Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TS reportasje i Bergens Tidene

TS reportasje i Bergens Tidene #535871 09/04/2008 11:22
Mikki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei!

Jeg har kommet i kontakt med en journalist fra Bergens Tidene som ønsker å lage en reportasje om terrengsykling i Bergen. Spesielt med fokus på sykkelforbudet i byfjellene. Avtalen var at jeg og Ynot skulle treffe henne idag, men Ynot fikk litt problemer med magen sin. Jeg synes det blir litt dumt å møte henne alene så jeg har utsatt intervjuet.
Det hadde vært fint om flere kunne stille opp. Da spesielt de som har erfaring både når det gjelder regler/kommunikasjon med kommunenen, møte med gående og selve syklingen. Jeg ser for meg at vi kan avtale et møte i løpet av neste uke.

Re: TS reportasje i Bergens Tidene [Re: Mikki] #535893 09/04/2008 12:01
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Hei Mikki,

Så flott at dere får satt sykkelforbudet i visse områder av byfjellene på dagsorden.

Har selv skrevet en del om temaet her inne på TS og er realtivt engasjert i saken. Sørg for at dere sitter på alle fakta på forhånd. Jeg var i sin tid med å arrangerte det første terrengrittet på Fløyen langt tilbake i '91, var aktiv både under dialogen forut for NC-DH ned Tippetue, forsøket på tilrettelegging av downhilltraséen først i Hardbakkedalen, så på Ulrikken. Kommunen har vært medgjørlig i mange tilfeller, det samme har Skogsmesteren og Skog og Træplantingselskapet. Ulriksbanen, DNT og diverse lokale bedriftsidrettslag er blant de som har stukket flest kjepper i hjulene for oss. Så vær forsiktig med skytset.

Vet ikke hvem du er, men det hadde vært til alles fordel dersom dere fikk med dere noen som har vært med siden "begynnelsen". Kan jeg få foreslå Espen Johnsen som har trent i byfjellene siden han var en liten sprett? Han trener der fremdeles. I dag er han på landslaget og en glimrende amassadør for sporten. Dere burde absolutt få tak i ham.

Temaet sykling i Byfjellene er for innviklet til at jeg kan utgreie her og nå i en liten tråd. Dersom du søker litt på forumet finner du mange, gode og lange innlegg. Husk for all del å være ydmyke. Vær også skråsikre på hvilke stier og områder det nå er totalforbud mot sykling, og på hvilke det fremdeles er tillat. Som du sikkert vet så er det mange som ødelegger for oss andre syklister som ønsker en god dialog og løsninger som er til det beste for både gående og syklende. Senest for noen uker siden holdt bikkja, damen og jeg på å blitt kjørt ned av en idiot med fullface på fulldemper som tråkket for harde livet ned siste stykket av grusveien ned Tippetue (jepp, en av de få grusstiene hvor det er totalforbud mot sykling og det med god grunn), rett før Fjellveien. Uansett hva vi omtenksomme syklister måtte mene og gjøre, så ødelegger slike idioter absolutt all goodwill. (Hadde jeg fått tak i fyren så hadde jeg sannsynligvis slått ham ned og kalt det nødverge.)

Igjen, vær godt forberedte. BT har hatt en trang til å hause opp ting og kun se det tabloide i en sak. For all del ikke gi dem én eneste mulighet til å sette noe på spissen.

Hvordan gikk det med etableringen av NOTS i Bergen? Burde ikke en representant derfra hive seg på også?

Selv skulle jeg svært gjerne vært med, men sliter med en forkjølelse. Gi uansett beskjed når dette vil finne sted, kanskje jeg blir frisk innen den tid.

Redigert av Rednax; 09/04/2008 12:02. Rediger grunn: Tippetue med stot "T"

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: TS reportasje i Bergens Tidene [Re: Rednax] #536189 09/04/2008 21:46
era Offline
Fant ikke stien?
Fant ikke stien?
Hei, Tony er NOTS representant i Bergen nå.
Fint at dere stiller opp for terrengsyklistens sak.
Tony har jobbet en del med dette nå, så det er en stor fordel å ha ham med. Hvis Espen Johnsen eller andre godt lokalkjente vil stille opp også så hadde det vært glimrende.

Angående forbud så er informasjon tilgjengelig hos kommunen. Det er i forvaltningsplanene eventuelle forbud står.

Noen linker:

Side med informasjon og forvaltningsplaner.

Flerbruksplan for Føyenområdet.

Are m/NOTS hatten på.

Re: TS reportasje i Bergens Tidene [Re: era] #536199 09/04/2008 22:35
mogens Offline
Besatt
Besatt
Her er også forskriftene på Lovdata som beskriver hvilke områder som faller under sykkelforbudet:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/lf/lf/lf-20040123-0247.html

Re: TS reportasje i Bergens Tidene [Re: mogens] #542314 23/04/2008 13:19
Mikki Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Saken kan leses i dagens BT og på nett. Som vanlig med nettdebatt er det mange saklige kommentarer fra kunnskapsrike personer.

Moderator  support