Jeg skal kjøpe (gass-)grill og ser at Ica Maxi selger en "San Antoinio" (skal det være San Antonio, tro?) til 1499,- Den ser jo ganske så fin ut, med tre brennere og greier. Noen som kjenner til denne? Eller er det bare Weber som gjelder?
Med forbehold om at jeg ikke kjenner den de selger på Ica….. jeg tror ikke du vil angre hvis du går opp en tusenlapp.
Jeg kjøpte for noen år siden en billig gassgrill på Plantasjen, og det var triste saker. Hovedproblemet var at den aldri ble skikkelig varm. Ellers var det mye emaljert stål i kassen som etter hvert rustet, og med et svært trebord var den på størrelse med en traktor.
Så kjøpte jeg denne for tre år siden: http://www.jernia.no/page?id=1053&key=107043 Ja, det finnes mange griller (Weber og annet) som er større og mer avanserte, men denne er passe stor, forbausende god kapasitet og den griller perfekt.
Jeg liker også at den virker nærmes uslitelig. Kassen er av aluminium, ”bordet” er hardplast og brenneren er rustfritt stål. Støpjernsristen har også holdt seg bra. Her er ikke stål som ruster og trebord som råtner. Jeg gjorde klar i dag til dens fjerde sesong, og den er helt som ny. Etter fire sesonger med billiggrillen var den klar for dynga.
Re: Gassgrill på Ica Maxi
[Re: Tex]
#54065320/04/200819:55
Det er Weber som teller, ja. Prisen per måltid er nok lavere med en Weber enn med noen andre alternativer. Min Genesis Silver brukes mye hele året og den er still going strong etter fire år. Lett å holde ren er den også. Jeg har en sånn Q220 i Åre, og det er veldig mye grill for pengene, men jeg savner effekten og plassen til den store. Det går stort sett bra likevel, for i Åre lager jeg sjelden mat til mer enn fire personer.
Avsporing: Bedarö Bitter fra Nynäshamn Bryggeri er noe av det råeste jeg har smakt av svensk øl, og bare 4,5% er den også. Her er det brukt mengder av chinook-humle som med sin karakteristiske furunålsmak gir denne ølen et preg av kvae. Hvis du, som meg, er på humlekjøret, prøv å få tak i denne på Systembolaget neste gang.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Takk for svar. Så dere vil (heller) anbefale den q220? Jeg har kikket litt på den q-serien og klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker dem eller ikke. Må man bytte ut de små gassflaskene "hele tiden" eller er det bare noe jeg innbiller meg?
Vanlige, store gassflasker, ja, ikke noe spesielt med det. Det går vel med sånn ca. en flaske i sesongen for min del… Og da synes jeg vi har grillet mye.
For et par hundringser ekstra får du kjøpt deg en ekte grill
Vet ikke hvordan det er med deg, men i tidsrommet november-mars orker jeg ikke stå og fyre opp en kullgrill. Dessuten, når jeg skal grille kylling, synes jeg det er veldig greit å skru varmen helt ned etter at jeg har fått stekeskorpe, og la den ligge lenge på svak varme uten å måtte følge med på om grillen slokner mens jeg tilbereder resten av maten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Takk for svar. Så dere vil (heller) anbefale den q220? Jeg har kikket litt på den q-serien og klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker dem eller ikke. Må man bytte ut de små gassflaskene "hele tiden" eller er det bare noe jeg innbiller meg?
Jeg har q220 og rekker tomlene opp for den jeg og. Den passer perfekt ned i bagasjerommet på bilen min og, sånn at å dra den på en biltur ikke er noe som helst problem. den står til vanlig på en vogn som er vel så enkel å klappe sammen.
Kjøpte Weber (Silver Genesis) for 3 år siden, og den har fungert upåklagelig siden. Kostet litt mer, men gir en utrolig god kvalitetsfølelse (og god mat...).
Man får normalt sett det man betaler for, tror ikke grill er noe forskjellig :-)
jeg har en slik billigere variant fra Plantasjen. tre brennere og diger trevogn/-bord til rundt 4K. Iofs. fungerer den bra, men jeg ser i ettertid at to bluss hadde vært mer enn nok.
Den har lavastein over blussene for å fordele varmen, og jeg skulle ønske den hadde en annen løsning. Rudtfritt f.eks. Riktignok ligger det deksler i rustfri tynnplate over, så fastbrent fett blir ikke egentlig noe stort problem her, men likevel...
En annen ting er at grillristene i emaljert støpejern er ekstremt belemret med at maten svir seg fast i dem. jeg smører med matolje og gudvethva, men det hjelper lite. I alle fall på sterk varme. Mulig dyrere griller har samme problem, men dette problemet har i alle fall jeg.
Jeg anbefaler i alle fall en to-bluss weber fremfor en tre-bluss billiggrill.
Vet ikke hvordan det er med deg, men i tidsrommet november-mars orker jeg ikke stå og fyre opp en kullgrill. Dessuten, når jeg skal grille kylling, synes jeg det er veldig greit å skru varmen helt ned etter at jeg har fått stekeskorpe, og la den ligge lenge på svak varme uten å måtte følge med på om grillen slokner mens jeg tilbereder resten av maten.
I tidsrommet november-mars heller jeg kull oppi opptenningsrøret, legger en opptenningsbrikke under og tenner på, går inn verandadøren og lukker døren. Om nødvendig legger jeg en kubbe eller to inn i min fabelaktige Jøtul F118. I en ideell verden ville jeg satt meg i min røde lenestol med en aperitif og slappet av med avisen mens jeg ventet på at kullet skulle bli klart, men slikt kan ikke en småbarnsfar tillate seg...
Etter å ha tittet ut av vinduet og sett at kullet er rødglødende, tar jeg med meg kyllingen ut på terassen, heller kullet oppe i sine respektive båser, pensler risten med litt olje, legger kyllingen på indirekte varme. Siden jeg har grillet noen kyllinger har jeg cirka tatt akkurat passe med kull slik at temperaturen er høy nok akkurat passe lenge til at Maillard-prosessen (dvs over 130 grader celsius) kan gå sin gang akkurat passe lenge før temperaturen faller helt av seg selv. Dersom jeg ikke har beregnet helt perfekt med kull kan jeg enten regulere trekken med spjeldet og toppluken, eller ha på mer kull. Dette medfører en eller tre helt horrible turer ut på terrasen.
Livet er lidelse, men jeg liker vel å plage meg selv, når det attpåtil finnes både ferdig stekt kylling å få kjøpt og ikke minstlørdagsgrandiosa som man ikke trenger å gjøre annet med enn å klippe opp posen!
Knut
Grill Kongen
Redigert av GogBozen; 21/04/200809:44. Rediger grunn: Glemte jo grill signaturen min, kniiis. Og grille signaturen...
Jeg har også en Weber Genesis, og er veldig godt fornøyd etter 4 års helårsbruk. En liten historie, som kanskje sier noe om holdbarhet. Vi har slekt i Juneau, Alaska, og sist vi var der var fortsatt den eldste grillen (De har selvfølgelig 2), fortsatt i full drift. Den har stått sammenhengende på verandaen uten trekk i 15 år, og fungerer fortsatt prikkfritt. Klimaet i Juneau, kan best karakteriseres som regnskog, med regn/snø, rundt 300 dager i året. Da blir ikke kostnaden veldig stor pr. grillmåltid.
I tidsrommet november-mars heller jeg kull oppi opptenningsrøret, legger en opptenningsbrikke under og tenner på, går inn verandadøren og lukker døren. Om nødvendig legger jeg en kubbe eller to inn i min fabelaktige Jøtul F118. I en ideell verden ville jeg satt meg i min røde lenestol med en aperitif og slappet av med avisen mens jeg ventet på at kullet skulle bli klart, men slikt kan ikke en småbarnsfar tillate seg...
Etter å ha tittet ut av vinduet og sett at kullet er rødglødende, tar jeg med meg kyllingen ut på terassen, heller kullet oppe i sine respektive båser, pensler risten med litt olje, legger kyllingen på indirekte varme. Siden jeg har grillet noen kyllinger har jeg cirka tatt akkurat passe med kull slik at temperaturen er høy nok akkurat passe lenge til at Maillard-prosessen (dvs over 130 grader celsius) kan gå sin gang akkurat passe lenge før temperaturen faller helt av seg selv. Dersom jeg ikke har beregnet helt perfekt med kull kan jeg enten regulere trekken med spjeldet og toppluken, eller ha på mer kull. Dette medfører en eller tre helt horrible turer ut på terrasen.
Livet er lidelse, men jeg liker vel å plage meg selv, når det attpåtil finnes både ferdig stekt kylling å få kjøpt og ikke minstlørdagsgrandiosa som man ikke trenger å gjøre annet med enn å klippe opp posen!
Høres kjent ut -riktignok greier jeg meg utmerket med en 250-kroners rustfri kulevariant, hjemme-"tunet" med ekstra hull i lokket, og maten får den gode røyk/grillsmaken! Eneste problem jeg har er å få tak i kull i vinterhalvåret, når jeg går tom -jentungene på Statoil ser på meg som nyankommet fra Mars: "Grille??? Nå om vinteren???" (Omtrent som når man sykler om vinteren...)
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Jeg bruker avispapir under tennrøret, men prosessen er fremdeles den samme. Mine problemer med kullgrillen er:
1. Når jeg skrur igjen trekken for å la maten ligge lenge over så svak varme som mulig, hender det at grillen slokner - og så er grillingen mer eller mindre over 2. Hvis maten din er litt feit, får du MYE lettere oppflamming i en kullgrill 3. Temperaturen i en kullgrill kan være veldig ujevn. En stor kullbit som ligger litt høyt kan gi voldsom temperaturøkning i et lite område 4. Effekten i en kullgrill varierer voldsomt med vindforholdene på stedet
Jeg synes at en evt. smaksforhøyelse fra en kullgrill er så marginal at det ikke er verd det ekstra arbeidet en må legge i for å få til et godt resultat. Jeg fyrte opp min Meco her en dag i fjor sommer, og ble kun frustrert over hvor ofte jeg måtte ut å kontrollere prosessen mens jeg lagde resten av maten, at jeg bestemte meg for å gå tilbake til gass. Fire and forget. Verken jeg eller de som spiste maten syntes at det smakte bedre enn det pleier å gjøre.
Enig Geir, det krever mer oppfølging, vi ender stort sett opp med en som grillvakt og en som lager resten av maten. Det jeg gjorde med min var å borre en del flere hull i lokket som jeg har en plate jeg kan regulere åpningen med, og da kan jeg få mer kontroll over trekken også ved middels varme, som jeg syntes var rimelig umulig å få til før. I tillegg til at jeg har blitt mer påpasselig med å oppbevare kullet 100% tørt, da skal det mye mer til før det slukner ved lav trekk.
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
jeg har en slik billigere variant fra Plantasjen. tre brennere og diger trevogn/-bord til rundt 4K. Iofs. fungerer den bra, men jeg ser i ettertid at to bluss hadde vært mer enn nok.
Den har lavastein over blussene for å fordele varmen, og jeg skulle ønske den hadde en annen løsning. Rudtfritt f.eks. Riktignok ligger det deksler i rustfri tynnplate over, så fastbrent fett blir ikke egentlig noe stort problem her, men likevel...
En annen ting er at grillristene i emaljert støpejern er ekstremt belemret med at maten svir seg fast i dem. jeg smører med matolje og gudvethva, men det hjelper lite. I alle fall på sterk varme. Mulig dyrere griller har samme problem, men dette problemet har i alle fall jeg.
Jeg anbefaler i alle fall en to-bluss weber fremfor en tre-bluss billiggrill.
Jeg har norgesrekorden i grillsalg i fjor så jeg påberober meg litt kompetanse på området;
For det første, lavastein er noe herk. De er porøse og suger opp fett som en veke slik at det konstant blusser opp på maten. Det er stort sett bare landmann som selger lavasteingriller (plantasjen) sky disse som pesten!
Ellers er det en vesensforskjell mellom støpejern og rustfritt når det gjelder grillrist. Støpejern holder varmen lenger, mens rustfritt blir fortere kaldt. Det er nok lettere å grille på rustfritt, men de harde guttene sverger til støpejern. Jeg synes nok det er litt lettere å grille på rustfritt, men machofaktoren er større med støpejern.
Weber legger litt mer kroner inn i skallet på grillene sine, ellers er brennere osv av samme kvalitet som de fleste andre merker med samme løsning. Merk at det kun er skallet som har den berømte 25 års garantien hos weber.
De aller fleste griller har rustfrie brennerrør med varmeskjold. Noen griller har også støpejern som er emaljert, jeg våger påstanden at de er omtrent like gode.
De litt billigere variantene av griller har litt tynnere skall (dvs lokk) men har brennere og rist som de beste. Så får det være opp til den enkelte om man synes det er verdt det.
PS kjøp for all del et godt trekk uansett (de billigste variantene tåler ikke frost, og knekker på vinteren)
Ellers så er det ikke tvil om at man MÅ ha både gass og kullgrill!!Kjøp webers briketter de er det aller beste som finnes på markedet....
Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en Weber-grill og den skal være gass-drevet. Men burde jeg kjøpe denne (E210) eller denne (Q220)
Vi har terrasse og forsåvidt god plass, men ikke veldig ofte behov for å grille til mer enn 4. Og det gjør jo ingenting at ikke grillen er så veldig stor. Den store har to brennere, den "lille" har bare en. Gjør det den første til en mye bedre grill? Kjør debatt!! :-)
Jeg sikler selv på Q220, synes den visuelt ser mindre og smekrere ut selv om de kanskje er ca samme størrelse. Jeg har også bekjente som har eldre versjon av Q-serien og det "keramikk-lokket" virker å tåle veldig mye vær/vin/snø.
Du skal ha den store. Den tar ikke mye mer plass, men du har mer kontroll, emaljert grillrist og større plass. Den lille blir fort full når du skal ha på 20 kyllingvinger, en halv ananas i biter samt et par rødløk i båter Dessuten er rista i lokket fenomenal til å varme burgerbrødene i.
Den lille har to brennere, men du styrer dem gjennom én ventil. To reguleringer gir deg mulighetene til å ha spare ribs surrende over svak varme bak mens du svir paprikaene til salaten foran.
Dessuten, når du skal grille biff kan det aldri bli varmt nok, og den store blir mye varmere.
Så E210 får anbefalinger fra grillmaestroene på forumet?
Vi trenger en hendig gassgrill på terrassen, i tillegg til den deilige Weber-kula vi har stående. Lager sjelden mat til mer enn fire, og to brennerere holder.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Jeg blei lykkelig eier av en Weber E210 i fjor sommer, og synes den fungerer bra (sammenligningsgrunnlag er en Landmann til 700 kr)!
2 brennere, termometer i lokket, ekstra rist i lokket som nevnt for varming av pølse- og burgerbrød, forholdsvis god plass, emaljerte rister som er noenlunde greie å skrubbe reine innimellom. Veit ikke riktig effekten, men den trenger ikke mange minuttene på full guffe før tempen under lokket passerer 200 grader.
Jeg vurderer en fremtidig oppgradering til tre brennere slik at jeg kan få enda høyere temperatur, men jeg er veldig fornøyd med den jeg har, så ja - anbefales.
Vi trenger en hendig gassgrill på terrassen, i tillegg til den deilige Weber-kula vi har stående. Lager sjelden mat til mer enn fire, og to brennerere holder.
Artig at dette kom opp akkurat idag. Jeg ble påvirket av været igår, kjøpte grill nærmest på impuls og hadde årets første grillings. Utrolig bra.
Før kjøp fikk jeg nyss om en viss test LINK som fortalte meg at Futur Trio Classic (Primus Trio) var en knall grill til ok pris. Veil pris 3990 eller noe, men 2990 på EXPERT. Den er tatt med i samme test som Weber Genesis ser jeg.
Jeg tok meg god tid til å bygge den opp, og la merke til gjennomgående god kvalitet på valg av skrueforbindelser, skiver, sprengskiver, materialbruk og stivhet i selve skroget. Selv innpakningen av de forskjellige delene ga tillit. Jeg kunne ikke forsvare å kjøpe en WEBER selv om jeg sikkert kunne greid meg helt fint med en E210 til samme pris. Jeg stolte på testen og angrer ikke. Med 3 brennere og sidebrennere, praktisk skap, elektrisk tenner, emaljert støpejern og fint utseende så er jeg meget fornøyd. Med kompositt gassflaske så ble det riktig bra.
Den tar faktisk ikke så hinsides stor plass heller på terrassen KO!
Jeg veit at det ikke er lov å ha flaska inni skapet.....
Redigert av holejos; 22/04/200810:04. Rediger grunn: prisen
Ser bra ut. Det eneste jeg umiddelbart har å utsette på utformingen er den varmeplate-delen av grillrista til høyre som tar opp mye areal. Varmeplater kommer på rull i form av blank folie som kan tilpasses den størrelsen man til en hver tid har bruk for.
Hehe, ja vi så du grilla i går. Det gjorde vi også. Vi rakk ikke å impulskjøpe gassgrill, dessuten ville jeg forhøre meg med O Store Forum, så vi brukte kule-Weberen. Den har jeg ikke lyst til å fyre opp ute på terrassen oppe, så vi satt nede i hagen. Men gassgrill skal selvsagt stå på terrassen. Det ser ut til at det blir en E210 idag :-)
Kula er forresten på sin sjette flittige sesong nå, og ser omtrent ikke brukt ut, så vi kjøper gjerne en Weber til.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Artig at dette kom opp akkurat idag. Jeg ble påvirket av været igår, kjøpte grill på nærmest på impuls og hadde årets første grillings. Utrolig bra.
Før kjøp fikk jeg nyss om en viss test LINK som fortalte meg at Futur Trio Classic (Primus Trio) var en knall grill til ok pris. Veil pris 3990 eller noe. Den er tatt med i samme test som Weber Genesis ser jeg.
Jeg tok meg god tid til å bygge den opp, og la merke til gjennomgående god kvalitet på valg av skrueforbindelser, skiver, sprengskiver, materialbruk og stivhet i selve skroget. Selv innpakningen av de forskjellige delene ga tillit. Jeg kunne ikke forsvare å kjøpe en WEBER selv om jeg sikkert kunne greid meg helt fint med en E210 til samme pris. Jeg stolte på testen og angrer ikke. Med 3 brennere og sidebrennere, praktisk skap, elektrisk tenner, emaljert støpejern og fint utseende så er jeg meget fornøyd. Med kompositt gassflaske så ble det riktig bra.
Den tar faktisk ikke så hinsides stor plass heller på terrassen KO!
Jeg veit at det ikke er lov å ha flaska inni skapet.....
Andre som anbefaler Futur Trio fremfor Weber? Blir det nabo-massesuggesjon i rekka på Åssiden?
KO