Det er ifølge NGT ikke mulig å flashe enheter med nyeste firmware. Du kan i så tilfelle risikere å sitte med en router som ikke er kompatibel med NGT sitt nett. Jeg fikk ingen videre forklaring på dette fra NGT, og forsøkte dermed ikke å flashe enheten. Er det NGT sin egen firmware på routeren som leveres ut?
Min Speedtouch var fullstendig håpløs. Det faktum at den ifølge NGT ikke ville fungere mot NGT sitt nett etter flash med siste firmware gjorde meg lettere frustrert. Løsningen på det hele ble å sette opp en Linksys trådløs router, koble ned PPPoE i Speedtouch, og koble opp PPPoE i Linksys routeren. Flyttet dermed stort sett all funksjonalitet til Linksys routeren. Eventuelt kan man sette Speedtouch i bridge mode.. Den løsningen tar dog litt lenger tid å sette opp.
Det er bare noe NGT sier for å slippe merarbeidet med at folk prøver å flashe selv, og feiler. Det er ingenting spesielt med NGT sitt oppsett, flash den til hva som helst - bare husk brukernavnet og passordet ditt (det som kom på det gule A4-arket når du fikk utstyret).
Husk å ta backup av konfigurasjonen først, i tilfelle noe av konfigurasjonen du er vant til mangler eller ikke virker. Alle firmwarene er kompatible med konfigurasjonsbackupene fra andre versjoner.
Hvis du i tillegg slår av Windows firewallen din (eller 3de parts fw som er installert) når du kjører firmwarepakka, så vil den klare å laste inn den gamle konfigurasjonen selv automatisk som et ledd i oppgraderingen.
Dersom du vil begynne på scratch med helt "ny" konfigurasjon, er det bare 2 ting å huske:
Brukernavn&passord (på den gule lappen, ikke mailpassordet)
VPI.VCI må settes til 1.33.
Voila, full fart med ny firmware

Har selv gjort dette i flere år med hver oppgradering som har kommet.