Og CRC sitt motiv for å selge deg denne kranken er...?
En person kjøper kranken sin fra CRC og slipper mva. En annen kjøper fra FastBikes og må betale mva. Dette mener du er rettferdig konkurranse?
Nei. Ikke rettferdig konkurranse. Ser ikke engang på det som konkurranse så lenge importmotivet er så forskjellig som i dette eksemplet. På hvilken synbar måte har varen fått en merverdi når den kommer til en privat forbruker? Når FB skal selge den videre, er jo denne merverdien åpenbar. Og det er da alltid sluttleddet i en handleskjede (forbruker) som sitter med byrden av MVA?

Jeg synes det skal være et skille mellom kommersielle aktørersom importerer til eget bruk, og professjonelle som importerer for videresalg/profitt. Om dette skillet skal være MVA, det kan fort bli en annen diskusjon.
Som jeg sa i min første postering her, jeg er i prinsippet enig med deg. Men mulig vi ser saken fra nokså forskjellige sider.
CRC sitt motiv er selvsagt å tjene penger. Og de som kjøper derfra må betale MVA etter Storbritannia sine satser hvis de er bosatt i et EU-land. Norge er i en "særposisjon" som utenforstående, ja til og med så "eksotiske" at vi slipper unna MVA. Inntil en viss grense, p.t. 200,- blanke, norske kroner. Alt over det skal betales MVA på. Norske satser, vel og merke. La meg da med en gang si at jeg er i mot det. Jeg mener at vi skal ha de samme reglene som EU - vi skal ikke kunne trekke fra MVA - den avgiften skal betales
til det landet varen er kjøpt i. Det er der merverdien har blitt skapt, og derfor er det naturlig at det skal betales en avgift for den til det landet. I mitt trange, lite samfunnsøkonomisk utdannede hode. At systemet ikke er perfekt, innrømmer jeg gjerne. Men det er vel ikke det vi diskuterer nå?

Dermed skinner kanskje mitt syn på medlemskap i EU gjennom også? Og denne diskusjonen kan bli lang, ha mange vikarierende motiver og er egentlig umulig (i alle fall for meg) å ha uten å se på temaet som en del av en større helhet. Jeg kan godt ta en kveld med noen øl på MB og diskutere dette, men å sitte her over en liten PC på et forum tror jeg rett og slett tar for lang tid, og åpner for så mange muligheter til uforklarte argumenter, at jeg lar det være. Og det er svært lett å trekke konklusjoner og legge til meninger i andres posteringer som egentlig bare er slutninger fra en side av saken. Dessuten er jeg nok den muntlige typen, og bruker år og dag på å formulere meg skriftlig. Derfor tror jeg jeg oppsummerer med at vi nok er enig i mye. Men kanskje ikke alt.