ikke har mulighet til å sjekke forholdene før rittet.
Her er noen glimt fra deler av løypa slik den så ut i dag tidlig.
41 raske snapshots, de fleste fra det mest krevende partiet øst for Elvåga, med et par glimt fra Slettfjell og Fjelstadbakken. Rakk ikke fotografere resten i dag, men håper dette kan gi noen en pekepinn på hva som venter. Mange fine og smude partier er ikke fotografert, her er det primært lagt vekt på knotfotos. Takk til Morten Jørve for tålmodigheten :-)
Jeg håper for Guds skyld at Terrengsykkelrittet gir avkastning, slik at det går an å forsvare innsatsen over tid, for IF Frøy & CO og at arrangementet kan ha en sunn økonomisk utvikling. Skulle bare mangle. Når en klubb arrangerer noe bør det normalt være motivert av 1) Å gi et godt arrangement til idrettten/miljøet og 2) Sitte igjen med en avkastning som sikrer videre drift og mulighet til å jobbe videre med kjernevirksomheten sin.
Det første året kan være en diskusjonssak, men om inntektskravet "0 ller pluss", er jeg redd arrangørene gjør seg selv og oss en bjørnetjeneste.
Vet ikke om jeg får deltatt selv, men ønsker rittet all lykke. Det er bra at når det dukker opp nye ritt, så er det for å tilby variasjon og noe nytt.
Selvfølgelig håper jeg at arrangøren får et pent overskudd, men NC Terreng er ingen stor inntektskilde med temmelig få deltakere og klare begrensning i startkontingent.
Antallet deltakere kan firedoblet uten at det blir trengsel i løypa, så der er det muligheter. Startkontingentbegrensningen har ikke vært håndhevet fra NCF's side i det siste (i alle fall ikke i maraton), men der skjer det noe nå.
[Re: Oystein L]
#54377426/04/200813:28
Oi, oi, nå gleder jeg meg kjenner jeg :-) Hærlige bilder!
Det blir Scott spark og Nobby Nic snakeskin på meg ser jeg. Jeg ofrer et par kilo ekstra for å heller kose meg gjennom skogen uten pungtering (håper jeg da)
Det rittet her tar seg bare mere og mere opp. Syklende lege, skikkelig løype og bra pengepremier. Og dette på et nystartet ritt. En kjempe klapp for arrangørene. KONGE!
Apropos dette: (..og med fare for å virke surmaga og kritisk) Hva er årsaken til at herrenes førstepremie er 250% høyere enn damenes førstepremie?
Recovery-mode
[Re: ]
#54381226/04/200815:20
Apropos dette: (..og med fare for å virke surmaga og kritisk) Hva er årsaken til at herrenes førstepremie er 250% høyere enn damenes førstepremie?
Denne diskusjonen hadde vi oppe i forbindelse med NM i Hafjell. Jeg synes fremdeles en slik kjønnsdiskriminering er horvelig dårlig gjort.
Jeg skjønner at det vil være færre deltakere i dameklassene, men for de tre første plassene bør det være samme premiering som i herreklassene. Man sliter med å få damer til å delta i terrengsykling, men slike ting er ikke akkurat med på å bidra til at de føler seg velkomne til sporten.
[Re: Pete]
#54386926/04/200817:52
PS: Den 29'eren som er på bildene var utrolig stilig, noen som vet hvilken sykkel det er?
Tipper det er Gary Fisher Superfly'en som Terrengsykkel har langtidstest av.
Det er kamerat Mortens private Superfly, en størrelse mindre enn den vi har på langtidstest. Eieren er så utrolig fornøyd at det er en fryd :-)
Med tanke på terrenget, er det mye av sånt som mange her liker å kose seg med på søndagstur - klassisk, teknisk stisykling, som er hyggelig i loffetempoet de fleste av oss leker i skogen med, med pauser og snikksnakk når det passer.
Men med syreterskel, rittnerver og jevnt, hardt kjør med i regnestykket, betrakter jeg dette som en veritabel kraftprøve. Morten er teknisk sterk, og syntes det var langt mer krevende enn hva bildene gir inntrykk av. En gjennomkjøring før selve rittet anbefales på det varmeste.
Jeg synes fremdeles en slik kjønnsdiskriminering er horvelig dårlig gjort.
Realitetene er vel at en seier i herreklassen betyr å slå 10-15 stk som har sykling som hel eller deltidsjobb, mens en det samme antakeligvis ikke kan sies om dameklassen?
Jeg er klar over at det nok er arrangørens tankegang, men jeg mener likevel at de 3 første plassene bør gi samme premie. Så får man heller fordele premiene ut over det i forhold til antall deltakere.
Ønsker man flere damer inn i terrengsyklingen, så synes jeg man bør gjøre noe for de også, ikke bare snakke om det. Det kunne kanskje lokke litt flere damer til å stille i slike ritt, i stedet for at man kanskje gir de en følelse av at deres deltakelse ikke er like verdsatt som herrenes.
[Re: EgilS]
#54390426/04/200818:50
Jeg for min del gleder meg over at premiene er såpass som de er, til både menn og kvinner. I de fleste andre ritt får deltagerne fint lite, uansett kjønn.
Synes vel egentlig det er litt pussig at det alltid skal fokuseres på negative ting. Spesielt når ting dras i riktig retning.
Jeg synes da langt i fra at det fokuseres på kun negative ting. Foreløpig så har man da vel stort sett her på forumet fått kun skryt for rittet (og MYE skryt), og det er så langt jeg kan se ikke ufortjent. Jeg synes da man også bør tåle å få kritikk for de tingene som ikke er så bra som de kunne ha vært.
Med 3 døtre som alle er med i større eller mindre grad er jeg nok over gjennomsnittlig opptatt av dette. Jeg opplever at "alle" innen syklingen snakker om at det er for få jenter som sykler og at man må gjøre mer for å få de med. Likevel ser jeg utrolig få tiltak som faktisk gjør noe for å få med flere jenter. Tvert i mot så får ofte jenter dårlige vilkår enn gutta, og jeg opplever egentlig premiering som dette som akkurat det. Det samme var det i Hafjell hvor gutta i junior fikk pengepremier mens vinner i jenteklassen fikk t-skjorte (om jeg husker riktig).
[Re: EgilS]
#54391726/04/200819:22
Selvfølgelig fokuseres det ikke bare på negative ting her, snarere tvert i mot. Men når det først er veldig rause pengepremier på et relativt lite ritt med få deltagere så synes jeg det er litt synd hvis det skal bli et poeng at jentene ikke får akkurat like mye som guttene. Dessverre er det veldig få jenter med, noe som fine premier kanskje kan hjelpe på.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
[Re: geiranders]
#54392426/04/200820:04
Med tanke på terrenget, er det mye av sånt som mange her liker å kose seg med på søndagstur - klassisk, teknisk stisykling, som er hyggelig i loffetempoet de fleste av oss leker i skogen med, med pauser og snikksnakk når det passer.
Men med syreterskel, rittnerver og jevnt, hardt kjør med i regnestykket, betrakter jeg dette som en veritabel kraftprøve. Morten er teknisk sterk, og syntes det var langt mer krevende enn hva bildene gir inntrykk av. En gjennomkjøring før selve rittet anbefales på det varmeste.
Pføyh!! Det var litt av ei løype, ja. Tenker da spesielt på Gardfangåsen, stien fra km 10 og et par km framover... Og Slettfjellet er ikke så slett før du kommer opp... Som vanlig birkenmosjonist og hardtail-kjører som ikke føler seg som pingle på stiene, må det være lov å si at denne løypa er krevende! Og ikke helt risikofri.
Cirka midtveis over Gardfangåsen går løypa bratt og steinete ned i et myrhull. Her er det brattere enn bildet til geiranders gir inntrykk av...
Bildeforklaring: Lys pil = fartsretning Rød sirkel: Halvveis nede en stor stein Røde piler = svevebane Rødt kryss = landingsplass for kneskade og vrengt dekk...
Ikke for å skremme noen, men vil anbefale de som føler seg usikre en gjennomsykling av løypa før rittet! Med litt forsiktighet bør alle kunne komme seg igjennom. Takk til Morten (?) for gps-rute. Vi fant fram!
[på åttende forsøket kom bildet på skjerm!!]
Redigert av front biker; 26/04/200821:57. Rediger grunn: bildekluss
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
[Re: front biker]
#54393026/04/200820:32
Etter dagens tur synes jeg det var veldig mye som var veldig morsomt, faktisk! Vi kan vente oss på god merking av løypa, håper jeg? For å være realistisk tror neppe jeg kommer til å holde følge med så veldig mange av de 300, dessverre...
Stine - rimelig godt kjent i Atlantis www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! (x-MTBea)